SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
A pszichiátriai beteg vizsgálata
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A harmadik erő elméletei
A fogyasztói magatartás
Isten hozott! A társas intelligencia Uzsalyné Dr. Pécsi Rita.
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Motivációs kérdezés technikája
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Gordon W. Allport vonáselmélete
Szociális kompetencia
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Fenomenológiai megközelítés
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A lehetséges énképek.
A tanácsadó és a mentor szerepe
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
A szomatikus marker feltevés
Pedagógiai személyiségértelmezések
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
Az emberi agresszió.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Autonómia és felelősségvállalás
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
Pedagógia – pszichológia
A deviancia értelmezési kerete
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
A MAGYAR NACIONALIZMUS SZÜLETÉSE
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
A harmadik erő elméletei
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Személyiségfejlődési zavarok
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
Személyes életvitel.
A szocializáció folyamata
Miért fontosak a határok?
Értékek.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Fenomenológiai megközelítés
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK

A személyiségfejlesztés főbb területei Az önismeret fejlesztése Az identitás kialakulásának segítése Az empátiás képesség fejlesztése

Az önismeret: a Johary ablak Magam által Mások által ISMERT ISMERETLEN NYÍLT VAK REJTETT TUDATTALAN

Az identitás Az identitás a szocializáció során kialakuló én-azonosság tudata: ki vagyok? Az én és a nem-én közötti dialektikus kapcsolaton alapul. Erikson: az identitás-érzés egész életen át való fenntartására irányuló törekvés a személyiségfejlődés fontos motívuma. Az identitás-hipotézis nagy valószínűséggel beteljesíti önmagát.

Az identitás összetevői Társadalmi identitás: a nagycsoportok között önmagunkat az ismerősség-idegenség dimenziójában határozzuk meg. Személyes identitás: azonosságtudat révén a személy megteremti a maga változatlanságának fikcióját. Kulturális identitás: a kultúra és az önazonosság kollektív elképzelése.

Speciális identitások Paradox identitás: ellentmondásokon alapul. Meghasadt identitás: skizofrénia. Negatív identitás: a „ki nem vagyok,” a hangsúlyozott. Virtuális identitás: a személyközi és a társadalmi azonosságtudat elmosódhat – szabadságérzés.

Empátiás képesség Beleélőképesség a másik ember érzelmi állapotába. Affektív folyamat: nonverbális jelzések felfogása. Az érzelmi intelligencia része. Kognitív folyamat: az észlelés értelmezése. Attitűd (Rogers): a másik személyiségének feltétel nélküli elfogadása és annak kinyilvánítása.

Az empátia fejlesztése Lebegő figyelem. Az érzelmi ráhangolódás nyomán a saját érzelmeink által felszínre hozott ismerettartalmak önreflexiója. Nonverbális jelzések felfogásának és megértésének fejlesztése. Szerepcsere (pszichodráma, Jene Elliot kísérlete)