Építészet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
,,…a geometria két legnagyobb kincse közül az egyik” (Johannes Kepler)
Advertisements

Az Akropolisz 5/B.
Szent Pál Korintusiaknak írt 1.levele 13.
„Ha még Athént nem láttad, tuskó vagy csupán; ha láttad és nem tetszett meg neked – szamár, s öszvér, ha tetszett és mégis tovább szaladsz.”
A szeretet himnusz értelmezése
PROJEKT A GYAKORLATBAN AVAGY A TANULÓPÉNZT MEG KELL FIZETNI.
Az ókori görög művészet
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
Szeretlek (Előadja: Benkő Péter)
1963-ban egy Derinkuyu-i lakos (Kappadókia tartomány, Anatólia közepén, Törökország) egy falat bontott le otthonában és meghökkenve fedezett fel a fal.
A görög színház mint épület
Aranymetszés képviselői
Görög filozófia.
Két ellentétes kijelentés Istenről:
Jelenléted erőt ad nekem, jelenléted, Uram, Istenem…
Az Ókori Kelet világnézete
Ahogy én tolmácsolnám nektek…
Thalész tétel és alkalmazása
Pitagorasz tétel és életútja.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
AZ ÓKORI GÖRÖG FILOZÓFIA
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)
FILOZÓFIATÖRTÉNET.
A középkori filozófia főbb kérdései
Az ókor színházai.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Megújulás Szigete. Lelki szemeiddel képzeld el, amint feltűnik a messzeségben egy apró hajó, és fokozatosan közelít feléd. Amint egyre közelebb ér, két.
A Biblia – Kisifi Isten Igéjének hasonlatai Isten Ígéjének hasonlatai.
Buddhista logika és paradoxonok
Ókori Görögország A perzsa háborúktól a hellenizmus koráig
„Törekedjél inkább igaz lelkületre, életszentségre, hitre, szeretetre, türelemre és szelídségre!” (1 Tim 6, 11).
Thalész tétel és alkalmazása
Pedagógiai antropológia és etika
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Michal Snunit A lélekmadár
Mindenütt a földön Vágynak valami jó után,
Ókori görög kultúra.
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
"Az Úr félelmében járva" Apcsel 9:31 Jon Palmer. Az Úr félelmében járva Az egyháznak tehát egész Júdeában, Galileában és Samáriában békessége volt: eközben.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
ADAKOZÁS „ Nagyobb boldogság adni, mint kapni!”
Püthagorasz ( ) Fizika és matematika Fizika és misztika
Mi a fizika?. Fizikai ismeretek a görögség előtt 1 1/2 millió évtűz1 1/2 millió évtűz i.e íj (lant)i.e íj (lant) i.e. 7000tűzgyújtási.e. 7000tűzgyújtás.
Tűz,Föld,Víz,Levegő…..
”Ne szégyelld te azt, hogy szereted az állatokat. Ne röstelled, ha egy kutya közelebb van a lelkedhez, mint a legtöbb ember akit személyesen ismersz."
Milétoszi filozófusok
Az Úrnak hála, tisztelet, Csak néki, senki másnak!
Tűzmadár járt a kertemben, szivárványos, kényes, pázsitomra szállott le a fényességes. Bokraim közt lépegetett aranyos-begyesen, szedegette, emelgette.
Az Élet Igéje szeptember.
Bölcsességek, aforizmák
Halász Judit Semmi sem tökéletes
Jelenléted erőt ad. Refr. Jelenléted erőt ad nekem, Jelenléted Uram, Istenem. Jelenléted, itt van lakhelyem, hol megérintesz kegyelmeddel. Sziklád rejtekében,
Filozófiatörténet előadások 1.
Albert Einstein   Horsik Gabriella 9.a.
Filozófiatörténet előadások 1I.
REFORMÁCIÓ Amikor a mi Urunk és Mesterünk azt mondta:
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
KIVONULÁS KÖNYVE 3:6 – 3:20 exodus az elhívás. ISTEN JELENLÉTÉBEN - Angyalok: Abban az esztendőben, amikor Uzzijjá király meghalt, láttam az Urat. Trónján.
Győzelem a veszteség fájdalma felett. Amikor az oklahomai bombarobbantás áldozatainak családtagjai azt kérdezték Billy Grahamtől: „Miért hagyta Isten,
A GÖRÖG ÉPÍTÉSZET Rövid prezentáció Háttérben a Parthenon (Készült: Kr.e ) Athén.
Készítette: Doránt Zsanett
Te adtad nékem lelkemet,
Az Advent misztériuma - Spirituális felkészülés a Karácsonyra
Kérdések az alkalom előtt
Szent Pál Korintusiaknak írt 1.levele 13.
Előadás másolata:

Építészet

Az atkéni Akropolisz

A Parthenon: Athéné Parthenosz (Szűz Athéné) tiszteletére épült fogadalmi templom. Iktinosz és Kallikratész tervezte.

