RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval Az előadásokban ill. az eseményeket amiről az előadások szólnak igyekszem úgy összevállogatni, hogy minden alkalommal valami más téma esetleg helyszín legyen. A mai előadás is ennek jegyében készült, egy szárnyashajó és egy kisgéphajó ütközésének vizsgálatával. Személyhajó és kisgéphajó ütközés eddig még nem volt a gyakorlatunkban. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, 2008.10.09. Wimmer Gábor balesetvizsgáló
VÖCSÖK II. MS. SZÁRNYAS HAJÓ ÉS EGY KISGÉPHAJÓ ÜTKÖZÉSE Az esemény bejelentése 2007. augusztus 15-én 14:40-kor történt a MAHART PassNave személyhajózási Kft. részéről az illetékes rendőrhatóság és az RSOE felé. Az RSOE a bejelentést a KBSZ felé 15 óra 10 perckor továbbította. A Vizsgálóbizottság a helyszínre 16:30-kor érkezett. A vizsgálat az északi MO-ás híd alatt álló bárkáknál lekötött szárnyashajón folyt. A vizsgálat kb. 18:00-ig tartott. A vizsgálóbizottság négy főből állt. A baleset időpontja: 2007. augusztus 15. 14 óra 30 perc. A vízijárművek típusai: Szárnyashajó Vöcsök II. ms. menetrend szerint közlekedő gyorsjáratú termes személyhajó, a másik közlekedő jármű egy kisgéphajó, mely munkahajóként üzemelt az északi M0-ás hídnál.
VÖCSÖK II. MS. SZÁRNYAS HAJÓ ÉS EGY KISGÉPHAJÓ ÜTKÖZÉSE A hajók lajstromszámai: Vöcsök II: 01348 Kisgéphajó: H-25780-30 A hajók üzemképességi okmányának érvényessége: Vöcsök II: 2009. január 21. Kisgéphajó: 2016. május. 22. Időjárás az esemény bekövetkezésekor: Vízállás: 148 cm Látási viszonyok: Jók, napos idő Szélerősség: Gyenge északi szél Hőmérséklet: 25 Co A Vöcsök II. szárnyashajó a MAHART PassNace tulajdonában és üzemeltetésében van, a kisgéphajó pedig az Északi MO-ás hidat építő Hidépítő Speciál Kft. az üzemeltetője és tulajdonosa.
AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA A Szárnyashajó menetrend szerint völgymenetben közlekedett az épülő északi MO-ás híd felé a szokásos sebességgel. Az építkezési munkák miatt a szabad hajóút 100 m szélességűre korlátozódott. (50/Du/2007. sz. Hajósoknak szóló hirdetményben) A kisgéphajó az épülő híd alatti jobb-parti kikötőhelyről indult a bal partban lévő munkásszállásra, munkásokért. A kisgéphajóban csak a hajó vezetője tartózkodott. Nagy gyakorlattal rendelkező, megbízható, hajós dolgozó volt. A szárnyashajó hajóvezetőjének elmondása szerint a hidat, a folyamatban lévő építési tevékenység miatt nagy figyelemmel közelítette meg. A hídnyílásba behajózva rendellenességet nem tapasztalt. Az épülő hídnyílásba történő behajózás előtt kb. 2 km-el URH rádión a 10-es csatornán bejelentkezett, és közvetlenül a híd előtt rövid sziréna hangjelzést adott. A szárnyashajón az a szokásos hajózási módszer, hogy a hajó parancsnoka kormányozza a hajót, a gépüzemvezető is a kormányállásban teljesít szolgálatot és kezeli a gépi berendezések kezelőszerveit. Azt még itt meg kell jegyezni hogy ez a hajózási mód a nagy hajósebesség miatt mindig is úgy történt, hogy csak nagy gyakorlattal, jó képességekkel rendelkező megbízható dolgozókat neveztek ki vezető beosztásba. Elsősorban Hajóparancsnok, ill. gépüzemvezető beosztásokban.
AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Az épülő híd pillérét elhagyva kb. 100 m-el észlelték, a jobb part irányából szintén nagy sebességgel közlekedő, illetve érkező motorcsónakot, mely az észlelés pillanatában kb. 50-70 m-re lehetett a látómező jobb oldalán, és keresztezte a szárnyashajó útját. A szárnyashajó parancsnoka azonnal utasítást adott a gépüzemvezetőnek a hajó megállítására, amely rögtön végrehajtásra is került. A hajó parancsnoka szerint az észlelés és az ütközés között eltelt idő 2-3 másodperc lehetett, az ütközés megtörténtéig egyéb intézkedés megtételére már nem volt ideje (irányváltoztatás, további hangjelzés). Az ütközés következtében a szárnyashajó a folyásiránnyal szembe fordult. A hajó első tisztje azonnal megkezdte, illetve megpróbálta megkezdeni a csónak vezetőjének keresését, mentését. Az építkezésről is többen látták az eseményt és egy segélyhajó is a helyszínre indult, kb. 3-4 perc elteltével érkezett a baleset helyszínére.
AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Szárnyashajó Kisgéphajó Egy egyszerű ábra a balesetet helyszínét illetően.
Szárnyashajó Kisgéphajó Bárka Bárka Ütközés Bárka Egy szerény animációval igyekeztünk az előadás színvomnalát fejleszteni. Abban a reményben készülök, készülünk a szakmai napok prezentációira, hogy az hallgatóság véleménye szerint is fejlődik az előadások minősége. Kisgéphajó Bárka Bárka Ütközés
A HELYSZÍN
AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Az ütközést követően azonnal megkezdődött a mentés az időközben odaérkező Vízügyi Szolgálat egyik kishajójával és a Hídépítő Speciál egyik hasonló kisgéphajóval közösen. A balesetet szenvedet kisgéphajó a szárnyashajó orr része alá szorult. A vízügyi kisgéphajó segítségével sikerült a sérült motorcsónakot kiszabadítani. A balesetet szenvedett hajó vezetőjét beszorult állapotban találták meg a csónakban, mely a baleset után is úszóképes maradt, légkamráinak köszönhetően. A sérült kisgéphajó vezetőjét sajnos már nem lehetett megmenteni. A szárnyashajót a személyzet a baleset után, a mentési művelet befejezését követően az 1659-es fkm-nél horgonyzó bárkákhoz kötötte és megkezdte a 62 utas átszállításának előkészületeit, a hajó átvizsgálását. A szárnyashajó személyzete 5 főből állt. A szárnyashajó parancsnoka a balesetet követően azonnal értesítette a mentőket és a vízirendészet ügyeletes tisztjét. Ebben az esetben az azonnal szó abban az értelemben igaz, hogy először
AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA Egy kis elemzés Adatok: Szárnyashajó sebessége 60 km/h = 16 m/s Kisgéphajó sebessége 40 km/h = 11 m/s Idő: 2;3;4;5 sec Képletek: út idő sebesség összefüggés, szögfüggvények, szinusztétel A képek, és a számítások szerint a szárnyashajó az észlelés és az ütközés között eltelt néhány 2-5 másodperc alatt kb. 33-83 m-t tett volna meg teljes sebességgel. Könnyen belátható, hogy a valóban megtett távolság valamivel kevesebb, mert a géperő levétele után a hajó még egy kis ideig siklásban van ugyan, de azt követően a sebesség elvesztésével a hajó egyre fokozottabban válik vízkiszorításos hajóvá és sebességéből egyre többet veszít, és végül teljesen hagyományos hajóvá válik, gyakorlatilag megáll.
AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA A számítások eredményei gyakorlatilag megegyeznek a szárnyashajó parancsnokának elmondásával, miszerint a jobboldalról érkező kisgéphajó az észlelés pillanatában a szárnyashajótól mintegy 50-70 m-re lehetett. Lássunk egy egyszerű vázlatot és néhány egyszerű összefüggéssel számolva a megtett utakat a találkozás pillanatáig. Matematikai és fizikai tanulmányaink korai időszakából származó egyszerű összefüggésekkel igazolhatjuk a tényeket.
