A környezeti politika a kelet-közép-európai térben Varjú Viktor (PhD) MTA KRTK RKI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
A Nemzeti Fejlesztési Terv regionális egyeztetésének folyamata, eredményei Dönsz Teodóra, Magyar Természetvédők Szövetsége Civilek az NFT Nyilvánosságáért,
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Szektorok közötti együttműködés tapasztalatai a kerékpáros érdekképviseletben Csikai Mária Nyíregyháza, május 27. A program.
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLAT a Nemzeti Halászati Stratégiai Tervre és Halászati Operatív Programra Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium Budapest,
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
ECOPOLIS 2008 Nemzetközi Nyári Egyetem és Workshop Százhalombatta, augusztus Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens Szent István Egyetem, Biomassza.
SKV MÓDSZERTAN ÉS FENNTARTHATÓSÁGI ÉRTÉKREND az Új Magyarország Vidékfejlesztési Tervre és Programra SKV Fórum Budapest, október 18. Env-in-Cent.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A környezeti politika a kelet-közép-európai térben Varjú Viktor (PhD) MTA KRTK RKI

Problémafelvetés Kutatói kérdés: Hol helyezhető el Magyarország és települései a „környezettudatosság” kelet-közép-európai térképén. -Ennek bázisa több nemzetközi és hazai kutatás, dokumentumelemzés -Fő hangsúly: Magyarország és települései helyzetének bemutatása; -Másodlagos fókusz: Magyarország és a környező országok viszonya -Vizsgálatba bevont országok: Magyarország; Lengyelo.; Cseho.; Szlovákia; Románia -A kutatások sajátosságából adódóan kétféle „környezettudatossági térkép” készült; -1. Statisztikai jellegű adatokra épített összehasonlítás -2. „Puha” kutatási eredményekre épített összehasonlítás

Felhasznált kutatások Nemzetközi és hazai kutatások, és tárgyuk az egyes országokhoz kapcsolódóan -G-FORS EU 6th Keretprogram ( - Téma: SKV, OP-k és SKV-ikon keresztül (HU, PL), EU ETS végrehajtási gyakorlatawww.gfors.eu)* -Nemzeti tervdokumentumok elemzése -2008: empirikus kutatás, kérdőív: Megye; település (SK; HU); Régió (RO) – SKV végrehajtás a területi szinteken + általános környezetvédelmi attitűd -2012: TÁMOP kutatás keretében az önkormányzatok környezetvédelmi feladatainak, tevékenységének, attitűdjének empirikus vizsgálata -Szakirodalmi kutatás (HU, CZ, SK) -Statisztikai források (EU2020 strat., Intrastat)

Az előadás felépítése I. Környezeti politika az EU-ban; SKV II. Környezeti politika (integrációja); Magyar sajátosságok III. Környezeti politika integrációja; környező országok IV. Környezeti politika a számokban

I. Környezeti politika az EU-ban

SKV és környezeti politika dióhéjban Környezeti politika fejlődése az EU-ban  1.Környezeti világmozgalmak; 2.Intenzifikáció, termelési volumen növekedése növekvő környezeti ártalmakat okozott 3.Újraelosztási rendszer egyre nagyobb volumenű beruházásokat eredményezett, aminek a környezeti hatásaival számolni kellett Válasz: -EU Környezetvédelmi Programsorozata 1973-tól ( még elfogadás előtt) -Környezeti vonatkozású „szektorális” stratégiák: pl. Aalborgi Charta (1994); Lipcsei Charta (2007) -Környezeti politika stratégiákba illesztése: pl. Maastricht (1992); Göteborg (2001); EU2020 strat. -Konkrét eszközök alkalmazása a fejlesztési tervezésben, Környezeti Politika Integrációja (KPI) a területfejlesztésbe: Környezeti Hatásvizsgálat (KHV); Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV)

SKV - KHV Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV): egy fejlesztéspolitikai dokumentumnak (programok, tervek, koncepciók) olyan, iteratív, ex-ante értékelési folyamata, amely biztosítja a környezeti érdekek/szempontok érvényesülését (2001/42/EK; 2/2005 Korm. rendelet) Környezeti Hatásvizsgálat (KHV): olyan ex-ante értékelési folyamat, amely egy beruházás lehetséges környezeti hatásait értékeli

II. Környezeti politika (integrációja); Magyar sajátosságok

KPI-SKV települési szinten 2008-as és 2012-es kutatás hasonló eredményre jutott: -Információ hiány – nem megfelelő csatornák: 45,8% nem hallott; Készült SKV 9,8% - 28,1% -SKV – KHV  fogalomzavar -Települések forráshiánnyal küzdenek ; mind a KPI, mind a környezetfejlesztés akkor valósul meg, ha külső „kényszer” van rá (jogi; finanszírozás is van hozzá pl. ISPA); belső indíttatás minimális -Környezetvédelmi programmal 9%-a nem rendelkezik a településeknek.

