MRTT Szabadka 2009. 11. 12-13 Dr. Nagy Imre MTA RKK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Advertisements

Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Magyar Tudományos Akadémia
Egy lépés a munkahely megszerzéséig képzési projekt az aktív munkakeresés témakörében fiatalok számára IFJÚSÁG, IFJÚSÁGPOLITIKA - ÚJ KIHÍVÁSOK előadó:
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Regionális gazdaságtan 4.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Reindusztrializáció Közép-Európában
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Szerbia a regionalizmus útján… Szabadka, Takács Zoltán A szerbiai regionalizmus kihívásai Takács Zoltán MRTT VII. Vándorgyűlés Szabadka, november.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
MTA Regionális Kutatások Központja APARADIGMAVÁLTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN HORVÁTH GYULA ________________________________ MTA Regionális.
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Tudományos és …együttműködés Magyarország – Szerbia
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Európai Uniós ismeretek
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Fejlesztési szempontból kedvezményezett települések 1985 után
Előadás másolata:

MRTT Szabadka Dr. Nagy Imre MTA RKK

Közép-Szerbia 17 körzet + Belgrád város 120 község, 4251 település lakos Vajdaság 7 körzet, 45 község 467 település 2, lakos Koszovó- Metohia 5 körzet, 29 község 1419 település,... Szerbia Köztársaság közigazgatási rendszere 29 körzet + Belgrád város 194 község 6167 település (207 városi település) 7, fő (57% városi népesség)

 Regionális szerkezetét makroregonális területi rendszerben körvonalazza  az egyes makrorégiókat komplementer funkcionális szubregionális területek (vonzáskörzetek) alkotják  A régióközpontok egy városhierarchiát követnek, makroregionális központok (Belgrád, Újvidék, Niš, Priština, Kragujevac és Užice),  regionális és szubregionális központokat határoznak meg – ignorálva a makrorégiók vonzáskörzetének pontos területi lehatárolását ( 34 funkcionális-területi egység 3 vagy több község területét fedi le (kb fő / a határ menti fejletlen területeken fő)

 Funkcionális-területi szempontú felosztás  Az adminisztratív irányítás megkönnyítése érdekében megalakulnak a körzetek

SZTT (1996) funkcionális-területi térszerkezet céljai: (a) Az irányítás ésszerűsítése; (b) A közhivatalok szervezeti felépítésének tökéletesebb összehangolása a helyi önkormányzatok érdekeivel, elvárásaival és lehetőségeivel (c) A helyi önkormányzatok tevékenységeinek és munkaprogramozásának hatékonyabb koordinációja

 foglalkoztatott - 25% a vállalkozói szférában, 26% az iparban  GDP/fő USD (2006.)  munkanélküli - 52% először keres munkát  az invesztíciók kerete - 17,3% GDP (2005)

 A 2006-ban megállapított GDP az 1990 évi GDP 65%-a  A regionális fejlettség polarizációja  Depopuláció és migrációk, aránytalan urbanizáció  Munkanélküliség, szociális problémák  Technológiai lemaradás, a hagyományos iparágak  Infrastrukturális felszereltség alacsony szintje  K+F – 0,5% GDP  A privatizáció és az ipar átállása lassan halad, alacsony konkurencia, a beruházások hiánya vagy alacsony szintje  Környezeti problémák....(hulladék, víz, zaj)  Szegénység regionális különbségei (Szerbia 10,5%)

GDP /fő ( átlaga) Munkanélküliségi ráta ( átlag) Népességcsökkenés Fejletlen területek típusai 1) gazdaságilag fejletlen területek 29 község 2) speciális fejlettségbeli problémákkal küzdő területek (8 község és Koszovó) Szerbia 37 községe a népesség 12,4%-a

A HATÁRTÉRSÉGEK INTENZÍV ELNÉPTELENEDÉSE A LAKOSSÁG ELÖREGEDÉSÉNEK TENDENCIÁJA népességcsökkenés > 10% ( ) )

A foglalkoztatottság enyhe növekedése A foglalkoztatottság növekedése a magánszférában (nem elegendő ahhoz, hogy a munkaerőtöbbletet alkalmazza ) Rejtett munkanélküliség A munkaerő alacsony mobilitási készsége A munkanélküliségi ráta és a foglalkoztatottság közti diszparitás 2005-ben 1:2,2 körzetek szintjén 1:15,4 községek szintjén Izvor: Regional Development Strategy of the Republic of Serbia (2007.)

Forrás: Szerbia Regionális Fejlesztési Stratégiája 2007–2012

Forrás: A Vajdasági AT fejletlen és kedvezőtlen fejlettségű községeinek mutatóit meghatározó kritériumokrol szóló határozat („Vajdasági AT Hivatalos Lapja, 8/2006 sz.)

Forrás: A Vajdaság Gazdaságfejlesztési Programja alapján szerk.: Nagy I.

