A földgázpiac szabályozása, az átalakulás tapasztalatai Budapest, október 8. Zarándy Tamás főosztályvezető
I.A földgázpiac megnyitása II.Az elmúlt időszak tapasztalatai III.További feladatok Tartalom
A földgázpiac megnyitása július 1-től hatályba lépett a földgázellátásról szóló évi XL. törvény; A korábbi kettős piaci modellt egy tiszta versenypiaci modell váltotta fel; Az új modellben elválik a földgázelosztás és a földgáz- kereskedelem A felhasználók meghatározott köre egyetemes szolgáltatásra jogosult;
A Magyar Energia Hivatal szerepe A Hivatal szerepe megnőtt: Jelentős Piaci Erőfölényes (JPE) helyzet kezelése; Árszabályozás; árelemszabadpiaciellenőrzöttszabályozott hálózati (elosztási, szállítási) díj egyetemes szolgáltató árrése lakossági fogyasztón kívüli egyéb felhasználók árai lakossági fogyasztók árai (egyetemes szolgáltatásban) lakossági fogyasztók árai (versenypiacon)
Tevékenységek szétválasztása Szervezeti szétválasztás Jogi függetlenség Szervezeti függetlenség Döntéshozatali függetlenség Számviteli szétválasztás
I.A földgázpiac megnyitása II.Az elmúlt időszak tapasztalatai III.További feladatok Tartalom
A januári gázkrízis tapasztalatai január 6. 18:30-tól az FGSZ elrendelte a megszakítható fogyasztók kizárását, és az I. korlátozási kategória bevezetését; január 7. 8:00 az FGSZ elrendelte a II. korlátozási kategória bevezetését; január 7.jogszabályok kihirdetése a földgáz biztonsági készlet felhasználásának engedélyezéséről, valamint január 10-ének szabadnappá nyilvánításról; január 8. 9:30 a II. korlátozási kategória feloldásra került; január 8-Magyarország hazai kitermelésből és nyugati importból származó gázt exportált a szerbiai, valamint bosznia- hercegovinai fogyasztók számára; január :00 az I. korlátozási kategória is feloldásra került; december 19. Oroszország az ún. Early Warning Mechanism keretében tájékoztatta az EU-t, hogy az orosz-ukrán fél közötti pénzügyi elszámolási vita következtében problémák léphetnek fel a gázszállításokban. január 1. A Gazprom leállította az Ukrajnának szóló gázszállítást azzal, hogy az európai megrendelőknek szánt gázt továbbítja a tranzitvezetékbe. január 6. Megszűnt az Ukrajnán keresztüli európai földgázszállítás. január 7. A Gazprom tájékoztatása szerint leállította az Ukrajnán keresztüli európai tranzitszállításokat, mert az nem jutott el a megrendelőkhöz. január 20. Újraindult az Ukrajnán keresztüli orosz földgázszállítás Európába. Orosz-ukrán relációHazai vonatkozású események
Közép-európai országok tapasztalatai Az alternatív forrásokkal, vagy nagyarányú tárolói kapacitásokkal rendelkező országokat kevésbé érintette a krízis. Szlovákia Szerbia Románia A nemzetközi tapasztalatok alapján Magyarország helyes úton jár az ellátásbiztonság fokozását célzó intézkedéseivel.
Tervezett jogszabály-módosítások Elő kell segíteni az alternatív tüzelőanyagra történő áttérés lehetőségét (megtörtént); A korlátozási koncepció újragondolása; Át kell tekinteni a biztonsági földgáztárolással kapcsolatos szabályokat; Új szabály kialakítása a gázzal való takarékoskodás gázkorlátozás nélkül elrendelésére;
Új válságrendelet Többlépcsős szabályrendszer: Földgázellátási zavar Földgázellátási válsághelyzet I. fokozat II. fokozat Válsághelyzet kezelése: Rendszerirányító: operatív irányítás Bizottság: kormányzati döntés-előkészítés Kormánydöntések: Kormányhatározat Kormányrendelet
I.A földgázpiac megnyitása II.Az elmúlt időszak tapasztalatai III.További feladatok Tartalom
AZ EU ENERGIASTRATÉGIÁJA a második energiastratégiai felülvizsgálatról szóló közlemény alapján A Bizottság „Biztonsági és Szolidaritási Akciótervet” javasol a következő 5 területen: infrastruktúra és ellátás-diverzifikáció; energia külkapcsolatok; kőolaj- és földgáztartalékok képzése; energiahatékonyság; az EU-n belüli források jobb kihasználása.
