Az egészségügy átalakításának programja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Advertisements

Központi Statisztikai Hivatal
8. Nemzetközi Egészségügyi Rendszertudományi Konferencia Genf, szeptember 1-3. International Society on System Science in Health Care.
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Rogán Antal sajtótájékoztatója április 4.. Kórházprivatizációs tervek A Medgyessy-kormány, aminek Gyurcsány Ferenc a minisztere volt, kórházprivatizációs.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS RENDSZERE MAGYARORSZÁGON
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Egészségpolitika.
Az egészségügy ma és a távlatok
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Reform célja, a tárca törekvései
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Kincses Gy. ESKI 1/18 GLOBÁLIS ELVEK A JOBB EGÉSZSÉGÜGYÉRT A NERA tanulmány korreferátuma március Kincses Gyula Egészségügyi Stratégiai Kutató Intézetet.
Dr. Kincses Gyula Reform Dr. Kincses Gyula ESKI.
Az egészségbiztosítás átalakításának kérdéseiről
1/9 Kőleves kő nélkül azaz kényszerek, peremfeltételek és esélyek Dr. Kincses Gyula.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Egészségi állapot, egészségügyi rendszerek Dr. Jávor András.
Kormányszóvivői tájékoztató Vizitdíj, az Állami Egészségügyi Központ létrehozása.
Kormányszóvivői tájékoztató Újabb elfogadott reformtörvények 4/5.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Az OEP regionalizációja
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
A hippokratészi eskü értelmezése
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése, veszélyhelyzetek felismerése Előadó: Botlik Tibor A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése,
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
www.reformazdravotnictva.sk Az Szlovák egészségügyi reform első lépései Peter Pažitný.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
Problémák és megoldási lehetőségek a magyar egészségügy reformjában Dr. Gaál Péter Hitek és tévhitek az egészségbiztosítási biztosítói modellekről Népszabadság.
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Egészség-egyenlőtlenségek Magyarországon Vitrai József PhD Országos Egészségfejlesztési Intézet.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Szakmapolitikai fórum
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Vizitdíj, az Állami Egészségügyi Központ létrehozása
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

Az egészségügy átalakításának programja

A változás kényszere Egészségügyi rendszerünk keretei 1989 és 1993 között alakultak ki, azóta érdemi változás nem történt. A jelen helyzettel mindenki elégedetlen: a beteg az ellátás minősége és attitűdje miatt a szolgáltatók („alulfinanszírozottság”, presztízs-vesztés) a politika: rossz eredmény és hatékonyság (az egészségi állapot mutatói), folyamatos hiánygyár, a költségvetés réme, folyamatos konfliktusok, a gyors siker kizárt…

Attól, hogy közhely, még igaz A szerkezet nem igazodott megfelelően a szükségletekhez, technológiai fejlődésekhez, lakossági igényekhez. A jelen szerkezet nemcsak nem igazságos, de nem is fenntartható, mert: nem finanszírozható, a munkaidő normatívák alapján szakképzett munkaerővel sem ellátható, tehát az ellátás szakmai színvonala ebben a szerkezetben nem biztosítható. Az érdemi változás elkerülhetetlen.

A problémák a számok nyelvén I. Egészségi állapot, - demográfia

A férfiak születéskor várható átlagos élettartama a régi és új tagállamokban 60 65 70 75 80 1970 1980 1990 2000 2010 Magyarország Régi EU- tagok Új EU- tagok Forrás: WHO EUR

Az idő előtti daganatos halálozások standardizált összehasonlítása

A kormegoszlás változása Az ábra a korstuktúra változását mutatja. 100 év alatt a természeti népekre jellemző fenyőfa alak helyett Magyarországon is az elöregedő társadalmakra jellemző korfa alakult ki. A születési és halálozási adatok ismeretében prognosztizálható a lakosság további elöregedése, mert bár igen magas a halálozások száma és kirívóan magas az idő előtti halálozások száma, a születések száma tartósan olyan alacsony, alacsony, hogy még a magas halálozás ellenére sem képes pótolni a középkorú népesség extrém fogyását. Forrás: KSH Demográfiai Évkönyvek

A magyar népesség várható korösszetétele 1995-2050 között *:alapváltozat Forrás: Népesedés és Népességpolitika -tanulmányok -:Hablicsek László-Tóth Pál Péter A nemzetközi vándorlás szerepe a magyarországi népességszám megőrzésében 1999-2050 között

A 100.000 főre jutó elvesztett életévek a potenciális 70 évből, 2004. Mindkét nem *: a nyers halálozás alapján, mindkét nemre Forrás: ESKI IMEA

Az iskolai végzettség és a halálozás összefüggései A keringési rendszer betegségei okozta standardizált halálozási arányszámok, 30-64 éves népességre Nők Forrás: Iskolázottság és halandóság Kovács Katalin és Hablicsek László tanulmánya

A problémák a számok nyelvén II. Szerkezet és működés

Aktív kórházi ágyak 100.000 lakosra Forrás: WHO HFA Database 2006.06.

