Nemdeterminisztikus és determinisztikus automaták didaktikai összehasonlítása Maróti György.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
Advertisements

Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
Hatékonyságvizsgálat, dokumentálás
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Varjú Potrebić Tatjana Szabadka, június 6.
Új Esély munkakonferencia október 13. Braun József.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Képességszintek.
A felsőoktatás finanszírozásának alapfogalmai, alapkérdései
A Linux grafikus felhasználói felülete
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Vizuális modellezés Uml és osztálydiagram UML eszközök
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
A munka világával kapcsolatos tudás
Klaszterező algoritmusok smart city alkalmazásokhoz Gonda László Témavezető: Dr. Ispány Márton.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Ápolásetika.
Fordítóprogramok FORD01 Programozó matematikus III. évf. Miskolci Egyetem 1 Fordítóprogramok 1 Programozó matematikus szak 2003/2004-es tanév II. félév.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az iterációtól a diszkrét dinamikus rendszerig CSERESZNYEÉRÉSI KONFERENCIA Június Pécs Klincsik Mihály Sárvári Csaba.
Vállalati információs rendszerek értékelése numerikus hasonlóság-elemzéssel TDK-dolgozat Készítette: Pető István GTK V. évfolyam november.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Információ típusok.
Operációkutatás eredete
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
CSS.
Vámossy Zoltán 2004 (H. Niemann: Pattern Analysis and Understanding, Springer, 1990) DIP + CV Bevezető II.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Kérdések a második zh-hoz
Összefüggések modelleken belül Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév.
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
Managerek éjszakája.
Összehasonlító pedagógia
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
ONTOLÓGIA és TUDÁSREPREZENTÁCIÓ Szőts Miklós Alkalmazott Logikai Laboratórium
Navigáció hypertext- rendszerekben Varga Balázs tanársegéd ELTE IK Algoritmusok és Alkalmazásaik Tsz.
Matematika I. 1. heti előadás Műszaki Térinformatika 2013/2014. tanév szakirányú továbbképzés tavaszi félév Deák Ottó mestertanár.
11. tétel Adatbázis táblái közti kapcsolatok optimalizálása
A kriminálpszichológia
Petri-hálón alapuló modellek analízise és alkalmazásai a reakciókinetikában Papp Dávid június 22. Konzulensek: Varró-Gyapay Szilvia, Dr. Tóth János.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Lineáris algebra.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Dr. Bánkuti Gyöngyi Klingné Takács Anna
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Operációkutatás eredete második világháború alatt alakult ki különböző szakmájú emberekből álló team: matematikus, fizikus, közgazdász, mérnök, vegyész,
WP-Dyna: tervezés és megerősítéses tanulás jól tervezhető környezetekben Szita István és Takács Bálint ELTE TTK témavezető: dr. Lőrincz András Információs.
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Diszjunkt halmazok adatszerkezete A diszjunkt halmaz adatszerkezet diszjunkt dinamikus halmazok S={S 1,…,S n } halmaza. Egy halmazt egy képviselője azonosít.
Adatbázisszintű adatmodellek
A reklám centruma.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A hagyományos és a hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek, azok felhasználása. Czékmány Ilona.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Kovács Gergely Péter Az egyed-kapcsolat modell
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Közbeszerzési Hatóság
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Nemdeterminisztikus és determinisztikus automaták didaktikai összehasonlítása Maróti György

A négyes szabály illusztrált elemzése Maróti György Cseresznyeérési konferencia Pécs, 2003

Vásárhelyi Éva vitairata Alapvető kritériumnak tartom az általánosságra való törekvést… A szakdidaktikai kutatás nem korlátozódhat a szaktárgy oktatásának egyedi szituációira… …Keresni és szisztematikusan vizsgálni kell... mélyebb elveket, tendenciákat...

A négyes szabály Forrás: NCTM 2000 standards „Every mathematical topic should be represented Numerically, Graphically, Symbolically and Verbally.”

1. Észrevétel Reprezentációk többszörössége Egy jelenséget a négyes szabályban felsorolt reprezentációk bármelyikével általában többféle módon is reprezentálhatunk. példa Reprezentáció típusok A négyes szabályban szereplő fogalmak (numerikus, grafikus, szimbolikus és verbális) valójában nem egy-egy reprezentációt hanem reprezentáció típusokat határoznak meg.

2. Észrevétel A reprezentációk tulajdonságai Egy új reprezentációt azért vezetünk be, hogy az a vizsgálat tárgyának valamely tulajdonságát kiemelje, könnyebbé, átláthatóvá, érthetõbbé tegye. példa Átfogalmazhatóság Egy reprezentáció használhatóságának elengedhetetlen feltétele, hogy a vizsgált jelenség lényegi tulajdonságai az új reprezentációban olyan alakot öltsenek, amelynek megoldása már ismert, vagy az eredetinél könnyebben átlátható és megoldható példa Átjárhatóság A könnyű átjárhatóság a reprezentációk használhatóságának másik szükséges feltétele

3. Észrevétel Bázisreprezentáció Az a reprezentáció, amelyen az adott fogalom, tulajdonság vagy probléma, alakot ölt, megfogalmazódik. Realisztikus reprezentáció Egy reprezentációt az adott problémára nézve realisztikusnak nevezünk, ha 1) a reprezentáció a probléma bázisreprezentációjáról átjárható, 2) az adott probléma erre reprezentációra nézve átfogalmazható. reprezentációra nézve átfogalmazható

4. Észrevétel Kognitív hatékonyság –J. Ziegenbalg: algoritmusok, prog. nyelvek –átláthatóság, könnyen érthetőség, szemléltető erő, a tanulók kognitív struktúrájához való varratmentes illeszkedés A különböző típusú reprezentációk, sőt azonos típusú reprezentációk más-más modelljeinek kognitív hatékonysága jelentősen eltérhet. példa

5. Észrevétel Numerikus reprezentáció a négyes szabály alkalmazása elsősorban függvénytan egyes fejezeteinek tárgyalására korlátozódik. (pl. Fuchs, Sárvári) A numerikus reprezentáció bizonyos tárgykörökben, ill. bizonyos absztrakciós szint felett közvetlenül nem értelmezhető konkretizált reprezentáció A konkretizált reprezentáció alacsonyabb absztrakciós szintet képviselő megjelenési formát, az általános jelenség egy-egy speciális esetét állítja elő. A konkretizált reprezentáció a numerikus reprezentáció általánosítása.

Összefoglalás Többszörös reprezentáció elve A matematikai problémákat, fogalmakat, jelenségeket ajánlatos több, a vizsgálat tárgyára nézve realisztikus reprezentációval szemlélhetni. Reprezentációs típusok konkretizált, grafikus, szimbolikus és verbális Tulajdonságok –Általánosítja a négyes szabályt –Biztosítja a didaktikai használhatóságot