A határon túli magyar felsőoktatás és kutatás fejlődése a rendszerváltozás után A határon túli magyar felsőoktatás és K+F támogatása és hasznosulása Kutatásvezető:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Advertisements

Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest Magyarság az információs társadalomban Szövetség a Közös Célokért társulás, Felvidék  Az.
határtalan technológia Szülőföldön boldogulás, határtalan technológia Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter Budapest, november.
Szlovákiai Magyar Adatbank
Határon túli magyar digitalizált gyűjtemények Moldován István OSZK MEK Osztály „Nemzetiségeinkről a kulturális örökség digitalizált megőrzésében”
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
A Selye János Egyetem Gazdaságtudományi Karán folyó kutatások Szabó Ingrid Szabó Ingrid dékánhelyettes dékánhelyettes.
Paradigmaváltás a nemzetpolitikában 2006-tól új paradigma a Kormány politikájában: megújult a nemzetpolitika koncepciója és intézményrendszere Alapelvek:
Korpuszmunkálatok Pintér Tibor MTA Nyelvtudományi Intézet Gramma Nyelvi Iroda.
A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar F ő iskola Hallgatói Önkormányzatának bemutatása Beregszász 2012 Készítette: Nagy Tibor.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
KOMPETENCIAMÉRÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
BORDÁS ANDREA: A KOMÁROMI VÁROSI EGYETEM CHERD–H KONFERENCIA Debrecen, május 14. A teljesített küldetés.
Magyarország népességének alakulása a honfoglalástól napjainkig
10. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka Mesterképzés Témavezető:
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
BESZÁMOLÓ A ÉVRŐL Horváth Gyula MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Szatmárnémeti magyar nyelvű felsőoktatásának kialakulása és perspektívái Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program keretében.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
ÜDVÖZLET SEPSISZENTGYÖRGYÖN 2009 MÁJUS 21. MIÉRT SEPSISZENTGYÖRGY? MSZT-MSZT HÁROMSZÉKI TAGOZATA.
Határon túli tanulmányutak diákoknak Csete Örs az Apáczai Közalapítvány igazgatója.
MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG HÁROMSZÉKI TAGOZAT SEPSISZENTGYÖRGY 2009.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
Kisebbségben élő magyarság. Magyar nemzetiségűek 1991-ben 2001-benA csökkenés mértéke (1991 =100%) Szlovákiában – 8,2% Ukrajnában
Debrecen Networkshop 2010 Határon túli magyar tartalomszolgáltatások Networkshop Debrecen, április.
A révkomáromi Selye János Egyetem működése. Az egyetemről általánosságban, annak rövid bemutatása 1918-ban Csehszlovákia megalakulása A felvidéki felsőoktatási.
Múltunkban a jövőnk....
A kultúrnemzeti Akadémia tudománypolitikájáról
SELYE JÁNOS KOLLÉGIUM A TUDOMÁNYOS UTÁNPÓTLÁS NEVELÉS INTÉZMÉNYE A TUDOMÁNYOS UTÁNPÓTLÁS NEVELÉS INTÉZMÉNYE A FELVIDÉKEN A FELVIDÉKEN Prof. MSc. PhD.
A határon túli magyar nyelvűség
Hodinka Antal Intézet Tudományos műhelyek a kárpátaljai magyar tudományosság szolgálatában.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Együtt a vállalkozásokért Zala megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány Dömökné Srágli Lívia projektmenedzser.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Magyarok határon innen és túl
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
2014. Június 4. Készítette: Petrusán Márta Lídia
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A nemzetiségi statisztika forrásai Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
A határon túli magyarok
ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR E-SZOLGÁLTATÁSI IGAZGATÓSÁG BIBLIOTHECA NATIONALIS HUNGARIAE A Magyar Elektronikus Könyvtár Magyar Könyvtárosok VII. Világtalálkozója.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
K-MOOC
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Határtalanul!.
A fogyatékkal élők integrációjának kérdése Románia EU csatlakozása után.
A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül
2016. Március 3.. A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. Keretében magyarországi.
Iskola és képesség Egy Kárpát-medencei összehasonlító kutatás tanulságai Dr. Ferenc Viktória.
MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
KÁRPÁT-MEDENCEI REFORMÁTUS OKTATÁSI ALAP
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
A TRIANONI BÉKE.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Előadó: Balog Eszter központvezető, Kárpát-medencei Agrár és Vidékfejlesztési Innovációs Központ (KAVIK), Szent István Egyetem.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Előadás másolata:

