Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Csoport munka.
Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa
INNOVÁCIÓMENEDZSMENT
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Környezeti megtakarítások a versenyképesség szolgálatában A DESZKTOP program tapasztalatai a pécsi kistérségben Hohmann Balázs Tudatosan a Környezetünkért.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A vidéki tér sikertényezői
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
Minőség menedzsment 6.előadás
„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Dr. Fülöp Gyula Új stratégiai kihívások
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Nemzeti Technológiai Platform a
Globális környezeti problémák és fenntartható fejlődés modul Környezetgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI MSC TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSC.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Vállalkozásmenedzsment I.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Az innovációs modellek (az innovációk keletkezése Roy Rothwell)
Kérdések a második zh-hoz
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
Innováció-menedzsment a könyvtárban
Varga Péter, közszolgálati CMC
Előadás másolata:

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Az innováció és a kreativitás, az innováció szerepe és folyamata 74. lecke

Az innováció és kreativitás Értelmezhető minden innovációs szintre (egyéni, szervezet, társadalom) Az egyén szerepe az innovációban: A személyiség fontossága. Kreatív személyiségInnovatív személyiség problémamegoldóvégrehajtó intuitivitásracionalitás Leonardo da VinciJames Watt értékteremtéshasznosság

Fogalma: A kreativitás újszerű összefüggések felismerése, újszerű megoldások kitalálására való képesség, Több mint intelligencia, a fejlődés következő fázisa. IntelligenciaKreativitás korábban szerzett ismereteket a korábbival azonos körülmények között használja; konvergens gondolkodás; lexikális tudás; nehezebben fejleszthető. korábban szerzett ismereteket újfajta struktúrában használja; divergens gondolkodás; eredetiség; könnyebben fejleszthető.

Divergens gondolkodás főbb faktorai: Fluencia (könnyedség) Flexibilitás (konvekcióktól mentes átstrukturálódás) Originalitás (szokatlanság, eredetiség) Problémák iránti érzékenység Elaboráció (a kidolgozás, kiegészítés képessége) Hogyan írható le a kreatív folyamat? Az alkotó ember a meglévő ismereteket, tapasztalatokat új struktúrába egyesíti, ez az új konfiguráció ad esélyt a probléma megoldására. Példák: Hirtelen megoldás képtelen helyzetben: Brown – ökörnyák – függőhíd, Krick – Watson – csigalépcső – DNS kettős spirál Véletlen: Fleming – penicillin Szemléletmód váltogatás – eltérés a megszokottól: Edward – himlő elleni védőoltás Megszabadulás a gondolati korlátoktól- Brain – storming.

A kreatív folyamat szakaszai P. Torgersen után: A probléma érzékelése A probléma felfedezése, összpontosítás, vizsgálat, nagy szerepe a véletlennek. Inkubációs szakasz, vagy ötletgyűjtés A tudatalatti és tudatos cselekvések összekapcsolása. A lappangás során a tudatosan megszerzett ismeretek átstrukturálódnak. Itt kezd kialakulni a megoldás a tudatos és állhatatos keresés eredményeként. Hirtelen megvilágosodás Az ötlet a megoldás olyan új útja, amely korábban nem volt ismeretes. Az alkotás „legmisztikusabb” pontja az „igazi ötlet megvilágosodása”. Számos kísérő gondolat szintézise, hirtelen alakot ölt, amely már a tudatosság szintjére emelkedik. Igazítás – kidolgozás Az ötlet még további igazítást, finomítást igényel. Kritika, relativitás.

