RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
RIVER INFORMATION SERVICES
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
A tételek eljuttatása az iskolákba
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
: Adós Aladár számláján 2700 dinár tartozás. Elhatározta, a következő naptól a hónap végéig minden nap befizet 150 dinárt, hogy rendezze.
MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
CSÓNAKBORULÁS - FULLADÁS TISZAFÜREDEN április 25.
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
HAJÓZÁSI ADATRÖGZÍTŐ - Voyage Data Recorder KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Kiss László balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
KITŰZŐ JELEK ELSODRÁSA, ELSODRÓDÁSA
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Hajóút kitűzés a KDV-KÖVIZIG területén
Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6.
megújuló hatósági felügyelete
szakmérnök hallgatók számára
Cardiopulmonális resustitatión átesett 100 beteg nyomonkövetése osztályunk anyagában retrospektív vizsgálat útján Dr. Lévai Csilla, Dr. Katona Zsuzsa,
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Villamos Baleset és Mentés!!!
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
Rétegmodellek 1 Rendelje az alábbi hálózati fogalmakat a TCP/IP modell négy rétegéhez és a hibrid modell öt rétegéhez! Röviden indokolja döntését. ,
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
BALESETI MECHANIZMUSOK
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
A „HULLÁM” termes személyhajó ütközése két szállodahajóval
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
Előadás másolata:

RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval Az előadásokban ill. az eseményeket amiről az előadások szólnak igyekszem úgy összevállogatni, hogy minden alkalommal valami más téma esetleg helyszín legyen. A mai előadás is ennek jegyében készült, egy szárnyashajó és egy kisgéphajó ütközésének vizsgálatával. Személyhajó és kisgéphajó ütközés eddig még nem volt a gyakorlatunkban. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, 2008.10.09. Wimmer Gábor balesetvizsgáló

VÖCSÖK II. MS. SZÁRNYAS HAJÓ ÉS EGY KISGÉPHAJÓ ÜTKÖZÉSE Az esemény bejelentése 2007. augusztus 15-én 14:40-kor történt a MAHART PassNave személyhajózási Kft. részéről az illetékes rendőrhatóság és az RSOE felé. Az RSOE a bejelentést a KBSZ felé 15 óra 10 perckor továbbította. A Vizsgálóbizottság a helyszínre 16:30-kor érkezett. A vizsgálat az északi MO-ás híd alatt álló bárkáknál lekötött szárnyashajón folyt. A vizsgálat kb. 18:00-ig tartott. A vizsgálóbizottság négy főből állt. A baleset időpontja: 2007. augusztus 15. 14 óra 30 perc. A vízijárművek típusai: Szárnyashajó Vöcsök II. ms. menetrend szerint közlekedő gyorsjáratú termes személyhajó, a másik közlekedő jármű egy kisgéphajó, mely munkahajóként üzemelt az északi M0-ás hídnál.

VÖCSÖK II. MS. SZÁRNYAS HAJÓ ÉS EGY KISGÉPHAJÓ ÜTKÖZÉSE A hajók lajstromszámai: Vöcsök II: 01348 Kisgéphajó: H-25780-30 A hajók üzemképességi okmányának érvényessége: Vöcsök II: 2009. január 21. Kisgéphajó: 2016. május. 22. Időjárás az esemény bekövetkezésekor: Vízállás: 148 cm Látási viszonyok: Jók, napos idő Szélerősség: Gyenge északi szél Hőmérséklet: 25 Co A Vöcsök II. szárnyashajó a MAHART PassNace tulajdonában és üzemeltetésében van, a kisgéphajó pedig az Északi MO-ás hidat építő Hidépítő Speciál Kft. az üzemeltetője és tulajdonosa.

AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA A Szárnyashajó menetrend szerint völgymenetben közlekedett az épülő északi MO-ás híd felé a szokásos sebességgel. Az építkezési munkák miatt a szabad hajóút 100 m szélességűre korlátozódott. (50/Du/2007. sz. Hajósoknak szóló hirdetményben) A kisgéphajó az épülő híd alatti jobb-parti kikötőhelyről indult a bal partban lévő munkásszállásra, munkásokért. A kisgéphajóban csak a hajó vezetője tartózkodott. Nagy gyakorlattal rendelkező, megbízható, hajós dolgozó volt. A szárnyashajó hajóvezetőjének elmondása szerint a hidat, a folyamatban lévő építési tevékenység miatt nagy figyelemmel közelítette meg. A hídnyílásba behajózva rendellenességet nem tapasztalt. Az épülő hídnyílásba történő behajózás előtt kb. 2 km-el URH rádión a 10-es csatornán bejelentkezett, és közvetlenül a híd előtt rövid sziréna hangjelzést adott. A szárnyashajón az a szokásos hajózási módszer, hogy a hajó parancsnoka kormányozza a hajót, a gépüzemvezető is a kormányállásban teljesít szolgálatot és kezeli a gépi berendezések kezelőszerveit. Azt még itt meg kell jegyezni hogy ez a hajózási mód a nagy hajósebesség miatt mindig is úgy történt, hogy csak nagy gyakorlattal, jó képességekkel rendelkező megbízható dolgozókat neveztek ki vezető beosztásba. Elsősorban Hajóparancsnok, ill. gépüzemvezető beosztásokban.

AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Az épülő híd pillérét elhagyva kb. 100 m-el észlelték, a jobb part irányából szintén nagy sebességgel közlekedő, illetve érkező motorcsónakot, mely az észlelés pillanatában kb. 50-70 m-re lehetett a látómező jobb oldalán, és keresztezte a szárnyashajó útját. A szárnyashajó parancsnoka azonnal utasítást adott a gépüzemvezetőnek a hajó megállítására, amely rögtön végrehajtásra is került. A hajó parancsnoka szerint az észlelés és az ütközés között eltelt idő 2-3 másodperc lehetett, az ütközés megtörténtéig egyéb intézkedés megtételére már nem volt ideje (irányváltoztatás, további hangjelzés). Az ütközés következtében a szárnyashajó a folyásiránnyal szembe fordult. A hajó első tisztje azonnal megkezdte, illetve megpróbálta megkezdeni a csónak vezetőjének keresését, mentését. Az építkezésről is többen látták az eseményt és egy segélyhajó is a helyszínre indult, kb. 3-4 perc elteltével érkezett a baleset helyszínére.

AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Szárnyashajó Kisgéphajó Egy egyszerű ábra a balesetet helyszínét illetően.

Szárnyashajó Kisgéphajó Bárka Bárka Ütközés Bárka Egy szerény animációval igyekeztünk az előadás színvomnalát fejleszteni. Abban a reményben készülök, készülünk a szakmai napok prezentációira, hogy az hallgatóság véleménye szerint is fejlődik az előadások minősége. Kisgéphajó Bárka Bárka Ütközés

A HELYSZÍN

AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Az ütközést követően azonnal megkezdődött a mentés az időközben odaérkező Vízügyi Szolgálat egyik kishajójával és a Hídépítő Speciál egyik hasonló kisgéphajóval közösen. A balesetet szenvedet kisgéphajó a szárnyashajó orr része alá szorult. A vízügyi kisgéphajó segítségével sikerült a sérült motorcsónakot kiszabadítani. A balesetet szenvedett hajó vezetőjét beszorult állapotban találták meg a csónakban, mely a baleset után is úszóképes maradt, légkamráinak köszönhetően. A sérült kisgéphajó vezetőjét sajnos már nem lehetett megmenteni. A szárnyashajót a személyzet a baleset után, a mentési művelet befejezését követően az 1659-es fkm-nél horgonyzó bárkákhoz kötötte és megkezdte a 62 utas átszállításának előkészületeit, a hajó átvizsgálását. A szárnyashajó személyzete 5 főből állt. A szárnyashajó parancsnoka a balesetet követően azonnal értesítette a mentőket és a vízirendészet ügyeletes tisztjét. Ebben az esetben az azonnal szó abban az értelemben igaz, hogy először

AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Egy kis elemzés Adatok: Szárnyashajó sebessége 60 km/h = 16 m/s Kisgéphajó sebessége 40 km/h = 11 m/s Idő: 2;3;4;5 sec Képletek: út idő sebesség összefüggés, szögfüggvények, szinusztétel A képek, és a számítások szerint a szárnyashajó az észlelés és az ütközés között eltelt néhány 2-5 másodperc alatt kb. 33-83 m-t tett volna meg teljes sebességgel. Könnyen belátható, hogy a valóban megtett távolság valamivel kevesebb, mert a géperő levétele után a hajó még egy kis ideig siklásban van ugyan, de azt követően a sebesség elvesztésével a hajó egyre fokozottabban válik vízkiszorításos hajóvá és sebességéből egyre többet veszít, és végül teljesen hagyományos hajóvá válik, gyakorlatilag megáll.

AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA A számítások eredményei gyakorlatilag megegyeznek a szárnyashajó parancsnokának elmondásával, miszerint a jobboldalról érkező kisgéphajó az észlelés pillanatában a szárnyashajótól mintegy 50-70 m-re lehetett. Lássunk egy egyszerű vázlatot és néhány egyszerű összefüggéssel számolva a megtett utakat a találkozás pillanatáig. Matematikai és fizikai tanulmányaink korai időszakából származó egyszerű összefüggésekkel igazolhatjuk a tényeket.

