A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

Humán rendszerek, közszféra
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Információs irodák menedzsmentje Szegedi Tudományegyetem
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
A projektmenedzsment funkciói és területei
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A szervezeti problémák kezelése
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Ellenőrzés, visszacsatolás
A szervezeti felépítés definíciója
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Controlling a gyakorlatban
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Az információ, mint erőforrás
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar Debreceni Egyetem Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kar „Gyakorlatorientált képzési programok kidolgozása a turisztikai desztináció menedzsment és a kapcsolódó ismeretanyagok oktatására” TÁMOP /1/A projekt Regionális turisztikai menedzsment /BSc/ /Differenciált szakmai ismeretek modul/ Információs irodák menedzsmentje /A tantárgy neve/

3.Előadás témakörei Vezetés-szervezés elméleti alapok; A vezetési folyamat; A szervezet felépítése, irányítási rendszerek; A döntési folyamat;

3. ELŐADÁS ANYAGA Vezetés-szervezés elméleti alapok: Vezető: aki a szervezet tagjaival együttműködik a szervezet és az egyének céljainak szervezett módon történő megvalósítása érdekében; A vezetés lényege: A vezetés feladatcsoportjai: (irányítás) 1./ Feladat és szervezet vezetése - rendeltetésszerű működés; 2./ Emberek vezetése- szükségletek kielégítése- motiváció - kommunikáció;- koordinálás; 3./ Munkafolyamat vezetése- az erőforrások kombinálási gyakorlata Vezetés EmberekRendszer Fejlesztése

3. ELŐADÁS ANYAGA Menedzser - vezető különbözőségei: (menedzser –leader; menedzsment -leading) A vezetés (leading) egy folyamat, amelyben a vezető befolyásolja vezetetteket a kívánt célok elérése érdekében A menedzsment a vezetői feladatok ellátása más közreműködőkkel, illetve irányításuk révén a szervezet és az egyének céljainak elérése érdekében. „A menedzserek jól csinálják a dolgukat, az igazi vezetők jó dolgokat csinálnak” (Warren Bennis és Burt Nauns) Vezetőtípusok: 1./ Áldozat: egyaránt gyenge az elképzelésben és a megvalósításban; 2./ Álmodozó: igen jó elképzelő, de gyenge megvalósító; 3./ Végrehajtó: jó megvalósító, de gyenge elképzelő; 4./ Menedzser: egyaránt jó elképzelő és megvalósító

3. ELŐADÁS ANYAGA Vezetők és menedzserek a szervezetben: A menedzsment és a vezetés nem szimultán fogalmak, a sokfajta átfedés ellenére sem. A kulcselem a vezetésben a vezető és beosztottja (i) közötti kapcsolat, amely azt jelenti, hogy a vezető elsődleges tevékenysége az emberi erőforrással való foglalkozás. Vezetési szintek és vezetőtípusok: A vezetés forrásai: - anyagi erőforrások, (gépek, anyagok, készletek) - emberi erőforrások, ( alkalmazottak, tulajdonosok, menedzserek) - pénzügyi erőforrások,( szükséges erőforrások megszerzése, meglévők hatékony felhasználása) - információs erőforrások; (szerzés, tárolás, feldolgozás, továbbítás) Vezetési szintek: Felső vezetés – stratégiai szint

3. ELŐADÁS ANYAGA Középvezetés – vezetői szint Alsó szintű vezetés – operatív szint Vezetői feladatok: 1. / A cél kitűzése – szervezeti céltól a napi feladatok céljáig; 2./ Vezetői irányítás- előírt munkaműveletek elvégeztetése; 3./ Problémamegoldás és döntéshozatal- felismerés, információgyűjtés, probléma meghatározása, időbeni döntés; 4./ Kommunikáció- ráérzés+ megfelelő közeg+ megfigyelőképesség; 5./ Képzés és tanácsadás- elsősorban szakmai, munkahelyi tanácsok- útmutatások, tanácsok a problémáknál- munkavégzés segítése; 6./ Változások és konfliktusok kezelés- időben felismerni a változás szükségességét, elébe menni, a szervezet javára fordítani- konfliktusok a változás velejárói- kezelésük; 7./ Diplomácia készség- alku, kompromisszum, direkt-indirekt befolyásolás (lobbi;) 8./ Gazdálkodás az idővel- időtervezés, ütemezések, nemet mondás; 9./ Értékelés és jutalmazás- előléptetés, jutalmazások, visszacsatolás;

