ÉRZELMEK A MUNKAHELYEN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érzelmek és kultúra összefüggései
Advertisements

Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Csoport munka.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Társismeret.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
INTERAKCIÓ KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK ÖNDEFINICIÓ.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A pozitív pszichológia
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
ÉRZELMEK.
Környezetpszichológia III.
A jó munkahely kritériuma A vezetés és a vezető
A tanulók társas helyzete az iskolában
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Gyermekkori depresszió
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Rokszin Mónika Pszichológus
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
A lehetséges énképek.
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Vezetés – Vezetési Stílusok
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Az alkalmazottak befolyásolása: a motiváció
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Egyéni állapot, válasz a külvilág változásaira
KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási.
ÁVF Társadalmi részvétel 1.
Mindennapi veszteségeink
A munkával való elégedettség
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
A személyiség biológiai alapjai
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
MagneB6 – a stressz vizsgálata egy multinacionális vállalatnál
Teamek, kommunikáció.
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
SEEM alapok.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

ÉRZELMEK A MUNKAHELYEN

Mi a szervezet? Koordinált erőfeszítés Célok Munkamegosztás Tekintély, felelősség hierarchiája

Szervezetelméletek - Emberképek I. Bürokrácia (Weber) Tudományos management (Taylor) Racionális – gazdasági emberkép X – elmélet

Bürokrácia Specializáció Hierarchia Szabályrendszer, iratok Személytelenség Tudományos management Idő- és mozdulattanulmány Munkások kiválasztása ‘jó gyakorlat’ Feladat és bónusz

II. Human Relations Szociális, Önaktualizált Y – elmélet

Z - elmélet III. Rendszer megközelítés IV. Kontingencia elmélet Komplex Pszichológiai

Hogyan kellene viselkedni? Racionális felfogás -tudatos -kontrollált Hogyan kellene viselkedni? 1.Korlátozott racionalitás (Simon) 2. nem tudatos, érzelmi összetevők a viselkedésben pl. csoport, konfliktus Hogyan viselkednek? Miért úgy viselkednek? Érzelmek jelentősége

Munkahelyi érzelmek vizsgálata Szervezet – dolgozók egymásra hatása Háttér: Görög sztoikusok: érzelem individuális megbízhatatlan – „bölcs” nem engedi hatni Európai hagyomány: az érzelem uralta ember mentálisan beteg 18. sz. romantika: lázadás a rigid klasszicizmus ellen – ráció számára nem elérhető is fontos Szociológia: érzelem nem a racionális ellentéte - társas hatások előtérbe kerülnek a munkahelyen (Human Relations)

Munkahelyi elégedettség 30-as évek, USA: munkahelyi érzelmek okai? – elégedettség „The dissatisfied worker” (Fisher&Hanna) Válság: nemcsak elégedettség hat http://www.youtube.com/watch?v=IjarLbD9r30&NR=1 50-60-as évek: elégedettség nem magyarázza a teljesítményt Herzberg (elégedettség), Adams (méltányosság)

Herzberg – neohuman relations MASLOW SZÜKSÉGLETPIRAMIS METAMOTIVÁCIÓK B SZÜKSÉGLETEK ÖNAKTUALIZÁCIÓ ESZTÉTIKAI KOGNITÍV ÖNBECSÜLÉS Csökkenő erősség Emberibb/ pszichológiai (vs. állati/ biológiai) Fejlődés későbbi szakaszában jelenik meg VALAKIHEZ TARTOZÁS MOTIVÁCIÓK D SZÜKSÉGLETEK BIZTONSÁG FIZIOLÓGIAI SZÜKSÉGLETEK

Herzberg – motivációs elmélet Higiénés tényezők – fenntartás Körülmények: biztonság, feltételek, ellenőrzés, vezetés, kapcsolatok, fizetés Hiánya: elégedetlenség oka Motivátor tényezők - növekedés Munka tartalma: teljesítmény, elismerés, felelősség, munka természete, személyes növekedés Elégedettség forrása

