Horváth Gábor főtitkár.. Σ. Miről lesz szó - mi a mondanivalóm 0. Évfordulók 1.Gazdasági válság – mezőgazdaság (helyünk és helyzetünk a nap alatt) 2.Az.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Advertisements

A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Fenntartható és megfelelő nyugdíjrendszer
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
A Kormány intézkedései és tervei
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Külső finanszírozási lehetőségek az agrárgazdaságban Takács Zoltán Vállalati Értékesítési Vezető
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
A k özös a grárpolitika jövője Horváth Gábor főtitkár főtitkár Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ)‏
Amikor nem kell biztosíték: tőkefinanszírozás Török József Üzletfejlesztési igazgató Miskolc, március 21.
Tőkefinanszírozás biztosíték nélkül Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, május 15.
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Egy biztosító több pénztár modell az üzleti oldal szemében
Kicsit felelőtlen, kicsit vakmerő, de a miénk….
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Agrárfejlesztési Főosztály december 13.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Fordulatok Európában és a magyar gazdaságban Lillafüred, 2013 október 24 Bod Péter Ákos
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
MagNet Magyar Közösségi Bank Kedvező finanszírozások a fenntarthatóbb jövőért Piac & Profit Klub Pénz de honnan konferencia május 29. Dakó Andrea.
A bankszabályozás kihívásai és változásai a pénzügyi-gazdasági válság hatására Mérő Katalin.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A globalizáció hatása a nemzeti számlarendszerre KSH, szeptember 22.
Szolnok, február 22. Összeállította: Dr. Túróczi Imre Forrás: NAV Információs levelek 13. szám.
Controlling a gyakorlatban Nemzetgazdasági controlling, Eger és Kelet-Magyarország szerepe a nemzetgazdaság fejlődésében dr.Bamberger Anna Magyar Controlling.
Kormányszóvivői tájékoztató. ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK Agrár- és vidékfejlesztési költségvetés 2005.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Thomas Piketty Paris School of Economics
Horváth Gábor főtitkár.. Évfordulók 25 év telt el az „új rendszerben” 25 éve jött létre a MOSZ 10 éve vagyunk az EU tagja Lezárult WTO tárgyalás – Dohai.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A szaktanácsadás támogatása között
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
Az agrárgazdaság finanszírozási lehetőségei Takács Zoltán Vállalati Értékesítési Vezető
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kereskedelmi és Iparkamara stratégiai jelentőségű programja a közötti időszakra Miskolc, november 29. Bihall.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A hitelgarancia szerepe a kkv-k finanszírozásában 2010 Garantiqa Hitelgarancia Zrt.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Európai Uniós ismeretek
A piac és a piacgazdaság
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Horváth Gábor főtitkár.

Σ. Miről lesz szó - mi a mondanivalóm 0. Évfordulók 1.Gazdasági válság – mezőgazdaság (helyünk és helyzetünk a nap alatt) 2.Az Orbán kormány agrárpolitikáját a MOSZ elutasítja (nem lettünk stratégiai partnerek) parlamenti választás jön 3.Zavarodott EU agrárpolitika – féltjük a biztonságot 4.Hogyan tovább?

Téli tanfolyam előadás anyagai (2014. január) 1. Fontos évfordulók 25 év telt el az „új rendszerben” 25 éve jött létre a MOSZ 10 éve vagyunk az EU tagja Lezárult WTO tárgyalás – Dohai forduló Új 7 éves EU költségvetési ciklus kezdődik Újra parlamenti választások jönnek (EU is) Ciklust zár az érdekképviseleti vezetés 500 éve volt a Dózsa féle parasztfelkelés ?(Tárgyilagos értékelés – következtetések – tanulságok)?

Előadás vázlat Összefoglaló: – a gazdasági válság leküzdésében a mezőgazdaság is megváltó – az Orbán-kormány agrárpolitikája nem a társas gazdaságoké – zavaros idők az EU agrárpolitikájában – a FIDESZ a „javunkat” akarja – de mi nem adjuk – országos érdekharc mellett helyi pozícióharc – teljesen új a magyar jogrendszer

A mezőgazdaság a válság idején (2013.) 1. Új évezred Válsággal: – nyugvópontra nem jutó viták az okokról és azok kezeléséről – ok vagy következmény, államadósságok felhalmozása a vége – az adósságállomány leépítésére nincs közgazdasági megoldás.

Adósságállomány a világ kiemelt országaiban /GDP%-ban, 2013/

Adósságállomány a „tejtestvér” országokban /GDP %-ban, 2013/

A mezőgazdaság a válság idején (2013.) 1.Új évezred Válsággal /folyt./ 2.A cél és a megoldás a gazdasági növekedés: – nagyon különböző a növekedés a világ országaiban – Ábrák, – nem mi vagyunk a legrosszabbak, de az EU igen. – Hogy nincs vége! EU bankfelügyelet, EU válságalap és a betétesek?

GDP változása a világ kiemelt országaiban (%)

A mezőgazdaság a válság idején (2013.) 2. A magyar gazdaság megítélésében ben, 2013-ban a mezőgazdaság felértékelődött: jól hangzik, milyen jelentéktelen a mozgás az ingadozás hol felemel, hol letaszít a módszertani kérdés már előrevetíti, hogy 2014-ben visszahúzók leszünk a kormány az önellátó helyi piacra termelő szektort favorizálja, mégis exportban méri a teljesítményt.

A mezőgazdaság a válság idején (2013.) 2. A magyar gazdaság megítélésében 2011-ben, 2013-ban a mezőgazdaság felértékelődött /folyt./: export és import egyenleg 2013-ban 3,3 Mrd € az eladósodott országban érdemi szerepe az ágazat teljesítményében változatlanul fő szereplő az időjárás a kormány állattenyésztés fejlesztés programja arányos a tettekkel állattenyésztés alakulása.

A mezőgazdaság a válság idején (2013.) 2. A magyar gazdaság megítélésében 2011-ben, 2013-ban a mezőgazdaság felértékelődött /folyt./: termelők helyzetét, reakcióit az EU támogatás határozza meg – jövedelem kiegészítő támogatások összege ~ 450 Mrd Ft (2013) ez adja a kiszámíthatóságot és a motivációt a mezőgazdaságban nincs hitelezési probléma (MNB hitel, bankok magatartása) a piaci folyamatok feladatot adnak termelőnek, államnak.

A mezőgazdaság a válság idején (2013.) 2. A magyar gazdaság megítélésében 2011-ben, 2013-ban a mezőgazdaság felértékelődött /folyt./: az áringadozás mértéke támogatás nélkül elviselhetetlen EU vidékfejlesztés közötti opciója az input anyagok ára csapolja a jövedelmeket (beszerző társulások hiánya) műtrágya ára (100% áremelés 1 év alatt) visszaélésszerű versenyhivatali vizsgálat.

A mezőgazdaság a válság idején (2013.) 3. A mezőgazdasági jövedelmek felhasználásáról: A támogatások csak egy része jövedelemkiegészítő Támogatás nélkül nincs jövedelem Társas gazdaságok ~ 112 Mrd Ft adót, járulékot fizettek be Orbán-kormány SZJA-val terhelte az agrár foglalkoztatást Új elem a jövedelem felhasználásában a tőke hozadék igény

Osztalékfizetés a mezőgazdasági társas vállalkozásoknál Jóváhagyott osztalék Jegyzett tőke %-ban Adózott eredmény %-ban ,7 mrd Ft6,5%12,3% ,1 mrd Ft6,2%13,3% ,2 mrd Ft3,2%20,1% ,2 mrd Ft2,5%21,8%

