A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Melléklet Pécs, 2011. 05. 13.
„De hiszen húsz éve tanítok, miért nem mondta még ezt eddig nekem senki sem!?” (Egy pedagógus reflexiójából)
Összefoglaló a STEP 21 tanóra-diagnosztikai modellről Jól kommunikálható alapelvek (3 alapelv) Társadalmi - szakmai diskurzusra alkalmas kritériumok (3x7=21 értékkritérium) Koherens és konzisztens indikátorrendszer (7x7=49x3= 149 értékelő állítás) Indikátor- kritérium - alapelv szinten aggregálható, számszerű értékek Grafikus megjelenítés: összehasonlítható egyéni értékek Személyre szabott szöveges értékelés (tanóra-diagnózis vagy pedagógusprofil) Könnyen , gyorsan kezelhető papíralapú verzió Központi szerverről biztonságosan elérhető informatikai verzió Jelszóval védett (egyénre - csoportra - intézményre korlátozható) felület- illetve adatelérés Másodelemzésre, kutatásra alkalmas, migrálható anonim adattömeg
ESETTANULMÁNY
Mitől (nem) működik A TANÍTÁSI ÓRA?
Az osztály (1) Rendezte Laurent Cantet Mitől (nem) működik? Az 1. filmrészlet (ld.: fent) alapján felmerülő kérdéseink: Megbíznak benne és/vagy egymásban a diákok? Felismeri a tanár a diákok egyéni tanulási szükségleteit? Képes kézben tartani a tanulás irányítását? Szakmailag hiteles a filmbeli fiatal tanár a diákok előtt? Ad egyénre szabott fejlesztő visszajelzést? Egyenlő bánásmódban részesíti a tanulókat? Fenntartható a most látott tanár-diák viszony?
A kérdések által érintett STEP 21-indikátorok (1) KOOPERATIVITÁS Asszertivitás – Bizalom és önértéktudat; A csoportfolyamatok kontrollja Reflektivitás – A tanulói szükségletek felismerése Méltányosság – Előítélet-mentesség, egyenlő bánásmód PROFESSZIONALITÁS Szakszerűség – Szakmai hitelesség, tekintély Adaptivitás – Személyre szabott fejlesztő visszajelzés INNOVATIVITÁS Fenntarthatóság – A tantermi viszonyok stabilitása
Az osztály (2) Rendezte Laurent Cantet Mitől (nem) működik? A 2. filmrészlet (ld.: fent) alapján felmerülő kérdéseink: Szakmailag hiteles a filmbeli fiatal tanár a diákok előtt? Megbíznak benne és/vagy egymásban a diákok? Felismeri a tanár a diákok egyéni tanulási szükségleteit? Ad egyénre szabott fejlesztő visszajelzést? Képes kézben tartani a tanulás irányítását? Tanári munkája a látottak alapján eredményesnek mondható? Hatásos a két filmrészlet között lezajlott (potenciális) fejlesztési / fejlődési folyamat?
A kérdések által érintett STEP 21-indikátorok (2) KOOPERATIVITÁS Asszertivitás – Bizalom és önértéktudat; A csoportfolyamatok kontrollja Reflektivitás – A tanulói szükségletek felismerése PROFESSZIONALITÁS Szakszerűség – Szakmai hitelesség, tekintély Adaptivitás – Személyre szabott fejlesztő visszajelzés Eredményesség – Nyilvánosság előtti helytállás What goes in the black box of the classroom? First we would like to show you a short movie and some tasks. Marta: Please try to answer the following questions. Is the teacher accepted by the students? Are all the students engaged in learning? Can the students cope with arising conflicts? Is it a good teacher in your opinion? INNOVATIVITÁS Hatásosság – Kívánatos előjelű attitűdváltás
A STEP 21 TANÓRA-DIAGNOSZTIKA eljárásrendje
Tanóra-megfigyelés Ideális pillanat? Egy kritikus barát (mentor/ külső tanácsadó) megfigyeli a tanórát Részletes feljegyzést készít a tanítás-tanulás folyamatáról A tanórát követően rövid eszme- cserét folytat a pedagógussal The outside experts as critical friends observe the lessons in operation. They take detailed notes of the teaching and learning process: interactions, steps, methodes, atmosphere etc. After the lesson there is a short discussion between the observer and the teacher. Of course the observers adapt their feedback to the state and personality of the teacher.
