Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Advertisements

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
Vállalati Gazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Árpolitika a turizmusban
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A külső környezet elemzése
Közönségkapcsolatok (PR)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Pénzügyi intézmények kontrollingja
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
A marketing piac tartalma
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Vállalatgazdaságtan VII
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A klaszterek jogi szabályozottsága
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
március március március 31.
Készletgazdálkodás és logisztika
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy,
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A külső környezet elemzése
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Kérdések a második zh-hoz
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
A piac és a piacgazdaság
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Vállalat gazdaságtan fogalma, tárgya, feladata 24. lecke

Mi a vállalat, és melyek az elméleti alapjai? - a vállalat olyan nyereségtermelő intézmény, amelyben az emberek tevékenysége a fogyasztók igényeit kielégítő termékek és szolgáltatások előállítására és értékesítésére irányul. - A vállalatgazdaságtan olyan társadalomtudomány, amely a vállalat működésének elvi alapjaival foglalkozik, és a működés magyarázatát adja. - A vállalatgazdaságtan elméleti alapjait több társadalomtudomány interdiszciplinárisan képezi így: mikroökonomia kontingencia elmélet menedzsment tudományok

I. VÁLLALKOZÁS, VÁLLALKOZÓ, VÁLLALAT Vállalkozó: olyan személyiség, aki egy vállalkozást felelősségteljesen alapít, irányít, miközben személyes kockázatot vállal. Vállalat küldetése: a vállalat alapvető céljának konkrét értelmezése. Meghatározza a működési kört, a belső működést és az érintettekkel való kapcsolatok alapelveit. Vállalat: a jogi személyiséggel rendelkező üzleti vállalkozás szervezeti kerete. Üzleti vállalkozás: olyan emberi tevékenység, amelynek alapvető célja, fogyasztói igények kielégítése nyereség elérésével.

A vállalkozás jellemzői: autonómia (magas fokú döntési szabadság), profitorientáció (nyereség hosszútávon) kockázatviselés (jelentős bizonytalansági tényezők)

A vállalkozó kockázata: pénzügyi (mivel ingó, ingatlan vagyont fektet be) pszichikai (folyamatosan változó piaci környezetben döntéshozatal) szociális (siker vagy bukás befolyásolja a munkaerőpiaci pozícióját)

Az üzleti vállalkozás tevékenységi blokkjai: cég életútja: alapítás, társasági forma választás, válságkezelés, csőd végelszámolás, felszámolás- reálgazdasági folyamatok: beszerzés, termelés, készletezés, értékesítés - költség és eredménykomponensek: nyereség felhasználása hajtóerők, menedzsment-technikák: innováció, stratégiai tervezés, megfelelő controlling- belső és külső piac: adottságok, jellemzők, kapcsolatok

A modern vállalkozási formák típusai A modern vállalkozási formák kialakulásának négy előfeltétele volt: - szabad munkaerő - széles árupiac - a politika és az üzleti tevékenység teljeskörű szétválása - magántulajdon biztonságának szavatolása Ezt követően a vállalkozási formák száma nőtt, tartalmuk folyamatosan gazdagodott, s mára már egymás mellett léteznek a különböző formációk.

Vállalkozási formák 1.) Gyáripari magánvállalkozás 2.) Részvénytársaság 3.) Holding 4.) Bedolgozó, összeszerelő formák 5.) Állami vállalat 6.) Korporatív formák

