Szimbolikus tőke, szimbolizáció (Capital simbolic. Simbilizare).

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
Cegléd 2012 Anyagvizsgáló laboratóriumi tevékenység a gyakorlatban Dr. Kovács Károly –Szemán László ügyvezető általános igazgató METALCONTROL Kft.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Negyedik előadás Március 11
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Népszerű kultúra és magaskultúra
Szocializáció Fogalmak:
Bizalom, bizalmatlanság, csalás
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Ápolásetika.
Szimbolizáció, szimbolikus tőke
A MUNKA VILÁGA Alapfogalmak.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A NEMZETKÖZI TŐKEMOZGÁS SAJÁTOSSÁGAI DR. KOVÁCS JÁNOS.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Az EEM helye a menedzsmentben
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Ajándékok és viszonzásuk
Edward Sapir ( ).
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Művelődés-gazdaságtan
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Pénz- és tőkepiaci globalizáció
A BKF tudástranszfer modellje a
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A VILÁGGAZDASÁG KIALAKULÁSA
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
A piac és a piacgazdaság
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

Szimbolikus tőke, szimbolizáció (Capital simbolic. Simbilizare).

Szimbólum meghatározása (Vintila Mihăilescu: Antropologie. Cinci întroduceri.) Tárgyak, személyek, cselekedetek, stb. olyan természetű egységes használata, hogy ugyanannak a közösségnek a tagjai között ugyanazon események bekövetkeztére vonatkozóan nagyjából ugyanolyan elvárásokat hoz létre. (,,... Unitatea unei categorii de evenimente (obiecte, persoane, fapte, etc.) cu un mod de utilizare al său de natură să producă aproximativ aceelaşi aşteptări referitoare la acele evenimente printre membrii unei aceleiaşi colectivităţi.)

A szimbólum véget vet a,,természetességnek”: megszűnik a jelentés nélküli, ember és emberi értelmezés nélküli,,valóság”. Szimbolikus tárgy: az ember/ társadalom által megjelölt, használt tárgy. A szimbólum egy kapcsolattartó,,eszköz” a társadalom jelenségei és a társadalomban létező ember között. A használat mindig kulturális tapasztalatokba ágyazott.

A szimbólum: habitus (történelmi eredet, mindennapi gyakorlat),,ez van”,,,így van”,,,ez az értelme, nem más” A szimbólum: integratív Irányt szab, segít a világ,,rendezésében”,,,rendbentartásában”. A szimbólum: normatív Kényszerítő ereje van: ha nem, akkor nem lehetséges az együttélés. Ha hibázol (rosszul értelmezel): kizárnak.

Konstruktív ereje van A környezet elemeit az emberi világ építésére átalakítva felhasználja. A szimbolikus konstrukció – az emberi létrehozása:,, a semmiből egy új világ...”. A szimbolikus konstrukcióval az ember létrehozza a világot –,,valójában” ez a szimbolizáció a realitás (azaz az ember számára nincsenek,,természettől fogva létező adottságok”.)

A társadalmi életben az emberek nem,,csak egyszerűen” emberek, hanem jelentésekkel telített szimbólumok.

Az emberi test (Mauss:,,a test technikái”),,A test az ember első és legtermészetesebb szerszáma...” A test (felöltöztetésére, ápolására, illatosítására, karbantartására) szolgáló iparok: a test a legfontosabb szimbólum.,,courtoisie”,,, civilité” (Norbert Elias)

Az emberi világ: nem a szimbólumok világa, nem egy szimbolizált világ – hanem szimbolikus világ. Annyiban emberi, amennyiben szimbolikus, avagy: az emberi világ azért valóságos, mert szimbolikus.

Ha egy közösség szimbólumait ismered és használod, ez nemcsak annyit jelent, hogy ismered a közösséget, hanem inkább azt, hogy te is valaki vagy abban a közösségben. A társadalmi jeleségek szimbólumok, és szimbólumként kell kezelni (lehet megérteni) őket.

Szimbolumok sűrítettsége -- különböző,,szimbolikus funkciók”, a kontextustól függően (,,poliszimbolikusság”). A szimbolumok ismerete, használata: kulturális kompetencia. A szimbólumhasználat különbségei létrehozzák a kultúrának egy társadalom tagjai közötti megosztottságát.

Pierred Bourdieu: A műalkotások, ha szimbolikus vagyonként és nem gazdasági értékként nézzük, csak azon személyek számára léteznek, akik megfelelő (intellektuális – kognitív) eszközökkel rendelkeznek ahhoz, hogy megfejtsék a jelentéseiket.,,Ízlés” – a hosszas tanulás után elsajátított szimbolikus kódok ismerete/használata. Distinkció: egy minőség, amely egyeseket megkülönböztet a közhöz tartozóktól.

Szimbolikus gyakorlat A szimbolumoknak a mindennapi interakciókban/a társadalmi kommunikációban újra és újra megtörténő, jelentéssel való telítődése.,,Egyrészt az emberek kevésébé tekintik reálisnak a szimbólumokat, mint például a halált és a boldogságot: hiszen nem tárgyak, csak azok reprezentációi. Másfelől azonban az emberek értelmet tulajdonítanak akcióiknak (,,értelemszerűen cselekszenek”), és az akcióknak következményük van...”

Szimbolikus tőke, szimbolikus javak

Piacgazdaság: a piac által megszervezett létfenntartás Nyereségközpontú gazdálkodás: a termelés célja a profit. Ez az előállítás és eladás közötti árkülönbözet. A felhalmozott profit gazdasági tőkeként működhet. Elsődleges javak: föld, nyersanyagok, munka. Másodlagos vagy fogyasztási javak. Harmadlagos vagy szimbolikus javak.

Kereskedelem: a javaknak az árak által irányított mozgása a piacon keresztül Pénz: eszköz, amely ezt a mozgást megkönnyíti. A kereskedelem és a pénz a piac függvényei. Kereslet - kínálat - ár rendszere: piac önszabályozása, ez folyamatos áruellátást eredményez.

Szimbolikus tőke:,,kapcsolatok épségben megőrzendő és rendszeresen ápolandó hálózata, elkötelezettségek és becsületbeli adósságok örökölt szövevénye, nemzedékek során felhalmozott jogok és kötelezettségek, támasz, amelyik hatékonyan mozdósítható, valahányszor rendkívüli helyzetek szakítják meg a mindennapok rutinját..." (Pierre Bourdieu)

Ez hitel, a szó legáltalánosabb értelmében (hiteles ember, hiteles élet…). A csoport/társadalom adja és vonja vissza. A politikai/gazdasági tőke álcázott formája, hatékonysága (szimbolikus ereje) az álcázás milyenségétől is függ