Elemzés - értékelés A tanóra-elemzés során a kritikus barát (mentor/ külső tanácsadó) pedagógus és tanulói oldalról is megvizsgálja a tanóra eseményeit, jelenségeit Megállapítja, hogy a kooperativitás és a professzio-nalitás kritériumaihoz tartozó szakmai komponensek (ld.: indikátorok) jelen vannak-e az órán, ill. milyen minőségűek A standard értékelő állítások alapján ill. azok egyénítésével a mentor csak szövegesen, a kritikus barát/ külső tanácsadó számszerűen is értékel The analysis goes from pedagouges' and students' viewes indicator by indicator using the notes. The experts compare the findings to the value statements of the system. First they point out if a standard has been present in the class or not, on what level - and give a numeric value from 0 to 2 to each standard. The expert provides a textual evaluation where all the standards are adapted to the lesson observed. The expert works in a computer software developed for this process. Using the standards as a pair of 3D “conceptual glasses” the observer can read the phenomena of the class , can specify the elements of the culture of collaboration, learning and teaching and the teacher’s professional developement.
Visszacsatolás A pedagógus hozzáférési jogosultságot kap az elkészült teljes (számítógépes) diagnózishoz Igény esetén nyomtatott változatban (is) átveszi az elemzést A pedagógus és a kritikus barát Személyes találkozás (mentor/ külső tanácsadó) személyes találkozás keretében megbeszéli a tanórát ill. az elkészült tanóra-diagnózist. When the evaluation is completed and the teacher gets access to it, they have a meeting to discuss the lesson and the lesson-diagnosis. This discussion goes on – in an emphatic way - only between the observer and the teacher.
Tervezés A pedagógus – igénybe véve a kritikus barát (mentor/ külső tanácsadó) szakmai támogatását – megtervezi az (ön)fejlesztés célját, idejét, módszereit, eszközeit Intézményközi projekt esetén csoportmódszerek is támogatják a közös tervezést Fejlesztési célok közös tervezése The evaluation results in suggestions for professional developement, wich can be built on the diagnosis. The teacher, the observer and the mentor if available plan this process together. The software is suitable for this planning process as well. They set the goals, the time – period and the miles stones. They design the whole process - including methods, tools, resources, the expected effects. Planning also includes monitoring.
Nyomonkövetés A fejlesztési folyamat nyomonkövetése lehetséges: egyéni portfólió összeállításával (ön)reflektív naplóval folyamatos önértékeléssel tanulói visszajelzés-kéréssel időközi tanóra-megfigyeléssel Kollegiális eszmecsere
Fejlesztési szakasz lezárása A fejlesztési folyamat szakaszzáró tanóra-diagnózis készítésével ér véget. Az innovativitás kritériumai alapján leírható és értékelhető: milyen minőségű volt az adott fejlesztési folyamat tervezése és megvalósítása. Kiemelten fontos kritériumok: Hatásosság: Teljesültek-e az előzetes elvárások – a (tartalmilag vagy számszerűen) előre meghatározott hatásosság-mutatók tekintetében? Fenntarthatóság, kiterjeszthetőség: Fenntarthatóak, kiterjeszthetőek-e az eredmények illetve tapasztalatok (egyéni, iskolai, települési vagy országos szinten)?
Pályaszakasz lezárása A pedagógusprofil - a teljes pályaszakaszt magába foglaló értékelés: A kooperativitás, a professzionalitás és az innovativitás elemzését egyaránt tartalmazza. Minimum 2 tanóra-diagnózisra épül. A konkrét tanórák elemzésén túl bemutatja, hogy az adott pályaszakasz fejlesztési feladataihoz viszonyítva – a szándékolt és/vagy elvárt változáshoz, fejlődéshez képest - hol tart most pályáján a pedagógus. Javaslatot ad arra vonatkozóan, hogy a következő pályaszakaszban milyen fejlesztési célokon érdemes dolgoznia.
Elméleti háttér és további tartalmi információk: www.educontrol.shp.hu honlapon!
iskolafejlesztési tanácsadó Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta iskolafejlesztési tanácsadó oktatáskutató www.educontrol.shp.hu sarolta.monori@gmail.com