Repülés alapjai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a sebesség mértékegysége
Advertisements

4. Két összetartozó minta összehasonlítása
Bárány felhő.
Időjárás, éghajlat.
Az időjárás.
Környezetgazdálkodás 1.
Atmoszféra - A Földünk légköre
SZILÁRD ANYAGOK SZÁLLÍTÁSA
A légnyomás és a szél.
Tapolcai tavas barlang (Balaton-felvidéki Nemzeti Park)
IV. fejezet Összefoglalás
A Föld élővilága 1.) Trópusi esőerdők
Csillagunk, a Nap.
A levegő felmelegedése
5. A vonulás időbeli és térbeli szerveződése  Időbeli szerveződés Mikor, meddig? Nappali és éjszakai vonulás Éjszakai fajok (lappantyú, baglyok)- éjjel.
Nagy morfológiai variancia Énekesek 10 g-túzok 15 kg !
A légkör függőleges szondázása
A felhőzet előrejelzése
CSAPADÉKTÍPUSOK.
A földfelszín domborzata
III. Anyag és energia áthelyeződési folyamatok az óceán-légkör rendszerben A nagy földi légkörzés.
AZ ÉGHAJLATI ELEMEK IDŐ ÉS TÉRBELI VÁLTOZÁSAI
AZ ÉGHAJLATOT KIALAKÍTÓ TÉNYEZŐK IV.
Az általános légkörzés
A nedves levegő és állapotváltozásai
Az entalpia és a gőzök állapotváltozásai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Légnyomás, szél, időjárási frontok, ciklonok, anticiklonok
Víz a légkörben Csapadékképződés.
Trópusok időjárását meghatározó folyamatok
Leíró éghajlattan.
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
Aerosztatikai nyomás, LÉGNYOMÁS
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
A vízkörforgás Dr. Fórizs István.
Energia, energiaváltozások
A nyomás összefoglalás
Készítette: Veréb Katalin III. meteorológus
Éghajlatot befolyásoló egyéb tényezők Tenger áramlatok.
FIZIKA A NYOMÁS.
Testek úszása,lebegése és elmerülése
Terep- és tájtípusok.
A NAP SZERKEZETE.
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Ideális folyadékok időálló áramlása
Légnyomás, szél, időjárási frontok
ALAPOK SIKLÓREPÜLŐKNEK
Időjárási és éghajlati elemek:
Nagyságrendi becslések és oktatásuk a természettudományokban Timár Gábor tanszékvezető egyetemi docens ELTE Geofizikai és Űrtudományi Tanszék Eötvös Loránd.
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
A ZIVATARFELHŐ TASNÁDI PÉTER.
A Föld légkörének hőmérsékleti tartományai
Tanár: Kaszás Botos Zsófia
Furcsa jelenségek jég golyók a parton Egy természeti ritkaság, amelyre nincs határozott meteorológiai magyarázat. Ilyen akkor történhet, ha erősen.
HŐTAN 1. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Hő- és Áramlástan Gépei
A dinamika alapjai - Összefoglalás
Környezetgazdálkodás 1.
Légnyomás, szél, ciklonok, anticiklonok
Rézkábel hibái.
Sándor Balázs BME Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Összefoglalás: A testek nyomása
Indítási módok Indítási módok, iskolakör felépítése:
Műszertan előadás Nógrádi József február 27.
A napsugárzás – a földi éghajlat alapvető meghatározója
A légkör fizikai tulajdonságai alapján rétegekre osztható
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Előadás másolata:

Repülés alapjai

Fizikai háttér Statikus repülés Dinamikus repülés Szerkezet átlagsűrűsége kisebb mint a levegő sűrűsége (hőlégballon, léghajó…) Szélsebességtől függően repülőképesek Dinamikus repülés A szerkezeten keletkező felhajtóerő nagyobb vagy egyenlő mint a szerkezet súlya (m*g)

Fizikai háttér Felhajtóerő a szárnyakon keletkezik, a többi rész (törzs, vezérsíkok) többnyire ellenállást képeznek Felhajtóerő: k*A*ró*v*v(=m*g) A szárnyak keresztmetszete nem szimmetrikus, (fölül domború, alul ált.sima, p1*v1=p2*v2), ezért forgatónyomaték keletkezik ami orraállítja a gépet – vízszintes vezérsík ezt gátolja meg Az ellenállás lassítja a gépet ezért húzóerő szükséges ami legalább akkora mint az ellenállás (adott sebesség mellett) – motor – nincs motor

Vitorlázórepülés Ha nincs motor, akkor adott sebesség fönntartásához valamilyen lejtőn kell lefele jönnie (m*g*sin(alfa)=R), tehát ezek mindig merülnek a közeghez képest! 1 iskolakör nagyjából legfeljebb 5 perc idő a levegőben, utána elfogy a magasság Mégis repültek itthon is már 1.000 km-es távot, hogyan? Van emelés is amiben lehet emelkedni…

