1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, 2011. november 11. dr. Horváth Diána.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
PÉNZÜGYI INFORMÁCIÓS OSZTÁLY Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága Budapest, április 16.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Állam munkavédelmi feladatai
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
Várható változások a légiközlekedést érintő európai uniós jogi szabályozásban október 7.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 1-TŐL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Hogyan érvényesül a repülésben az Európai Unió jogrendszere, különös tekintettel az EASA szerepére 2013.
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
A Vasúti vizsgaközpont. 49 /2004. EK, ,. 59 /2007. EK. ,
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
A LÉGIKÖZELEKDÉSI BALESETEK VIZSGÁLATÁNAK KÖZÖSSÉGI SZINTŰ SZABÁLYOZÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. dr. Horváth Diána jogi.
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
Győri Gyula Légügyi elnökhelyettes Hivatalvezető
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Változások a szabálysértési jogban
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A Vasúti vizsgaközpont
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Az adatvédelem szabályozása
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A SZAKMAI VIZSGÁLATRÓL AZ ÚJ SZABÁLYOZÁS TÜKRÉBEN
Előadás másolata:

1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána jogi előadó

2 MÓDOSÍTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A SZABÁLYOZÁS SZINTJEI §a polgári légiközlekedési balesetek és repülőesemények vizsgálatáról és megelőzéséről és a 94/56/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló október 20-i 996/2010/EU európai parlamenti és a tanácsi rendelet §a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló évi CLXXXIV. törvény §a légiközlekedési balesetek, a repülőesemények és a légiközlekedési rendellenességek szakmai vizsgálatának szabályairól szóló 123/2005. (XII. 29.) GKM rendelet §a kizárólag állami légijárművel bekövetkezett légiközlekedési balesetek, repülőesemények és légiközlekedési rendellenességek szakmai vizsgálatának részletes szabályairól, valamint a kizárólag állami légijárművel összefüggő üzembentartói vizsgálat szabályairól szóló 35/2008. (XII. 5.) KHEM-HM-IRM együttes rendelet

3 SZABÁLYOZÁS SZINTJEI § 996/2010/EU rendelet - balesetekkel és súlyos repülőeseményekkel kapcsolatos vizsgálatokra alkalmazandó, a kiterjesztés nemzeti hatáskörbe utalt §DE!!! Kbvt. 1/A. § (3) Amennyiben a közlekedésbiztonsági szerv szakmai vizsgálatot indít, repülőesemény és a légiközlekedési rendellenesség vizsgálatára az EU rendelet rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni. §az EU rendelet azon cikkeinek tételes megjelölése a Kbvt.-ben, melyeket a kizárólag állami légijárművel bekövetkezett balesettekkel és eseményekkel kapcsolatban alkalmazni kell

4 A VIZSGÁLT ESETEK KÖRE 1. Kbvt. 7. § A közlekedésbiztonsági szerv által kötelezően vizsgálandó esetkör: §a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet II. melléklete hatálya alá nem tartozó polgári és állami légijárművel bekövetkezett légiközlekedési balesetek és súlyos repülőesemények Például: történelmi jelentőségű légijármű kutatásra, kísérleti vagy tudományos célra tervezett vagy módosított légijármű repülőgépek, helikopterek és motoros ejtőernyők legfeljebb két üléssel, meghatározott MTOM alatt és átesési seb. ≤ 35 csomó(300/450 kg, 330/495 kg; 475,5/315 kg) egy- és kétüléses könnyű giroplánok MTOM ≤ 560 kg az együléses, legfeljebb 80 kg, vagy kétüléses, legfeljebb 100 kg üres tömegű vitorlázó repülők, ideértve a lábbal indítottakat is pilóta nélküli légijárművek, legfeljebb 150 kg üzemi tömeggel bármely más típusú légijármű, melynek legnagyobb üres tömege üzemanyaggal együtt legfeljebb 70 kg

5 A közlekedésbiztonsági szerv döntése alapján vizsgálandó esetkör: § a 216/2008/EK rendelet II. melléklete hatálya alá tartozó légijárművekkel bekövetkezett balesetek és súlyos repülőesemények, valamint azok az egyéb közlekedési események, amelyek megítélése szerint más körülmények között közlekedési balesethez vezethettek volna a közlekedési rendszer egésze szempontjából jelentőséggel bíró eseménysorozat részét képezik a közlekedésbiztonságra európai közösségi szinten gyakorolnak hatást a biztonsággal kapcsolatos tanulságokkal szolgálhatnak §a vizsgálatot az infrastruktúra üzemeltetői, a közlekedési társaságok, a biztonsági hatóságok, továbbá nemzetközi együttműködés keretében az Európai Unió más tagállamának balesetvizsgáló szervezetei kérik A VIZSGÁLT ESETEK KÖRE 2. Kbvt. 7. §

