Szimbolikus,Szerepes Játékok Készítette :Tóth Szabina
Ismétlés Gyakorlójáték fogalma Fajtái
Manipulációs(eszközzel való játék) Ismétlés Manipulációs(eszközzel való játék) Mozgásos játék
Manipulációs(anyaggal való játék) Ismétlés Manipulációs(anyaggal való játék) Mozgásos játék
Manipulációs(anyaggal való játék) Manipulációs(eszközzel való játék) Ismétlés Manipulációs(anyaggal való játék) Manipulációs(eszközzel való játék)
Átmenet a gyakorlójátékból a szimbolikus játékba Feltétele: a tárgy képzetének kialakulása Piaget- szimbolikus séma A szimbolikus játék önállósodik, ha az önutánzás helyébe kettős utánzás lép.
Szimbolikus játékok Ez az a játék, amelyben a kisgyermek fiktív vagy valóságos élményeit sajátos játékkörülmények között „minthahelyzetben” megelevenít.
A szimbolikus játék alkotóelemei Utánzás Fantázia (képzelet) Mintha helyzet Szerep
Videó Disznóvágásos videó Lövöldözős videó
Szerepjáték A szerep dominanciáját érvényesítő játék a szimbolikus játéknak az a csoportja, amelyben a szerepbeleélés adja meg a játék egész hangulatának örömét. Ezt a játékot nevezzük szerepjátéknak.
Szerepjáték sajátossága önmagáért való aktív tevékenység belső feszültséget csökkent gyerek kettős tudatállapota
Szituáció Kriszti(Gabihoz): Én leszek a szakács! Te legyél a konyhalány! Óvodapedagógus: Mi finomat fogtok sütni-főzni? Itt egy kuktasapka és két kötény! Erzsi és Móni(leülnek): Mi vagyunk a vendégek. Móni: Mi lesz a vacsorára? Gabi(az óvónőhöz): Az óvó néni királykisasszony. Móni: Mi meg a királylányok vagyunk. Gabi: Jó nagy csésze teát kap az óvó néni.( a gyerekek kavargatnak, gyurmából tortát készítenek.) Kriszti(a vendégekhez): Ez olyan nagy torta, hogy ezen minden lesz.
Óvodapedagógus-királynő: Készül már a reggeli? Kriszti(óvó nénihez): Kellene nekünk egy tálca, óvó néni! Óvodapedagógus:Menj ki a konyhába és kérj! (Kriszti és Gabi kiszaladnak, visszajönnek egy tálcával.) Kriszti: Óvó néni, hozok egy forró teát, utána tortát! Kész a reggeli!( a főszakács a csészéket, a cukrot, kanalakat tálcán hozza.) Kriszti: Tessék! Tessék!(Szétosztja a csészéket.) Móni: Először a nagyságos királykisasszonynak kell adni! Öntök anyukámnak!(Önt az óvó néninek.) Óvodapedagógus: Köszönjük szépen a finom teát!
A szerep fejlődése a szimbolikus játékban Önmaga utánzása helyett más személyt kezd utánozni Az utánzott műveletekhez hozzákapcsolódik az utánzott személy képzete Nő a mintául szolgáló személyek száma Szerepek határozzák meg a tárgyválasztást „munkamegosztás” jön létre
Játékszintek I. Magányos semmittevés II. Magányos semmittevés egy csoportban III. Magányos játék IV. Mások szemlélése V. Őt szemlélik VI. Csoportos semmittevés VII. Csoportos együttlét együttes tev.nélkül VIII. Csoportos szemlélés
Játékszintek IX. csoport együtt tevékenykedik X. együtt mozgás XI. Tárgy körüli összeverődés XII. Összedolgozás XIII. Szereposztásos tevékenység XIV. Szervezett együttes tevékenység
Szimbolikus játékfajták Szerepfelvétel nélküli utánzó játékok Fantázia szimbolikus játékok Szerepes szimbolikus játék: TEMATIKUS BARKÁCSOLÁS DRAMATIZÁLÁS BÁBOZÁS
Köszönöm a figyelmet!