HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2009.03.26. Papp István balesetvizsgáló
2008-173-4P (GAZELLE) NAGYBAJOM ÉNY 6KM. 2008. JÚNIUS 22.
HELIKOPTEREK Magyarországon 16 polgári helikopter típus és variánsai kerültek lajstromba az elmúlt időszakban, a következő összetételben: 5700 kg alatti összes 168 db 5700 kg feletti összes 4db (MI-8: KA-32) Érvényes légialkalmassággal 91db Lejárt légialkalmassági 81 db
2008. HELIKOPTER BALESETEK MEGOSZLÁSA Polgári helikopter: 3 db légiközlekedési baleset (Accident) 1 db repülőesemény (Incident) Meghalt 2 fő, súlyosan sérült 8 fő, könnyű sérülés 3 fő. Állami helikopter: 2 db légiközlekedési baleset (Accident) 31 db repülőesemény (Incident) Meghalt 1 fő, súlyosan sérült 2 fő, könnyű sérülés 1 fő.
2008-173-4P LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESET ISMERTETÉSE 2008. június 22-én a pilóta előkészítette útvonal repülésre a helikoptert A bázis repülőtérről felszállás után Nagybajom ÉNY 6km leszállt. Itt helyi repülésre utasokkal felszállt és 140 m megtétele után, kis magasságban, kis sebességgel az alatta levő erdőbe esett. Személyi sérülések: négy fő súlyos, egy fő kisebb sérülést szenvedett - A légijármű jelentősen megsérült. A Vb műszaki meghibásodásra utaló jeleket a szakmai vizsgálat során nem talált. A pilóta képesítése: CPL(H), jogosítása: helikopter berepülő, összesen repült ideje helikopteren:1610 óra. A légijármű adatai: gyártás óta 965 óra. Üres tömege 958 kg. Megengedett összes tömeg:1800kg. Felszálló tömeg:1695 kg. A megengedett súlyponthelyzet: 2,8 - 3,14-ig az eset idején 2,86 volt Meteorológiai adatok: hőmérséklet 31C, légnyomás 1019 Hpa, felhőzet: nincs, szélirány/sebesség: 190 fokról 3-4 m/s.
2008-173-4P LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESET ISMERTETÉSE A roncsra és a becsapódásra vonatkozó adatok
2008-173-4P LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESET ISMERTETÉSE A túlélés lehetősége Az eset során tűz nem keletkezett. Az estről a mentőket és a tűzoltókat a felszállóhelyen tartózkodó személyek értesítették. A repülés G típusú légtérben került végrehajtásra így a repüléshez nem került repülési terv leadásra, ezzel esélye sem volt arra, hogy a légiforgalmi irányító szolgálat a számított érkezés elmaradását követően intézkedhessen a kutatás- mentés indításáról. ELEMZÉS: A Vb a helyszíni szemle során a következő tényeket állapította meg: A helikopter 159o -os irányon gyorsított, 10-15 m magasságon és megtett 140 m távolságot. A helikopter irányítható volt, a hajtómű működött az esemény bekövetkezéséig. Ezekből két történés valószínűsíthető Történhetett műszaki meghibásodás Nem történt műszaki meghibásodás (helikopterrel a függés és a gyorsítás repülés technikája)
PÉNAUD DIAGRAM Mutatja a függéshez, gyorsításhoz és vízszintes repüléshez szükséges teljesítmény szükségletet.
2008-173-4P LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESET ISMERTETÉSE KÖVETKEZTETÉSEK: Általánosságban megállapítható: a pilóta a repülés végrehajtásához érvényes okmányokkal rendelkezik a légijármű érvényes légialkalmassági bizonyítvánnyal rendelkezik a légijármű a feladatra elő volt készítve a légijárművet a pilóta maga vezettea hajtómű a leállásig működött a földön a légijármű vezérlése a becsapódásig működött a légiforgalmi irányító szolgálat tevékenységének nem volt érdemi ráhatása a bekövetkezett légiközlekedési balesetre.
2008-173-4P LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESET ISMERTETÉSE A légijármű jó műszaki állapotot mutatott, az esemény okaként műszaki hiba nem valószínűsíthető. A légiközlekedési balesethez vezető okok: az időjárás tekintetében a levegő magas hőmérséklet és a szél iránya/erőssége a terhelés szempontjából a tényleges terhelés megválasztása, és annak a hatása a légijármű súlyponti helyzetére repüléstechnika szempontjából a helikopter maximális terhelése melletti és magas hőmérsékleti viszonyok közötti repüléstechnikai készség szinten tartása. A fent említett okok egyenként nem jelentenek olyan fokú biztonsági kockázatot, ami a repülőbalesethez vezetett volna, azonban együttes hatásuk már jelentős és kiválthatta az esemény bekövetkezését.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! papp.istván@kbsz.hu www.kbsz.hu