Aktív kórházi esetek 100 lakosra Forrás: WHO HFA Database 2006.06.

Aktív és krónikus kórházi ágyak átlagos száma 10.000 lakosra

Budapest Lakosságszám: 1.698.106 fő (KSH 2006.01.01.) Terület: 525,1km2 (KSH 2006.01.01.) Kórházak száma 49 Kórházi ellátást nyújtó telephelyek száma: 91 Egy kórházi telephelyre jutó km2: 5,77 km2/kórházi telephely. (ilyen sűrűség mellett még 16.051 helyen lenne szükség kórházra az országban…)

Egymillió főre jutó röntgenkészülékek száma (2003)

A császármetszések aránya az egyes megyék kórházaiban 2005-ös OEP elszámolási adatok és KSH lakosságszám alapján

A mandulaműtétek aránya a 14 év alatti gyermekek között 2005-ös OEP elszámolási adatok és KSH lakosságszám alapján A betegek lakóhelye szerint

A vakbélműtétek gyakorisága az egyes megyékben 2005-ös OEP elszámolási adatok és KSH lakosságszám alapján

Szívinfarktust (AMI) követő 30 napos halálozási ráta   Ellátott infarktusok száma 0-99 200-299 300- Ellátottak halálozása  23,8% 18,0% 14,2%

Orvosok, fogorvosok életkori megoszlása

A problémák a számok nyelvén Finanszírozás

Az egészségügyi közkiadások aránya megfelel fejlettségi szintünknek

Az egészségügyi kiadások egyre kisebb részét fedezik a járulékbevételek

A lakosság összetételének változása gazdasági aktivitás szerint Forrás: KSH A munkaerő-felmérés idősorai, 1992-2003.

A természetbeni ellátások kiadásai, 2005. (millió Ft) Megjegyzések: (1): Háziorvosi ellátás, védőnői ellátás és fogászati ellátás

Az 1 főre jutó OEP finanszírozás* regionális különbségei 2004. Forrás: ESKI IMEA Súlyozás: OEP FIFO intézet szerinti súlyszám, 2004. *: Fekvőbeteg finanszírozás a beteg lakhelye szerint

A gyógyszerpiac alakulása 1990 – 2000 között Forrás: OGYI

Gyógyszerkiadások aránya az egészségügyi közkiadások százalékában az OECD tagállamaiban

Az egy főre jutó éves gyógyszerfogyasztás dobozban (2004) Forrás: OECD

Peremfeltételek

Az egészségügy alapproblémája Az egészségügy jellemző, meghatározó és súlyosbodó problémája a forráshiány. A forráshiány a rendszer lényegéből fakadó probléma, tehát nem átmeneti, nem helyi probléma, és később sem oldódik. A forráshiány ma már nemcsak a pénzeszközök szűkösségét jelenti, de a humánerőforrás hiány is tartós és növekvő.

Világ-tendenciák I. Az egészségügyi szolgáltatások „szokásos” szintje és hozzáférése nem finanszírozható technológia-követően. A világon mindenütt alkalmazzák a költség-kontroll ismertebb eszközeit: a kapacitások korlátozása, szolgáltatások adagolása, az ellátási csomag szűkítő pontosítása, a szolgáltatók költségérzékenysége, a betegek költségérzékenysége (co-payment).

Világ-tendenciák II. A fenti technikákat általában vegyesen alkalmazzák (a négyből legalább kettőt). Ahol szigorúbb a szolgáltatás adagolása, ott általában alacsonyabb a pénzügyi érdekeltség alkalmazása, és fordítva. A régi EU- tagállamok közül csupán az Egyesült Királyságban, Hollandiában és Spanyolországban nincs co-payment.

2006 – az egészségügyi reformok éve Történelmi előrelépések a régóta halogatott egészségügyi reformok területén: A „Zöld Könyv” társadalmi vitájával a tabutémák ledöntése, a változások társadalmi elfogadottságának megalapozása; Az érdemi változásokat elindító törvények benyújtása a Parlament elé; A biztosítási reform kiteljesítésének szakmai és technikai megalapozása.