ESEMÉNY ELEMZÉSE 60 km/h 600 40 km/h 50-70 m 25 m-t a szárnyas hajó 1,5 sec alatt teszi meg. . 750 30,5 m-t szárnyas hajó 1,9 sec alatt tesz meg 1,5+1,9=3,4 sec A matematikai levezetéseket mellőzzük, de a legegyszerűbb szögfüggvény összefüggések ill. a szinusztétel alkalmazása elegendő volt esetünkben. A számítások igazolták a távolságok és sebességek arányát ill. a lehetséges ütközési pont helyét és távolságait a feltételezett adatok birtokában. A szárnyashajó a kb. 55 m-t 3,3 sec alatt tette volna meg teljes sebességgel, azonban a lassítási folyamat miatt ez az idő nyilvánvalóan megnő 61 m A csónak a 61 m-t 5,49 sec alatt teszi meg 450

ESEMÉNY ELEMZÉSE A vizsgálat alkalmával csak a szárnyashajó vezetőjét és a szemtanúk közül néhány főt volt módunk meghallgatni. Az elhangzottakból azt a következtetést vontuk le, hogy a kisgéphajó vezetője nem kellő figyelemmel vezette hajóját, és többek véleménye szerint a kisgéphajó vezetője csak jobb oldalra figyelt, a hajója bal oldalára, a fentről jövő forgalomra nem figyelt egyáltalán. Mindkét hajó viszonylag nagy sebességgel közlekedett, a balesetet elkerülni nem tudta a veszélyhelyzetet észlelő hajó. A kapcsolódó eseményeket és a meghallgatott szemtanúk elmondásából származó tényeket összeillesztve, a valóságban is az történhetett, amit a korábban bemutatott számítások igazolnak. A kisgéphajó csak a légkamráinak köszönhetően nem süllyedt el, a hajó jelentős mértékben sérült. Utasa illetve egyben vezetője életét vesztette. A szárnyas hajó utasai közül ugyan senki sem sérült meg, és a hajóban sem keletkezett jelentős kár, de a hajót ki kellett emelni és a szárnytartókon keletkezett sérüléseket javítani kellett. A hajó hosszabb időre kiesett a menetrendszerű járatból.

A SÉRÜLT KISGÉPHAJÓ A PARTRA VONTATVA A sérült kisgéphajó partra vontatás után.

A SÉRÜLT KISGÉPHAJÓ A PARTRA VONTATVA

A CSÓNAK MÁR KIEMELT ÁLLAPOTBAN A következő néhány kép már a baleset után a Hídépítő Speciál telephelyén ill. munkaterületén készült.

A KISHAJÓ SZEMBŐL

A GÁZKAR ÁLLÁSA Ezen a képen látszik, hogy a gázkar maximális állásban van.

ÉLES VÁGÁS A CSÓNAKON Látható, hogy a szárnytartó profil gyakorlatilag elvágta a csónakot és csak azért nem vágta ketté mert már lelassult állapotban történt az ütközés.

A SZÁRNYASHAJÓ KIKÖTVE A BÁRKÁKHOZ Itt kötött ki a szárnyashajó a baleset után. A rendőrségi járőrhajóról készült a kép.

A SÉRÜLT BELSŐ SZÁRNYTARTÓ PROFIL A szárnyashajó sérült szárnytartó profiljai

A SÉRÜLT SZÁRNYTARTÓ PROFIL MÁSIK

MÁSIK SÉRÜLT SZÁRNYTARTÓ PROFIL

A KIEMELT SZÁRNYASHAJÓ A HAJÓJAVÍTÓBAN Ez a hajó nem ugyanaz, de teljesen hasonló ugyanaz a Voshod tip. Szárnyashajó amiből a MAHART-nak

KÖVETKEZTETÉS A baleset oka: Biztonsági ajánlások: A kisgéphajó vezetője nem kellő figyelemmel és gondossággal vezette szolgálati célú kisgéphajóját. Biztonsági ajánlások: Ebben az esetben konkrét biztonsági ajánlás nem kerül megfogalmazásra. A már korábban javasolt adatrögzítő rendszer, amely a legfontosabb üzemi adatokat egy ideig eltárolja (motorfordulatszám, kormányhelyzet, hajósebesség). A legnehezebb szakaszokon megfontolandó lenne esetleg a radar használata akár napközben is, jó látási viszonyok esetén is. Ezek az ajánlások -gondolatok- természetesen senkire nézve sem kötelezőek, sőt még a Hajózási Felügyelet felé sem kerülnek megfogalmazásra, csupán az üzemeltető nyugtathatja meg magát azzal, hogy technikailag valóban mindent megtett a hasonló esetek ill. a balesetek elkerülése érdekében. Nincs olyan műszaki megoldás még jelenleg ami mellett ne fordulhatna elő baleset.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! wimmer.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu