A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG VIII. VÁNDORGYŰLÉSE Debrecen, november Az idegennyelv-oktatás szerepe a szervezeti és regionális versenyképességben Debreceni Egyetem AGTC Hajdu Zita
Az előadás részei 1. Az idegennyelv-tudás jelentősége regionális szinten 2. Az idegen nyelvi készségek szerepe a szervezeti sikerességben 3. A magyarok idegennyelv-tudása 4. Az Európai Bizottság javaslatai
Az idegennyelv-ismeret jelentősége regionális szinten Globalizáció → élesebb versenyhelyzet (munkavállalók, oktatási intézmények, régiók) → a humán tőkére vonatkozó mennyiségi és minőségi előrejelzések felértékelődése (új kompetenciák: informatikai és kommunikációs készségek − idegennyelv-ismeret) Az idegennyelv-ismeret szerepe regionális szinten –tőkevonzó képesség − munkahely-teremtés –információszerzés, pályázatok, érdekérvényesítés –a vállalati szektor export tevékenysége – turizmus
A telephelyválasztás szempontjai 1. Elérhetőség 2. Munkaerő (képzettség, adaptációs hajlandóság, nyelvismeret) (Koltai, 2006) 1.Város-/régióimázs 2.Helyi kulturális adottságok 3.Nyelvi tényezők 4.Kényelmi szempontok 5.Egészségügyi és oktatási intézmények 6.Önkormányzat segítsége 7.Elérhetőség 8.Helyi munkaerő (Dunning – Norman, 1991)
Egy terület gazdaságának, humán tőkéjének és oktatási rendszerének kölcsönhatásai Humán tőke kialakítása képzéssel Munkaerő készségei Befektetés a képzésbe Helyi gazdaság növekedése Magas képzettségűek bevándorlása A humán tőke növekedése A diákok száma/ motivációja Munkavállalási lehetőségek Munkatermelékenység
A vállalkozások nemzetközi tevékenységének okai A beszűkült helyi piacok helyett új piaci rések keresése Az előállítás olcsó munkaerővel rendelkező területekre való áthelyezése Új nyersanyagforrások biztosítása A külföldi cégeknek nyújtott adó- és beruházási kedvezmények
A nemzetközi tevékenység sikertényezőinek sorrendje nyugat-európai kisvállalkozások vezetői szerint (2002) 1. A megfelelő kereskedelmi képviselő megtalálása 2. Jövedelmező exportpiacok kiválasztása … 5. Kulturális különbségek ismerete … 9. Idegennyelv-tudás … 11. Nemzetközi szállítási klauzúlák ismerete 12. Fizetési módok/eljárások ismerete
A nyugat-európai kisvállalkozások nemzetközi üzleti tevékenységgel kapcsolatos problémáinak százalékos aránya (2002) Jelmagyarázat: 1. Késedelmes fizetés. 2. Adminisztráció. 3. Piaci információk megszerzése. 4. Piacokra való bejutás. 5. Megfelelő termék. 6. Kapcsolati tőke kiépítése és fenntartása. 7. Költségek/jövedelmezőség. 8. Szóbeli kommunikáció. 9. Írásbeli kommunikáció.
A nyelvtudás hiánya miatti számszerű veszteségek (Az Európai Bizottság felmérése, 2006) 29 ország 2000 exporttevékenységet folytató KKV-ja 11 % veszített már el megbízást nyelvtudás hiánya miatt Már folyamatban lévő, de idegen nyelvi ismeretek hiánya miatt elveszített szerződések becsült európai összértéke 8- 13,5 millió 16,5–25,3 millió euró tekinthető elmaradt árbevételnek potenciális értékesítési lehetőségek elveszítése miatt Együttműködési probléma kulturális különbségek miatt a vizsgált cégek 18%-nál merült fel
A nyelvtudás hiányából adódó üzleti veszteségek indokai Sikertelen tárgyalás idegen nyelven Potenciális ügyfelek érdeklődésére nem reagáltak Magabiztosság hiánya az idegen nyelv használatában Telefonáláskor félreértések Kiállításokon/vásárokon történő sikertelen részvétel Fordítási/tolmácsolási hibák
Legalább egy idegen nyelvet beszélők aránya országonként (2005)
Legalább egy idegen nyelvet beszélők aránya (2001)
Az Európai Bizottság javaslatai Az idegennyelv-oktatás terén javítani kell az üzleti szféra és az oktatás kapcsolatát. –Jobban alkalmazkodva a változó munkaadó igényekhez az idegen nyelvek szélesebb skáláját kellene oktatni különösen a felsőfokú és a szakképzésben. –A kurzusok témáit munkahelyi/üzleti kontextusba kell helyezni. Minden felsőoktatási hallgató számára mobilitási programot kell biztosítani egy másik országban. Lehetővé kell tenni legalább egy tantárgy idegen nyelven tanulását. Szükséges lenne a nyelvtanár-képzés átalakítása a változó igényeknek megfelelően. Fontos lenne a felsőoktatási intézmények aktívabb szerepének kialakítása a többnyelvűség ösztönzésében.
nemzeti stratégia a többnyelvűség ösztönzésére korai életkorban elkezdett nyelvtanulás egységesített európai nyelvi kompetenciamutató kidolgozása a már munkában állók számára mobilitási programok szervezése
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!