Lehetséges emelések Lejtő(szél): szél ráfúj a lejtőre és ott (a lejtő előtt) feláramlásra kényszeríti azt, ezért lesz egy fölfele mutató komponens is, a lejtő fölött pár száz m-en tart meg Hátrány: itthon viszonylag kevés a hegy nem úgy mint Új-Zélandon Ennek mintájára: hullám: az emelőzóna a hegy mögött van és a hullámzás akár 200 km-rel mögötte is megmarad (2002.július EB, Békéscsaba), akár 8-14 km magasságba is lehet emelkedni vele…. Termik – a leggyakoribb

Termik A felszín eltérő felmelegedése az egyik oka (világos, sötét, száraz, nedves, stb…), de a lejtőszél is kiválthatja Télen nem túl gyakoriak, mivel fehér felszín esetén nincs jellemző hőmérséklet különbség és besugárzás se nagyon… Az eltérő felmelegedés az általában adott, de nem mindig lesz kihasználható termik, miért? Válasz: légállapotok…

Légállapotok Probléma: a termik adiabatikus (gázcsere azaz keveredés nélkül) módon megy felfele, és 1 fokot hűl 100 méterenként, míg a környező levegő legfeljebb 1 fokot (ált. 0,7 fokot), tehát hiába melegebb a termik induláskor valamilyen magasságban (elvileg) azonos lesz a környezet hőmérsékletével… Gradiensnek hívják ezeket a fok/100m értéket (lokális és adiabatikus) és a lokális gradiens (elméleti minimum: –1fok/100m) minél alacsonyabb, annál kedvezőbb Hivatalosan 3 légállapot (stabil, indifferens, instabil, ami csak elméletileg helyes …)

Felhővel vagy nélküle? A termiket szokták még konvekciónak ill.konvektív áramlásnak is hívni, a teteje pedig a konvekció teteje, konvekciós szint Ha ez magasabb mint a kondenzációs szint, akkor lesz felhő (bárányfelhő, Cu), a hűlés miatt a levegő páratartalma 100% RH-nál kicsapódik Ha alacsonyabb akkor nem lesz felhő…

Zivatarral vagy záporral Mikor kicsapódik a páratartalom egy része az emelkedő levegőből, elég sok hő visszamarad – aminek következtében a levegő még jobban elkezd emelkedni (nedves adiabata…) – tornyos gomolyok (Cu congestatus) Kedvező légrétegződés esetén zápor – zivatar alakul ki (Cb) 6-12 km magasságú felhő a tetején üllőszerű Cirrus felhővel minél fehérebb egy felhő annál jegesebb, minél feketébb annál vizesebb… A zivatar lever mindent a levegőből…..

Repülhető táv Függ az időjárás makro és mikro jellemzőitől Makro: ciklonális, anticiklonális (elő-, hátoldali és frontok közti helyzet, stb ) Területi jellemzők (talaj, nedvesség, folyók: időjárásválasztó vonalak, zivatarosodási hajlam) És a kategóriától… Standard (max.15 m fesztáv, ívelő nélkül, vízzel), 15 m-es (rohanó, 15 m fesztáv, ívelő lappal, vízzel) 18 m-es (18 m fesztáv, ívelő lappal, vízzel) Szabad (open) – akár 28 m fesztávú gépek, nincsenek határok és tiltások (akár 1t felszállótömeg, bár inkább csak 800 kg)

Vizsgák B: 5 iskolakör egyedül C: 10 perc levegőben D – ezüstkoszorú: 5 óra megszakítás nélkül, 50 km táv, 1.000 m magasságnyerés a leoldási magasság fölött E – aranykoszorú : 300 km, 3.000 m magasságnyerés F – 3 gyémántos arany: 300 km céltáv, 500 km táv, 5.000 m 1000 km Diploma

Indítás Csörlés: kb. 300-500 m magasság, (500 Ft) Vontatás: 600 m-es leoldás általában versenyen (10.000 Ft) Saját erőből… (Ventus 2CM, ASH-26, DG-800M, ASH-25Mi, ASH-25 EB29, ETA, ASW22BLe, Nimbus 3,4M, stb…) Vintage gliding: gumikötél Autóvontatás….-itthon nem

Német Hc lista

Időjárási lap

Feladatlap

Napi eredménylista

Összesített eredmény a végén

Műszerek Alapműszerek: Sebességmérő Magasságmérő Varió (durva, finom-torlólapos, elektromos) Csúszásjelző – keresztdőlésmérő Rádió (25kHz-es osztású rádió 110-134 MHz között), az új rádiók már, 8,33kHz osztásúak Kombinált logger: LX-160, LX-7000 – logger, GPS, computer egyben GPS+PDA: ugyanaz mint egyel feljebb csak nem FAI logger…. SeeYou-val, vagy WinPilot-tal Egyebek: FLARM, ELT, Transponder, stb. Akkumulátor: 7 Ah, 12 Ah, akár 3 db is…

Gépvásárlás Gép maga+ műszerek + rádió + Logger Mentőernyő (National, Mertens, ATL, stb…) Szállítókocsi (Cobra, Schroeder, Swan stb) Kiegészítők: Takarók (pl.Jaxida All weather covers) Deck takaró – szokott lenni Szárnytámaszok, víztöltőcucc, nyűgöző cövekek és hevederek Összerakást segítő eszközök (támaszok, 4-6 kerekű eszközök…) Kihúzást segítő eszközök (kerék a szárnyvég alá, kihúzó vonószár, vonófejjel)