A GYÓGYTURIZMUS HELYZETE MAGYARORSZÁGON, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI (THE POSITION OF MEDICAL TOURISM IN HUNGARY AND ITS DEVELOPMENT OPPORTUNITIES) Készítette: Holecz Enikő, Turizmus és vendéglátás, BA. Gödöllő, november 21.
Vázlat Célok, Célcsoportok Szakirodalmi áttekintés Módszertan bemutatása Eredmények Fejlesztési javaslatok Összefoglalás
Célok, célcsoportok Dolgozatom célja, hogy átfogó tájékoztatást adjak a magyarországi gyógyturizmus helyzetéről, és fejlesztésével kapcsolatban lehetőségeket tárjak fel. Célom, hogy részletes elemzés segítségével, a jelenlegi helyzetet számszerűsítsem, és a jövőre vonatkozóan konkrét megállapításokat tegyek. Célcsoportja, minden olyan személy, akit érint a gyógyturizmus: elsősorban a döntéshozók, akik számára az elemző rész üzenetet hordoz. Másodsorban turisták, akik érdeklődnek a gyógyászat, a rekreáció, a prevenció iránt.
Szakirodalmi áttekintés Múlt: gyógyturizmus fejlődése az ókortól a XX. századig „a víz a legjobb” Jelen: „Magyarország gyógyvíz nagyhatalom” 13 gyógyhelynek minősített település Jövő: előadásom végén kifejtem a jövőre vonatkozó javaslatokat
Módszertan bemutatása Tény- alapú szakpolitizálás (konkrét adatokra alapozva) Adatok forrása: illetve a A választásom az automatizált SWOT- elemzésre esett, mert segítségével átfogó képet tudok adni a hazai gyógyturizmus helyzetéről. Meg tudom határozni, mely években volt nyereséges, és azok mintájára, hogyan kellene folytatni a turisztikai szektor gazdasági irányítását.
A kiinduló OAM
Az évek rangsorolása az attribútumok alapján
Eredmények Magyarország gyógyturizmusának teljesítménye
Az objektumok versenyének alakulása Jelmagyarázat: X- tengely: évek; Y- tengely: idealítási pontszám (2012 első négy hónapjában gyógyturizmus adatai pozitívan alakultak hazánkban)
SWOT- elemzés
Fejlesztési javaslatok lehetőség biztosítása a magas szintű szakmai tudás és egyéb kompetenciák (idegen nyelv ismeret, kommunikációs képesség, önmenedzselés) elsajátítására szegmentáció, azaz célcsoport meghatározása (priori, posteriori), fogyasztói igények/ motivációk felmérése szolgáltatások bővítése (többféle fürdő, a gyógyászattal felszerelt szállodák négycsillagos kategória, gasztronómiai élmény, széles körű programkínálat) a fejlesztéseknél fontos a fókuszálás, a feladatmegosztás és a lokális brand-ek kialakítása
Összefoglalás (1) Magyarország kiemelten kedvező földrajzi helyzetben van a gyógyvizei által (Széchenyi- terv) hazánkban a geotermikus gradiens a világátlag másfélszerese (!), de olyan tényezők vizsgálata sem kerülheti el a figyelmet, mint az infrastruktúra kiépítettsége, a szakmai felkészültség a gyógyturizmus nemcsak a gyógyvízre alapozott kezelésekből áll (terápiák, gyógytorna, tangentor) Elemzés: látható, hogy a vizsgált évek közül a közelmúlt a legkevésbé előnyös. Az okok, véleményem szerint: világválság, kevés szabadidő, kevés diszkrecionális jövedelem, nem megfelelő kommunikáció a hazai gyógyturisztikai ipar részéről.
Összefoglalás (2) A gyógyturizmus kiemelkedő támogatásra szorul, főként, ami a külföldi turisták invitálását jelenti, hiszen 2007-ben sokkal jobb eredményeink voltak. Hatékony fejlesztésekkel, a támogatások célszerű, megfontolt feldolgozásával, az európai piacra történő pozícionálással, valamint a versenyképes munkaerő megteremtésével az egészségturizmus Magyarország illetve egész Európa rentábilis gazdasági/ turisztikai ágazatává válhat.