Településnagyság vs. környezeti attitűd Kistelepülések kevesebb energiát fordítanak környezeti kérdésekre. OK: - Kevéssé szembesülnek a környezeti problémákkal (minél kisebb a település, annál élhetőbbnek tekintették) (e) - Info hiány, pénz hiány (e) - Nagytelepülések inkább szembesülnek a környezetszennyezéssel (e) Élhető-e a település? Volt-e együttműködés zöld civil szervezetekkel?

Nemzeti szint (SKV-n keresztül) Jogszabályi keretek: késve, EU minimum Előzmények: (2003 ROP) jó eredmények  NEM hasznosulnak Folyamat: „költséghatékony”, időzavar, folyamatok nincsenek összehangolva (DDOP+SKV-ja) Kormányzás: Hierarchikus  túlzott központosítás  nem szolgálja a környezeti érdekeket Tudás: - DDOP SKV (szakértői tudás dominancia) DE Nem tud érvényesülni  Akcióterveknél felpuhult (a szakértői tudás) „Eredmény”:  nincs iterativitás  „tick box” jellegű megvalósulás Cél elérve = fenntarthatóság megjelenik = EU jogszabályok betartása Javuló tendencia, a tanulási folyamat van („lassú víz partot mos”)

III. Környezeti politika integrációja; környező országok

SKV jogszabályi háttér tagállami beültetés -Hungary: * Környezetvédelmi törvény (1995) módosítása-határidőre DE * Vonatkozó kormányrendelet csak 2005 elejére ( No. 2/2005) -Hasonló késés Lengyelországban Cseh ország: Nincs külön jogszabály; KHV jogszabályba integrált -Szlovákia: Nincs külön jogszabály integrálva KHV jogszabályba (Act 24/2006) -Románia: határidőre

SKV „történet”„History” Magyarország 2002: Autópálya fejlesztési terv (Stratégiai Környezeti Hatásvizsgálat) Jellemzők:- konkrét beruházásra vonatkozik - SKV „módszertant” tartalmaz (iteratív) 2003 ROP Jellemzők: - Első SKV a jogi szabályozás előtt - Ez az SKV későbbiek alapja volt Ezek: Közlekedési Stratégiai Terv ( ), NDC (until 2020), „Vásárhelyi” Terv Szlovákia Kísérleti alkalmazása történt 1994-ben (KSH alapon, de stratégiai tervre vonatkozóan) (Source: Dusik, J ) Csehország Kísérleti alkalmazás 1998-tól (Source: Dusik, J ) Lengyelország 1995-től „Prognózis a tervek környezeti hatásáról”  helyi területfejlesztési tervek (Source: Swianiewicz, P )

Szlovákia Nemzeti szint: -KPI jobb mint Magyarországon -Fenntartható Fejlődési Stratégia 2002 mint a KPI alapja (minden egyéb szektorális stratégiában figyelembe kell venni) -Kísérleti SKV 1994! -Konzekvens, folyamatos környezeti politika; egyetlen környezetvédelmi miniszter; nem jelent meg a pártpolitikai érdekeltség a környezeti politikában Helyi szint: -Kisebb visszaérkezési arány, inkább irányok érzékelhetőek belőle: információ hiány; (hasonlatos Mo-hoz)

Csehország Kísérleti alkalmazás 1998 SKV megkövetelt a stratégiai javaslatokhoz is SKV a környezeti hatások elemzése mellett megköveteli a fejlesztések egészségi és kulturális örökségi hatásainak vizsgálatát Hatásvizsgálati megközelítés a domináns a gyakorlatban (utólagos jellegű megközelítés, nem iteratív) (Chaker, A. et al. 2006; Dusik et al. 2001)

