A KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY 2008.ÉVI ESEMÉNYEINEK STATISZTIKAI ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, Mihály András balesetvizsgáló
2 MUNKAVÉGZÉSÜNK ALAPJÁT KÉPEZŐ JOGSZABÁLYOK A évi CLXXXIII. Törvény a vasúti közlekedésről. A 7/2006. (II.27) GKM rendelete a súlyos vasúti balesetek, a vasúti balesetek és a váratlan vasúti események szakmai vizsgálatának részletes szabályairól. A évi CLXXXIV. Törvény a légi-, a vasúti és a vízi balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról.
3 A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY SZERINTI ESET KATEGÓRIÁK Súlyos vasúti baleset: vonatok összeütközése vagy kisiklása, amely legalább egy halálos áldozattal, öt vagy több személy sérülésével, illetve a járművek, az infrastruktúra vagy a környezet jelentős (a helyszínen megállapíthatóan legalább 500 millió forintos) károsodásával jár, valamint más vasúti baleset, amelynek nyilvánvalóan nagy hatása van a vasútbiztonsági szabályozása vagy a biztonság irányítására Vasúti baleset: a vasutat – a helyi vasút kivételével – mint a személyszállításra és árutovábbításra szolgáló kötöttpályás rendszert és annak tartozékait, a vasúti pályát és annak tartozékait, az üzemi létesítményeket és a vasúti járműveket érintő, a vasúti közlekedés során bekövetkező: - személyi sérüléssel, - jelentős anyagi kárral, - a környezet jelentős szennyezésével, a vasúti közlekedés biztonságának veszélyeztetésével, - a vasúti rendszer üzemeltetésének jelentős megzavarásával járó esemény(pl. ütközés, kisiklás, baleset vasúti átjáróban, mozgó jármű okozta személyi sérülés, tűzeset)
4 A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY SZERINTI ESET KATEGÓRIÁK Váratlan vasúti esemény: a súlyos vasúti baleseten és a vasúti baleseten kívül minden olyan esemény, amely a vonatok üzemeltetetését és az üzemeltetés biztonságát károsan érinti(síntörés, felső vezetéki nehézmény, öngyilkosság, jelzőmeghaladás stb..) Az 1192/2003. EK. rendelet a vasúti közlekedés során bekövetkező balesetekről szóló – 92/2003. EK. rendelet alapján készülő – statisztikával kapcsolatban több definíciót pontosít, így került újabb fogalom a jelentős baleset meghatározásra. Jelentős baleset: minden olyan baleset, amely legalább egy mozgásban levő vasúti járművet érint, és legalább egy személy halálát vagy súlyos sérülését idézi elő, vagy jelentős kárt okoz a járműállományban, a pályában, egyéb berendezésben vagy a környezetben, vagy jelentős forgalmi zavart okoz.
5 ZÁRÓJELENTÉSEK, BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Zárójelentés: A szakmai vizsgálat eredményéről a Szervezet zárójelentést készít, A zárójelentés ismerteti a lefolyatott vizsgálat célkitűzéseit, Tartalmazza a közlekedési baleset vagy az egyéb esemény idejét és helyét, valamint annak jellegét, Következményeit a halálos áldozatok, a személyi sérülések és az anyagi károk tekintetében, Tartalmazza a baleset okát és biztonsági ajánlást is tartalmazhat. Biztonsági ajánlás: A Közlekedésbiztonsági Szervezet által a szakmai vizsgálat során szerzett adatok alapján, a közlekedési balesetek és egyéb közlekedési események megelőzése céljából tett javaslat, melyet a zárójelentés- tervezetnek kell tartalmazni. Amennyiben a vizsgálóbizottság vezetője megítélése szerint a vasúti közlekedés biztonsága megköveteli, megelőző biztonsági ajánlásban azonnali intézkedést javasolhat a közlekedési hatóságnak, az üzembentartónak, a járművek gyártóinak, üzembentartó, karbantartó szervezeteknek.
6 ZÁRÓJELENTÉSEK, BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK évben 3 esetben, még a szakmai vizsgálat lezárása előtt 3 biztonsági ajánlást, illetve 10 szakmai vizsgálat lezárásakor 25 biztonsági ajánlást adtunk ki évben 13 zárójelentés tervezet került záró értekezleten megvitatásra, és a zárójelentés végleges kiadására. Szervezetünknél bevezetésre került a zárójelentés-tervezetek írásbeli véleményezését követő záró értekezlet, ahol az érintett vasútvállalatok, hatóságok, gyártók, üzemeltetők,vasúti személyzet, esetleg az áldozatok hozzátartozói jelenlétében lehetőség van a Szervezetünkétől eltérő vélemények, kiegészítések közelítésére, a zárójelentés véglegesítésére. A visszajelzések alapján (köztük az Európai Vasúti Ügynökség (ERA), valamint a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) vasútbiztonsági munkacsoportja vezetőjének véleménye szerint is) Európában egyedülálló, igen komoly lehetőségeket magában rejtő ez a módszer, melyet szeretnénk példaként felhasználni az európai közös gyakorlat kialakítása során.