3. ELŐADÁS ANYAGA Formális és informális vezetés Formális – kinevezett vezető a szervezet élén; Informális – ha a szervezet mást fogad el vezetőként; Közvetlen munkahelyi vezetés 1./ A munkahelyi vezető a menedzsment fontos része;( a vezetési lánc utolsó láncszeme) 2./ Első vonalbeli vezetőnek is nevezik, mivel közvetlen kapcsolatban áll a végrehajtókkal; 3./ Szerepe kettős egyensúlyozó: a szervezeti célok megvalósítása és a végrehajtás irányításával; A munkahelyi vezető általában az első-második vonalba tartozó vezető, akinek alapvető funkciója, hogy a végrehajtásban részt vevőkkel együtt elérje a szervezet és a dolgozók célkitűzéseit; Rengeteg elnevezés: főnővértől -irodavezetőig

3. ELŐADÁS ANYAGA Kapcsolatai: beosztottak, munkahelyi vezető társak, felettes vezetők, szakszervezet Szükségeges képességek: - szakmai jártasság; - humán készségek (emberekkel való bánásmód);- empátia, kommunikációs készég, motivációs készség, tolerancia és megértés, „másság” elismerése- megértése; - koncepcionális vezetési készség- feladatokat komplexitásában szemlélni (célmeghatározó képesség, koordinációs, ütemezési, ellenőrzési készség, stb.) 2-/ A vezetési folyamat Vezetési funkciók: tervezés, szervezés, emberek irányítása, ellenőrzés 1./ Tervezés. Középpontjában a jövő áll: mit akarunk elérni és hogyan. Eredményeként születnek meg a a szervezet céljai és az azok eléréshez vezető akciók:

3. ELŐADÁS ANYAGA Tervezési funkció. Tervezési folyamat CélokAkciókErőforrásokA terv végrehajtása A teljesítés mérése

3. ELŐADÁS ANYAGA Sajátos hierachia: operatív tervek> középtávú tervek> stratégiai tervek; Beszélhetünk: -stratégiai és operatív (termelés, marketing, pénzügyi, fejlesztési munkaügy stb.) tervekről, - minőségi és mennyiségi tervekről, -hosszú, közép- és rövidtávú tervekről, stb. Szervezés A szervezés, mint vezetői funkció elsősorban a megfelelő szervezet kialakítását, illetve működtetését veszi célba. Feladatai: 1./ folyamatok koordinálása; 2./ hatáskörgyakorlás; 3./ a munkakör meghatározása; 4./ munkamegosztás ( specializáció);

3. ELŐADÁS ANYAGA 5./ osztályba szervezés; 6./ szervezetfejlesztés, szabályozás;( részfeladatokra bontás, munkakör kialakítás, a szervezet működésének sztenderdizálása, írásos dokumentálása = SZMSZ, munkaköri leírások, belső utasítások)) Az emberek irányítása Feladatok: - motiváció; - kommunikáció; - munkacsoportok vezetése; - humánerőforrás menedzsment; - szervezetfejlesztés és változásmenedzsment; Ellenőrzés A funkció azokat a területeket jelenti, ahol vezetőnek ellenőrzési feladati vannak:

3. ELŐADÁS ANYAGA Az ellenőrzési funkció tartalma: Erőforrások – előzetes ellenőrzés – erőforrás ellenőrzés; Feladatellátás – tevékenységellenőrzés – emberek vezetése; Eredmények – visszacsatoló ellenőrzés – teljesítményértékelés, minőség- ellenőrzés; Ellenőrzési rendszerek Belső ellenőrzési rendszerek: - belső kontrollrendszerek – olyan folyamatok, amelynek létrehozása működtetése az adott szervezeti egység vezetőinek feladata. (FEUVE) - belső ellenőrzés (internal audit) Új fogalmak: ellenőrzési nyomvonal – szervezeti kockázatkezelés - eljárásrend

3. ELŐADÁS ANYAGA A döntési folyamat: „Problémának nevezzük – a szó legáltalánosabb értelmében – azt a helyzetet, amelyben bizonyos célt akarunk elérni, de a cél elérésének útja számunkra rejtve van” (Lénárt Ferenc) A probléma megoldás Lehetséges változatok: elérjük a célt –lemondunk a célról – módosítjuk a jelenlegi nem kívánatos állapotot! A problémamegoldás folyamata: 1./ a probléma felismerése (azonosítása), 2./ a probléma elemzése, 3./ alternatívák felállítása, értékelési szempontok kiválasztása, 4./ az egyik alternatíva kiválasztása, 5./ kiválasztott alternatíva megvalósítása, 6./ visszacsatolás.