A kreativitás szintjei: Expresszív szint Gyermekekre jellemző, önálló minden befolyástól független kifejezés, spontán formában. Produktivitás szintje Képzettség, ismeret, amelyet alkalmaz a munkája során. Inventív (feltalálói) szint Megismert dolgok között új összefüggéseket ismer fel (újítás, találmány) Innovatív (megújító) szint Új alapokra képes helyezni a korábbi ismereteket, gyakorlatot, képes megújulni. Emergentív (teremtő) szint Kreatív gondolatok abszolút értelemben újat, eddig ismeretlen dolgokat, összefüggéseket (nagyon kevés ember pl. Kepler, Einstein)

A kreativitást befolyásoló tényezők A kreativitást akadályozó tényezők: túlzott rend, fegyelem; teljesítmény elvárások; határidők; eredmény centrikusság; praktikusság; racionalitás; A kreativitást elősegítő tényezők: nyitottság; bizalom; játékosság; megértés; tolerancia; rugalmasság.

Vezetési módszerek és kreativitás Kreativitást akadályozó tényezők oTúlzott rend, fegyelem oHasznosság oHatáridők, időkorlátok oTeljesítménykövetelmények oGyakorlatiasság A kreativitást támogató tényezők oNyitott légkör oRugalmasság oMotiváció (jutalmazás, pozitív megerősítés) oBizalom oÖnálló feladatok (feladatok delegálása) oVezetői empátia Brain-storming típusú módszerek o635-ös módszer:- 6 fős csoport 3 gondolatot 5-ször továbbfejleszt oPhilips módszer: - 6 fős csoportos 6 perces megbeszélés, oDelphi módszer:- kérdőíves oNCM-Nominál csoportmódszer:- leírás – elmond – értékelés

A társadalmi jólét alapja a gazdaság versenyképessége A versenyképesség alapja: az új kihívásokhoz való alkalmazkodás képessége; az élethosszig tartó tanulás és a megszerzett tudás hasznosításának a képessége; A versenyképesség jellemzői: innováció; kreativitás; kockázatvállalás; környezeti-természeti erőforrások fenntartható használata Forrás: A Magyar Köztársaság Kormányának kutatás-fejlesztési és innováció-politikai középtávú stratégiája a gazdasági versenyképesség ösztönzésére ( ) (Tervezet) Az innováció szerepe

„Az innováció pénz!?” Makoto Kikucsi K+F: 60 %-os csökkenés A K+F ráfordítások alakulása

A vállalkozási szektor szerepe az innovációban. Peter Drucker: Innováció és vezetés „Vállalkozói társadalom” Innovációs ráfordítások abszolút és relatív arányai

Korunk gazdaságának meghatározó trendjei 1.Globalizáció (Globalization) 2.Innováció/Kreativitás/Változás (Innovation/Creativity/Change) 3.Kihelyezés (Outsourcing) 4.Fogyasztói igénynövekedés (Consumer Sophistication) 5.Értékalkotás (Value Creation) 6.Változások (Changes) Forrás: Minőségügyi Világkongresszus Tokió, 2005

Lisszabon, 2000 március Az EU tíz év alatt váljon a földkerekség legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává, amely állampolgárai számára több és jobb munkahelyet, illetve erősebb szociális kohéziót biztosítva képes a fenntartható növekedésre … (Lisszabon 2000) A Lisszaboni stratégia (Lisbon Strategy, Lisbon Agenda, Lisbon Process)

Az innováció folyamata Innovációs modellek 1. Lineáris modellek Technology push– A tudományos-műszaki eredmények nyomása Alapkutatás Kísérleti fejlesztés GyártásMarketingÉrtékesítés Demand pull – Az új termékek/eljárások iránt megnyilvánuló kereslet szívóhatása Piaci igény Kísérleti fejlesztés GyártásMarketingÉrtékesítés Forrás: Inzelt Annamária, 1998

2. Visszacsatolásos modell Új szükségletek Ötletek meg- fogalmazása Kutatás kísérleti fejlesztés Gyártás Piac Marketing és értékesítés Új technológiák Társadalmi és piaci igények Élenjáró termékek és termelési eljárások Forrás: Inzelt Annamária, 1998

A diffúzió problémája Forrás: Inzelt Annamária, 1998 Évek Alkalmazók száma Megjegyzés: 3000 ötletből 1 sikeres üzlet

Köszönöm a figyelmet!