A mezőgazdaság a válság idején (2013.) 3. A mezőgazdasági jövedelmek felhasználásáról: Osztalék nem általános, mértéke szolid A „kölcsönföld” tőke költsége jelentősebb (~ 70 Mrd Ft) Ezen ~ 1 millió ember osztozik

II. Orbán-kormány agrárpolitikája felváltásában vagyunk érdekeltek FIDESZ-nek agrárpolitikája sosem volt Az Orbán-kormány agrárpolitikája változik (kisgazdákkal indult)

1. Ángyán műve - Darányi terv Az agrárgazdasági potenciált teljesen leértékelte A vidéket az önfoglalkoztatásra kényszerítené /+100 ezer fő/ A tanyai létformát reinkarnálná /demográfiai földprogram/ Helyi piac a legfontosabb, a felesleg exportra A természetvédelem homályos érdekeivel elutasítja a korszerű termelést Célja világosan volt megfogalmazva, de…

2. Stratégiai partnereket keresett Ágazati, szakmai érdekképviseletek sokan vállalták Volt, aki eminensként szolgált (Egy koca, egy porta) MOSZ a nyílt elutasítást választotta Számunkra elfogadhatatlan, hogy az adófizető, legálisan foglalkoztató, törvényesen működő szervezeteket diszkriminál és leépíteni kíván /EU versenyjog/ Az élelmiszeripar is lapult, pedig a kézműves technológia nem az övé A következményei leginkább az élelmiszeripar leépülésében mérhetők Erőszakos eszközöket is bevetettek (állami föld - kötelező állat) A partnerek támogatása ellenére megbukott

3. MOSZ agrárpolitikája a rendszerváltás óta változatlan A cél adottságaink kihasználása, intenzív termelés Export árualapokat és élelmiszeripari nyersanyagot a piac igényeihez alkalmazkodva termelni Vegyes üzemszerkezet, kiegyensúlyozott arányok Még a kistermelésben is piaci és szociális célok A tudomány és a technika legszélesebb alkalmazása Mérnöki szintű szakmai munka, munkaidős foglalkoztatás A világ erre tart – Orbán-kormány nem fogadja el

4. Érdekvédelmi munka Kölcsönösen ellenséges viszony, de nem eredménytelen :(pl.) Földhasználati nyilvántartás díját eltörölték Gázolaj jövedéki adó igazolás módosult Földforgalmi törvény – kimaradt a foglalkoztatási köt. – 1200 ha mellett van 1800 ha is – bekerült az alkalmazotti föld – speciálisan a tagi illetve a tulajdonosi föld (25%) – állattartás, vetőmag, öntözés.

4. Érdekvédelmi munka Földtörvény fél évet élt a tulajd.váltás alapján bérletfelmondás lényegesen leszűkült a kimérés, mint felmondási ok használati megosztás esetén nem kell hivatalos vázrajz Szövetkezeti törvény félretették a Hangya pusztító törvénytervezetét (Patay V.) PTK-ba javaslataink alapján élhető szabályok kerültek PTK-ba reparálták a különös gondjainkat (Nyugdíjas tagok, tagi elszámolás)

4. Érdekvédelmi munka Pápai Húsipar termelői veszteseinek kompenzálása (Kamara) Munkatörvénykönyvi alkalmazás mezőgazdasági specialitásai Szárítók energia vételezése (-5 C-ig) Vidékfejlesztési pénzek kiírása (ÁTK, Gép) Az új EU ciklus rendszerének tervezése Állattartási folyó támogatások emelése, stb. Sok-sok napi munka annyi eredménnyel, mint a Ti eredményeitek árvíz, belvíz, aszály idején ….