6 BALESETEK VIZSGÁLATA BEJELENTÉS /2010/EU rendelet 9. cikk Bármely érintett személy (2. cikk 11. pont), akinek tudomása van baleset vagy súlyos repülőesemény bekövetkezéséről, erről késedelem nélkül köteles bejelentést tenni… "érintett személy” a balesetben vagy súlyos repülőeseményben érintett légi jármű tulajdonosa vagy üzemeltetője, személyzetének tagja; az érintett légi jármű karbantartásában, tervezésében, gyártásában vagy a személyzet képzésében részt vevő bármely személy; a légiforgalmi irányításban, a repüléstájékoztatásban vagy a repülőtéri szolgálatokban érintett bármely azon személy, aki a légi jármű tekintetében szolgáltatást nyújtott; a nemzeti polgári légügyi hatóság, vagy az EASA alkalmazottja;

7 Kbvt. 10.§ (4) repülőesemény: haladéktalan jelentés, kötelezettek tételes felsorolása légiközlekedési rendellenesség: bejelentés 24 órán belül, kötelezettek tételes felsorolása A bejelentést személyesen vagy az Lt. 65/A. § szerinti baleseti ügyeleti szolgálat útján kell megtenni! JELENTÉSKÖTELES ESEMÉNYEK A 123/2005. (XII.29.) GKM rendelet mellékletei légi üzemeltetés műszaki események karbantartás, javítás léginavigációs szolgálatok, berendezések és földi szolgálat BALESETEK VIZSGÁLATA JELENTÉSKÖTELES ESEMÉNYEK

8 BALESETEK VIZSGÁLATA ZÁRÓJELENTÉS-TERVEZET ÉS ZÁRÓJELENTÉS /2010/EU rendelet 16. cikk és Kbvt. 16. § §a vizsgálatot a lehető legrövidebb időn belül, lehetőleg 12 hónappal a baleset, esemény bekövetkezése után zárójelentés kiadásával kell lezárni §amennyiben erre nincs mód, a baleset, esemény minden évfordulóján időközi nyilatkozatot kell közzétenni a vizsgálat előrehaladásáról, biztonsági kérdésekről §a zárójelentés kibocsátása előtt biztosítani kell az érintett hatóságoknak, az EASA-nak, és rajtuk keresztül a típustervre vonatkozó engedély birtokosának, a gyártónak és az üzemeltetőnek, hogy észrevételeket tegyenek – konzultáció a szakmai titoktartás szabályainak betartása mellett (EU rendelet 16. cikk (3) bek., 14. cikk) – véleményezési határidő 60 nap (Kbvt. 15/B. § (2a) bek.) §áldozatok, hozzátartozók tájékoztatása a zárójelentés nyilvánosságra hozatala előtt

9 BALESETEK VIZSGÁLATA ZÁRÓJELENTÉS-TERVEZET ÉS ZÁRÓJELENTÉS 2. A zárójelentést és BA-t meg kell küldeni: az érintett állam biztonsági vizsgálatot végző, valamint polgári légiközlekedési hatóságának, és az ICAO-nak a nemzetközi standardoknak és ajánlott eljárásoknak megfelelően a jelentésben lévő BA címzettjének a Bizottságnak és az EASA-nak, kivéve: ha nyilvánosan elektronikus formában hozzáférhető, akkor csak hozzáférhetőségről kell tájékoztatni

10 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK vizsgálat vagy egyéb forrás (pl. tanulmány) alapján BA kibocsátása az érintettekkel való konzultációt követően a címzett 90 napon belül értesíti a kibocsátót a meghozott/tervezett intézkedésről, végrehajtáshoz szükséges időről, vagy ha nincs intézkedés, annak indokairól a kibocsátó 60 napon belül tájékoztatja a címzettet a válasz kielégítő vagy nem kielégítő voltáról, a válaszokat nyilvántartja,1321/2007/EK rendelet szerint központi adattárban rögzíti a címzettek nyomon követik a végrehajtott intézkedéseket

11 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK 2. Kbvt. 16. § (9) bek. „A biztonsági ajánlások címzettjei jelentést nyújtanak be a közlekedésbiztonsági szervhez az ajánlások nyomán megtett vagy tervezett intézkedésekről a tárgyévet követő év április 30-ig.”

