NEOPOZITIVIZMUS A neopozitivizmus tagadta a korábbi filozófiák tudományosságát, vizsgálódása középpontjába a nyelvet és a logikát helyezte. A nyelv elemzését.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Advertisements

A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Művészet By: Turi Krisztina.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Matematika a filozófiában
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Görög filozófia.
Az egzisztencialista pszichológia és a humanizmus
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
A regény műfaji jellegzetességei
REALIZMUS.
PLATÓN Kakuk Ádám 12.D.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
PLATÓN (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Mi a filozófia? Filozófia as tanév I. előadás.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
A 19. századi líra átalakulása
A modern világirodalom
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
A konstruktivista pedagógia alapjai
Operációkutatás eredete
Világvége-elképzelések
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Az avantgárd művészeti irányzatok
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Történelemfilozófia Típusok.
A csillagászat keletkezése
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Miért nem valóságos az idő?
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
2. Döntéselméleti irányzatok
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Számrendszerek kialakulása
Készítette:Kökényesi Márk.   Életének kezdete  Filozófiája  A tudományok felosztása  Etika és utópia  Képek Tartalomjegyzék.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Hans-Georg Gadamer ( ) hermeneutikai művészetelmélete
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
a kubizmus kubus = kocka
Husserl ( ) Matematikai és filozófiai tanulmányokat folytatott.. A fenomenológiai filozófia és módszer elindítója: phaenomenon: ‚jelenség’, ‚a.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

NEOPOZITIVIZMUS A neopozitivizmus tagadta a korábbi filozófiák tudományosságát, vizsgálódása középpontjába a nyelvet és a logikát helyezte. A nyelv elemzését kettős céllal végezték. Egyrészt azért, hogy elősegítse a tudományos fogalomalkotást és az elméletek jobb megfogalmazását, másrészt azt kívánták bizonyítani, hogy a korábbi filozófiák kérdései álkérdések, mert a nyelv hibás használatából erednek. Úgy gondolták, hogy csak az olyan nyelvi kijelentés értelmes, amely verifikálható (tapasztalatilag ellenőrizhető), vagyis e kijelentések igazságáról vagy hamisságáról a tapasztalati tényekkel (élményekkel, érzetekkel) egybevetés útján meggyőződhetünk. A neopozitivisták az olyan kijelentéseket, melyek nem vethetők alá érzéki ellenőrzésnek, tudományosan értelmetlennek, álkijelentésnek tekintették. (Pl. ezen az alapon etikai értékítéletek nem alkothatók, mert egy gyilkosság hogyanja verifikálható, de az nem, hogy szabad-e vagy nem szabad gyilkolni.)

Később kimutatták, hogy a verifikáció nem alkalmas a tudományos igazságok és a metafizika közötti határ kijelölésére, de a logika és a nyelv mint a filozófiai vizsgálatok fontos tárgya megmaradt. A neopozitivizmus kudarcai egyes filozófusokat arra indítottak, hogy elforduljanak a filozófia empirista hagyományától, és a tudományelméletet a logika és ismeretelmélet új eredményeire támaszkodva a racionalizmus alapján próbálják meg felépíteni. Ezt az irányzatot nevezik kritikai racionalizmusnak.

FENOMENOLÓGIA " Fenomenológiának nevezik a századforduló idején a filozófiában érvényre jutó újfajta leíró módszert, valamint a belőle kifejlődő a priori tudományt; az utóbbinak az a rendeltetése, hogy szigorúan tudományos filozófia elvi organonja legyen, s következetes alkalmazása révén valamennyi tudomány módszertani reformját lehetővé tegye" Edmund Husserl (1859-1938) Husserl szerint ami a megismerő ember számára adott, az nem a magyarázatra szoruló anyagi világ, hanem a fenomének. A fenomenológus feladata a fenomének előítéletektől mentes leírása. A filozófiailag helyes módon leírt fenoméneket Husserl szerint, a priori "lényeg-osztályokhoz" (eidoszok) tartozókként ismerhetjük fel. A fenomenológia központi kategóriája: a tudat "intencionalitása", azaz nincs objektum szubjektum nélkül.

A fenomenológia további fontos problémája a szabad akarat kérdése, az egyéni célok meghatározása, valamint a megvalósítását lehetővé tevő akaratlagos erőfeszítések. Fenoménnak nevezzük azt a jelenséget, amely az intencionális élményben adott, és a megismerő tudat számára jelenvalóság. Ha látok egy tárgyat, akkor nem lehetek sohasem biztos, hogy a látvány híven reprezentálja a megismeréstől független objektumot, de biztos lehetek abban, hogy van egy olyan élményem, hogy látom az illető dolgot. Tehát, amit megismerek ebben az élményben az nem maga az objektum ,hanem a "fenomén" lesz.

EGZISZTENCIALIZMUS egzisztencializmus – modern filozófiai irányzat, kezdetét Heidegger Lét és idő című művének megjelenésétől (1927) számítják, az irányzat előzményének Kierkegaard bölcseletét, Rilke költészetét és Dosztojevszkij műveit tekintik, ill. a 19. sz.-i életfilozófiákat. Az irányzatot szokták tagolni nemzeti hovatartozás szerint, valamint Sartre nyomán megkülönböztetik az ateista és a vallásos ágat. Az egisztencializmus nem képezett egységes iskolát, az ide sorolt gondolkodók olykor maguk is tiltakoztak a besorolás ellen. A legelfogadottabbnak tekinthető felosztás szerint ide tartozik Heidegger, Jaspers (német), Sartre, Marcel, Camus (francia), Ortega y Gasset, Unamuno (spanyol) és Bergyajev, Sesztov (orosz) filozófus. A vallásos irányzat reprezentánsai: Jaspers, Marcel és Bergyajev.

Az egzisztencia szó jelentése az egyes filozófusoknál különbözőképpen árnyalódik, önálló jelentést is kap, ám a jelentés alaprétegét meghatározza az is, hogy korábban, a 13. században Aquinói Tamás milyen módon különítette el egymástól az essentia (lényeg) és az existentia (létezés) szót. Az ember egzisztenciájának jellemzője a nyitott lét: az ember létezése során állandóan úton van, folyamatosan formálja saját lényegét, ebben különbözik az állattól. Az egzisztenciálfilozófiák képviselőinek lényegi mondanivalói vannak a dehumanizációval, a szorongással, az idővel, a halállal, a tudomány, a technika szerepével, az ember léttől való elidegenedésével és a tömegkultúrával kapcsolatban.

RELATIVIZMUS A relativizmus (a latin relativus szóból, jelentése viszonylagos). Az emberi megismerés viszonylagoságát, feltételességét és szubjektivitását hangoztató filozófiai ideológia. A tudás viszonylagoságából kiindulva a relativizmus hívei tagadják hogy a tudás megismerése objektíven történne, és úgy vélik hogy az emberi tudásban nem az objektív világ tükröződik vissza. Ez a felfogás már Gorgiász ókori görög gondolkodó filozófiájában is határozott formában megjelent, bár ebben még pozitív szerepet töltött be a dialektika fejlődésének tekintetében. Általában véve azonban a relativizmus az agnosztikus és szubjektív idealista rendszereket jellemzi.

Hermeneutika A hermeneutika az értelmezést és megértést vizsgáló filozófiai tudományág, az erre vonatkozó elméletek összessége. A „hermeneutika” (görög) szó az „értelmezés tudományát” jelenti, maga a szó Hermésznek, az antik görög kor egyik istenének a nevéből származik. A mai értelemben vett hermeneutika megteremtőjének Friedrich Schleiermachert tekinthetjük, aki a nyelvet előtérbe helyezve az értelmezést a szöveg újrateremtéseként, reprodukcióként fogta fel. A hermeneutika később, a 20. század elején az énfilozófiából visszatért az arisztotelészi, inkább létfilozófiai (ontológiai) hagyományhoz (erre az irányzatra alapozott azután pl. Martin Heidegger is). A hermeneutika a 19. század végére tehát a filozófia egy külön részterületévé fejlődött.

Konstruktivizmus A kifejezés a latin „szerkezet” szóból származik, s századunk egyik fontos (eredetileg avantgárd) irányzatát jelenti, amelynek hatása ma is érvényesül. Az orosz művészetben 1912-ben jelentkező irányzat a különböző szabályos mértani formák elrendezésével kívánta kifejezni a modern világ szépségét, a jövő emberének életérzését. Többféle változata van, a szuprematizmus, a magyar képarchitektúra stb. Szemlélete, eredményei nagy hatással voltak a század építészetére. Fő képviselői: Mondrian, Tatlin, a magyar Moholy-Nagy László, Kassák Lajos. http://www.kepszotar.hu

A 20. századi irodalom korszakai Századforduló, századelő: avantgárd mozgalmak (Magyarországon: a Nyugat) 30-as évek: újklasszicizmus (50 – 60-as évek Magyarországa: szocialista realizmus) 60 – 70-es évek: posztmodern

A posztmodern befogadásesztétika Hans-Georg Gadamer (1900 – 2002): Gadamernek köszönhetö a hermeneutika modern értelmezése. A művészet a valóság és valóságkeresés területe. Ennek megfelelően az irodalmi műveket a világ megértésének egy lehetséges formájaként értelmezi. A szövegek megértése és értelmezése nemcsak a tudomány feladata, hanem nyilvánvalóan a világ emberi megtapasztalásáé is.

Jacques Derrida (1930 – 2004): Módszere a dekonstrukció, melyet mind a filozófiában mind az irodalomelméletben alkalmaznak (főként ez utóbbiban lényeges a konstruktivizmussal való szembenállása). Lényege a fogalmak, illetve irodalmi alkotások lebontása, visszabontása és sokszor a szabad asszociáción alapuló újraépítése, melyet újabb visszabontás követ, anélkül, hogy valaha is végső értelemmel bíró interpretációhoz jutnánk. Nincs végső értelem, csak az interpretáció előrehaladása. Derrida nyelvfilozófiájára jellemző, hogy a nyelv metaforikusságát hangsúlyozza: a nyelvi jelek egymásra utalnak, egymást tükrözik.

Néhány alkotó a 20. század világirodalmából Henry James (1843 – 1916): tudatregény Marcel Proust (1871 – 1922): Az eltűnt idő nyomában – emlékező önéletrajzi regény James Joyce (1882 – 1941): Ulysses – parafrázis, modern téridő szemlélet, tudatfolyam, belső monológ, montázstechnika A széppróza intellektualizálódik. A cselekmény és a jellemábrázolás háttérbe szorul. A szereplők tudatában lezajló belső történések kerülnek középpontba. Bonyolultabb az időszemlélet, megnő a szubjektív idő szerepe. Gyakori a nézőpontváltás.