Hajóút kitűzés a KDV-KÖVIZIG területén
A kitűzés alapvető adatai Igazgatóságunk a Dunán 148 km dunai VI. osztályú nemzetközi hajóutat, (ebből VI/C 80,5 km, VI/B 67,5 km) és 33 km IV. osztályú belvízi hajóutat tűz ki és üzemeltet /Szentendrei Duna/ Mindezen felül 57,2 km hosszúságú, duzzasztott folyószakasszal (R/S/D) rendelkezik. (A III. osztályba sorolt, de nem kitűzött hajóút). Ehhez kapcsolódóan két hajózsilipet üzemeltet (Kvassay, Tass)
A hajóút kitűzését 158 úszó jel (103+55) 351 parti jel (336+15) biztosítja
A szakasz gázlói, hajóút szűkületei
A Hajóút kitűzés jelenlegi gyakorlata Kétheti gyakoriság általában. E mellett: A vízálláshoz kötött hajóútkitűző jelek kihelyezés és bevétele: Apadó, illetve áradó dunai vízállások esetén. E mellett a Szentendrei Duna-ágban adott budapesti vízállásnál tilos a hajózás, kirakandó és beszedendő az ág mindkét végén a jelzés. Téli kitűzésre, valamint ennek megszüntetésekor történő átállás esetén Egyéb esetek: Hajózási havaria esetén a felmérés elvégzése, keletkezett károk meghatározása, kitűzés helyreállítása. Az úszójelek elsodródása esetén. Megrendelésre végzett hajóútkitűzés végrehajtása, vagy a kezelésünkben lévő szakaszon a vízimunkák rendszeres ellenőrzése, szakfelügyeleti szerződés keretein belül. Az egyre gyakoribb dunai vízszennyezések esetén, hiszen a kitűző hajókkal, még ha korlátozottan is, vízminőségi kárelhárítási-felszámolási feladatokat végre tud hajtani az Igazgatóság.
Fejlesztések A Kitűző hajókra (III.-as és V.-ös) a RIS-el kapcsolatos központi forrásból két radar pilot és egy radar került beszerelésre. A Kitűzőkkel történő mérések (gázló, havaria stb) kellő minőségű dokumentálásához szükséges eszközök (mélységmérő, GPS) rendelkezésre áll, a szükséges szoftver fejlesztése folyamatban van. A fejlesztés keretösszegébe már nem fért bele a KITŰZŐ III. hajóra szerelendő AIS transzponder. A RIS-t üzemeltető RSOE-vel és VKKI-val korábbi egyeztetések voltak, hogy az AIS által szolgáltatott adatokat (saját hajóink esetében) mi is láthassuk. Ehhez internetes kapcsolat, szoftver és jogosultság szükséges.
Egy gázlónorma sértés… 2008. 11. 11. Greifenstein m/s
A gázló eredeti paramétereinek helyreállítása NKH kötelezés a DDSG irányába, kapcsolatfelvételre a helyreállítás érdekében (Nem történik meg, számtalan felszólításunk ellenére sem) Az Osztrák Hajózási Hivatal levele a német lajstromról Levél a Regensburgi Hajózási Hivatalba Válasz: A havária időpontjában a tulajdonos a Hypo Alpe-Adria- Leasing Gmbh Újabb levelezés a már ismert tulajdonossal 2010. október-november: A gázló rendezése, mintegy 16 millió Ft ráfordítással valósul meg.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket Papanek László