Lengyelország * 1995-től KHV + „Prognózis” helyi szintű tervezésben DE, az új szabályozás csak nemzeti és regionális szintre vonatkozik,  helyi szintre csak javaslatot tesz. A jogszabály nem teljesen harmonizál az EUs irányelvvel (2001/42/EK) Központosított az SKV készítés (ugyanaz a csapat csinálja a tervet és az SKV-t (=NI)  nem valós KPI SKV módszer fél oldalban került leírásra érdemi részletek nélkül * Based on G-FORS findings

Románia 2004-ben határidőre adaptálták a jogrendszerükbe A környezetvédelmi hatóság a felelős a lebonyolításban/koordinációban; de külső szakértőket vesznek igénybe Zöld civil szervezetek szerepe marginális (a társadalmasításban)

Összehasonlító SKV táblázat HUPLROSKCZ Kísérleti SKV Nincs info, hogy lett volna Jogi beágyazás Késve Időben KHV-val együtt megújítva Act. 24/2006 Beágyazva a KHV szabályozásba SKV módszer Nincs közös, bevett módszer Nincs info sem a módszerről Hatósági kézben, de nincs kidolg. módszertan Nincs közös, bevett módszer Integrációs mélység (az első alkalmazásokk or) Csatolmány típusú – „Tick box” integráció Egyszerre kezdődő, párhuzamos; iterativitás esetleges, nincs folyamatosság Inkább csatolt típusú integráció n.a.

IV. Környezeti politika a számokban (fókusz az 5 országra)

Statisztikai adatokon alapuló „nemzeti környezetvédelmi attitűdök”/politika Környezet védelem területén tett vállalások jól tükrözik egy ország környezeti politikáját. A vállalások kiinduló okai lehetnek sokfélék, DE a vállalások mértéke tükrözi: -Környezetvédelmi elköteleződését -Gazdasági lehetőségeket/akadályokat a környezetvédelmi fejlesztések területén -A mutatók értékelésénél (mivel a különböző mutatók nem kompatibilisek egymással) az országok közötti sorrend adta az értékelést (1- legjobb 5-legrosszabb)

Környezeti állapotot jelző indikátorok (nem teljesen a körny. politikát tükrözik, „függő” indikátorok)/ Környezetpolitikai „attitűd” 2010-ig; múltbeli trendek Környezetpolitikai „attitűd változása”; jövőbeni trendek

Források és indikátorok: -EUROSTAT „fenntarthatósági” indikátorai- környezeti pillér+más környezeti indikátor: GDP-hez viszonyított energiafogyasztás a közlekedésben (2000=100); Megújuló energiafogyasztás részaránya; ÜHG kibocsátás (F); primer energiafogyasztás -EU 2020 fenntarthatósági célok vállalások (környezeti pillér) Forrás: EUROSTAT adatok

ÜHG (2010) kibocsátás változása (1990=100%) Forrás: EUROSTAT adatok

Az egyes „jelen” indikátor tekintetében a sorrendek JELEN (legjobb)PLHUSKCZRO GDP-hez viszonyított energiafogyasztás a közlekedésben (2000=100)54132 Primer energia fogyasztás ( ) változása32154 Primer energia fogyasztás ( ) változása52341 Megújuló energiafogyasztás (2010)35241 Üvegházgáz kibocsátás (2010) (1990=100)53241 Rangsorszámok összesen

A környezeti politika „jelen” indikátorainak rangsora Forrás: EUROSTAT adatok

Megújuló energiafogyasztás aránya vállalások Európában

Környezetpolitikai jövő indikátorok sorrendjei JövőPLHUSKCZRO Megújuló energiafogyasztás (2020)25341 Energia hatékonyság (2020)14532 ÜHG kibocsátás csökkentés (2020)25331 Rangsorszámok összesen

Tanulságok - A „szoft” eredményeket a statisztikai eredmények alátámasztják: Ro. – legjobb, CZ,SK-közép, PL-legrosszabb, HU- hátul -A tanulság a szoft eredményekből, különösen Mo. számára: -Info -Intézményi struktúra, continuitás (SK) -Regionalizáció  Ro. Regionális kv. hatóság erős szerepe  Mo. egyre centralizáltabb, csak végrehajtó szerep (Újabb fenntarthatósági indikátorokat integrálni az EU-s rendszerbe)