7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka II. évfolyam Témavezető:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Valósidejű fenyegetések a virtuális térben Symantec Kiberbűnözési felmérés Teasdale Harold szeptember 26.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi.
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
MÉDIAHÍR KUTATÁS GVH VPI a Bajnai-kormány első gazdasági miniszterjelöltjének kartellezés miatti visszalépése kapcsán.
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Szabadka, november A CARTESIO-ÜGY: ITT A SZÉKHELY, HOL A SZÉKHELY? KLENANC Miklós (Szegedi.
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
9. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november TAKEOVER SZABÁLYOZÁS EURÓPÁBAN: EGY TAGÁLLAM, EGY TAGJELÖLT ÉS EGY LEENDŐ.
EDUVITAL- Tudományos Újságírók Klubja 2012.november 26. Összetartó közösség, egészségesebb ember Dávid Beáta, PhD.
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
INTERDISZCIPLINÁRIS OKTATÁS A DIGITALIZÁLT TÉRKÉP SEGÍTSÉGÉVEL
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Az osztályfőnöki szerep története
TIMSS 2007.
Nemzet, nemzetállam, homogenizáció
1848/49-es szabadságharc nemzetiségi, kisebbségi vonatkozása
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
9. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka IV. évfolyam Témavezető:
A vajdasági fiatalok regionális kötődése és elvándorlási hajlandósága Halápi Dóra Bölcsészettudományi Kar, Újvidék 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri.
10. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka Mesterképzés Témavezető:
4. A nyilvánosság – a civil társadalom éltető kerete. Civilség és közhasznúság.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
BESZÁMOLÓ A ÉVRŐL Horváth Gyula MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
MRTT Vándorgyűlés Szeged, Nyugat-Bácska magyar lakta településeinek gazdasági és társadalmi fejlesztési lehetőségei Diósi Viola, Regionális.
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
A szlovák nyelvtörvény és a mögötte húzódó szlovák- magyar ellentét háttere Vass Ágnes Nemzetközi tanulmányok Pannon Egyetem Témavezető: Dr. Molnár Anna.
Csillagok, határok, magyarok Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Politológiai Tanszék Témavezető: Dr. Löffler Tibor tudományos munkatárs.
Hagyományos és internetes társadalmi mozgalmak a taxisblokád és az augusztus 20-i tűzijátékról lemondók Facebook csoportja alapján Országos Tudományos.
Jönnek a törökök?! Törökország Európai Uniós csatlakozásának kérdése a migráció szemszögéből Szerencsés Viktória – OTDK 2011 ELTE TÁTK.
Kocsis Nikoleta – Spátay Anna Országos Tudományos Diákköri Konferencia
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
Országos Tudományos Diákköri Konferencia 2011 Nemzeti karakter és lelkialkat kapcsolata Joó Tibor műveiben Készítette: Herczeg Adrienn Témavezető: Dr.
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Nyugat-Balkán 2009: A stabilizáció és a konszolidáció politikai tényezői MeH-MTA kormányzati fórum, március 16.
Fiatalok motiválása a véleményformáló diáksajtósok bevonásával
szakmérnök hallgatók számára
A háború és a modern fegyveres erő
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
A kultúrnemzeti Akadémia tudománypolitikájáról
Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka Cybermobbing a kisdiákok körében „Nemzetközi Módszertani Konferencia a.
Tudományos és …együttműködés Magyarország – Szerbia
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Colquhoun: The Concept of Regionalism A regionalizmus eszmerendszerének kialakulása - történeti áttekintés: ● 20.századi avantgárd megközelíthető: felvilágosodás.
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
MOHÁCSI Huba XXX. Országos Tudományos Diákköri Konferencia
Multikulturális nevelés
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
Migráció és nemzetközi jog
Iskolai erőszak és a büntetőjog Gyurkó Szilvia Országos Kriminológiai Intézet október 28. Budapest.
MSZ C Andrássy Gyula Szakközépiskolája 3530 Soltész Nagy Kálmán u. 10. „Határtalanul”! Előkészítő óra.
A népesség összetétele
Diákok a „második” sorból
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Előadás másolata:

7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka II. évfolyam Témavezető: Prof. Dr. GÁBRITY MOLNÁR Irén

Egy kisebbség nemzeti tudatáról a nacionalizmus forgatagában (a vajdasági magyarok tapasztalata)

A nacionalizmus  Megjelenése a sz. forduló  Ernest Gellner (liberális társadalomkutató): „a nacionalizmus mindenekelőtt egy politikai elv, amely szerint a nemzeti és a politikai közösségnek egybe kell esni... A nacionalista érzés ezen elv megsértéséből vagy kielégítetlenségéből táplálkozik. A nacionalista mozgalmakat ez az érzés táplálja.”