A színház épület részei: ·Félkör alakú, lejtős nézőtér (theatron), melyet sugaras irányban lépcsős feljárók tagoltak. ·Középen a kör, vagy félkör alakú orkesztra helyezkedett el. Itt állt fel a kórus, mely a színdarab cselekményét szavalt narrációval követte. ·Az orkesztra mögött volt a színpad (proszkénion), ahol a színészek játszottak. ·A színházat a színpad mögött egyenesfalú, hosszúkás épület a szkéné zárta. Ennek falára erősítették a díszleteket, és benne helyezték el a kellékeket, a színészek öltözőjét.

A görög tudomány kezdetei 1. A milétoszi filozófusok philo-szophia= a bölcsesség szeretete „a filozófia ősatyja” THALÉSZ (Kr.e. 6.sz.) ·a HÉT görög bölcs egyike ·minden létező valamilyen (egy vagy több) ősmatériából, azaz arkhéból ered. ·Thalésznél az arkhé: a VÍZ ·Thalész-tétel · kiszámította a piramisok magasságát

HÉRAKLEITOSZ (~ Kr.e. 530 – Kr.e. 470) Nála az arkhé: tűz („.. Volt mindig és van és lesz örökké élő tűz, amely fellobban mértékre és kialszik mértékre.”) A dialektika ősatyja – panta rhei (minden folyik): ·nincs abszolút nyugalom, hanem minden dolog a szakadatlan keletkezés, változás és elmúlás állapotában van ·minden dolog az ellentétes erők kölcsönhatásának az eredménye Raffaello: Az athéni iskola (részl.)

Püthagorasz és a püthagoreus iskola ·Arkhéjukat a mennyiségi viszonyokban, a számokban vélték felfedezni ·A tízes (10) számot (az eggyel és néggyel együtt) szent számnak tekintették ( a tíz az első négy szám összegeként adódik): 10 = 1+2+3+4

A szofisták Prótagorasz (Kr.e. 480-410) Athénban tanító bölcsek · A szofisták Athénban tanító bölcsek ·Pénzért felkészítették az ifjakat a politizálásra. ·Mindent viszonylagosnak ítéltek! Mindent az ember alakított ki. Jó, vagy rossz. Ő mondja meg. (különböző kultúrák, különböző szokások) „Minden dolognak mértéke az ember; a létezőknek, hogy (vagy ahogy) léteznek, a nemlétezőknek, hogy (vagy ahogyan) nem léteznek.„ Ateizmussal vádolták, s a halálos ítélet elől menekülvén Szicília partjainál vízbe fulladt. Prótagorasz (Kr.e. 480-410) homo mensura

Szókratész (Kr.e. 470- 399) és követői ·Ez ellen lépett föl! ·NEM minden viszonylagos! ·Vannak örökérvényű értékek! (szeretet, igazság) ·Ezek önmagukban létező fogalmak. „Egy épelméjű ember sem akar magának rosszat . És az erény megsértése rossz, fájdalommal jár, veszteség. A legnagyobb veszteség. A legnagyobb rossz az, ha az ember önnön lelkének okoz kárt. Ezért az embereket meg kell tanítani arra, hogy jobb ha az ember elveszti karját, vagy lábát, vagy kiszúrják a szemét mint ha lelkének kárt okozzon>>megvizsgálatlan életet nem érdemes élni <<

Periklész barátai Anaxagorász (i.e. 500 - 428) Milétoszban született, ő volt az első filozófus, aki Athénba ment tanítani. perbe fogták istentelenség vádjával (a napot izzó fehér kődarabnak nevezte), de valójában Periklésszel folytatott barátsága miatt száműzték ő hirdette először, hogy a világegyetem alapja a tiszta és vegyítetlen ész, (Plutarkhosz) Periklész barátai Pheidiasz (i. e. 500 – i. e. 430 körül) Mint Periklész bizalmas jóbarátja, i. e. 447-től az athéni Akropolisznak épületekkel és szobrokkal való feldíszítésén munkálkodott. Leghíresebb műve Athéna talapzatával együtt 16,5 méter magas bronzszobra az athéni Akropoliszon.

Periklész kortársai Euripidész (Kr.e.485-406 Szophoklész (Kr.e.497-405) Thuküdidész ( c. 460 BC - c. 395 BC )

Platón (Kr.e. 5-4. sz.) Szókratész tanítványa. ·Fogalmak állandóak. ·Ezek valóságosan az ideák világában léteznek. A világban ennek csak tökéletlen lenyomata van. filozófusok őrök iparűzők, földművesek

Akadémia (900 évig)

Arisztotelész (Kr.e. 4. sz.) ·Platón tanítványa ·A dolgok lényege önmagukban rejlik · ideális államforma: igazságos egyeduralom