5. Világos változások a kormányzati gyakorlatban az állami földek osztásának ideológiája és valósága a „Professzor” félreállítása az üzemtörvény halasztása? a földtörvényekbe befogadott érdekképviseleti javaslatok a családi gazdaság definíció változása (Nem üzem) az eredeti cél felerősödött (megszerzés) a földalapú támogatás változatlansága az állami földeknél arrogánsan felrúgták a szerződéseket forradalom, rendszerváltás, korrekció

6. Mit hozhat a kormányváltás? FIDESZ földígéretekkel harcol a vidékért számunkra csak jobb helyzetet Bajnai: PM ideológia veszélye, de MOSZ szakértő is van DK: az agrárszövetségi agráros a listán MSZP: Gőgös Zoltán a fiatalok között e nélkül 80-20%

Zavarodott időszak az EU agrárpolitikájában / átmeneti időszak vs. folyamat/ 1. Sikertelenségek a geopolitikai törekvésekben a Földközi-tenger medencéjében az USA beavatkozása keleti bővítés – Ukrajna 2. Gazdasági válság – felzárkóztatási politika haszonélvező déli államok csődben befizetők méltatlankodása (Anglia) euro szkeptikusok térnyerésének veszélye Euró - Bankunió nemzeti törekvések erősödése (Magyarország,Lengyelország)

Zavarodott időszak az EU agrárpolitikájában 3. EU döntések demokratizálása: – franciák által szorgalmazott, EP szerepe – együttdöntési mechanizmus (pl. agrárpolitika) – behozta a döntési körbe a populizmust (pártok) – a vidék (az agrármodell) problémái miatt nincs egység – és túl sokba kerül

Zavarodott időszak az EU agrárpolitikájában 4. Következő 7 éves időszak agrárpolitikája: – közös-e vagy csak közösen finanszírozott? – nem sikerült időben megállapodni – átmeneti év (2014) – nemzeti hatáskörbe leadott támogatások (opciók) – 2017-ben félidős felülvizsgálat – WTO 2016-tól lép életbe – USA-EU tárgyalások zárása – piacszabályozás lényegében leépült – kiszámíthatósága megrendült

Zavarodott időszak az EU agrárpolitikájában 5. EU támogatások Magyarországi várható döntései: Átmeneti (2014-es) támogatások: földalapú támogatások (227 €/ha) !! már nincs moduláció de még nincs felső határ 68. cikk alapján – maradnak: különleges tej, különleges rizs, zöldség- gyümölcs, dohány, kérődző, biztosítási díj átmeneti támogatások is tovább mennek – csak azokra, amikre már 2013-ban is /GOFR nem, dohányra igen/ – 2020-ig fokozatosan 50% -ra csökken a keret – gond a juh cukor nem megoldott

Zavarodott időszak az EU agrárpolitikájában 5. EU támogatások Magyarországi várható döntései: Átmeneti (2014-es) támogatások /folyt/: Notifikált nemzeti támogatások is tovább mennek – sertés, baromfira újak - 60% -al több az adható forrás – őstermelő nyitott kérdés EMVA – ből maradt források valószínűleg 2014-re meghirdethető de december 31-ig el kell számolni /Átk-ban lehetőség a kimaradtaknak/ – AKG, KAT augusztus 1-jével lejár de 1 évvel meghosszabbításra kerül

közötti agrártámogatások Direkttámogatások: Pénz csökken: reálértéken ~1 mrd EUR Export támogatások gyakorlatilag megszűntek Termelési kvóták megszűnnek – Tej 2015 – Cukor 2016 Számos döntés nemzeti hatáskörben

közötti agrártámogatások Opciók voltak - kormány döntés megszületett: – SAPS lesz /20% -al nem tudunk élni/! – Támogatás 214 EUR/ha – Nincs redisztribúció! – Állandó legelők arányát ország szinten számítják! – Felső határ van! /150 ezer EUR felett 5%, foglakoztatás beleszámít/ – Kistermelői támogatás / EUR/ van – Fiatalgazda van – Termeléshez kötött támogatásokra 13+2% millió EUR - nincs döntés mire mennyi! – De minimis keret 7500 EUR-ról EUR-ra – de összeszámítás! A végső bejelentés határideje odébb van! /2014. augusztus 1./

közötti agrártámogatások Emva Érdemi döntések még nem születtek Partnerségi megállapodás van/nincs? Leghamarabb 2014 ősszén várható program Nincs átcsoportosítás A pénz jelentősen csökken Kofinanszírozás mértéke 25%-ról 15%-ra csökkenthető Determinált forrás elosztások MOSZ modernizációt támogat Kockázatkezelésnek legyen része a piaci kockázat /ha már nincs piacszabályozás/ AKG, KAT menjen tovább - az eddigi „környezet- szolgálat” ne vesszen el!

