AZ ICAO 2008 ÉVI MAGYARORSZÁGI AUDITJA - Légiközlekedési balesetek és események kivizsgálása KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2008.10.07. ifj. Badovszky.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Octóber 7 Repülésbiztonság menedzsment rendszer – SMS bevezetése II.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
/21 TESZÖV – Fejér Földgázpiac Aktuális információk Székesfehérvár, január 22.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
E-Levéltár projekt Vidra András Projektigazgató
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
EKOP Elektronikus levéltár
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Méltányossági elvek a közoktatásban
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Állam munkavédelmi feladatai
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóság Repülésbiztonsági Osztály Gárdus Tibor NKH LI RBO mb OV.
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Április 8 Repülésbiztonsági menedzsment rendszer – SMS bevezetése.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
Várható változások a légiközlekedést érintő európai uniós jogi szabályozásban október 7.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
A LÉGIKÖZELEKDÉSI BALESETEK VIZSGÁLATÁNAK KÖZÖSSÉGI SZINTŰ SZABÁLYOZÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. dr. Horváth Diána jogi.
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
A háború és a modern fegyveres erő
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Vasútszabályozási Osztály
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK TANÚSÍTÁSÁNAK TAPASZTALATAI
Szakképzési változások
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
HEFOP/ /2 Szerződéskötési alapismeretek. HEFOP/ /22 Tartalomjegyzék Szerződéskötés folyamata Támogatási szerződés.
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
Előadás másolata:

AZ ICAO 2008 ÉVI MAGYARORSZÁGI AUDITJA - Légiközlekedési balesetek és események kivizsgálása KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, ifj. Badovszky György főigazgató-helyettes

2 ICAO (International Civil Aviation Organization ) Az ENSZ repülésügyi szervezete Chicagoi Egyezmény, 1944 Magyarország 1969-ben csatlakozott. Nem hatóság. Ajánlásokat ad ki. Magyarország nem jelentett be eltéréseket. KI ?

3 MIKOR ? Magyarország, június 9 – 16.

4 SAFETY OVERSIGHT AUDIT (SOA) Célja:  Az állam szerepének kihangsúlyozása a (polgári) repülési tevékenység biztonságának területén.  Áttekintő képet kapni az állam repülésbiztonsági rendszerének alapjairól és működéséről. Az ICAO 1996 óta végzi ben fejeződött be az első szakasz. MIT ?

5 Kritikus elemek (Critical Elements) kiemelése és vizsgálata A repülési tevékenység elsődleges jogi szabályozása Sajátos működési szabályozás Az állam polgári repülési rendszere és a biztonsági ellenőrzés feladatai A szakmai gárda, képzettségük, képzésük Szakmai irányítás, eszközök, információval történő ellátásuk Szakszolgálati engedélyek (licensing), igazolások (certification), megbízások (authorization), engedélyek és kötelezettségek (approvals, obligations) Felügyeleti feladatok A biztonságot érintő elemek kiszűrése (resolution of safety concerns) HOGYAN ?

6 COMPREHENSIVE SYSTEM APPROACH Comprehensive = átfogó, széleskörű !!! LEG - Legislation ORG - Organization PEL - Personnel Licensing and OPS - Aircraft Operations Certification and Supervision AIR - Airworthiness of Aircraft ANS - Air Navigation Services AGA - Aerodromes and Ground Aids AIG - Aircraft Accident and Incident Investigation MÓDSZERE

7 AZ AUDIT SZAKASZAI ELŐKÉSZÍTÉS VÉGREHAJTÁS ÉRTÉKELÉS A FELTÁRT HIÁNYOSSÁGOK, ELTÉRÉSEK MEGSZŰNTETÉSE

8 Az audit az ICAO tervezett tevékenysége, az ország már jóval az audit előtt megismerte az audit időpontját és menetét. Mind az ICAO, mind az ország előzetesen megkezdte a felkészülést: Kapcsolattartó személyek kijelölése (NKH LI és KBSZ) Az auditra vonatkozó dokumentumok megküldése és feldolgozása Személyes megbeszélés a vezető auditorral (Párizs) Prezentációk elkészítése Tevékenységek, eszközök, jogszabályok ellenőrzése (fordítás) Logisztikai feladatok ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ

9 AZ ELŐKÉSZÍTÉS ESZKÖZEI Vonatkozó dokumentumok ANNEX 13:

10 Az ICAO auditra vonatkozó kézikönyvek: (elsősorban az auditoroknak adja meg az irányelveket, de az auditáltak is kaphatnak belőlük fontos információt) AZ ELŐKÉSZÍTÉS ESZKÖZEI