70-es évektől - szociális információ feldolgozás szerepe: Elégedettség = érzés, ami előrejelzi a teljesítményt Elégedettség munkajellemzőktől és társak által kifejezett attitűdtől is függ Össz: elégedettség érzelem (de nem állapot) kognitív elemekkel, tipikus fiziológiai jelek nélkül 90-es évek: érzelmek újrafelfedezése: hangulat, érzelem, temperamentum elkülönítése

Az érzelmek Vonás: stabil készenléti állapot, érzelem-tapasztalást, kifejezést jellemzi, általános (PA, NA) Állapot: Érzelem: intenzív, rövid idejű, fókuszált, megszakítja az aktivitást Hangulat: diffúz, hosszú idejű, előzménye kevésbé elkülöníthető, nem feltétlen tudatos, általános vonást tükröz

ÉRZELEM HANGULAT VONÁS TARTAM TÁRGY INTENZITÁS GYAKORISÁG FUNKCIÓ Rövid, spontán Az inger fennmaradása nélkül néhány mp-ig tarthat Hosszú idejű, kitartó A gondolkodási állapotot megváltoztatja Percektől napokig tarthat Tartós prediszpozíció TÁRGY Adott eseményre, tárgyra fókuszált Válaszkészlet Fókuszálatlan Helyzet-, eseményfüggő, hogy kire/mire vonatkozik INTENZITÁS Magas intenzitás, aktiváció Közepes-alacsony GYAKORISÁG Nem gyakori Gyakori, folytonos, változó megjelenés Stabil és a fejlődés folyamán szerveződik FUNKCIÓ Adaptív, figyelem fókuszáló - megszakítja az aktivitást, gondolkodást Információt ad Kiváltja, fenntartja és módosítja a környezettel való foglalkozást Hat az érzelmekre, kognícióra és viselkedésre

Érzelem - konstruktumok 1. Dimenzionális: Russell (1980) független kellemesség, aktiváció Watson, Tellegen (1985) energia és kellemesség kombinációja (PANAS) arousalfokozó Negatív affektivitás Pozitív affektivitás Feszült, zaklatott Izgatott, túláradó kellemetlen kellemes Unott, letargikus Nyugodt, derűs álmosító

2.Kategoriális megközelítés egyetemes alapérzelmek Darwin, Ekman tranzakciós alaptémák Lazarus Prototipikus megközelítés átfogó dimenzió: +,- 6 alkategória: szeretet, öröm, harag, szomorúság, félelem, meglepetés 25 specifikus érzelem

Alapérzelmek jelentése érzelem kiváltó Én-funkció Személyközi funkció düh cél frusztrált akadályelhárítás támadásra figyelmeztet szomorúság veszteség, hatékonysághiány empátiaserkentő ! immobilizál (trauma ellen) gondozás-, támogatáskiváltó félelem veszély-észlelés fenyegető azonosítása alárendelődés-jeltámadás ellen undor ártalmas anyag észlelése eltávolítás jelzi, hogy nem elfogadó öröm ismerősség, kellemes ingerlés jel: folytassa a jelenlegit jó érzés megosztása - elősegíti a kötődést meglepődés újdonság észlelése, várakozás megsértése csatornatisztítás – új élményre felkészít naivitás mutatásával megvéd a támadástól

3.Szociális konstruktum: Érzelem kontextusfüggő – szociálisan létrehozott jelentés: kapcsolatok-státusz Morris (1999) – forrás és követelmény modell Követelményeknek megfelel a forrás– kellemes hangulat nem felel meg a forrás– kellemetlen hangulat Forrás: társas képesség, támogatás, intelligencia, én-kontroll

Vizsgálat - státusz és hangulat összefüggése (beszámoló, vignetta, kísérlet) -alacsony (beosztott)- kevés forrás/kontroll – kellemetlen hangulat lehetősége, kellemes kevésbé valószínű -magas (vezető) – források: infó, kontroll, függés – kellemes hangulat lehetősége, kellemetlen kevésbé valószínű -egyenlő – nincs forráskülönbség – nincs hangulatkiváltó szerepe Eredmény: csak alacsony státuszra igazoltak a feltevések –kellemetlen hangulat-tapasztalat lehetősége valószínűbb

Érzelmek hatása 90-es évek: Pozitív hangulat: -gyorsabb döntés, biztosabb benne -gyorsabb, felszínesebb gondolkodás -került a szisztematikus, igénybe vevő feldolgozás Negatív hangulat: -szisztematikusabb, elemzőbb, éberebb a feldolgozás Ezredforduló: Pozitív előnye: kreatívabb, nyitottabb, konstruktívabb a gondolkodás - felülről lefelé irányú (séma-alapú) Negatív előnye: kívülre összpontosító, megelőző feldolgozás - lentről felfelé irányú Magyarázatok: Kapacitás Motivációs Evolúciós Információs

II. Munkahelyi hangulatok okai 1.Külső tényezők Család- munkahely Érzelmi ciklusok Diszpozíciós hatások: egyéni és csoportszinten 2.Endogén tényezők Munkafeltételek, Fizikai elrendezés jutalmazás Munkacsoport Vezetők

Érzelmek a munkacsoportban Motivációs kiindulás: valahová tartozás szükséglete West, Patterson (1999)- csoporthoz tartozás puffer a stressz ellen: -Team – 21% „eset” -Pszeudo team – 30% „eset” -Egyedül – 35% „eset” Érzelem oka: kapcsolatokban változás -elfogad, befogad – öröm, elégedettség, nyugalom -elutasít, kizár, ignorál – szorongás, depresszió, féltékenység, gyász, magány

Érzelem funkciói: Társas kapcsolódás Társas támogatás kiváltása Társas pozíció fenntartása Kollektív érzések: „Érzelmi tónus”, „Érzelmi ragály”, „Érzelmi klíma” Érzelmek következményei: + érzelem – rugalmasabb, kreatívabb csoport csoportos tanulás –ha „team safety” csoportközi interakcióban – tárgyalásnál + hangulattal nő az információcsere, csökkent a versengés, több a nyer-nyer eredmény mérges tárgyaló – jövőben nem akar együtt dolgozni, kisebb a közös haszon másik szándékának interpretációját befolyásolja az érzelem – konfliktus, tárgyalás

A másik érzelmeinek interpretációja és konfliktuskezelési stratégia „A másik épp belép az ajtón. Mit érezhet, ha…” -együttműködő -versengő -alkalmazkodó -elkerülő Eredmény: -versengő, elkerülő – mérgesebbnek tartják, mint az alkalmazkodót, együttműködőt -alkalmazkodót szorongónak, önhibáztatónak tarják -együttműködőnél állítják legtöbbször, hogy boldog

Vezetés és érzelmek a munkahelyen George (2000) vezető hangulata hat a dolgozókra Fitness (2000) szervezeti pozíciótól függ a harag forrása Lewis (2000) vezetői haragkifejezés – beosztottak idegesebbek; vezetői szomorúság – beosztottak kevésbé lelkesek, fáradtabbak

Az észlelt hatalom és érzelemkifejezés hatása a befolyásolásnál kontroll hajlam, PA, kellemesség, lelkiismeretesség, nem Vezető érzelmei +kimenet: büszke, elégedett -kimenet: harag, hibáztatás Beosztott érzelmei: Méltánylás, hála Szomorúság, bűntudat Személyi jellemzők Átélt érzelmek Az észlelt hatalom Mutatott érzelmek a befolyásolás szándékával A célszemély reakciói Az észlelt szituáció -kognitív oktulajdonítás -ellenállás ítélt valószínűsége -tapasztalat, kedvelés -szervezeti kontextus -aktuális hangulat (Gibson és Shroeder, 2005)

Stratégiai érzelembemutatás Pozitív érzelmek boldogság – átterjed + hangulat – nem figyel, „lágyító hatás” + hangulat – kedveltebb „liking bond”

Negatív érzelmek Cél: komplementer érzés kiváltása Harag – félelemkiváltó -harag – hatalom-tulajdonítás -harag – szorongást kiváltva direkt büntetés – elkerülendő -kontrollálatlan harag – „sérülés”-fenyegetés

Érzelemmentesség Érzelem = gyenge,sebezhető Érzelemhiány = erő jele Racionális Szakértő Profi