Hogyan tovább? Helyzetünkre kis túlzással történelmi analógia fűzhető Kuláküldözés (mi a különbség?): – 1950-es évek rendszerváltás – Törvényeket hoznak a tulajdon elvételére – Kommunikációban bűnösnek kiáltják ki – Folyamatos zaklatás, rásegítő intézkedések – évente birtokrendezés – Recsk – talán eddig nem lehet már eljutni

Hogyan tovább? Csak objektív helyzetmegítélés alapján lehet valamit tenni. Ez három feltételnek is felfogható. Mindegyik nehezen teljesíthető. De mindegyik számbavétele fontos következtetésekre vezet.

Hogyan tovább? 1.Objektíven, higgadtan kell mérlegelni de hát megtámadtak: 80:20 (?) igaztalanul minősítenek a vagyonunkról és a mellettünk levő emberekről van szó a közérdekében tett szolgálatainkat semminek tekintik (adó, társadalmi szolgálat)

Hogyan tovább? 1. Objektíven, higgadtan kell mérlegelni /folyt./ törvénybe iktatták, hogy nem rendelkezhetünk a tulajdonunkkal (szervezetváltás esetén, cserében) magán és üzleti döntéseink a hatóságnál felülírhatók mezőgazdaság a hivatásunk, de földtulajdonunk nem lehet hason szűrűek között az utolsók vagyunk a rangsorban Az életünk és javaink mentésére „minden eszközt” igénybe vehetünk. (Alaptörvényből következik, persze arányosnak kell lenni)

Hogyan tovább? 2.Milyen valójában a helyzet? a.) Elfogadtak földhöz kapcsolódó törvényeket, de – ezek a törvények nem azt tartalmazzák, amit hirdetnek – a törvények változtatásai jelzik, hogy a gondolataik változnak – nem hozták meg azokat a törvényeket, amelyeket alaptörvénybe emeltek – fél év után bezártak, általuk nyitott kiskapukat – alapkoncepciótól eltérő javaslatokat is befogadtak /MOSZ/ – véletlen a nehezen értelmezhető paragrafusok sora? – szövetkezeti törvény ügyben „csak” visszaléptek – EU támogatások normatívak maradtak!?

Hogyan tovább? 2.Milyen valójában a helyzet? /folyt./ b.) De hát előttünk zajlott más területek „átalakítása”! Média világa Közigazgatás (szélesen) személyi cseréje Állami földek osztása Trafik elfüstölés Közbeszerzéses ügyek Takarékszövetkezetek Sporttámogatás (irányítás – Török Ferenc) c.) Egyáltalán lesz-e idejük befejezni? d.) És ha más összetételű kormány lesz? Nem kellene kapkodni és még annak is eleget tenni, amiben ők is engednek!

Hogyan tovább? 3. Milyenek a körülmények a bennünket ért támadás kivédéshez a.) Van egy teljesen új jogrendszer – a temérdek jogszabály átírta kötelezettségeinket és a lehetőségeinket – Alkotmány Bírósági indítványból gyakorlatilag mindenkit kizártak (MOSZ) – a normál működéshez is határidőhöz kötött feladataink vannak (Szövetkezetek, Társaságok III. 1-jéig) – az alaptörvénytől, a vízgazdálkodásig, a választásoktól az öröklésig minden ügyben elavultak az ismereteink – pl. MOSZ földtörvény ügyben a tulajdonsérelmekre hivatkozva fordult az Ombudsmanhoz. Kiderült, hogy az Alaptörvény nem védi a törvényes tulajdont, az közcélból korlátozható

Hogyan tovább? Meg kell tanulnunk és az érdekeink szerint értelmezni a jogszabályokat! (MOSZ jogi szakértők rendelkezésre állnak) Át kell tekinteni és alakítani: a belső szabályzatainkat (felelősség) önvédelmi lépéseket tenni az állandó szerződéses kapcsolatainkat a munkaadói szabályrendszerünket (Mt.) stb.

