Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett
Szervezetfejlesztés lélektani alapelvei: A dühös megnyilvánulásoktól való tartózkodás mellett, a mások iránti elutasító érzések elviselésére való képesség megtanulása. A különbözőségek elfogadása. A dühös megnyilvánulásoktól való tartózkodás mellett, a mások iránti elutasító érzések elviselésére való képesség megtanulása. A különbözőségek elfogadása. Együttműködő magatartás fejlesztése. Annak megértése, hogy nem a versengő, hanem a partneri viszony hozhat csak változást. Együttműködő magatartás fejlesztése. Annak megértése, hogy nem a versengő, hanem a partneri viszony hozhat csak változást.
Egymás személyként való észlelése: Ha a másikat nem látom saját érzéseivel és szükségleteivel bíró egész személyként, akkor könnyen rávetülhetnek a másikra az előítéletek, negatív érzések. A védekező rendszerben az ilyen kivetítő folyamatok válnak uralkodóvá. Egymás személyként való észlelése: Ha a másikat nem látom saját érzéseivel és szükségleteivel bíró egész személyként, akkor könnyen rávetülhetnek a másikra az előítéletek, negatív érzések. A védekező rendszerben az ilyen kivetítő folyamatok válnak uralkodóvá. „ Feszült vagyok – ellenségesnek látom a másikat”. a kapcsolatok személyesebbé tételével (iskolai órákon kívül szervezett műhelyek, találkozók és nem versenyek szervezése) segíthetünk a védekező légkör feszültségének enyhítésében. a kapcsolatok személyesebbé tételével (iskolai órákon kívül szervezett műhelyek, találkozók és nem versenyek szervezése) segíthetünk a védekező légkör feszültségének enyhítésében.
Program neve: Zéró tolerancia az erőszakoskodással az áldozattá vagy szemlélővé válással szemben Alkotóelemei: Alkotóelemei: Békezászlók, plakátok, kitűzők, beszélgetések és egy fejlesztő Békezászlók, plakátok, kitűzők, beszélgetések és egy fejlesztő program, ami a hatalmi dinamika program, ami a hatalmi dinamika azonosítására és korrigálására azonosítására és korrigálására összpontosít. összpontosít.
Békés harcos program Testnevelésórák harcművészeteken alapuló, készségfejlesztő tréninggel való helyettesítése vagy kiegészítése
Kortárs tanácsadók és vezetők program Idősebb gyerekek segítik Idősebb gyerekek segítik a fiatalabbakat a hatalmi harcok felszámolásában a fiatalabbakat a hatalmi harcok felszámolásában
Bruno-program Felnőtt tanácsadók gondoskodnak a konfliktusmegoldó készségek fejlesztéséről az osztálytermen kívül. (példamutatás) Felnőtt tanácsadók gondoskodnak a konfliktusmegoldó készségek fejlesztéséről az osztálytermen kívül. (példamutatás)
Hatalmi harcok természete 1. Kirekesztés 2. Figyelemfelkeltés 3. Több lehetőség, jogok 4. Bosszú vagy megtorlás 5. Valós vagy vélt kisebbségi érzések 6. Krónikus áldozattá válás
Kik a zaklatók? Kik a zaklatók? Iskolai élet összes résztvevője lehet a hatalmi háromszög dinamikájának bármelyik szereplője. Iskolai élet összes résztvevője lehet a hatalmi háromszög dinamikájának bármelyik szereplője.
Az erőszakos viselkedés alapvető formái 1. Testi erőszak Kötekedés, lökdösődés, elgáncsolás vagy ütögetés. Ruha, iskolatáska, öltözőszekrény bepiszkítása, ízléstelen feliratok, szexuális molesztálás. Kötekedés, lökdösődés, elgáncsolás vagy ütögetés. Ruha, iskolatáska, öltözőszekrény bepiszkítása, ízléstelen feliratok, szexuális molesztálás. 2. Csúfolódás,hírbehozás A kigúnyolás egységbe kovácsolja a csoportot. A kigúnyolás egységbe kovácsolja a csoportot. Intervenció: idősebb gyerekek bevonásával a kicsiket támogatják. Intervenció: idősebb gyerekek bevonásával a kicsiket támogatják. 2. Szadisztikus erőszak Az áldozat emberi mivoltától való megfosztása. Az áldozat emberi mivoltától való megfosztása.
Szadisztikus erőszak Legpatológiásabb forma: antiszociális hajlamok uralma Legpatológiásabb forma: antiszociális hajlamok uralma Szorongás szintje alacsony Szorongás szintje alacsony Önértékelés normális Önértékelés normális Büntetéstől nem fél Büntetéstől nem fél Kevés barát, sok követő Kevés barát, sok követő Szülők érzéketlenek, agresszívek Szülők érzéketlenek, agresszívek
Mitől lehet valaki célpont? Alacsony önértékelés Alacsony önértékelés Meg-nem felelési érzések Meg-nem felelési érzések Önmaguk hibáztatása Önmaguk hibáztatása Hiedelem abban, hogy mások jobban tudják kezelni a helyzeteket Hiedelem abban, hogy mások jobban tudják kezelni a helyzeteket Nem megfelelő kapcsolati és szociális készségek Nem megfelelő kapcsolati és szociális készségek Szociális izoláció Szociális izoláció Alacsony népszerűség Alacsony népszerűség Teljes agressziónélküliség Teljes agressziónélküliség Provokatív áldozatok is vannak. Hiperaktivitás: ők egyszerre szorongóak és agresszívek. Provokatív áldozatok is vannak. Hiperaktivitás: ők egyszerre szorongóak és agresszívek. Nyelvi éretlenség Nyelvi éretlenség
Mit tehetünk, hogy megállítsuk az erőszakot? Tudatosság Tudatosság Komplex csoportbeavatkozás Komplex csoportbeavatkozás Pozitív alternatívák bátorítása Pozitív alternatívák bátorítása Láthatóvá kell tenni Láthatóvá kell tenni Hatékony megküzdési stratégiák Hatékony megküzdési stratégiák Reflektív fórumok Reflektív fórumok Foglalkozási programok a „kemény mag” számára Foglalkozási programok a „kemény mag” számára
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Felházi Anett