11 Audit protokol (100 kérdés) AZ ELŐKÉSZÍTÉS ESZKÖZEI

12 A KBSZ elkészítette a prezentációkat: AZ ELŐKÉSZÍTÉS ESZKÖZEI

13 AZ AUDIT VÉGREHAJTÁSA PROGRAM

14 AZ AUDIT VÉGREHAJTÁSA

15 A KBSZ-nél folytatott audit vezetője ICAO részről: Mr. RALLO Nicolas (egyben az auditbizottság vezetője) (Légiközlekedési balesetkivizsgáló múlt - BEA /francia kivizsgáló szerv/) Az audit végrehajtásának időtartama: nap 1 nap - opening meeting 3 nap - az audit érdemi részének végrehajtása 1 nap - closing meeting AZ AUDIT VÉGREHAJTÁSA

16 1.Az audit protocolon szereplő kérdéssor tételes és sorrendben történő ellenőrzése. Megválaszolásuk: –dokumentumokkal (esetleg előre előkészített fordításokkal) –nyilatkozatokkal (kevésbé alkalmazott) –bemutatással (eszközök, személyek, helyiségek) AZ AUDIT VÉGREHAJTÁSA  YES  NO Status:  SATISFACTORY  NOT SATISFACTORY  NOT APPLICABLE Alap a Critical Element-ek állapotának elemzéséhez Statisztikai alap 2.A kérdésekre adott válaszokat az auditor az Audit Protocolban rögzítette:

17 ÉRTÉKELÉS 3.Az audit bizottság az érdemi auditok végrehajtása után megkezdte az előzetes feldolgozást (1 nap, csak az auditoroknak). 4.Az előzetes feldolgozás eredményeit a záróértekezleten (closing meeting) közölték. 5.Átadták az előzetes értékelés anyagát (CD) és prezentáció formában tájékoztatták az auditáltakat a hiányosságok elhárításának menetéről (formája, határidők)

18 A feltárt hiányosságok, eltérések közlése: Findings and Recommendations (táblázatban, tételesen, hivatkozásokkal) - DRAFT Elektronikus formában ÉRTÉKELÉS

19 6.Az ICAO a végleges értékelését honlapján teszi közzé (jelszavas, nem mindenkinek hozzáférhető) ÉRTÉKELÉS

20 ÉRTÉKELÉS

21 ÉRTÉKELÉS

22 Egy példa: Csehország (a mostani magyarországi audit eredményei még nem készültek el.) ÉRTÉKELÉS

23 A hiányosságok százalékban - Csehország ÉRTÉKELÉS

24 Összehasonlító diagram - Olaszország ÉRTÉKELÉS

25 A FELTÁRT HIÁNYOSSÁGOK, ELTÉRÉSEK MEGSZŰNTETÉSE Határidők

26 ÉS MOST AZ, AMI FELTEHETŐLEG MINDENKIT ÉRDEKEL: MIT TALÁLT AZ AUDITOR ?

27 A FELTÁRT HIBÁK ÉS HIÁNYOSSÁGOK, 14 db eltérést/hiányosságot talált az auditor. A. JOGI SZABÁLYOZÁSBAN A magyar jog nem ad biztosítékot arra, hogy a személyes adatokba senki nem tekinthet bele - még a hatóságok sem Nem határozza meg a meghatalmazott képviselők, tanácsadók és szakértők jogait Nem szabályozza egyértelműen, hogy mely államok/szervezetek küldhetnek meghatalmazott képviselőt, tanácsadót, szakértőt A magyar jog nem ad elegendő védelmet az önkéntes bejelentőknek Megjegyzés: a fenti hiányosságok megszűntetése (jogszabály módosítás) nem a KBSZ hatásköre, hanem az államé (jogalkotó szerveké)

28 B. LESZABÁLYOZATLANSÁGOK A KBSZ képzési programja nem elég részletes Nincs elég részletesen leszabályozva a KBSZ tevékenységi eljárása a balesetek és események kivizsgálásában, nincs leszabályozva a KBSZ részvétele a külföldi államok által lefolytatott kivizsgálásokban Nincs eljárási rend a külföldről kapott NOTIFICATION kezelésére Nincs eljárási rend a bejelentett esetek értékelésére, kategorizálására (főleg ATM események) Nincs leszabályozva a légijármű, vagy részeinek részletes műszaki vizsgálatára Nincs eljárási rend arról, hogy a zárójelentéseket (a kötelező esetekben) megkapják a tervező és gyártó ország illetékes szervei Nincs leszabályozva, hogy a KBSZ milyen esetekben adjon ki biztonsági ajánlásokat és azt kinek küldje el A FELTÁRT HIBÁK ÉS HIÁNYOSSÁGOK,

29 C.A KBSZ ÁLTAL ELKÖVETETT HIÁNYOSSÁGOK Nem küldte meg minden esetben a kötelező eseményjelentéseket az ICAO-nak és az érintett államoknak Néhány eseményt nem zárt le a törvényben meghatározott egy éven belül Az adatbázisban eltérések voltak (ECCAIRS) A FELTÁRT HIBÁK ÉS HIÁNYOSSÁGOK,

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 30