ESEMÉNY ELEMZÉSE 60 km/h 600 40 km/h 50-70 m 25 m-t a szárnyas hajó 1,5 sec alatt teszi meg. . 750 30,5 m-t szárnyas hajó 1,9 sec alatt tesz meg 1,5+1,9=3,4 sec A matematikai levezetéseket mellőzzük, de a legegyszerűbb szögfüggvény összefüggések ill. a szinusztétel alkalmazása elegendő volt esetünkben. A számítások igazolták a távolságok és sebességek arányát ill. a lehetséges ütközési pont helyét és távolságait a feltételezett adatok birtokában. A szárnyashajó a kb. 55 m-t 3,3 sec alatt tette volna meg teljes sebességgel, azonban a lassítási folyamat miatt ez az idő nyilvánvalóan megnő 61 m A csónak a 61 m-t 5,49 sec alatt teszi meg 450
ESEMÉNY ELEMZÉSE A vizsgálat alkalmával csak a szárnyashajó vezetőjét és a szemtanúk közül néhány főt volt módunk meghallgatni. Az elhangzottakból azt a következtetést vontuk le, hogy a kisgéphajó vezetője nem kellő figyelemmel vezette hajóját, és többek véleménye szerint a kisgéphajó vezetője csak jobb oldalra figyelt, a hajója bal oldalára, a fentről jövő forgalomra nem figyelt egyáltalán. Mindkét hajó viszonylag nagy sebességgel közlekedett, a balesetet elkerülni nem tudta a veszélyhelyzetet észlelő hajó. A kapcsolódó eseményeket és a meghallgatott szemtanúk elmondásából származó tényeket összeillesztve, a valóságban is az történhetett, amit a korábban bemutatott számítások igazolnak. A kisgéphajó csak a légkamráinak köszönhetően nem süllyedt el, a hajó jelentős mértékben sérült. Utasa illetve egyben vezetője életét vesztette. A szárnyas hajó utasai közül ugyan senki sem sérült meg, és a hajóban sem keletkezett jelentős kár, de a hajót ki kellett emelni és a szárnytartókon keletkezett sérüléseket javítani kellett. A hajó hosszabb időre kiesett a menetrendszerű járatból.
A SÉRÜLT KISGÉPHAJÓ A PARTRA VONTATVA A sérült kisgéphajó partra vontatás után.
A SÉRÜLT KISGÉPHAJÓ A PARTRA VONTATVA
A CSÓNAK MÁR KIEMELT ÁLLAPOTBAN A következő néhány kép már a baleset után a Hídépítő Speciál telephelyén ill. munkaterületén készült.
A KISHAJÓ SZEMBŐL
A GÁZKAR ÁLLÁSA Ezen a képen látszik, hogy a gázkar maximális állásban van.
ÉLES VÁGÁS A CSÓNAKON Látható, hogy a szárnytartó profil gyakorlatilag elvágta a csónakot és csak azért nem vágta ketté mert már lelassult állapotban történt az ütközés.
A SZÁRNYASHAJÓ KIKÖTVE A BÁRKÁKHOZ Itt kötött ki a szárnyashajó a baleset után. A rendőrségi járőrhajóról készült a kép.
A SÉRÜLT BELSŐ SZÁRNYTARTÓ PROFIL A szárnyashajó sérült szárnytartó profiljai
A SÉRÜLT SZÁRNYTARTÓ PROFIL MÁSIK
MÁSIK SÉRÜLT SZÁRNYTARTÓ PROFIL
A KIEMELT SZÁRNYASHAJÓ A HAJÓJAVÍTÓBAN Ez a hajó nem ugyanaz, de teljesen hasonló ugyanaz a Voshod tip. Szárnyashajó amiből a MAHART-nak
KÖVETKEZTETÉS A baleset oka: Biztonsági ajánlások: A kisgéphajó vezetője nem kellő figyelemmel és gondossággal vezette szolgálati célú kisgéphajóját. Biztonsági ajánlások: Ebben az esetben konkrét biztonsági ajánlás nem kerül megfogalmazásra. A már korábban javasolt adatrögzítő rendszer, amely a legfontosabb üzemi adatokat egy ideig eltárolja (motorfordulatszám, kormányhelyzet, hajósebesség). A legnehezebb szakaszokon megfontolandó lenne esetleg a radar használata akár napközben is, jó látási viszonyok esetén is. Ezek az ajánlások -gondolatok- természetesen senkire nézve sem kötelezőek, sőt még a Hajózási Felügyelet felé sem kerülnek megfogalmazásra, csupán az üzemeltető nyugtathatja meg magát azzal, hogy technikailag valóban mindent megtett a hasonló esetek ill. a balesetek elkerülése érdekében. Nincs olyan műszaki megoldás még jelenleg ami mellett ne fordulhatna elő baleset.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! wimmer.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu