Közlekedésinformatikai és Telematikai Egyetemi Tudásközpont Hivatalos megnyitó 2006. november 3.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
I NFORMÁCIÓS T ÁRSADALOM T ECHNOLÓGIÁI PÓLUS Dr Magyar Gábor BME
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Stratégiai tervezés.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
III. A logisztika jövője
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
NELI-projekt bemutatása
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Műegyetem - Kutatóegyetem Járműtechnika, közlekedés és logisztika.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Vállalkozásmenedzsment I.
SMART KÖZLEKEDÉS A FENNTARTHATÓ VÁROSFEJLESZTÉSBEN Buzási Attila Szalmáné Dr. Csete Mária Dr. Németh Bálint
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
BYTE Projekt FP 7 Gergely László MBA NIIF Intézet Big Data 2016 Európában és a világban – nem csak a szakma, esettanulmányok is.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Csabai Renáta Projektmenedzser Pannon Gazdasági Hálózat Egyesület
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Előadás másolata:

Közlekedésinformatikai és Telematikai Egyetemi Tudásközpont Hivatalos megnyitó november 3.

Tartalom A Tudásközpont tematikája Motiváció, feladatok, lehetőségek kihívások A Tudásközpont céljai Helyzetelemzés, a tudásközpont definíciója, a projekt hasznosulása A Tudásközpont feltételrendszere Az NKTH döntése – és következményei Együttműködési megállapodás

Az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) kialakulása Motiváció, feladatok, lehetőségek,kihívások

A közlekedési rendszer felépítése A társadalom és annak igényei A jármű, mint a mobilitás eszköze A jármű, mint a mobilitás eszköze A közlekedés infrastruktúrája Az irányító rendszer (szabályok, előírások)

Motiváció: társadalmi igények Különböző szintű igények Elsődleges: élelmiszer, (ivó)víz, ruházat, tüzelőanyag Másodlagos: hivatással, foglalkozással, igazgatással kapcsolatos feladatok Harmadlagos: szórakozás, turizmus stb. Mennyiségi növekedés Napjainkban több mint 800 millió gépjármű van forgalomban Ez a szám évente 40 millióval növekszik És a folyamatnak még nincs vége … A közlekedés meghatározó eleme a társadalmi igény, de alakulását a környezet és a technológiai megoldások is befolyásolják.

Motiváció: számszerűsítve

Előrejelzések és tények A közlekedési volumen, különösen a kelet-nyugati irányban 2010-ig 55-95%-os mértékben nő Európában Ezen belül a közúton történő áruszállítás emelkedik a legnagyobb mértékben, aminek alapvető indoka a „just-in-time” beszállítási rendszer A haszonjárművek szerepe a legnagyobb ebben a növekedésben Emelkedik a kombinált szállítási rendszerek jelentősége is, azonban a közúti szállítás továbbra is meghatározó marad

Legfontosabb feladatok Személy- és vagyonbiztonság növelése Utazások időtarta- mának / költségének csökkentése Multimodális szállítási módok elősegítése Környezeti hatások mérséklése

Többszintű megközelítés Az ország és a régióközpontok (nemzetközi) elérhetőségének javítása A térségi (régión belüli) elérhetőség javítása A városi és agglomerációs közösségi közlekedés fejlesztése Az áruszállítás logisztika közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése

Ellentmondó követelmények A mobilitás iránti igény Környezet- védelem Technológiai hatékonyság növelése ∫ Az ellentmondások feloldása interdiszciplináris kutatás-fejlesztési tevékenységet igényel!

Milyen lehetőségeink vannak? LehetőségekMellette szólEllene szól A közúti személy és teherforgalom csökkentése és más eszközök igénybevétele Lényegesen kisebb környezeti hatás Alacsonyabb flexibilitás A közúti infrastruktúra fejlődése felgyorsul, intelligenssé válik Erős gazdasági hatás (munkahelyek, stb.) Lassú, társadalmi tiltakozással jár A nem út jellegű közlekedési infrastruktúra fejlesztése Azonnali hatásAz adott problémát csak részben kezeli A közlekedési sűrűség növelése (kisebb követési távolság, nagyobb megengedett járműsebesség) Nincs infrastrukturális igényeJelentős mértékben csökkentheti a közlekedés biztonságát A jármű megengedett terhelésének és méreteinek növelése Jelentősen megnövekedett szállítási kapacitás Az infrastruktúra terhelése megnő, vagy módosítást igényel

Mi is az ITS? Intelligens járműrendszer (IVS) Intelligens forgalmi rendszer (ITS1) Intelligens közlekedési rendszer (ITS2) Funkció: jármű biztonsága, gyárilag beépített, kötelező vagy opcionális Információ átvitel, utólagosan / gyári, kötelező / opcionális Gazdaságosság, utólagos / gyári, csak speciális járműfajtákon használatos Vehicle Bus

Miért éppen tudásközpont? Helyzetelemzés, a tudásközpont definíciója, a projekt hasznosulása

Helyzetelemzés (SWOT) Erősségek Jó földrajzi elhelyezkedés, gazdaságföldrajzi adottságok Az EU legkeletibb autópálya- végpontja Vasúti, közúti főút-hálózat sűrűsége Kiterjedt közösségi közlekedés, a fővároson belül jól szervezett villamos- és buszközlekedés Az európai átlagnál kedvezőbb vasúti szállítási arány Gyengeségek Budapest-központú hálózat Dinamikusan nő a közúti forgalom az egyéb közlekedési módok rovására A közutak nem megfelelő szintű és műszaki paraméterű kiépítettsége Nem kellőképpen összehangolt a tömegközlekedés (menetrendek, csomópontok, utas-információ) A közlekedési infrastruktúra – hiányosságai következtében – nem támogatja megfelelően az áruszállítás logisztikai kiszolgálását

Helyzetelemzés (SWOT) Lehetőségek Az ország és a főváros európai léptékben is kiemelt jelentőségű stratégiai földrajzi hellyé válhat A kelet-nyugati kereskedelmi forgalom növekedéséből, az Adriai, Fekete-tengeri kikötő- fejlesztésekből adódó gazdasági lehetőségek EU határ-országként árumegállítási lehetőség kihasználása Veszélyek Tranzit országgá válás esetén csak a forgalomnövekedésből származó negatív hatások érvényesülnek A közutak burkolatának leromlása a terhelési határérték növelésével visszafordíthatatlanná válik Folytatódik a vasút térvesztése A szomszédos országok bizonyos irányokban komoly versenyt jelenthetnek Forgalomnövekedés rontja a közlekedés­biztonságot, növekszik a települések tranzitforgalma és a környezetének terhelése

Üzleti környezet BMF KITT EU Közlekedéspolitika 2001–10 („Fehér Könyv”) Magyar Közlekedéspolitika 2003–15, NFT2 EU Közlekedéspolitika 2001–10 („Fehér Könyv”) Magyar Közlekedéspolitika 2003–15, NFT2 Komplementer területen működő RET-ek, kiemelt stratégiai partner a BME EJJT Komplementer területen működő RET-ek, kiemelt stratégiai partner a BME EJJT ERTICO CVIS (EU FP-6, 40 millió €) ERTICO CVIS (EU FP-6, 40 millió €) Folyamatos technológiatranszfer az informatika fejlődését meghatározó világcégekkel Folyamatos technológiatranszfer az informatika fejlődését meghatározó világcégekkel „Vevők” Stratégiai partnerek „Szállítók” Versenytársak

Mi is az a „tudásközpont”?

A tudás, amely az ipari partnerek, a BMF intézetei, és a kutatóintézet együttműködéséből jön létre: a Neptun-hoz kapcsolódó kutatási dokumentációkezelő rendszerben strukturált módon összegyűjtve, kutatási jelentések, koncepciótervek, esettanulmányok, szoftver- és hardverspecifikációk, tesztleírások, FMEA, kutatási módszertan, eszköztárak stb. formájában; a kialakult eljárásmódok formális projektmenedzsment rendszerben való rögzítésében; a főiskolai intézetek kutatási tapasztalataiban; és az ipari partnerek esetleges termékeiben.

Mi is az a „tudásközpont”? Az üzleti folyamatok, melyek a tudásközpont működési folyamatai írják le és szabályozzák, e nélkül a későbbi, üzleti típusú működés elképzelhetetlen. A központi laboratórium, az összes befektetett eszközt beleértve. A menedzsment-rendszer és működési tapasztalatai, mely a program három éve során halmozódik fel. Az ipari szereplőkkel való kapcsolati háló kiépülése, e nélkül a későbbi, piaci viszonyok között való helytállás elképzelhetetlen.

A projekt rövidtávú hasznosulása Piacképes információs technológiák fejlesztése, összhangban a Magyar Közlekedéspolitika, és az EU „Fehér Könyv” prioritásaival. Kiemelt feladat a közösségi közlekedés (agglomerációs, városi, és vasúti közlekedés) számára történő ITS alkalmazások fejlesztése. Összefüggések az elektronikus díjszedéssel, a forgalomirányítással, a lehető legkisebb környezetterhelési megoldásokra törekvéssel, a szolgáltatási színvonallal és a közlekedés biztonságával. Az ITS hazai közép- és felsőfokú oktatási programjának kidolgozása.

A projekt középtávú hasznosulása Üzleti modell (pl. koncessziós lehetőségek) kidolgozása a privát befektetések ösztönzése, a működő tőke bevonása érdekében (mind az infrastruktúra, mind az eszközállomány korszerűsítésébe, valamint a szolgáltatások színvonalának fejlesztésébe). A folyamat ösztönzése egy (államilag finanszírozott) működő demonstrációs rendszer létrehozása által, amely bemutatja a lehetséges kényelmi szolgáltatások teljes skáláját. Az infrastrukturális fejlesztések logisztikai szempontok alapján történő újragondolása az intermodális közlekedési lehetőségek figyelembe vételével, illetve az ITS eszközállomány telepíthetősége szempontjából. Az Európai Unió irányelveinek, a kapcsolódó EU-s projekteknek, illetve tágabb értelemben a nemzetközi gyakorlatnak hazai körülmények között való alkalmazhatóságának vizsgálata.

A projekt hosszútávú hasznosulása Az utazóközönség és a szolgáltatók érdeklődésének felkeltése (üzleti) esettanulmányok kidolgozásával és bemutatásával, elsődleges szempontként figyelembe véve a működőképesség fenntartását, illetve a szolgáltatások minőségének lehetőség szerinti javítását. Átfogó (országos szintű) párbeszéd kezdeményezése a hazai szolgáltatók között, annak érdekében, hogy a technológiai nehézségek (mind a járművekben, mind az infrastruktúrában elhelyezett ITS támogató eszközök vonatkozásában) elháruljanak a különböző rendszerek kommunikációja elől. Átfogó (országos szintű) párbeszéd kezdeményezése a kapcsolódó (támogató) szektorok piaci szereplői között, melynek célja a megfelelő üzleti modell kidolgozása az üzemeltetési és menedzsment költségek, illetve a bevételek megfelelő felosztása érdekében.

A BMF-KITT megalakulása Az NKTH döntése – és következményei

Hol állunk most? A pályázatot (a benyújtott javaslathoz képest megváltozott tartalommal) elfogadta a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal A támogatási szerződés aláírásra került A kért előleg utalása folyamatban van Hivatalos indulási dátum: október 1. Első beszámoló: szeptember 30.

Főiskolai szervezet létesítése A Szervezeti és Működési Rend 3. §-ába új (6) bekezdés kerül beszúrásra, melyet követően a bekezdések száma eggyel növekedik. Az új bekezdés: (6) A Közlekedésinformatikai és Telematikai Egyetemi Tudásközpont a közép-magyarországi statisztikai és fejlesztési régióban az oktatást, a kutatást és fejlesztést, az innovációt segítő, a tudást, a kutatási eredményeket menedzselő, a Budapesti Műszaki Főiskola keretein belül működő önállóan gazdálkodó szervezeti egység, amely szolgáltatásaival segíti az oktatás, a tudás, a kutatási eredmények gazdasági életben történő hasznosulását.

A konzorcium Budapesti Műszaki Főiskola Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. Ramsys zRt. SDA Stúdió Kft. Inventure Autóelektronikai Kutató és Fejlesztő Kft. TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Rt. Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Rt. Állami Autópálya Kezelő Zrt.

Az irányítás szintjei A projekt portfolió stratégiai célkitűzéseknek megfelelő összeállítása A projektek felügyelete, és a projektvezetők támogatása a kitűzött célok elérése érdekében Interdiszciplináris projekt végrehajtás Mátrixstruktúra Projektszervezet Diszciplináris szervezet Igazgató Tudományos igazgató Fejlesztési igazgató Titkár Programmenedzser Prof. Dr. Rudas Imre Prof. Dr. Bokor József Prof. Dr. Várlaki Péter Dr. Tóth Attila Oláh Antal Irányító Testület Irányító Testület Tudásközpont menedzsment Tudásközpont menedzsment

Irányítási struktúra

BME – BMF együttműködés Az NKTH javaslata alapján, szakmai, oktatási, és a működést érintő területeken

Az NKTH javaslata alapján (9.6) A Kedvezményezettek tudomással bírnak arról, hogy a támogatási döntés értelmében javasolt a BME Elektronikus Jármű és Járműirányítási Tudásközpont- tal való együttműködés a projekt végre- hajtása során. Jelen pont megsértése a támogatási döntésben foglaltak felülvizsgálatát, illetőleg a támogatási szerződés megszüntetését eredményezheti.

Az együttműködés tárgya Közös szakmai munka Kutatási programok összehangolása, konferencia, publikációk, eszközök Közös oktatási tevékenység BSc/MSc tantárgytematikák, jegyzetek Menedzsment tapasztalatok megosztása Üzleti folyamat modell, projektmenedzsment rendszer

Köszönöm a figyelmet! Dr. Nádai László Igazgató