A magyarországi helyzet Az egészségügyi ellátás igénybevétele nemzetközi mércével mérve is magas, torz, kórházközpontú a szerkezet, az igénybevétel szabados (puha beutalási korlátok, bizonytalan indikációk), az egészségügyi szolgáltatások alulértékeltek, alacsony a költség-tudatosság, magas az ingyenességből fakadó „moral hazard”, meghatározó a paraszolvencia jelentősége, az elszámolások általánosan „kozmetikázottak” a konvergencia-kritériumok miatt a kassza bejárása a költségvetésre nem tartható tovább.

Itt és most – ami a 2006-ban meghozott törvényekből következik

Az EüM által a kormányzati ciklus első félévében benyújtott törvényjavaslatok I. Megteremtik az egészségügy biztosítási alapra helyezésének feltételeit, átalakítják, igazságosabbá és a szükséglethez igazodóvá teszik az ellátórendszer szerkezetét, és ezzel magalapozzák a fenntartható fejlődést, a felügyelet létrehozásával megteremtik az egészségbiztosítás forrásainak és a szolgáltatások minőségének kontrollját, szabályozzák az ellátási csomagokat, azaz számonkérhetővé teszik a biztosítás tartalmát, megteremtik az igénybevevők költségérzékenységét a szolgáltatások és a gyógyszerek tekintetében,

Az EüM által a kormányzati ciklus első félévében benyújtott törvényjavaslatok II. Tarthatóvá teszik a gyógyszerkasszát, ezáltal megszűnik a költségvetés fenyegetettsége, igazságosabban osztják el a gyógyszerkiadások terheit a gyógyszerpiac szereplői között, javítják a gyógyszerhez való hozzáférést, és érvényesítik a verseny árcsökkentő hatását. Mindezzel megteremtik egy új egészségügy alapját.

Az Egészségbiztosítási Felügyelet létrehozása A Felügyelet ellenőrzi a befizetések teljesülését, a járulék-forintjaink felhasználásának szabályosságát és hatékonyságát, és őrködik a szolgáltatások minősége felett. Az egészségügyi miniszter irányítása alatt álló kormányhivatal. A Felügyelet hatásköre kiterjed az egészségbiztosítási rendszer egészére, azaz a – kötelező és önkéntes – egészségbiztosítási szektorra. Az alapító okirat elkészült…

A biztosítási csomagok meghatározása Alapelv: a szolidaritás és az öngondoskodás elveinek egyidejű érvényesítésével három csomag kialakítása: Alapcsomag: minden jogszerűen Magyarországon tartózkodó személynek jár biztosítási jogviszonytól függetlenül. Biztosítási csomag: az az ellátási kör, amit a biztosítottak térítésmentesen vagy részleges térítés mellett vehetnek igénybe. Kiegészítő csomag: az önkéntes díjfizetés, biztosítás útján megvásárolható többletszolgáltatások.

Az egészségügyi szolgáltatások és finanszírozásuk egyén Gyógyüdülés F i n a n s z í r o z ó Gyógyító – megelőző ellátások közösség állam életmentés S z o l g á l t a t á s i s p e k t r u m kényelmi

Az alapcsomag Azokat az ellátásokat foglalja magába, amiket minden Magyarországon tartózkodó személy térítésmentesen vehet igénybe, függetlenül attól, hogy biztosítottnak minősül-e. Fő célok: az élet védelme, a közösségi érdekek érvényesítése Ide tartozik: életmentő beavatkozások (közvetlen életveszélyt elhárító beavatkozások), a közegészségügyi és járványügyi ellátások nyújtása (állami érdek és kötelezettség), anya és csecsemővédelem.

A biztosítási csomag A betegségek gyógyításához szükséges ellátásokat tartalmazza, de megadott tartalommal és meghatározott igénybevételi rend mellett. E csomag szolgáltatásait járulékfizetés esetén vehetik igénybe a rászorulók, jelképes önrész megfizetése (vizitdíj, napidíj) mellett. Akik járulékfizetésre kötelezettek, de e kötelességüknek nem tettek eleget, a biztosítási csomag szolgáltatásait meg kell fizetniük.

