(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
Advertisements

NYF-”VEKTOR” Versenyképes Kutatás, Technológia, Oktatás a Régiónkban c. projekt nyitókonferenciája június 27. Badak Béla okl. könyvvizsgáló
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Pénzintézetek társadalmi felelősségvállalása és a Green Banking koncepció KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Intézményfejlesztési Terv
Nizák Péter Az intézményi fejlesztés kérdése a civil szektorban Budapest, november 29. Táncsics Alapítvány, Friedrich Ebert Stiftung.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
Biotechnológiai KKV-k a nemzetköziesedő tudásháromszögben VÁLLALKOZÁSI UTAK A BIOTECHNOLÓGIÁBAN Halász György Imre Szeged, december 11. NKTH Innotárs.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A Kaposvári Egyetem innovációs tevékenysége – Dráván innen, Dráván túl
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Kaliforniai felsőoktatás rendszere Kocsis Viktória Kommunikáció az egyetemen kurzus konferencia
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Régióközi tudáshálózatok minőségének hatása a kutatási teljesítményre Sebestyén Tamás és Varga Attila.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
Mit kíván a külföldi befektető? Alacsony adót vagy költségvetési fegyelmet? Kormányzati hatékonyság és üzleti környezet: adalékok a növekedés intézményi.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
REGIONÁLIS GAZDASÁGTAN
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
„MI LESZ VELED MAGYAR FELSŐOKTATÁS” Antal János ÁVF főigazgató október 28.
Az Ister-Granum EGTC Budapest, május A társadalmi tér elmélete 2. Az európai területi együttműködés 3. Az Ister-Granum EGTC az Unióban.
Az EEM helye a menedzsmentben
MTA Regionális Kutatások Központja A szlovák–magyar határtérség – az összekapcsolódás útjai és nehézségei - szemelvények kutatásainkból - Dr. Hardi Tamás.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
1 Merre tovább, magyar gazdaság? Versenyképesség és gazdaságpolitika Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Egyedül nem megy? Gazdaságpolitikai.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Az innováció forrásai.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
ENEREA Észak-Alföldi Regionális Energia Ügynökség Nonprofit Kft
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Tantárgyi tematika Területi gazdaságtan Nyíregyházi Főiskola, 2007/2008. II. félév Filepné dr. Nagy Éva.
1.3 A kis- és közepes vállalkozások sajátosságai
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Nemzetközi ökoiskolai helyzetkép Varga Attila
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Város, egyetem, gazdaság A PTE KTK hozzájárulása a város és a régió fejlődéséhez Erdős Katalin PTE-KTK KRTI, adjunktus MTA-PTE Innováció és Gazdasági Növekedés.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Egyetemi tudásközpont szerepe a regionális innovációban Dr. Jávor András Karcag.
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
KREATIVITÁS ÉS VERSENYKÉPESSÉG
Előadás másolata:

(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN Generációk diskurzusa a regionális tudományról (AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN - Egy gondolatkísérlet margójára - Dr. Mezei Katalin NYME MÉK - Dr. Troján Szabolcs Győr 2012.11.23.

A témaválasztás A magyar felsőoktatás reformja; „történelmi előzmények” USA, NY-Eu; Felsőoktatás tömegesedése, Költségvetési nyomás erősödése, Jóléti államok válsága – az állam kivonulása. Útkeresés: Finanszírozási struktúra változtatása; Proaktív hozzáállás; Újszerű kezdeményezések - 3 féle modell. Magyar sajátosságok: Késleltetett tömegoktatás, Intézményi integrációk.

Clark vállalkozói egyeteme, 1998 Erős, professzionális menedzsment; Fejlesztő perifériák (outreach tevékenységek) – mátrix jellegű szervezet; Diverzifikált finanszírozás; Stimulált akadémiai hátország; Integrált vállalkozói kultúra.

Etzkowitz vállalkozói egyetemi modellje Az akadémiai forradalmak hatására a vállalkozás egyetemi szintű misszióvá vált Vállalkozói tevékenység = egyetem harmadik szerepe Vállalkozóivá válás útjai Kutatási misszió kiterjesztése (MIT) Oktatási misszió része - vállalkozói képzési program (Linkoping modell, Svédország)

Triple Helix modell Forrás: Etzkowitz-Leydesdorff, 2000. p. 111.

Goddard regionális elkötelezettségű egyeteme Tanuló régió paradigmarendszere; Az egyetemek a tudáshálózatok csomópontjai; Harmadik szerep = társadalmi/közösségi szolgáltatások összessége; Vállalkozói tevékenység a helyi gazdasághoz kötődik.

Egyetem és régió kölcsönhatásának modellje Forrás: Goddard, 1999. p. 8.

Magyarországi alkalmazhatóság Eredeti állapotában egyik modell sem alkalmazható: Clark: törvénymódosítást feltételez; (Hrubos, 2004) Etzkowitz: komoly kormányzati támogatást igényel; (Varga, Erdős, Gál, Lengyel, Barta…) Goddard: egyetemi kezdeményezés, aktív társadalmi részvétel, helyi beágyazottság (Mezei, 2008; Gál, 2010) Minden eset egyedi – nincs általánosan alkalmazható módszertan

Adalékok a speciális „magyar út” megtalálásához Alkalmazható-e karokra? netán főiskolákra? egy egyetem ≠ egy campus Agrár sajátosságok spin off – egyedi szervezeti megoldások, speciális üzleti lehetőségek – mintagazdaságok Bio/géntechnológia – versenyképesség Helyi beágyazottság – helyi prominenciák Számszerűsíthető-e a hatás? Helyi, vagy regionális szinten?

Forrás: Rechnitzer-Smahó, 2007, alapján saját szerkesztés

Jövőbeli kutatási irány – regionális input-output modell Forrás: Saját szerkesztés

Köszönjük a figyelmet! mezeik@mtk.nyme.hu trojansz@mtk.nyme.hu