A határon túli magyar felsőoktatás és kutatás fejlődése a rendszerváltozás után A határon túli magyar felsőoktatás és K+F támogatása és hasznosulása Kutatásvezető: Berényi Dénes akadémikus (NKFP)

Az előadás szerkezete 1.Röviden a kutatásról: –Időhorizont: –Metodika (IKA, AKA, MKM/OM, MTA DOMUS és Arany János Közalapítvány+mélyinterjúk,empirikus felmérés stb.) 2.A magyar nyelvű felsőoktatás térszerkezetének történelmi változásai Szakaszai: –Trianon előtt – lassú kiépülés –A két világháború és a diktatúra korszakában stagnálás –1990 után lázas, de stratégia nélküli fejlesztés Problémák: a)ösztöndíjas invázió, kihelyezett tagozatok b)az alapítványi egyetemek helyzete

Felsőoktatási intézmények Trianon előtt

Magyar felsőoktatási intézmények ( )

Magyar felsőoktatási kezdeményezések (1991-től)

(Részben) magyar nyelvű állami és alapítványi felsőoktatási intézmények

A kutatás legfőbb kvantitatív jellemzői 1.Szerbia/Vajdaság –A háború okozta problémák: embargó, tömeges migráció, belső ellentétek –Az újvidéki egyetem ellenállása, 2.Szlovákia/Felvidék: A szétválás utáni belső zavarok, a meciari kisebbségpolitika A felsőoktatók közötti érdekellentétek: Pozsony, Nyitra Magyarországi fejlesztési zavarok: a kihelyezett tagozatok logikája 3.Románia/Erdély: Nagyvárad originalitása Erős székelyföldi lobbiérdek (Kozma Tamás) 4.Ukrajna/Kárpátalja: Tudatos, stratégiailag megalapozott fejlesztés

A vajdasági támogatások

A romániai/erdélyi támogatások

A szlovákiai/felvidéki támogatások

Az ukrajnai/kárpátaljai támogatások

Magyarországi támogatások

Demográfiai folyamatok Eltérő adatsorokkal rendelkezünk a szomszédos országok vonatkozásában Románia esetében lehetett a legpontosabb előrejelzést megadni, mert ott rendelkezésre álltak korévenkénti bontásban az adatok Szlovákia és Szerbia-Montenegró tekintetében 5 éves bontásban álltak rendelkezésre az adatok Ukrajna esetében sajnos nem álltak rendelkezésemre részletes adatok, ezért az iskoláskorú populáció számát a magyarok vonatkozásában nem lehetett kiszámítani. Ezért Kárpátalja tekintetében végeztünk számításokat.

A magyarság számának alakulása a Kárpát-medencében A népszámlálások megközelítőleg azonos időpontban történtek Románia: 1992 – 2002( fő fő) Szlovákia: 1991 – 2001( fő fő) Ukrajna: 1989 – 2001( fő fő) Szerbia-M.: 1991 – 2002( fő fő) Összesen: főFogyás: fő

Felvidék

Erdély

Az erdélyi magyar iskoláskorú populáció alakulása

A felvidéki magyar iskoláskorú populáció alakulása

A vajdasági magyar iskoláskorú populáció alakulása

Kárpátalja iskoláskorú populációjának alakulása

A magyar iskoláskorú populáció fogyásának mértéke Vizsgált periódus: Középiskolás korúak: 2001/ /17 Egyetemista korúak: 2001/ /22 Középiskolás korúak fogyása Egyetemista korúak fogyása Szlovákia43%47% Románia37%40% Szerbia-M.34%39%

Fejlesztési irányok Szükséges nem csupán a felsőoktatás, de a közoktatás fejlesztésében is hangsúlyos szerepet vállalni Új irányvonalak:  Hangsúly az intézménymenedzsmenten  Felnőttképzés kiterjesztése (közép- és felsőfokú intézmények szintjén)  Rugalmas kínálatépítés a közoktatás, szakképzés és felsőoktatás szintjén is

A bolognai folyamat következményei – Európai Felsőoktatási Tér Hatásai a magyar felsőoktatási rendszerre – „Egységes magyar felsőoktatási tér?” A határon túli magyar felsőoktatási intézmények telepítésének tapasztalatai - II. Rákóczi Ferenc Tanárképző Főiskola, Beregszász - Sapientia Egyetem, Erdély - Selye János Egyetem, Rév-Komárom A vajdasági magyar intézménytelepítés lehetőségei – a munkaerőpiac szerepe A határon túli felsőoktatás fejlesztésének szükséges irányai

Köszönöm figyelmüket! Egyed Albert