3. ELŐADÁS ANYAGA A vezetői döntések típusai A feladat jellegéből adódóan: Programozott: ha a probléma megoldására létezik egy megoldó algoritmus, amely a megismétlődő problémamegoldás során mindig alkalmazható (minőség-ellenőrzés –standardhoz viszonyít) Nem programozott döntések: új problémahelyzet áll elő, szükség van vezetői intuícióra, sajátos fantáziára. Időtartamuk szerint: hosszú, közép- és rövid távú döntések (stratégiai- taktikai) A döntéshozatal módja szerint: Egyéni és csoportos. A döntéshozatal összetevői: a./ racionális oldal b./ személyes, érzelmi oldal c./ kiegészítő döntéshozatal

3. ELŐADÁS ANYAGA Döntéshozatali folyamat: 1./ döntési helyzet felismerése; 2./ a döntés előkészítése; Az akaratképzés folyamata 3./ a döntési variánsok értékelése; 4./ döntés; 5./ utasítás a megvalósításra; Az akaratérvényesítés folyamata 6./ ellenőrzés;Az ellenőrzés folyamata Vezetői döntéshozó típusok: 1./ „Laissez faier” (hadd menjen)- majd magától megoldódik a probléma; 2./ „Főnök”- képessége és hatalma tudatában dönt- alacsony fogadtatás, mert a dolgozók nem vesznek részt a döntés előkészítésben; 3./ „Szimpátia” vagy „Jófiú”- döntés előkészítésbe túl széleskörű bevonás, ezért sok a kompromisszum; 4./”Teamvezető” – szívesen hoz csoportban döntéseket- első az egyenlők között, magas színvonalú döntések, maga elfogadási hányad;

3. ELŐADÁS ANYAGA Csoportos döntéshozatal: 1./ Brainstorming típusú eljárások; a./ brainstorming, b./ 635-ös módszer- 6 fős csoport, 3 gondolatot 5-ször továbbfejleszt c./ Philips 66 módszer- 6 fős csoport 6 perces beszélgetés d./ Delphi módszer- kérdőíves, több fordulós e./ Nominálcsoport- módszer 2./ Kauzális típusú eljárások;- okokat kereső eljárások, melyek az ok- okozati összefüggések szisztematikus keresésére irányulnak. a./ funkcióelemzés módszere b./ morfológiai módszer c./ döntési táblázatok módszere 3./ a megoldáskeresés intenzitását fokozó egyéb eljárások; 4./ A gondolati képekkel segített csoport munkamódszere;

3. ELŐADÁS ANYAGA Feladat: egy szervezeti egységben, adott munkakörben időről időre elvégzendő tevékenység; Hatáskör: intézkedési jogosultság; Felelősség: bizonyos tevékenységek elvégzésének, intézkedések meghozatalának kötelezettségét jelenti; A három kategóriának összhangban kell lennie; Hatáskör átruházás (delegálás)

AZ ELŐADÁS ISMERETANYAGÁNAK ÖSSZEFOGLALÁSA Bevezetés a vezetéselmélet alapjaiba. A vezetés lényege, funkciói, vezetői feladatok, vezetői típusok. A vezetés folyamata: tervezés, szervezés, irányítás és ellenőrzés. A szervezet működésének biztosítása, szervezetirányítás. A döntési folyamat: problémamegoldás, döntéshozatal

3. Előadás tananyagához kapcsolódó kérdések Vizsgakérdések: 1./ Mi a vezetés fogalma, soroljon fel vezetői típusokat ! 2./ Mutassa be a vezetés folyamatát. Röviden ismertesse a folyamat tevékenységeit! 3./Mit jelent a programozott és nem programozott döntés Gyakorlatorientált, kompetenciát fejlesztő kérdés /ek: Megítélése szerint az információs irodák emberi erőforrás gazdálkodása megfelelő-e?

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET! A KÖVETKEZŐ ELŐADÁS TÉMAKÖRE: Az információs irodák működésének alapelvei Az előadás anyagát készítette: Kálmánné Bodó Edit