A térítésköteles csomag Alapvetően kényelmet, gyorsabb gyógyulást, és nem egészséget vásárolunk. Ez a csomag tartalmazza: a biztosítási csomagban nem finanszírozott szolgáltatásokat vagy kockázatokat különböző alkalmassági vizsgálatok, esztétikai sebészet, a hivatásos sportolók sport célú ellátásai, és extrém sportok nem kötelező védőoltások, detoxikálás, a finanszírozási és szakmai protokollban foglaltaktól eltérően igénybe vett ellátásokat, a kényelmi többletszolgáltatásokat (külön szoba, külön étkezés stb.) a biztosítóval szerződésben nem álló szolgáltatók ellátásait.

A csomagok járulék III.-as csomag II.-es csomag I.-es csomag Magánfinanszírozásból fizetett ellátások Önkéntes biztosítás/ Háztartások kiadásai III.-as csomag Választott többlet-szolgáltatás A kötelező biztosítás által fizetett ellátások Co-payment járulék Kötelező önrész Az állam által fizetett ellátások II.-es csomag Életvédelem Előzetes fedezetvizsgálat nélkül mindenkinek nyújtandó Végső teherviselő a költségvetés Adó/költségvetés I.-es csomag Közösségi érdekből nyújtott szolgáltatások: Közegészségügy, járványügy Kiemelt területek (anya- és csecsemővédelem)

Az önrészfizetés bevezetése Célok a beteg költségérzékeny szolgáltatásvásárlóvá válik, csökken az indokolatlan orvos-beteg találkozások száma, ezzel nő az ellátás hatékonysága, több pénz kerül az egészségügybe, mert a díj a szolgáltatónál marad, csökken a hálapénz szerepe, miután a szolgáltatás elszámolása számlaadáshoz kötött, javul az elszámolási morál, javul a betegek költség-tudatossága. Egyszerűsített technikák, a részletek kidolgozására miniszteri biztos van kijelölve.

Mentességek Kb. 4 millióan részben vagy egészben mentesülnek a vizitdíj-fizetési kötelezettség alól. Nem kell fizetni a katasztrófa-egészségügy, a kötelező népegészségügyi ellátások, a járványügyi tevékenység, meghatározott szűrővizsgálatok esetén, valamint a terhesgondozás, a gyermekágyas anyák gondozása, és szülészeti ellátás esetében. Mentesség jár a 18 év alatti gyermekeknek és fiataloknak. Mentesség a tartós gyógykezelésre szorulóknak is jár: nem kell fizetni többek között a dialízis kezelésben, onkológiai ellátásban és a kúraszerű ellátásban részesülőknek. Nem kell vizitdíjat fizetni a hajléktalanoknak sem.

A Gyógyszer-gazdaságossági törvény A törvény lényege: a gyógyszerpiac összes szereplője felelősségének meghatározása a gyógyszerkassza betartásában (Együtt sírunk, együtt nevetünk” elv) gyártók és forgalmazók: kötelező árengedmény és többlet-befizetés a kasszatúllépés esetében, a promóció korlátozása, orvosok: a költség-hatékony gyógyszerfelírás támogatása számítógépes rendszerrel, érdekeltségi rendszer: a túlköltés visszaterhelése a betegek: minden gyógyszer esetében fizetni kell egy minimális díjat.

Gyógyszerpiac: a biztosítói szerep változása Megváltoznak a gyógyszer-befogadási és támogatási szabályok: a referencia áron alapuló folyamatos fixesítés bevezetése, a támogatott gyógyszerkör folyamatos teljes felülvizsgálata és a támogatás megvonás szabályainak megkönnyítése, a gyártói árajánlatok nyilvános (pl. interneten történő) versenyeztetése, az olcsó generikus készítmények befogadásának könnyítése, a támogatásba való befogadás eljárási határidejének megváltoztatása, szigorodik az ellenőrzés: olyan ellenőrző rendszert hozunk létre, amely alkalmas a betegellátás színvonalának javítására, az orvosi gyógyszerfelírási gyakorlat értékelésére, támogatására és alakítására.

Gyógyszerpiac: a gyógyszerforgalmazás megkönnyítése A cél: a gyógyszerellátás biztonságának megőrzése mellett a gyógyszertár-alapítás megkönnyítése, a betegek gyógyszerhez jutásának megkönnyítése, a patikák működési biztonságának garantálása ellátási érdekből, a verseny miatt árcsökkentés elérése. Ezért a gyógyszertár-alapítási korlátokat oldottuk, előnyben részesítjük a többletszolgáltatást vállalókat, szolidaritási alapot hoztunk létre a patikák jövedelmének kiegyenlítése érdekében, lehetővé tesszük egyes gyógyszerek patikán kívüli forgalmazását.

