Megújítja-e a kommunikáció a tudományt? Dr. Fábri György PhD MTA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Advertisements

Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács teljesítményelemzés és javaslat.
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.
Alaphelyzet: Miért kell együttműködni az elektronikus sajtóval?
Mire jó a tudománynak a kommunikáció? Dr. Fábri György MTA kommunikációs igazgató.
Bemutatkozik a Premier Kommunikációs Iroda A kommunikáció világában minden nap egy új Premier!
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
A Magyar Tudományos Akadémia 180. Közgyűlése Bíró JózsefImre Sándor MTA TRB és AKB közgyűlési képviselői TexPoint fonts used in EMF. Read the TexPoint.
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
Horizon 2020 program, illetve a nemzeti K+F+I stratégia aktualitásai Dr. Nikodémus Antal Főosztályvezető Nemzetgazdasági Minisztérium Innovációs és K+F.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
TÁMOP-4.1.2/08/1/B Pedagógiai szolgáltató és kutató hálózat kialakítása a pedagógus- képzésben, a nyugat-dunántúli régióban.
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
Tudástranszfer egyetemi városokban
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Szervezetfejlesztési Program
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A háború és a modern fegyveres erő
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Az Okos Jövő Innovációs Klaszter Amelynek célja, hogy tagjai minél többet profitáljanak az új technológiák kialakításából. Amelynek feladata, hogy erősítse.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
TTK T ERMÉSZET T UDOMÁNYOS K OMMUNIKÁCIÓ. Kommunikálunk... A kutatás tömegtevékenység Demokratikus eljárások szerepet kapnak a tudományos igazságok elfogadásában.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Bemutatkozik a Premier Kommunikációs Iroda A kommunikáció világában minden nap egy új Premier!
ELTE Innováció és kommunikáció szakkollégium Jurecska Laura
Tudományos Gerillamarketing TGM MATHAUSER ANDRÁS ELTE-BTK Filozófia szak Mathauser András TGM 2008.
A tudás társadalmi percepciója tudomány a média-környezetben Dr. habil Fábri György PhD ELTE PPK december 9.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
Tudománykommunikáció kívül az elefántcsonttornyon – túl a tudományos újságíráson kutatási projekt záró-konferencia.
Innovatív fényforrások Közép-Európában – a CENILS projekt tapasztalatai Baracsi Mária Projektvezető Central European Network for knowledge based on Innovative.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Tudománykommunikáció: helyzetkép Magyarországon 2006/2007 Dr. Fábri György PhD kommunikációs igazgató MTA.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Állatorvosi outsourcing Turóczy-Faritz Judit Praxismenedzsment Konferencia 2014.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Tudományos kommunikáció: a professzionalizmus haszna és korlátai Dr. Fábri György MTA kommunikációs igazgató.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
E GYEDÜL VAGY HÁLÓZATBAN ? VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. ISBN száma: HR + K ONZORCIUM.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
A magyarországi K+F politika
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH)
Előadás másolata:

Megújítja-e a kommunikáció a tudományt? Dr. Fábri György PhD MTA

Alapdilemma: A kommunikáció a tudományos működéshez képest külső, vagy inherens tényező is lehet?

Azaz: kutatunk és/vagy/közben kommunikálunk?

I. A tudomány kommunikációs tere(i)

Belső kommunikáció: –Hálózatok –Értékelés –Projektek –adatbázisok K + F + I + U partnerek tudományreprezentáció Információs és kultúra- transzfer együttműködés Döntéshozók és finanszírozók tudományképe Laikus közönség tudományképe medializáltság

Tudós szerepek kutató, tudós Kutatás-szervező, tudomány-menedzser tudománykommunikátor

A tudományba beépített külső kommunikáció: Public Engagement of the Science and Technology

Közösségi részvétel Etikai-világnézeti szempontok Közösségi érdekek Fenntarthatóság versus haladás Technológiai szkepticizmus Közösségi forrásráfordítás mérlegelése Egyéni döntési autonómia „Anithing goes”

Tudományfilozófiai implikációk –Tudományfilozófiai anarchizmus –Kuhn-i előzmények –„erős program”

Tudománypolitikai hatások Hagyományos döntéshozatal elbizonytalanodik Társadalmi tekintély relativizálódik Felértékelődnek a közvetlenebb megtérülésű ill. prezentálhatóbb kutatások Átstrukturálódik a tudományos érték melletti érvrendszer Mindez befolyásolja a témaválasztást, módszertani döntéseket, hálózatszerveződést, (inter)diszciplinaritást

