A KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY 2008.ÉVI ESEMÉNYEINEK STATISZTIKAI ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2009.03.26. Mihály András balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A KBSZ NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
Fémkereskedelem szabályozása
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
AZ ELMÚLT IDŐSZAK TAPASZTALATAI - a KBSZ szemszögéből
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 31. Gincsai János főosztályvezető.
MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság Vasútbiztonsági Osztály
A GYSEV vasútbiztonsági projektötletei a KÖZOP-ban
Állam munkavédelmi feladatai
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, október 26. Gincsai János főosztályvezető KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY BEMUTATÁSA.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Mészáros László főigazgató.
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
VASÚTI KÖZLEKEDÉS 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT
A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 1-TŐL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
bekövetkezett baleset ismertetése
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána.
1 Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Dr. Tóth Róbert Jogi és Igazgatási Főosztály Szeptember 11.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Vasútszabályozási Osztály
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi.
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
A SZAKMAI VIZSGÁLATRÓL AZ ÚJ SZABÁLYOZÁS TÜKRÉBEN
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Előadás másolata:

A KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY 2008.ÉVI ESEMÉNYEINEK STATISZTIKAI ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, Mihály András balesetvizsgáló

2 MUNKAVÉGZÉSÜNK ALAPJÁT KÉPEZŐ JOGSZABÁLYOK A évi CLXXXIII. Törvény a vasúti közlekedésről. A 7/2006. (II.27) GKM rendelete a súlyos vasúti balesetek, a vasúti balesetek és a váratlan vasúti események szakmai vizsgálatának részletes szabályairól. A évi CLXXXIV. Törvény a légi-, a vasúti és a vízi balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról.

3 A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY SZERINTI ESET KATEGÓRIÁK Súlyos vasúti baleset: vonatok összeütközése vagy kisiklása, amely legalább egy halálos áldozattal, öt vagy több személy sérülésével, illetve a járművek, az infrastruktúra vagy a környezet jelentős (a helyszínen megállapíthatóan legalább 500 millió forintos) károsodásával jár, valamint más vasúti baleset, amelynek nyilvánvalóan nagy hatása van a vasútbiztonsági szabályozása vagy a biztonság irányítására Vasúti baleset: a vasutat – a helyi vasút kivételével – mint a személyszállításra és árutovábbításra szolgáló kötöttpályás rendszert és annak tartozékait, a vasúti pályát és annak tartozékait, az üzemi létesítményeket és a vasúti járműveket érintő, a vasúti közlekedés során bekövetkező: - személyi sérüléssel, - jelentős anyagi kárral, - a környezet jelentős szennyezésével, a vasúti közlekedés biztonságának veszélyeztetésével, - a vasúti rendszer üzemeltetésének jelentős megzavarásával járó esemény(pl. ütközés, kisiklás, baleset vasúti átjáróban, mozgó jármű okozta személyi sérülés, tűzeset)

4 A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY SZERINTI ESET KATEGÓRIÁK Váratlan vasúti esemény: a súlyos vasúti baleseten és a vasúti baleseten kívül minden olyan esemény, amely a vonatok üzemeltetetését és az üzemeltetés biztonságát károsan érinti(síntörés, felső vezetéki nehézmény, öngyilkosság, jelzőmeghaladás stb..) Az 1192/2003. EK. rendelet a vasúti közlekedés során bekövetkező balesetekről szóló – 92/2003. EK. rendelet alapján készülő – statisztikával kapcsolatban több definíciót pontosít, így került újabb fogalom a jelentős baleset meghatározásra. Jelentős baleset: minden olyan baleset, amely legalább egy mozgásban levő vasúti járművet érint, és legalább egy személy halálát vagy súlyos sérülését idézi elő, vagy jelentős kárt okoz a járműállományban, a pályában, egyéb berendezésben vagy a környezetben, vagy jelentős forgalmi zavart okoz.

5 ZÁRÓJELENTÉSEK, BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Zárójelentés: A szakmai vizsgálat eredményéről a Szervezet zárójelentést készít, A zárójelentés ismerteti a lefolyatott vizsgálat célkitűzéseit, Tartalmazza a közlekedési baleset vagy az egyéb esemény idejét és helyét, valamint annak jellegét, Következményeit a halálos áldozatok, a személyi sérülések és az anyagi károk tekintetében, Tartalmazza a baleset okát és biztonsági ajánlást is tartalmazhat. Biztonsági ajánlás: A Közlekedésbiztonsági Szervezet által a szakmai vizsgálat során szerzett adatok alapján, a közlekedési balesetek és egyéb közlekedési események megelőzése céljából tett javaslat, melyet a zárójelentés- tervezetnek kell tartalmazni. Amennyiben a vizsgálóbizottság vezetője megítélése szerint a vasúti közlekedés biztonsága megköveteli, megelőző biztonsági ajánlásban azonnali intézkedést javasolhat a közlekedési hatóságnak, az üzembentartónak, a járművek gyártóinak, üzembentartó, karbantartó szervezeteknek.

