Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Etológia.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
Antropológa III. Az élet.
A tanulás idegrendszeri alapjai
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Szakirodalmi és publikációs ismeretek Dr. Erős Gábor.
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
TANULÁS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A fejlesztés hatása a szervezetre
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A „közbülső változók” bevezetése
Behaviorizmus (előzmények)
Szociális tanuláselmélet
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Pszichológiatörténet 8
Bevezetés a pszichológiába
Bevezetés a pszichológiába
Hálózatok és településfunkciók MRTT konferencia okt ,Szeged Korompai Attila, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdaságföldrajz Tanszék
SZOCIALIZÁCIÓ A KORTÁRSCSOPORTBAN
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
Pavlov kísérlet.
A tanult reflexek Feltételes reflexek.
Az óvodai gyermekcsoportok szerveződésének és működésének alapjai
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Kultúra és kultúrák Humánetológia.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Aszexuális, szimpatrikus speciáció
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
Etológia.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Idegrendszeri plaszticitás
Az emberi agresszió.
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Pszichológiai Ismeretek
Az evolúció fényében Szathmáry Eörs Collegium Budapest ELTE.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A személyiség biológiai alapjai
Előadás és szeminárium Összegzés I.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Temperamentumok Mit jelent az örökletesség? Evolúciós megfontolások
Kutatásmódszertani dilemmák
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
1Objektumorientált elemzés és tervezés – Dinamikus modellezés Gyurkó György Objektumorientált elemzés és tervezés Dinamikus modellezés.
Pszichológia előadás 2006./2007. tanév őszi szemeszter
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Számítógépes szimuláció Első előadás Gräff József.
Meghívó ! Agykutatás Napjai Budapesten március 17-18
Számítógépes szimuláció
Információk Szentesi Árpád, egyetemi docens
Segítő állatok iskolánkban
Komenczi Bertalan Információelmélet
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék Etológia I: Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék

A félév tematikája 2005 Hormonok, mozgásmintázatok szerveződése MA 1. 09.14. Bevezetés (tudománytörténet) AV 2. 09.21. Magatartás vizsgálat módszerei, magatartás genetika TJ 3. 09.28. A magatartás szabályozása I: Idegélettani alapok MA 4. 10.05. Viselkedés ökológia (nyúl, ürge) AV 5. 10.12. A tanulás etológiája TJ 6. 10.19. A viselkedés ontogenezise, játék TJ 7. 10.26. Társas viselkedés I: a csoportorganizáció etológiai alapjai TJ 8. 11.09. Társas viselkedés II: kommunikáció, agresszió, territorialitás AV 9. 11.16. Szexuális viselkedés és szaporodás etológiai alapjai AV 10. 11.23. A paradicsomhal etológiája MA 11. 11.30. A magatartás szabályozása II: Hormonok, mozgásmintázatok szerveződése MA 12. 12.07 Kognitív etológia (főemlősök, kutya) TJ 13. 12.14. A humánetológia alapjai MA

Darwin (1872) Az érzelemek kifejeződése állatokban Etológia: Az állatok természetes viselkedését vizsgáló természettudomány Kezdetek: Darwin (1872) Az érzelemek kifejeződése állatokban Romanes (1882) Az állati intelligencia pszichológia/állatpszichológia Morgan (1896) parszimónia törvénye: „a viselkedés értelmezéséhez mindig a legegyszerűbb magyarázatot kell keresni” (???)

megfigyelésen alapuló vizsgálatok (etológiai tradició) kísérleten alapuló vizsgálatok (pszichológiai tradició) megfigyelésen alapuló vizsgálatok (etológiai tradició) Tanulás vizsgálata Thorndike (1911) 'problémadoboz‘ próbaszerencse tanulás 2. Watson (1930) behaviorizmus Skinner (1938) 'operáns kondicionálás‘ 4. Sherrington (1906) Pavlov (1927) reflextan Öröklött viselkedés vizsgálata Whitman (1919), Heinroth (1910) magatartás leírása 2. Lorenz evolúciós eredet 3. Tinbergen környezeti hatások, ökológiai feltételek 4. von Frisch kommunikáció: kísérletes munka módszertani különbségek a magatartás mérésében „evolúciós pszichológia” „kognitiv etológia” Humánetológia, szociobiológia

A viselkedés leírása: A viselkedés, mint fenotipikus jellemző a viselkedésének megfigyelése folyamatos esemény tagolása: magatartás elemek/egységek (etogram) forma és funkció alapján elemzés szintjei (izom, testrész, test) egyedek/csoportok viselkedésének statisztikai leírása időtartam, gyakoriság, latencia stb.

A '4 kérdés' Tinbergen (1963): Mi a vizsgált viselkedés... funkciója? mechanizmusa? ontogenezise? evolúciója? Pl. 1: Miért követik a napos csibék a kotlóst? * evolúció/funkció Hogyan követik a napos csibék a kotlóst? (Milyen szabályozó folyamatok teszik lehetővé e magatartásforma megjelenését?) * mechanizmus/ontogenezis

Viselkedési modellek felállítása kiindulási hipotézis megfigyelés vagy kísérlet magyarázó modell predikció A modell a valóság egyszerűsített megjelenítése leíró modellek prediktív modellek A modell nem bizonyíték lehetséges jobb modell felállítása etológiai modellek a magatartási szerveződési szint működését írják le

Az öröklött mozgásmintázat fajra jellemző, elemekre bontható magatartásforma tojásgörgetés pózolások, fenyegetések Öröklött? környezet hatása, tanulás Kulcsinger öröklött mozgásmintázat kiváltására alkalmas környezeti tényező 'egyszerűsített' jelek, szűrőmechanizmusok (vörösbegy) Jellemzői: a elemek sorrendje állandó nem tanult megjelenhet nem megfelelő helyzetekben is (kiváltó inger nélkül) a faj összes tagjánál megjelenik gyorsabb habituáció (fáradás) magasabbrendű idegi szabályozás?

Lúd tojásgörgetés Varangy légyelkapás

Reprezentáción alapuló agyi modell Az agy funkciója a környezet modellezése Percepció Koncepció Akció Genetikai információ: „evolúciós tapasztalat” Neurális információ: „egyedi tapasztalat” pl. két szem pl. Nyertél válts INGER Kulcs Referencia szerkezet Instrukció Magatartás elemek

A paradicsomhal ragadozóelkerülő viselkedésének agyi modellje

Etológia ágai Viselkedés ökológia funkció Összehasonlító etológia evolúció Neuroetológia, farmakológia mechanizmus Kognitív etológia mechanizmus Alkalmazott etológia állatjólét Humánetológia