7 A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY SZERINTI ESET KATEGÓRIÁK A KBSZ Vasúti Főosztály részére évben 578 eseményt jelentettek be. Ezeket az előzőek szerint az alábbi kategóriákba soroltuk be: 1 Súlyos vasúti baleset 313/90 Vasúti baleset ebből jelentős vasúti baleset 253 Váratlan vasúti esemény 11 Egyéb Összesen: 578 Adatszolgáltatás az Európai Vasúti Ügynökség (ERA) részére: Tájékoztatás a vizsgálat megindításáról egy héten belül (esemény leírása, személyi sérülés, becsült kár), majd a Zárójelentés megküldése.
8 AZ ELŐZŐ IDŐSZAKOK ÖSSZEHASONLÍTÁSA Eseménykategória Bejelentés 2006* Súlyos vasúti baleset011 Vasúti baleset Váratlan vasúti esemény Ö s s z e s e n * től
9 A LEGGYAKORIBB ESEMÉNYEK ELEMZÉSE A mozgó vasúti jármű okozta személyi sérülések (személysérüléssel, halállal végződő események, amennyiben a hatósági eljárást lefolytató szerv szerint nem öngyilkosság) Útátjáróban bekövetkezett balesetek(valamennyi közút-vasút szintbeni keresztezésben történt esemény) Öngyilkosság (amennyiben a hatósági eljárást folytató szerv határozata szerint öngyilkosság történt) Váratlan vasúti események (felső vezetéki nehézmény – viharos időjárások alkalmával számuk jelentősen megemelkedik)
10 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Többször bekövetkezett ugyanazon helyen esemény, a biztonsági ajánlásokat összevonva adtuk ki, pl. Csajág-Balatonkenese, Tocóvölgy- Balmazújváros Egy esemény kapcsán kiadott legtöbb biztonsági ajánlás: -Érd-elágazás-Tárnok (4 azonnali biztonsági ajánlás, 4 biztonsági ajánlás) Ebből elfogadásra került 17 Ebből elutasítva 8 A 8-ból 2 ugyan elfogadva, azonban intézkedés nem történt (Kaba cukorgyár) Egy esetben román kivizsgáló szervezet felé adtunk BA., melyet elfogadtak.
11 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK évi eseményeknél a vizsgálat során kiadott 3 BA 1 elfogadva (Tocóvölgy-Balmazújváros) 1 elfogadva és megvalósítva (Farád) 1-re nem érkezett válasz (Monori erdő)
12 A BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK ELUTASÍTÁSÁNAK LEGFŐBB OKAI A szabályozást megfelelőnek tartják Anyagi okok Egyetértettek, de intézkedés nem történt Nem gazdaságos a megvalósítása Aggályosnak tartják
Rábatamási-Csorna állomások között az AS347 jelű közút-vasút szintbeni keresztezésben bekövetkezett baleset Épített környezet Előírt csökkentett rálátási háromszög=600 m Meglevő rálátási háromszög kb. 150 m A fényjelzőkészülék oszlopától vissza- felé mért 1 m távol- ság 995 számú vonat Közúti jármű
14 A GYORS CSELEKVÉS Az esemény fontosabb időpontjai: május 08-án a 995 számú gyorsvonat Rábatamási-Csorna állomások között, Farád megállóhelyen az AS347 jelű közút-vasút szintbeni keresztezésben ütközött egy személygépkocsival, a közúti jármű vezetője a helyszínen életét vesztette, Ebben az átjáróban másfél év alatt ez a harmadik baleset június 10-én hatósági bejárás június 18-án a KBSZ Vasúti Főosztály biztonsági ajánlást ad ki, melyben javasolja az AS347 jelű fénysorompó félsorompóval történő kiegészítését én az NKH Nyugat-Dunántúli Regionális Igazgatósága kötelezi a GYSEV -et és Magyar Közút Kht. Győr-Moson-Sopron Megyei Igazgatóságát a biztonsági ajánlásban megfogalmazottak végrehajtására november 27-én a biztonsági ajánlásban foglaltakat végrehajtották december 11-én a KBSZ Vasúti Főosztálya kiadja a zárójelentés- tervezetet február 17-én az érintettek részt vételével záró megbeszélés, a végleges zárójelentés kiadása.
BUDAPESTI PÁLYAUDVAROKON BEKÖVETKEZETT ESEMÉNYEK
16 A LEGGYAKORIBB ESEMÉNYEK HELYE BUDAPESTEN Személyelütés
17 A LEGGYAKORIBB ESEMÉNYEK HELYE BUDAPESTEN
A MÁV ZRT. TERÜLETÉN BEKÖVETKEZETT ESEMÉNYEK
19 A LEGGYAKORIBB ESEMÉNYEK HELYE
20 A LEGGYAKORIBB ESEMÉNYEK HELYE
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 21