Évtizedes fejlettségbeli lemaradás Dél-Szerbiában (Raška, Tutin, Novi Pazar, Sjenica),ipari kapacitások hiánya, a nagy rendszerek összeomlása, vállalkozások erőtlensége, privatizáció lassú folyamata, munkanélküliség, szociális és demográfiai problémák A 29 község közül 7 község a szerbiai egy főre jutó GDP átlagának 1/3 át sem éri el (Bor, Majdanpek !!!)не Legkedvezőtlenebb helyzet a Jablanicai és Pcsinjai körzetekben, ahol összesen 10 község tartozik a fejletelen kategóriába. A bánsági határ menti községek

Új analitikai – módszertani eszközrendszer bevezetése a fejlettségbeli különbségek megállapítására - A gazdasági mutatók dimenzióinak megerősítése, új mutatók bevezetése - A „körzetek” mint új statisztika területi egysége Megszerkesztik a területi fejlettség kategorizációjának és tipizálásának mutatóját A fejlődést gátló mutatók indexet (Indeks razvojne ugroženosti - IRU), mint komplex fejlődésszintet mutató indexet

 I 1 az egy főre jutó GDP (2005);  I 2 az alkalmazottak átlagos keresete ( időszak átlaga);  I 3 az alkalmazottak aránya ( ).  I 5 az egy főre jutó KKV fejlettségi mutatója (2005);  I 6 egy szabad munkahelyre jutó munkanélküliek száma ( átlag).  I 7 a népesség gyarapodás mértéke ( );  I 8 az öregedési mutató (2002).  I 9 a fiatalok iskolázottsága (20-24 éves korig) (2002);  I 10 HDI ( );  I 11 a helyi és regionális úthálózat korszerűsített burkolatának a körzetek helyi és regionális úthálózatához viszonyított aránya ( );  I 12 A postai szolgáltatás 100 lakosra jutó mennyisége ( );  I 13 a vízvezetékre és közcsatorna-hálózatba nem csatlakozott lakosság százalékaránya (2004).

GDP Jablanicai körzet / Belgrád város 1:4 Preševo község / Apatin község 1:15 A „fejlődést gátló mutató” alapján Jablanicai körzet / Belgrád város 1:7 Szegénység index (10,5%) Beograd 4,2% / Délkelet-Szerbia 23,5% 1: 5,6 A X-es koridor / koridoron kívüli területek különbsége (melléklet)

X-es koridor menti régió 44 község

Az életminőség regionális különbségei HDI – 2007 Forrás: Regional Development Strategy of the Republic of Serbia (2007.)

Az örökölt regionális problémák komplexitása, Az új regionális „tranzíciós szegénység” megjelenése A regionális intézményrendszer hiányossága Az új technológiák megjelenése, a regionális politika harmonizációja az EU elveivel, az EU források felhasználásának lehetőségei Szemléletváltás Szerbia regionális politikájában Szerbia Regionális Fejlődésének Stratégiája (2007)

 STRATÉGIAI CÉLOK Fenntartható fejlődés A regionális versenyképesség fejlesztése A regionális fejlettségbeli különbségek és a szegénység csökkentése A negatív demográfiai trendek megfékezése A decentralizáció folytatása Az intézményi és regionális infrastruktúra kiépítése  A fejlettségbeli különbségek megállapítása, tipizálása  A fejlesztéspolitika definiálása Szerbia regionális politikájának támogatása érdekében  Regionális politika intézményrendszerének kiépítése

Mi következik? – A Regionális fejlődésről szóló törvény – A regionális felosztás definiálása, – Az EU-s támogatásokhoz történő hozzáférés mielőbbi biztosítása – Az EU statisztikai rendszerével történő harmonizáció (EUROSTAT) (Szerbia területi egységei statisztikai rendszerének beillesztése és harmonizációja az EU-ban alkalmazott statisztikai rendszerrel) – Regionális intézményrendszer kifejlesztése, Szerbia regionális politikájának hatékony működéséhez ( fiskális politika, a foglalkoztatás politika gazdaságpolitika, a nemetközi kapcsolatok fejlesztésének politikája beleértve a gazdasági kapcsolatok fejlesztését és a külföldi befektetések ösztönzését, területi tervezés, szociális politika…) –...

Forrás: Szerbia ter ületfejlesztési stratégiája, (vitaanyag)

TÖRVÉNYESÍTI A REGIONÁLIS FELOSZTÁST, SZABÁLYOZZA A RÉGIÓK FUNKCIÓIT, NEVÉT ÉS LEHATÁROLÁSÁT, A RÉGIÓN BELÜLI, ILLETVE RÉGIÓT KÉPZŐ VIDÉKEK (OBLAST ) ÉS A VIDÉKET KÉPEZŐ HELYI ÖNKORMÁNYZATOK LEHATÁROLÁSÁNAK MÓDJÁT, A RÉGIÓK ÉS HELYI ÖNKORMÁNYZATOK FEJLETTSÉGÉNEK MUTATÓIT A REGIONÁLIS FEJLESZTÉS INTÉZMÉNYRENDSZERÉT, ALAPDOKUMENTUMAIT  régió statisztikai funkcionális területi egység (fejlesztési régió), amely a területi tervezés és a regionális politika végrehajtása érdekében szerveződő funkcionális területekből oblastokból áll, nem adminisztratív területi egység és nincs jogi szubjektivitása   oblast (oblaszt) statisztikai funkcionális területi egység, amely szintén a területi tervezés és a regionális politika végrehajtása érdekében szerveződik, nem adminisztratív területi egység nincs jogi szubjektivitása 

 Intézményrendszer A regionális fejlesztés nemzeti tanácsa; regionális fejlesztési ügynökség; regionális fejlesztési tanácsok; térségi (oblast) szerveződések  …és dokumentumai Nemzeti fejlesztési terv; regionális fejlesztési stratégia; a regionális finanszírozás programja; egyéb fejlesztési dokumentumok