„BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN” a hatóság szemszögéből összeállította: Németh László hajózási referens
BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN BEVEZETÉS I. A BIZTONSÁG fogalmának tisztázása a közlekedés területén II. Abszolút biztonság relatív biztonság III. A biztonság tényezői: személyi – tárgyi – környezeti kritériumok IV. A társadalom elvárásai – növekvő résztvevők a közlekedésben V. Műtárgyak hatási a közlekedésre VI. Természeti adottságok
BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN A TISZÁRÓL ÁLTALÁBAN A folyó eredete – mellékfolyói – szakaszai – vízjárása – vízhozama A folyószabályozás hatásai a vízjárásra – duzzasztóművek – gátak Csapadék eloszlás átalakulása – nyári kisvízi hajózás – gázlók Mesterséges „akadályok” – hajózsilipek – köteles kompok - pontonhidak
BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN A HAJÓZÁS BIZTONSÁGÁT BEFOLYÁSOLÓ KÖRNYEZETI TÉNYEZŐK ALAKULÁSA A hajózó út osztályba sorolása 17/2002. (III. 7.) KöViM rendelet a hajózásra alkalmas, illetőleg hajózásra alkalmassá tehető természetes és mesterséges felszíni vizek vízi úttá nyilvánításáról Tisza 685-612 – I. Tisza 612-544 – III. Tisza 544-403 – IV. Tisza 403-254 – II. Tisza 254-160 – IV.
BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN Tiszai gázlók a középső szakaszon fkm (felső bejárat) Hossza (m) Mélység (dm) Szélesség (m) Bögi 289,4 600 23 50 Cibaki 297,0 900** 27 Karajenői 300,3 500 28 Vezsenyi-kotrás 316,6 1800** 24 40 Királyszirti 326,6 800 20 Püspöki-alsó 345,6 Püspöki-felső 350,4 700 Doba 355,1 200 Pityóka 361,6 21 Nagykörű 364,7 900 19 Monostori 367,0 Tiszabő-alsó 368,4 1400** 22 Tiszabő-felső 370,0 400 Roffi 380,2 25 Eklézsia-szigeti 390,3 1200** Kiskörei-hajózsilip alvíz 403,2 100 18 11,5 / 20
BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN FONTOS ELEMEI A HAJÓZHATÓSÁG FENNTARTÁSÁNAK I. a vízi út karbantartása II. a megfelelő kitűzés biztosítása III. a vízi út fejlesztése – lehetőségeinek feltárása IV. a közvélemény formálása – médiák szerepe V. Az állam szerepvállalása – FEJLESZTÉSBEN - TÁJÉKOZTATÁSBAN
A HAJÓZÁS BIZTONSÁGÁT BEFOLYÁSOLÓ MESTERSÉGES TÉNYEZŐK ALAKULÁSA. BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN A HAJÓZÁS BIZTONSÁGÁT BEFOLYÁSOLÓ MESTERSÉGES TÉNYEZŐK ALAKULÁSA. I. Folyószabályozás – duzzasztóművek – tározók kialakítása II. köteles átkelőhelyek és azok szerepének elismerése, vagy megszüntetése III. Pontonhidak üzemeltetésének jelentősége IV. Kereskedelmi és kedvtelési hajózás arányának megváltozása V. Kikötők jelentősége a biztonságosabb hajózás érdekében
BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN A hatóságok feladatai Megfelelő jogszabályi háttér kialakítása – véleményezés – javaslattétel a jogalkotó felé Ellenőrzés – jogszabályok, előírások betartatása Tájékoztatás – a közlekedésben résztvevők figyelmének felhívása Együttműködés – társhatóságokkal – társadalmi szerveződésekkel
Közlekedésbiztonság Közlekedés igazgatás Ellenőrzés Stratégiai területek Közlekedésbiztonság Közlekedés igazgatás Ellenőrzés Intézményfejlesztés
A kellő biztonság kialakításának BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN A kellő biztonság kialakításának feltételei Megfelelő követelményrendszer Rendszeres és következetes Megfelelő tájékoztatás kialakítása ellenőrzés Közlekedési hatóság Vízi rendészeti szervek Együtt az előző kettő + társadalmi szerveződések
BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN
BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN Hogy a Tiszai hajózás ne csak a múlté, hanem a jövőé is legyen, mindannyiunknak tennie kell érte! KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!