A vállalat érintettjei és célrendszere Üzleti vállalkozással tartósan vagy átmenetileg kapcsolatba kerülnek. A belső érintettek a szervezet részei és érdekeik a vállalati célokban tükröződnek: - tulajdonos: célja, hogy a befektetett tőkéjének értékét növelje, tehát vagyonérdekeltség jellemzi. Ha a tulajdonos egy személyben menedzser is, akkor célját közvetlenül meg tudja valósítani. - menedzser: tudástőkéjét viszi a vállalkozásba, céljai szorosan kötődnek a vállalat működéséhez, növekedéséhez, sikeréhez, hiszen ez az előfeltétele a jövedelmének. Saját érdekeit preferálva félre tudja vezetni a tulajdonost. Itt információs asszimetria van. - alkalmazott: a vállalkozás anyagi, technikai reálfolyamatában fejti ki képességét, szaktudását. Személyes vagyongyarapodás az elsődleges cél, kiegészítő funkció az önmegvalósítás, a társas kapcsolatok iránti igény. A külső érintettek tartós vagy átmeneti kapcsolatban vannak a vállalkozással: Az első négy szereplő (fogyasztó, szállító, versenytárs, és az együttműködő partnerek) maga a piac. Az ötödik szereplő (állami intézmények) az állam által közvetített elvárásokat, a hatodik szereplő (állampolgári közösségek) pedig a civiltársadalom elvárásait közvetíti a vállalat felé. A vállalat célrendszere:- gazdálkodáshoz kapcsolódó célok (nyereségnövelés, piaci részesedés), - emberi erőforráshoz kapcsolódó preferenciák (bér, vállalati juttatás), - kommunikációs sík, a vállalkozáshoz kapcsolódó célok.

A vállalat társadalmi felelőssége Nemcsak egy gazdasági egység, hanem társadalmi vetületekkel rendelkezik. Nemcsak megfelelő munkakörülményeket biztosít, hanem a társadalom meghatározó problémáját felvállalja és próbálja megoldani: fogyasztói jogosítványok: biztonsághoz való jog, informáltsághoz való jog, választáshoz való jog, meghallgatáshoz való jog alkalmazottak védelme: diszkrimináció-mentesség, munkanélküliség kezelése, csökkent munkaképességűek alkalmazása környezetvédelem: vízvédelem, levegővédelem, talajvédelem, zajártalom elleni védelem üzleti etika: megbízhatóság, pontosság, tolerancia

A vállalkozások környezete: A vállalatok meghatározott közegben működnek, amit összefoglalóan környezetnek nevezünk. A környezet elemzésére azért van szükség, mert egyfelől a környezet alkotja a vállalati működés feltételrendszerét, másfelől a környezetben valósulnak meg a vállalat célkitűzései. A környezet főbb összetevői: gazdasági rendszer, -mechanizmus, tudományos – technikai környezet, természeti környezet kulturális környezet értékesítési piacok erőforrás piacok Nemzeti gazdaságfejlesztési stratégia. Egyre inkább számolni kell a globalizáldással (termelőerők összefonódása, környezetvédelem).

Vállalatgazdaságtani alapfogalmak Alapvető cél: a szervezet tevékenységének irányultságát, létének, értelmét kifejező cél. Állami vállalat: olyan vállalat, ahol az állam (illetve, annak meghatározott intézménye) többségi tulajdonnal rendelkezik. Alternatív közgazdaságtan: azon törekvések elvi alátámasztása, amelyek az átfogó ökológiai katasztrófa elkerülésére a gazdálkodás teljes rendszerét (ökoszisztémák, szervezetek, emberek) figyelembe vevő, emberléptékű és konstruktív (azaz változásra és cselekvésre orientált) megközelítést sürget. Árpolitika: a vállalat által kínált termékek árának meghatározása és a piaci áreseményekre való reagálásra vonatkozó elvek és módszerek összessége. Vállalatgazdaságtani alapfogalmak Alapvető cél: a szervezet tevékenységének irányultságát, létének, értelmét kifejező cél. Állami vállalat: olyan vállalat, ahol az állam (illetve, annak meghatározott intézménye) többségi tulajdonnal rendelkezik. Alternatív közgazdaságtan: azon törekvések elvi alátámasztása, amelyek az átfogó ökológiai katasztrófa elkerülésére a gazdálkodás teljes rendszerét (ökoszisztémák, szervezetek, emberek) figyelembe vevő, emberléptékű és konstruktív (azaz változásra és cselekvésre orientált) megközelítést sürget. Árpolitika: a vállalat által kínált termékek árának meghatározása és a piaci áreseményekre való reagálásra vonatkozó elvek és módszerek összessége.