Elszámolási bizonylat A vizitdíj bevezetésével párhuzamosan kötelezővé válik a teljesítésigazolással egybekötött tájékoztató számlaadás is. A beteg magyar nyelvű elszámolási nyilatkozatot kap kézhez. Ez alapján ellenőrizni tudja, hogy a szolgáltató milyen beavatkozást, kezelést kíván a biztosító felé elszámolni, és ezért milyen összeget igényel. A készpénzforgalom (vizitdíj, napidíj) megjelenésével csökken a visszaélések lehetősége. Ha a szolgáltató ellenőrzése során kiderül, hogy a biztosítottal nem írattatta alá az elszámolást, a szolgáltató köteles az ellátás finanszírozási tételének 10 százalékát visszafizetni.

A várólista rendszer kialakítása A szabályozás célja az átláthatóság, a nyilvánosság ellenőrzésének megteremtése, az igazságosság érvényesítése, a bizalom erősítése, a méltányos hozzáférés és forráselosztás a nem sürgős betegellátásban. Ennek eszköze a szabályozott kialakítású és működésű, ellenőrzött és nyilvános várólista rendszer, valamint a Felügyelet létrehozása. Listák: Központi várólista a szerv-specifikus listáknál A kórház által vezetett a helyi listáknál.

Az ellátórendszer fejlesztési céljai Igazságosabb hozzáférés kialakítása (a területi egyenlőtlenségek csökkentése, ellátási standardok meghatározása) Jól szervezett, a progresszivitás elvén álló ellátórendszer kialakítása (szakmai szintek szerint tagolt ellátórendszer, tisztázott kapcsolatok és betegutak) Igazodás a változó szükségletekhez és igényekhez (időskor problémáinak kezelése, a rehabilitáció, az ambuláns és házi ellátások fejlesztése) Rendszerszintű hatékonyság javítása (a tevékenység-tömeg elmozdítása a járóbeteg-ellátás felé) Fenntartható fejlődés megalapozása (hatékony ellátórendszer, humán-erőforrás ellátás biztosíthatósága.

Az átalakítás fő eszközei Az igazságtalan, indokolatlan és fenntarthatatlan kórház-szerkezet és kapacitás átalakítása (törvény, amely átalakítja a kórházi kapacitásokat) A kórházon kívüli ellátások megerősítése: fejlesztési prioritások és források az Új Magyarország Fejlesztési Terv segítségével, a finanszírozás megerősítése: alapdíj-emelés a biztonságos fekvőbeteg-ellátásért, szerződési volumenek emelése és díjtétel-emelés a kiterjesztett járóbeteg-ellátásban Humán-erőforrás program a biztonságos ellátásért és az egyéni élethelyzetek kezelhetőségéért. Aktív kommunikáció az átalakítás zökkenőmentes lebonyolításáért.

Az átalakítás eredménye Átalakult kórházi rendszer: Kisebb kapacitás, de jobb minőség, felszereltség (ÚMFT források), finanszírozottság és HR ellátás, igazságosabb, a szükséglethez jobban igazodó kapacitás Megerősödött kórházon kívüli ellátások: Járóbeteg szakellátás: Kistérségi Központok + a kórházi bentfekvés kiváltó ellátások fejlődése Alapellátás: erősebb integrálás az ellátórendszerbe, a kapuőr szerep prevenció megerősödése. Egyensziládságú informatikai fejlesztések révén az ITC előnyök kihasználása.

Az új ellátórendszer szerkezete Kórházak: kiemelt (általános és szak-)kórházak és centrumok: a helyi felelőségen túlnyúló ellátási területtel és ellátási kötelezettséggel, általános kórházak szűkített kompetenciával és elvárásokkal, ápolási és rehabilitációs intézmények. Járóbeteg-ellátás: kistérségi központok egyes kórháztól átvett feladatokkal, diagnosztikai központok, (a lelet utazzon, ne a beteg) feladatában és integráltságában megerősödött alapellátás. Egyenletes hozzáférésű mentés

Összegzés Az egészségügyben a szerkezet- és szemléletváltás elkerülhetetlen, mert enélkül nem maradhat működőképes az egészségügy, és nem rendezhető az államháztartás hiánya. Tiszta, ellenőrzött és számonkérhető viszonyok jönnek létre a hálapénzes kiszolgáltatottság és szürkegazdaság helyett.

Köszönöm a figyelmet!