Jellegzetes fogalmak és kategóriák  Nemzetállam  Önmeghatározás és elhatárolódás  Nemzeti karakterológiai meghatározások  Referencia nemzetek  Etno-centrizmus  Asszimiláció  Disszimiláció  Sovinizmus – nacionalizmus  Patriotizmus

 RAMUZ, Charles-Ferdinand (svájci költő): „Patrióta vagyok, mert szeretem a hazámat a szó földrajzi értelmében, szeretek egy földet, egy bizonyos éghajlatot, egy eget, szeretem szükségképpen. Szeretem ezt a földet, mert innen származom, és ezt a darab eget, mert mindig ez vett körül...”  A nacionalizmus abból indul ki, hogy mások vagyunk, a durvább nacionalizmus pedig kimondja, hogy mi különbek vagyunk.  A nacionalizmus fajtái: klasszikus, posztkoloniális, szubkulturális klasszikus, posztkoloniális, szubkulturális.

A nacionalizmus jellege Szerbiában Előzmények: 1989-ben – Jugoszláviában kisiklik a rendszerváltás: a szocializmust a szeparatizmus, a nacionalizmus váltja fel 90-es évek a háború forgataga: szegénység, hiperinfláció, elszigetelődés  Szembetűnő kulturális és társadalmi különbségek a tájegységek/térségek között – kollektív nacionalizmus megjelenése más-más indíttatással.

A nacionalizmus táptalaja:  Kollektív veszélyeztetettség átültetése az egyéni félelmekbe  Nemzetek begubózása (önvédelmi reakció)  Külső határok megerősítése, belső határok eltörlése  Vajdasági szerbség fellépése a multikulturalizmussal szemben  Menekülthullámok: 2000-ben szerb menekült 1996-ban menekült telepszik le Vajdaságban, az összes menekültek 42%-a.

A menekültek részarány községenként

Háború utáni magatartáselemek:  2000-be Milošević megbukik  Betelepültek toleranciahiánya – kisebbségellenes atrocitások Vajdaságban ( )  Vesztes szindróma jelensége  Nacionalista eszmék nem tűntek el  pravoszláv egyház  a háborús nyerészkedők félelmei  nehézkes a szembesülés a háborús bűnökkel

Az atrocitások megjelenése a kisebbségek és a menekültek élethelyein

Nemzeti indíttatású incidensek irányultsága

A fiatalok toleranciaszintje Vajdaságban Kérdőíves felmérés 2006 tavaszán: a fizikai kényszerítéssel vagy erőszakkal kapcsolatban, 275 diák közül 20-nak (7,3%) egy tapasztalata van, 26-nak (9,5%) néhány tapasztalata, míg 3-nak (1,1%) több tapasztalata is van. Konklúzió: a vajdasági magyar fiatalok kb. 20%-a nemzeti incidens áldozata és 40%-a teherként éli meg a multikulturalizmust

A vajdasági magyarok időszerű nemzettudata A Magyarságkutató Tudományos Társaság (Szabadka) empirikus felmérése 2007-ben (380 magyar felnőtt) a regionális és a kulturnemzeti tudat erősödését állapította meg!  44,2%-a kimondottan, 17,2%-a többnyire büszke arra, hogy magyarnak született  76,5%-a nem szégyenli, hogy magyar, de  43,8%-uk szerint hátrányt jelent. Magyarság kritériuma, ha magyarnak tartja magát, magyar az anyanyelve, az egyik szülő magyar, ismerje/szeresse a magyar kultúrát.

Önmeghatározás - erős tájtudatról tanúskodik

Szülőföldjeként elfogadja:

Hazájának tekinti Vajdaságot!

Zárógondolatok A háborús események nyomai:  Növekvő nacionalizmus és begubózás  A vajdasági magyarok magatartásában észlelhető a folyamatos sebezhetőség; kisebbrendűség érzés és a depresszió.  Regionális és kulturnemzeti tudatuk van  A térségben tanítani kell a toleranciát – az iskola/oktatás és a média fontos szerepe  A fiataloknál fontos a jövőkép építése és az EU standardok elfogadása

Köszönöm a figyelmet!