E-beszerzés Bravo csoport
Beszerzés: üzleti folyamat, mely során a vállalat nyersanyagokat, segédanyagokat, a gyártási folyamathoz szükséges szolgáltatásokat és operációs rendszereket igényel, késztermékek vagy szolgáltatások előállításához. Célja: a termékek és szolgáltatások megszerzése A legoptimálisabb áron A legmegfelelőbb időben történő szállítással Szükséges mennyiségben A legmegfelelőbb szállítótól
Elektronikus beszerzés azon termékek és szolgáltatások választéka, melyeket a világhálón át lehet értékesíteni illetve beszerezni. Az elektronikus piacterek nagyban megkönnyítik a beszerző munkáját. Egyes termékek esetében a szállítók szinte lenullázhatják pénzügyi költségeiket, ha az Internetet használják az értékesítéshez.
Az elektronikus kereskedelem gyorsan elterjed a vállalati szférában, melynek okai: Alacsonyabb szolgáltatás és termékárak Munkaerő igényes folyamatok automatizálása A folyamatok és az adminisztratív tevékenységek költségei is csökkenthetők Rövidül a tranzakciók futásideje
A B2B („business to business”, azaz cégközi) e-beszerzés egyik legnépszerűbb formája az e-aukció. Ez nem más, mint egyfajta árverés, amelynek célja a hatékonyabb beszállító- kiválasztás és a legkedvezőbb ajánlat elérése. Előnyei: Rövid ártárgyalási idő, Új beszállítói kapcsolatokra tehet szert, Alacsony beszerzési árak, előnyösebb szállítási feltételek , jobb minőség
Figyelni kell pár szabályra : Az összes meglévő üzleti folyamatot nem szabad egyszerre áttervezni ebusiness-re. Hozzáértő szakemberekre van szükség. A technológiát a kijelölt üzleti célhoz kell rendelni. A meglévő ügyfelek és az új piacok kiszolgálásának szintjét folyamatosan figyelni, javítani kell. Nem szabad azt feltételezni, hogy a holnapi versenytársak a ma ismert helyzetből indulnak ki.
Az elektronikus beszerzés alapja az elektronikus katalógus, mely nem más, mint egy rendszeresen karbantartott adatbázis, amely a vevő és a beszállító/szolgáltató között létrejött keretszerződésben meghatározott anyagokat/szolgáltatásokat tartalmazza. A katalógusban fellelhető minden információ, ami a termékkiválasztáshoz kell A beszerzők új feladata azonban az, hogy az elektronikus beszerzésre alkalmas termékeket találjanak, és ezek szállítására megfelelő partnereket kutassanak fel.
Az elektronikus katalógus sok szempontból különbözik a hagyományos, papír alapú katalógustól Legfőbb előnye, hogy rugalmas, tartalma könnyen és gyorsan módosítható, ezért mindig a legfrissebb, legaktuálisabb információkat tartalmazza.
Folyamat: Az elektronikus folyamatnak köszönhetően a korábbi beszerzői feladatok egy része közvetlenül az igénylőkhöz kerül. Az új rendszerben az igénylő lesz az, aki a katalógusban fellelhető árucikkek közül kiválasztja azt, amire szüksége van. Az igény elektronikus úton jut a jóváhagyóhoz, aki általában az érintett szervezeti egység vezetője. Az igényt a jóváhagyó visszautasíthatja. Ilyenkor az igénylő kap erről tájékoztatást, aki módosíthatja vagy kitörli a korábbi igényt. A jóváhagyás megtörténte után újból elektronikus úton megy tovább a megrendelés a beszállítóhoz, aki visszaigazolást küld a teljesítés várható időpontjáról. Miután a megrendelt termék megérkezik, az igénylő rögzíti a rendszerben. A számlafogadás és a fizetés továbbra is a hagyományos módon történik, viszont a számlák felkerülnek az elektronikus rendszerbe, és ott történik meg a jóváhagyásuk az igényléséhez hasonló módon.
E-beszerzési modell
Internetes források: http://e-beszerzes.lap.hu/ http://www.azuzlettars.hu/vegyen_a_neten http://www.e-beszerzo.hu/oldalak.php?id=ebeszerzo