6 ZÁRÓJELENTÉSEK, BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK évben 3 esetben, még a szakmai vizsgálat lezárása előtt 3 biztonsági ajánlást, illetve 10 szakmai vizsgálat lezárásakor 25 biztonsági ajánlást adtunk ki évben 13 zárójelentés tervezet került záró értekezleten megvitatásra, és a zárójelentés végleges kiadására. Szervezetünknél bevezetésre került a zárójelentés-tervezetek írásbeli véleményezését követő záró értekezlet, ahol az érintett vasútvállalatok, hatóságok, gyártók, üzemeltetők,vasúti személyzet, esetleg az áldozatok hozzátartozói jelenlétében lehetőség van a Szervezetünkétől eltérő vélemények, kiegészítések közelítésére, a zárójelentés véglegesítésére. A visszajelzések alapján (köztük az Európai Vasúti Ügynökség (ERA), valamint a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) vasútbiztonsági munkacsoportja vezetőjének véleménye szerint is) Európában egyedülálló, igen komoly lehetőségeket magában rejtő ez a módszer, melyet szeretnénk példaként felhasználni az európai közös gyakorlat kialakítása során.

7 A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY SZERINTI ESET KATEGÓRIÁK A KBSZ Vasúti Főosztály részére évben 578 eseményt jelentettek be. Ezeket az előzőek szerint az alábbi kategóriákba soroltuk be: 1 Súlyos vasúti baleset 313/90 Vasúti baleset ebből jelentős vasúti baleset 253 Váratlan vasúti esemény 11 Egyéb Összesen: 578 Adatszolgáltatás az Európai Vasúti Ügynökség (ERA) részére: Tájékoztatás a vizsgálat megindításáról egy héten belül (esemény leírása, személyi sérülés, becsült kár), majd a Zárójelentés megküldése.

8 AZ ELŐZŐ IDŐSZAKOK ÖSSZEHASONLÍTÁSA Eseménykategória Bejelentés 2006* Súlyos vasúti baleset011 Vasúti baleset Váratlan vasúti esemény Ö s s z e s e n * től

9 A LEGGYAKORIBB ESEMÉNYEK ELEMZÉSE A mozgó vasúti jármű okozta személyi sérülések (személysérüléssel, halállal végződő események, amennyiben a hatósági eljárást lefolytató szerv szerint nem öngyilkosság) Útátjáróban bekövetkezett balesetek(valamennyi közút-vasút szintbeni keresztezésben történt esemény) Öngyilkosság (amennyiben a hatósági eljárást folytató szerv határozata szerint öngyilkosság történt) Váratlan vasúti események (felső vezetéki nehézmény – viharos időjárások alkalmával számuk jelentősen megemelkedik)

10 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Többször bekövetkezett ugyanazon helyen esemény, a biztonsági ajánlásokat összevonva adtuk ki, pl. Csajág-Balatonkenese, Tocóvölgy- Balmazújváros Egy esemény kapcsán kiadott legtöbb biztonsági ajánlás: -Érd-elágazás-Tárnok (4 azonnali biztonsági ajánlás, 4 biztonsági ajánlás) Ebből elfogadásra került 17 Ebből elutasítva 8 A 8-ból 2 ugyan elfogadva, azonban intézkedés nem történt (Kaba cukorgyár) Egy esetben román kivizsgáló szervezet felé adtunk BA., melyet elfogadtak.

11 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK évi eseményeknél a vizsgálat során kiadott 3 BA  1 elfogadva (Tocóvölgy-Balmazújváros)  1 elfogadva és megvalósítva (Farád)  1-re nem érkezett válasz (Monori erdő)

12 A BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK ELUTASÍTÁSÁNAK LEGFŐBB OKAI A szabályozást megfelelőnek tartják Anyagi okok Egyetértettek, de intézkedés nem történt Nem gazdaságos a megvalósítása Aggályosnak tartják

Rábatamási-Csorna állomások között az AS347 jelű közút-vasút szintbeni keresztezésben bekövetkezett baleset Épített környezet Előírt csökkentett rálátási háromszög=600 m Meglevő rálátási háromszög kb. 150 m A fényjelzőkészülék oszlopától vissza- felé mért 1 m távol- ság 995 számú vonat Közúti jármű

14 A GYORS CSELEKVÉS Az esemény fontosabb időpontjai: május 08-án a 995 számú gyorsvonat Rábatamási-Csorna állomások között, Farád megállóhelyen az AS347 jelű közút-vasút szintbeni keresztezésben ütközött egy személygépkocsival, a közúti jármű vezetője a helyszínen életét vesztette, Ebben az átjáróban másfél év alatt ez a harmadik baleset június 10-én hatósági bejárás június 18-án a KBSZ Vasúti Főosztály biztonsági ajánlást ad ki, melyben javasolja az AS347 jelű fénysorompó félsorompóval történő kiegészítését én az NKH Nyugat-Dunántúli Regionális Igazgatósága kötelezi a GYSEV -et és Magyar Közút Kht. Győr-Moson-Sopron Megyei Igazgatóságát a biztonsági ajánlásban megfogalmazottak végrehajtására november 27-én a biztonsági ajánlásban foglaltakat végrehajtották december 11-én a KBSZ Vasúti Főosztálya kiadja a zárójelentés- tervezetet február 17-én az érintettek részt vételével záró megbeszélés, a végleges zárójelentés kiadása.

BUDAPESTI PÁLYAUDVAROKON BEKÖVETKEZETT ESEMÉNYEK

16 A LEGGYAKORIBB ESEMÉNYEK HELYE BUDAPESTEN Személyelütés

17 A LEGGYAKORIBB ESEMÉNYEK HELYE BUDAPESTEN

A MÁV ZRT. TERÜLETÉN BEKÖVETKEZETT ESEMÉNYEK

19 A LEGGYAKORIBB ESEMÉNYEK HELYE

20 A LEGGYAKORIBB ESEMÉNYEK HELYE

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 21