Az iterációtól a diszkrét dinamikus rendszerig CSERESZNYEÉRÉSI KONFERENCIA 2003. Június 05-06. Pécs Klincsik Mihály Sárvári Csaba.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Magyar Tehetséggondozó Társaság
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A november 18-i workshop napirendje
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
„Kutatás az atipikus tanulási formák (távoktatás/e-learning) modelljeinek kifejlesztésére célcsoportonként, a modellek bevezetésére és alkalmazására” Megbízó:
A kompetencia alapú oktatás gyakorlati megvalósítása a Damjanich János Általános Iskolában szakmai beszámoló Készítette:Kézérné Tótok Bernadett.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Microsoft IT Akadémia Sisák Zoltán
Mechanika I. (statika) Példatár és módszertani útmutató
A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A konstruktív pedagógia értékei
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Szabályozási Rendszerek
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Kommunikáció az egyetemen Konferencia április 17. Gellér Zsuzsanna Szabad bölcsész szakos hallgató, II. évfolyam Az elektronikus kommunikáció és.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi adjunktus.
A személyiségpszichológiában használt modellek összefüggései Melyik modell a jó? Van-e közös az egyes megközelítésekben?
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Pedagógiai személyiségmodellek
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
Nemdeterminisztikus és determinisztikus automaták didaktikai összehasonlítása Maróti György.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A konstruktivista pedagógia alapjai
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Felsőoktatási portálok lehetőségei a hatékony tudásépítésben
Polányi Mihály tudásfogalma és helye a filozófiatörténetben
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben Ráckeve, március Pannon Egyetem (Veszprémi Egyetem, 1949) Bölcsészettudományi Kar Gazdaságtudományi.
Perjésiné Hámori Ildikó
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Szabályozási Rendszerek 2014/2015, őszi szemeszter Automatizálási tanszék.
Objektumvezérelt rendszerek tervezése 9.óra – Builder, Observer © Nagy Csaba.
Szeretettel köszöntöm
A Calderoni Program helye és szerepe a HEFOP-ban Záró-konferencia március 27. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Telefon:
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
„ PÁRBESZÉD - A köz- és felsőoktatás kapcsolata a pedagógusképzésben” című konferencia AZ ELŐADÁS CÍME Név Eger, ESZTERHÁZY KÁROLY FŐISKOLA.
Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kar Műszaki Informatika Szak Data Mining 16. Gyakorlat Dr. Pauler Gábor, Egyetemi Docens PTE-PMMK Számítástechnika.
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Milyen idő lesz holnap? Időjárás-előrejelzés az ELTE-n
Előadás másolata:

Az iterációtól a diszkrét dinamikus rendszerig CSERESZNYEÉRÉSI KONFERENCIA Június Pécs Klincsik Mihály Sárvári Csaba Matematika Tanszék Pollack Mihály Műszaki Főiskola Pécsi Tudományegyetem Pécs

A dinamikus rendszerekkel foglalkozó kurzus tanítási feltételeinek megteremtése a műszaki felsőoktatási környezetben OKTATÁSI CÉLKITŰZÉS

Didaktikai alapelvek

Többszörös reprezentáció Szemiotikai - ismeretelméleti megközelítés Kant – féle ismeretelmélet dinamizációja C. S. Peirce triadikus reprezentáció elmélete Objektum Iterpretátum Jel

Modularizáció Modul alatt az általánosított tudás olyan többé-kevésbé komplex és összekapcsolt elemét értjük, amelyet mint egységes egészet meghívhatunk és alkalmazhatunk, anélkül, hogy explicit módon kifejtenénk, a belső szerkezetét ismerve kezelnénk. (Dörfler 1991) A modulok fő funkciói: a gondolkodás tehermentesítése és a komplexitás csökkentése. Didaktikai alapelvek

Konstruktív tanulásszemlélet Didaktikai alapelvek A konstruktív pedagógiai paradigma alapján a tanulás személyes konstrukció eredménye Konceptuális váltás Dubinsky: APOS tanuláselmélet

A diszkrét dinamikus rendszerek című kurzus fogalmi- és modell rendszere

Iteráció, X 0 adott

Szimbolikus és leíró tárgyalásmód alkalmazása Tehát lineáris iteráció esetén, ha |a|<1, akkor Mértani sorozat és összegképlete Korábbi ismeretek alkalmazása A határérték fixpont lesz (új ismeret elem) Mértani sorozat konvergenciája LINEÁRIS ITERÁCIÓK

Az iteráció nem konvergens! Nincs fixpont! Elegendő-e a konvergenciához a feltétel? A kontrakciós tétel deriváltja – 1< < 1 Minden valós x esetén. A függvény és deriváltja Fixpont létezik és egyértelmű, ha megköveteljük, hogy az f függvény kontraktív valamely zárt C halmazon, azaz minden C-beli x, y esetén Differenciálható f esetén a Lagrange-tétel alapján Így esetén f kontraktív.