Hogyan tovább? 3. Milyenek a körülmények a bennünket ért támadás kivédéshez /folyt/: b.) Áttevődik a harc a faluba éhes, vidéki szekértolók ragadozóvá vállnak rengeteg „agráros” került ki közülünk, akik elindulnak helyet keres magának az-az 1000 Mrd Ft, amit kistermelőként adóból megtakarítottak a feketegazdaságból és az államtól könnyen szerzett pénzek is rárepülnek a támogatásokra A jogszabályok adta legkisebb lehetőség kihasználásával is szembe szállni, elutasítani, kártérítést követelni, pereskedni, szankcionálni!

Hogyan tovább? 3. Milyenek a körülmények a bennünket ért támadás kivédéshez /folyt/ c.) Időt nyertünk, amikor a bérleti szerződéseket megújítottuk Az érdekképviseleti lobbi információ és kezdeményezés ahol megvalósult éve meg van az esély Meg kell őrizni az érdekközösséget az érintettek között (földtulajdonosok – szakvezetők – tagok – munkavállalók) Figyelemmel kell kísérni különösen a vezetőtársak életviszonyának változását és mozgását. Legtöbb bajt belülről lehet okozni.

Hogyan tovább? 4. Számításba vehető alkalmazkodási rések a földtörvényekben – tagok tulajdonában lévő föld – 25%-os tulajdoni részesedés/fő mezőgazdasági cégben – állattartást használni az előhaszonbérleti jogokhoz, avagy megszüntetni? /igen nagy a kötelezettség/ – 1200 ha feletti gazdaság szétszedése? Ne! – a vetőmagtermelés látszik a leglazább túllépési lehetőségnek a.) Osztatlan kiméréshez és előtte a csereberéhez visszanyúlni!

Hogyan tovább? 4. Számításba vehető alkalmazkodási rések a földtörvényekben /folyt./ jó-e valamire a részesművelés? alhaszonbérlettel űzhető-e az integrált termelés (de 1200 ha-on belül van) időközben (darabonként) lejáró bérleti szerződések földjét használatba lehet-e venni (egy része tudatos, de egy része csak a számítás) eladásra érett a cég?

Hogyan tovább? 5. Szövetkezeti törvény Csak időlegesen szabadult a forma, ha marad a kormány (szerintem) június 15-ig kell az alapszabályt elfogadni 6. Kamarai és a földbizottságban kikövetelni a megfelelő képviseleti jogot 7.Hatáskörünkben lévő kistermelők számára szervezni az egyszerűsített támogatásba való belépést.

Hogyan tovább? 8. Bürokráciából következő feladatok: megkötött bérleti szerződések felmondásának ellenállni őstermelőként (földművesként) nyilvántartásba vételt intézni cégvezetőknek a hatósági igazolást megszerezni (mezőgazdasági termelő szervezet) alapszabályt, létesítő okiratot módosítani (tisztségviselő lehessen mezőgazdasági termelő), de akkor … használati megosztást érdekeink szerint vállalni, nem vállalni

Hogyan tovább? Újra feladatokkal teli (sok bürokrácia) időszak! Ellenszélben dolgozunk, tehát az erőre is szükség van, de a papírmunkán nem szabad megbukni! Minden hatalom csak részben tudta megvalósítani programját, most is így lesz. A parlamenti választásokban érdekeink forognak!