12 ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLAT 1. Kbvt. 20. § & Lt. 65/A. § & végrehajtási rendeletek §a kötelezően nem vizsgálandó események adhatók ki § az ágazati törvény alapján létrehozott biztonsági szervezet végzi § meghatározott személyek vonatkozásában kezelheti a KBSZ által is kezelt adatkört (Kbvt. 17. § a) pont aa)-af) alpont és b) pont), de az adattovábbítás személy azonosítására nem lehet alkalmas § biztonsági szervezet jogosult az érintett személy nevét és lakcímét a vele az üzemben tartói vizsgálattal összefüggésben történő kapcsolattartás céljából, az egyéb személyes és különleges adatoktól elkülönítve kezelni § a kezelt adatokat legkésőbb az üzemben tartói jelentés közlekedésbiztonsági szerv részére történő megküldését követő 30. napon helyreállíthatatlan módon törölni kell (Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló évi CXII. törvény)

13 Lt. 65/A. §  a polgári légijármű üzemben tartójának, az állami légijármű üzemben tartójának és üzemeltetőjének, a polgári repülőtér üzemben tartójának, az állami repülések céljára szolgáló repülőtér üzemben tartójának és üzemeltetőjének, a légiforgalmi szolgálatnak vezetőjük közvetlen alárendeltségében biztonsági szervezetet kell fenntartani vagy a feladatok ellátására szerződést kötni; §áll: baleseti ügyeleti szolgálat + repülésbiztonsági szolgálat § engedélyét az érintett hatóság adja ki, erről tájékoztatja a KBSZ-t § a szolgálatok feladatai a hatóság jóváhagyásával kiszervezhetők ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLAT 2.

14 A repülésbiztonsági szolgálat: §a közlekedésbiztonsági szerv felhívására lefolytatja az üzembentartói vizsgálatot, § kezeli az üzemben tartónak címzett biztonsági ajánlásokat, § ellenőrzi a légiközlekedés szabályai betartását az üzemben tartó hatáskörében § ellenőrzi a légiközlekedési hatósági határozatok végrehajtását az üzemben tartó hatáskörében § folyamatosan figyelemmel kíséri, elemzi, értékeli az üzemben tartó repülésbiztonsági helyzetét → negyedéves és éves statisztika §az események tapasztalatai alapján megelőző intézkedéseket kezdeményez § kapcsolatot tart az esemény kapcsán eljárást folytató szervekkel ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLAT 3.

15 A vizsgálat lefolytatása: § a felhívást követően azonnal meg kell kezdeni, határidők § helyszíni szemléről helyszíni szemlejegyzőkönyvet felvenni § ha vizsgálat folytatása során olyan tény merül fel, amely az azt folytató jogosultságait vagy lehetőségeit meghaladja, ennek tényét haladéktalanul jelezni kell a KBSZ felé § a vizsgálat eredményéről a biztonsági szervezet üzemben tartói jelentésben tájékoztatja a KBSZ-t – tervezet nem kell § jelentést az üzemben tartói vizsgálatot lefolytató vizsgáló(k) írják alá, és a repülésbiztonsági szervezet vezetője küldi meg § a KBSZ kiegészítésre visszaküldi, amennyiben a jelentés nem felel meg a tartalmi és formai követelményeknek, vagy az esemény kapcsán felmerült további szakmai kérdések tisztázása szükséges § a KBSZ az üzemben tartói jelentést kiegészítheti a rendelkezésére álló adatok, vizsgálati eredmények alapján, ahhoz biztonsági ajánlás(ok)at tehet § KBSZ honlapján való közzététel, ha a vizsgálat tapasztalatai hozzájárulhatnak a légiközlekedés biztonságának javításához ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLAT 3.

16 A Kbvt. új VI/A. Fejezete 20/A. § (1) Aki az EU rendelet, valamint e törvény rendelkezéseit megszegve – a katonai célú állami légiközlekedés kivételével – a)az EU rendelet 14. cikke szerinti védelem alatt álló információt közzétesz, b)a vizsgálatot végzők munkáját akadályozza, c)bizonyítékok, lényeges információk vagy dokumentumok átadását megtagadja, azokat elrejti, megváltoztatja vagy megsemmisíti, vagy d) a közlekedési baleset vagy egyéb közlekedési esemény bejelentésére vonatkozó kötelezettségét elmulasztja természetes személy esetén Ft-ig, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén Ft-ig terjedő bírság szabható ki. BÍRSÁG

17 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !