A 19. századi líra átalakulása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A realizmus XIX. század második fele
Advertisements

A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A szimbolizmus 29/C.
(XIX. század második fele – )
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
és a legkevésbé teljes az
Jónás alakja mint önarckép
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Realizmus és Naturalizmus
„A tárgy elnyeri formáját”. Iparművészeti Múzeum (1896) Az öltés művészete - Nemzetközi kortárs hímzések január március 22. Ezt.
REALIZMUS.
A romantika irodalmából
Gondolatok a művészet rendszeréről
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
A ROMANTIKA.
A modern világirodalom
Jung Károly: Dal a hazáról
A líra átalakulása a 19. század második felében
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
A képszerűség szerepe a retorikában
A rokokó.
M Ű V É S Z E T.
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
A SZECESSZIÓ.
Az impresszionizmus Európában
A SZÜRREALIZMUS.
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Rajzfejlődés-áttekintés
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Schopenhauer és Nietzsche a művészetről
Babits Mihály ( ).
A sz. fordulójának művészetfilozófiái
A fenntartható fejlődés
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Hegel ( ) művészetfilozófiája
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Levelek Iris koszorújából 1909
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Magyar reneszánsz Készítette : Szollár Péter.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Impresszionizmus.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Vajda János: Nádas tavon 1
A teremtő és gondviselő Atya
Arany János Vojtina Ars poetikája
Arany János: Vojtina Ars poeticája
A SZIMBOLIZMUS Készítette: Berényi Nóra Szeptember
Alfons Mucha
Előadás másolata:

A 19. századi líra átalakulása

A 19. század szellemi életét alakító filozófiák 1. Pozitivizmus (Auguste Comte): Hisz a természettudományokban, különösen a biológiában, melynek tételeit alkalmazza a társadalomra is. Az ember természeti lény, a környezet és az öröklés határozza meg. Hasonlóságot lát a darwini evolúció-elmélet és a szabadversenyes kapitalizmus között. →szociológia, pszichológia

A pozitivizmus által megalapozott irányzatok Realizmus (próza) Naturalizmus (próza) Impresszionizmus (líra)

2. Az életfilozófiák: Schopenhauer: A világ mint akarat és képzet (A cél: lemondani a küzdelemről és szemlélődő magatartást felvenni.) Kierkegaard: Kétféle emberi létezés van: a közönséges és az önmegvalósító. Nietzsche: Imígyen szóla Zarathustra („Isten meghalt”. Az „Übermensch”, azaz a felsőbbrendű ember képes felülemelkedni a jó és rossz fogalmán. Bergson: Az élővilágban a teremtő fejlődés elve érvényesül, különleges képessége az életlendület. Megkülönbözteti a szubjektív (belső) és objektív időt.

Az életfilozófiák által megalapozott irányzatok Szimbolizmus (líra) Szecesszió (líra)

A 19. századi lírikusok viszonya a valósághoz Gyűlölik korukat. Pesszimizmussal szemlélik a valóságot. Nem hisznek a természettudományos módszerekben. A valóság érzékszerveinkkel nem megfogható. A művészetnek nincs társadalmi szerepe. Az írók elszigetelt, magányos különcök, olykor züllött bohémek. Egyetlen érték az időtlen művészet. A művész eltávolodik a közönségtől.

L’art pour l’art Francia szó, melynek jelentése „művészet a művészetért”. A l’art pour l’art olyan 19. századi esztétikai felfogás, amely a művészet öncélúságát vallja és tagadja annak társadalmi szerepét.

Új témák A lírai kifejezésmód A belső, lelki táj megjelenítése Érzelmek, hangulatok megragadása Életérzések ábrázolása A lírai kifejezésmódot titokzatos, sejtelmes, jelképes nyelv jellemzi.

A 19. század végi stílusirányzatok NINCS EGYSÉGES KORSTÍLUS! Az építészetben: historizmus, neoirányzatok A festészetben: akadémizmus, és vele szemben az impresszionizmus (Monet, Manet, Szinyei Merse Pál) Az iparművészetben: szecesszió Az irodalomban: impresszionizmus, szecesszió, szimbolizmus, „l’art pour l’art”

A stílusirányzatok legjellemzőbb jegyei Impresszionizmus: A futó benyomásokat (=„impresszió”), lírai hangulatokat megragadó irányzat (nominális stílus, szinesztézia, erős zeneiség). Paul Verlaine: Költészettan c. ars poeticája, Rimbaud: A magánhangzók szonettje Szecesszió (Jugendstil, art nouveau): A szó eredeti jelentése „kivonulás” az akadémikus művészettel szemben álló csoportok megalakulását jelenti. Az irodalomban szecessziós jegy a dekorativitás, a világvégi hangulat, kedvelt téma a betegség, halál és erotika. Felfogása szerint minden ember titok, külön világ.

Szimbolizmus: Szervező elve a szimbólum Szimbolizmus: Szervező elve a szimbólum. Célja a megsejtett, kifejezetlen jelentéstartalom látomásszerű képsorral való kifejezése. A kép vagy képsor többértelmű, olykor homályos. Jellemző formai eszközei az alliteráció és az asszonánc. (Charles Baudelaire: A romlás virágai c. kötete, Paul Verlaine: Költészettan c. ars poeticája, Rimbaud: A magánhangzók szonettje és A részeg hajó c. verse, Mallarmé és Rilke versei)