A Newton-iteráció másodrendben konvergál. Speciális iteráció: Newton-érintő módszere Cél: Az f(x)=0 egyenlet megoldása Az f-hez tartozó Newton-függvény Newton-iteráció és eljárása Számítás táblázatba foglalása: Animációs szemléltetés

Az első vonzási tartományból véletlenszerűen választott iterációk f(x)=0 Állítás: Ha f kétszer deriválható és első deriváltja nem nulla a zérushely egy környezetében, akkor van olyan környezete a zérushelynek, amelyben N(x) deriváltja abszolút értékben kisebb 1-nél! megoldása deriváltja Szemléltetés A Newton-iteráció vonzástartományai Az feltételnek eleget tevő intervallumok

Amikor a Newton-iterációs sorozat kaotikus dinamikát mutat x 0 =0.8 kezdeti értékről induló Newton iterációs sorozat Az f Newton iterációs függvénye L 4 (x)=4x(1-x) logisztikus leképezés kaotikus [0,1] – ben. Nem deriválható a 0 és ¾ helyeken A differenciálegyenlet f(1)=1 kezdeti feltételt kielégítő megoldása x=3/4 zérushely A függvény grafikonja egyszerűsítve Keressük azt az f(x) függvényt, amely megoldása a differenciálegyenletnek

Szükséges-e a teljes vonzástartományban az feltétel teljesülése ?! Grafikus, numerikus, szimbolikus x=0 fixpont vonzási tartománya a teljes [0,1[ intervallum. x=0 fixpont vonzási tartománya a teljes [−1,0[ intervallum. Derivált és értéke

f X 1 =[-1,0] f f D 3 =[X 3,f] dinamikus rendszer Amikor a vonzástartomány végtelen sok diszjunkt intervallumrendszer Dinamikus rendszerekhez keressünk intervallumokat! X 1 = [-1, 0] intervallumot f önmagára képezi le! Tehát a D 1 = [X 1, f] pár dinamikus rendszer! X 1 =[-1,0] f X 2 = [0,1] intervallumot f önmagára képezi le! Tehát a D 2 = [X 2, f] pár dinamikus rendszer! X 2 =[0,1] f X 0 =-0.1 X 0 =0.1 További dinamikus rendszerek keresése! D 4 =[X 4,f] dinamikus rendszer f X 2 =[0,1] f f x=─1 és x=1 fixpontok vonzók az x=0 taszító

Van-e még további dinamikus rendszerhez vezető intervallum? Az f páratlan függvény Rajzoljuk fel f abszolút értékét! Megtaláltuk a legnagyobb invariáns intervallumot?! Ebben keveregnek a pályák! Igen, mert igazolhatjuk, hogy

A vonzási tartományban váltás van az helyen Alternáló vonzási intervallumok végtelen rendszerét kapjuk A vonzási tartományban váltás van az helyen Van olyan u 1 >0, amelyre f(u 1 )= V 1 =─u 1 helyen f(v 1 )= Van olyan u 2 >0, amelyre f(u 2 )=v 1. V 2 =-u 2 helyre f(v 2 )=u 1 u 1 <u 2 < u 3 <u 4 < …. <u n <u n+1 < …< Az I 4 intervallumban találtunk egy szigorúan monoton növekvő sorozatot f [n+1] (u n )=0, n=1, 2, 3,..

< …. <v n+1 <v n < … <v 2 <v 1 f [n+1] (v n )=0, n=1, 2, 3,.. Az I 3 intervallumban találtunk egy szigorúan monoton csökkenő sorozatot Váltakozó vonzási intervallumok sorozata Az intervallumok végpontjainak sorozata

LETÖLTÉSEK A cikkhez kapcsolódó (Maple 8 –ban megírt) tananyagok letöltése Iterációk vizsgálata, kontrakciós tétel Newton-iteráció Newton iteráció vonzástartománya Iterációk vonzástartományának vizsgálata