Az üzleti folyamatok újraszervezése (BPR): az üzleti, vállalati folyamatok alapvető újragondolása és radikális áttervezése drámai javulás elérése céljából a szervezetek olyan lényeges teljesítménymutatóiban, mint a költség, a minőség, a szolgáltatás és a gyorsaság. Belső érintettek: tulajdonosok, menedzserek, alkalmazottak. Eladásösztönzés: olyan módszerek alkalmazása az értékesítésben, a vevők kiszolgálásában, amelyek a vevőt további vásárlásra serkentik. Első piaci tesztelés: annak módszeres kiértékelése a termék tényleges létrehozását megelőzően, kísérleti körülmények között, hogy létezik-e megfelelően intenzív piaci igény az innováció fogadására. Értékesítési utak politikája: a marketingcsatornák kiválasztására vonatkozó elvek és módszerek összessége.

Felelős vállalat koncepció: a vállalatnak társadalmi felelőssége is van, és ennek jegyében működése során mintegy szűrőt alkalmazva racionálisan dönt a morálisan elfogadható alternatívák között. Fogyasztói igény: olyan igény, amelyet a gazdaság szereplői nem saját szervezetükön belüli munkával s nem is közösségi intézmények útján kívánnak kielégíteni. Folyamatos megújulás: innováció kis lépéseken keresztül – a folyamatos, egymással összhangban lévő fejlesztési akciók sorozata. Gazdasági mechanizmus: a gazdasági szereplők kapcsolatainak, a gazdasági folyamatoknak jogi-intézményi kerete. Gazdaságpolitika: az államnak a gazdaság jogi-intézményi rendszerét alakító, illetve a gazdasági folyamatokat közvetlenül befolyásoló tevékenysége.

Globalizáció: a piacok és a gazdasági tevékenységek potenciális világméretűsége. Hatékony piac: az a piac, ahol a befektetett tőkék megtérülési rátái gyorsan kiegyenlítődnek. Helyi közösségek: lakóhelyhez kapcsolódó, nem állami szerveződések. Innováció: a fogyasztói igények új, magasabb minőségi kielégítése. Integráció: a gazdasági tevékenységek szerves kapcsolódása, ami lehetővé teszi ezen tevékenységek folyamatosságát és zökkenőmentességét. Kapcsolatmarketing: a marketing eszköztár alkalmazása a vállalatközi kapcsolatrendszer fejlesztésére. Globalizáció: a piacok és a gazdasági tevékenységek potenciális világméretűsége. Hatékony piac: az a piac, ahol a befektetett tőkék megtérülési rátái gyorsan kiegyenlítődnek. Helyi közösségek: lakóhelyhez kapcsolódó, nem állami szerveződések. Innováció: a fogyasztói igények új, magasabb minőségi kielégítése. Integráció: a gazdasági tevékenységek szerves kapcsolódása, ami lehetővé teszi ezen tevékenységek folyamatosságát és zökkenőmentességét. Kapcsolatmarketing: a marketing eszköztár alkalmazása a vállalatközi kapcsolatrendszer fejlesztésére.

Képviseleti probléma: a megbízó-ügynök viszonyban fellépő jelenség. Lényege: az ügynök részéről jelentkező opportunista cselekvés, amelynek alapja, az információs aszimmetria, azaz a megbízó és az ügynök eltérő informáltsága. Kifejlett vállalat: saját életgörbéjének érettség szakaszában lévő vállalat. Kommunikációs politika: a vállalat és a fogyasztók közötti információáramlás elveit és módszereit a vállalat oldaláról összefoglaló rendszer. Kooperáció: két vagy több szereplő összehangolt tevékenysége együttes nyereségük növelése érdekében. Közönségkapcsolatok (PR, public relations): a vállalatról alkotott kedvező kép kialakítását célzó magatartás, illetve az ezt céltudatosan segítő módszerek alkalmazása.

Kutatás-fejlesztés: az innováció háttértevékenységeinek összefoglaló elnevezése: a fejlesztési ötletek szakmai megalapozottságának és az új termék (technológia, szervezeti megoldás) konkrét létrehozatalának folyamata. Külső érintettek: fogyasztók, versenytársak, szállítók, stratégiai partnerek, állami intézmények, helyi és önkéntes állampolgári közösségek, természeti környezet. Marketing: a vállalat fogyasztóorientáltságát fejezi ki, tartalma a vállalat piaci kapcsolatait fejlesztő és megvalósító funkciók betöltése. Marketingcsatorna: azaz út, amelyen a termék, termelőtől (szállítótól) a fogyasztóhoz eljut.