A HARMADIK BELSŐ ENERGIA PIACI CSOMAG Előzmények A Bizottság január 10-i közleményei: „Európai energiapolitika" című közleménye "A földgáz és a villamos energia belső piacának jövőbeni lehetőségeiről" című közleménye "Vizsgálat az európai gáz- és villamosenergia-ágazatról (zárójelentés)" című közleménye
A harmadik belső piaci energiacsomag A csomag öt fő célkitűzést jelölt meg, amelyek elérése az Európai Bizottság szerint biztosítja egy hatékony belső liberalizált energiapiac működését, ezek: I.a tevékenységek szétválasztása (unbundling); II.a nemzeti hatóságok függetlensége; III.a piaci átláthatóság javítása; IV.az átviteli rendszerirányítók (TSO) együttműködése; V. az Energiaszabályozói Együttműködési Ügynökség létrehozása.
I. A tevékenységek szétválasztása Mind a villamos energia, mind a földgáz szektorban ha szeptember 3-án az átviteli rendszerben tulajdonnal rendelkező vállalkozás vertikálisan integrált vállalkozás része, a következő 3 opció áll rendelkezésére a szétválasztásra: 1.Teljes tulajdonosi szétválasztás (9. cikk) 2.Független Rendszerüzemeltető kijelölése (13. cikk) (ISO) 3.Független átvitelirendszer- üzemeltetőre vonatkozó követelményeknek való megfelelés (V. fejezet) + harmadik országokra vonatkozó kiterjesztés (11.cikk)
II. A nemzeti szabályozó hatóságokra vonatkozó előírások A szabályozó hatóság függetlenségének erősítése és hatáskörének kiterjesztése különösen: piacszabályozási kérdésekben, a piac és a verseny megvalósulásának figyelemmel kísérése a szétválasztással kapcsolatos felügyelet tekintetében Információhoz való hozzáférés és Fogyasztóvédelmi intézkedések terén.
III. A piaci működés javítása Az átláthatósági követelmények javítása Kibővített fogyasztóvédelmi intézkedések Információk a mérési adatokról, Intelligens mérési rendszer bevezetése, stb.
IV. Átviteli és szállítási rendszerüzemeltetők együttműködése Egységes kereskedelmi és műszaki szabályzatok; Kutatási és innovációs tevékenységek támogatása; A hálózatüzemeltetés összehangolása; Beruházás-tervezés; Villamosenergia-piaci Átviteli rendszerüzemeltetők illetve a Gázpiaci Szállításirendszer-üzemeltetők Európai Hálózatának létrehozása.
V. Energiaszabályozók Együttműködési Ügynöksége Nemzeti Szabályozó hatóságok együttműködésének biztosítása TSO-k együttműködésének felügyelete Határon átnyúló infrastruktúrákhoz kötődő ügyekben határoz Általános tanácsadó szerep, véleményt, ajánlást, ill. Iránymutatást adhat ki.
A harmadik belső energia piaci csomaggal kapcsolatos közösségi jogalkotási folyamat Az Európai Parlament és a Tanács az alábbi irányelveket és rendeleteket fogadta el: 713/2009/EK rendelet az Energiaszabályozók Együttműködési Ügynöksége létrehozásáról 714/2009/EK rendelet a villamos energia határokon keresztül történő kereskedelme esetén alkalmazandó hálózati hozzáférési feltételekről és az 1228/2003/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről 715/2009/EK rendelet a földgázszállító hálózatokhoz való hozzáférés feltételeiről és az 1775/2005/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről Az Európai Parlament és a Tanács 2009/72/EK irányelve a villamos energia belső piacára vonatkozó közös szabályokról és a 2003/54/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről Az Európai Parlament és a Tanács 2009/73/EK irányelve a földgáz belső piacára vonatkozó közös szabályokról és a 2003/55/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!