II. Megújult-e a magyar tudomány a kommunikációs évtizedében?

Tíz év tapasztalata: „Nyitott Akadémia”

Öt év tapasztalata: „Az Akadémia láttatása”

Medián felmérés november

Mennyire fontos feladata az MTA-nak? (1-5 skála) 3,78kutatások a kormány számára 3,78tudományos folyóiratok kiadása 3,79állásfoglalások nemzeti, stratégiai kérdésekről 3,84idős tudósok támogatása 3,90felsőoktatás támogatása 4,20kutatóintézetek fenntartása 4,21legkiválóbb tudósok személyes támogatása 4,35gazdaságban azonnal hasznosuló alapkutatások 4,35hosszú távú alapkutatások 4,38magyar tudomány hazai képviselete 4,45magyar tudomány nemzetközi képviselete

Ki döntse el, hogy milyen kutatásokra fordítsák a költségvetési forrásokat? 0,1%egyéb sajtó 0,6%egyéb 1,6%a tudományos sajtó 1,9%valamilyen független lakossági szervezet 8,0%nem tudja 9,0%döntse el a gazdaság 10,6%maguk a tudósok 18,1%az az állami szervezet, minisztérium, amelyik a pénzt adja 18,3%tudósokból álló zsűrik, bizottságok 31,8%Magyar Tudományos Akadémia

Reputation of Mindentudás Egyeteme / ENCOMPASS Medián felmérés november

Esettanulmány: akadémiai reform és tudomány Kiindulás: kommunikációs nyomás Kommunikációs válasz tartalmi háttér nélkül elégtelen Tudományszervezeti és kutatás-produkciós válasz használható érv (de nem több!) Kommunikációs és tudománypolitizálási válasz hatékonysága Tudományszervezeti folyamatokat indukál Kutatás-tematikai és prezentációs folyományok

III. Mit kezdjen a tudomány a kommunikációval, ha már az úgyis kezd vele valamit?

Tudományfilozófiai válasz-javaslat elemei kommunikatív racionalitás Hálózatos tudás-referencia közeg tradíción és tekintélyen alapuló igazságérvény

A tudomány médiastratégiája értékelvűség megtartásának alapfeltétele: saját érték léte konzervatív értéktudat és professzionális médiaeszközök egyszerre érvényesülnek:  meritokrata elvek alapján felépített tartalom  a legnyitottabb médiajelenlét  versenyképes média-technológia  egydimenziós média-mérce meghaladása

Kommunikációs veszélyek „Fenn az ernyő, nincsen kas” Média értékvesztettsége átterjed a tudomány médiajelenlétére Időt, energiát, forrást vesz el a kutatástól Az elérhető pozíciójavulás nem arányos a befektetéssel Tudásértékek média-diszkutálhatósága csökkenti a tudomány kívánatos intaktságát

Kommunikációs teendők Képzés Média-jelenlét Promóciós kampányok

Stratégiai feladatok tudománykommunikációs képzés indítása természettudományos rekrutációs bázis erősítése tanár-képzésben és tanár- továbbképzésben a science-oktatás fejlesztése demonstrációs vonatkozásban

 Akadémiai műhelyek: televíziós magazin- sorozat  Új televíziós műsorok: kreatív dokumentumfilm, tud( á / ó )s-klipek  Új kommunikációs elemek: tudományos blogok, televíziós tudománypolitikai vitaműsorok  Mindentudás Egyeteme fejlesztések: előadás- elemek, feedback-mérés  Élet és Tudomány támogatása Médiajelenlét

Akadémiai kommunikáció  akadémiai kommunikációs stratégia fejlesztése  Magyar Tudomány Ünnepe: fesztiválprogram és kommunikációs bővülés  tudományos kampányok  kommunikációs szolgáltatások kutatóhelyeknek

A tudománykommunikáció szerepeinek újraosztása: tudós kommunikátorok vagy tudományos újságírók?

Mindehhez elengedhetetlen a tudományos média, mint hátország  magyar „Science”  hagyományos tudományos printmédia megerősítése  önálló pozíciók az elektronikus médiában

Köszönöm a figyelmet! Budapest, március 6.