Marketingmix: a marketingszemlélet érvényesítését szolgáló elvek és tevékenységek rendszere. Második piaci tesztelés: a ténylegesen létező termék tényleges piaci feltételek melletti fogadtatásának tesztelése. Normál profit: a hatékony piac kiegyenlített profitrátája. Önkéntes állampolgári csoportosulások: önkéntes emberi szerveződések a résztvevők által meghatározott célok megvalósítására. Piac: valamely jószágnak vagy szolgáltatásnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba. Marketingmix: a marketingszemlélet érvényesítését szolgáló elvek és tevékenységek rendszere. Második piaci tesztelés: a ténylegesen létező termék tényleges piaci feltételek melletti fogadtatásának tesztelése. Normál profit: a hatékony piac kiegyenlített profitrátája. Önkéntes állampolgári csoportosulások: önkéntes emberi szerveződések a résztvevők által meghatározott célok megvalósítására. Piac: valamely jószágnak vagy szolgáltatásnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba.

Piaci részesedés: a vállalat értékesítésének az adott piac összes eladásához viszonyított aránya. Piackutatás-piacelemzés: a piacról, illetve a fogyasztókról szóló információk begyűjtésének, rendszerezésének és értékelésének folyamata Reklám: olyan szélesebb körre ható, nem személyes befolyásolás, amelyet, egy meghatározott szervezet vagy személy fizet. Reláció-specifikus befektetés: olyan befektetés, amellyel csak egy adott kapcsolat keretében érhető el a befektető által elvárt megtérülés. Releváns piac: azon részpiacok összessége, amelyek egy adott vállalat igénykielégítési törekvései szempontjából reálisan szóba jöhetnek.

Stratégiai újdonság: különleges jelentőségű, a piac és a vállalat számára egyaránt magas újdonságértékű fejlemény (termék, technológia, vagy szervezeti megoldás). Személyes eladás: a reménybeli vevővel (vevőkkel) való személyes találkozás során történő értékesítési ajánlattétel, kedvező esetben üzletkötés. Szervezet: olyan rendszer, amelynek működése emberi cselekvéseken keresztül valósul meg. Szuperordinált cél: a szervezet valamennyi tagjának közös célja; eléréséhez szükséges a tagok kooperációja; kellően átfogó az alárendelt célok felöleléséhez. Termék életciklus: az az idő, amíg a termék piacon tartózkodik. Termékpolitika: a fogyasztói igények kielégítésére szolgáló termékek körének és tulajdonságainak meghatározására, valamint a fogyasztóknak való bemutatására vonatkozó elvek és módszerek összessége. Stratégiai újdonság: különleges jelentőségű, a piac és a vállalat számára egyaránt magas újdonságértékű fejlemény (termék, technológia, vagy szervezeti megoldás). Személyes eladás: a reménybeli vevővel (vevőkkel) való személyes találkozás során történő értékesítési ajánlattétel, kedvező esetben üzletkötés. Szervezet: olyan rendszer, amelynek működése emberi cselekvéseken keresztül valósul meg. Szuperordinált cél: a szervezet valamennyi tagjának közös célja; eléréséhez szükséges a tagok kooperációja; kellően átfogó az alárendelt célok felöleléséhez. Termék életciklus: az az idő, amíg a termék piacon tartózkodik. Termékpolitika: a fogyasztói igények kielégítésére szolgáló termékek körének és tulajdonságainak meghatározására, valamint a fogyasztóknak való bemutatására vonatkozó elvek és módszerek összessége.

Tömeges személyre szabás: az egyedi vevői igények érvényesítése tömegtermelési technológiák keretében. Tranzakciós költségek: a tevékenységcsere végrehajtásához szükséges kapcsolatok megteremtésének és fenntartásának költségei. Új vállalat: saját életgörbéjének kezdeti, felfutó szakaszában lévő vállalat. Üzemméret: a vállalat műszakilag körülhatárolt termelő egységeinek főként technikai fogalmakkal (pl.: kapacitás) kifejezett nagysága. Üzleti vállalkozás: olyan emberi tevékenység, amelynek alapvető célja, fogyasztói igények kielégítése nyereség elérésével. Vállalati képességek: a vállalat azon tulajdonságai, amelyek meghatározzák, hogy milyen hatékonysággal tud megfelelni a környezeti kihívásoknak.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!