Kognitív modellek, sémák, attribúciók

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Érzelmek és kultúra összefüggései
Önismeret.
A pszichiátriai beteg vizsgálata
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Társismeret.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A pánikbetegség kezelése
EMLÉKEZÉS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Bizalom a szervezetekben
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
Személyiséglélektan I.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
MOTIVÁCIÓ.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A kognitív önszabályozás perspektívája
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
A lehetséges énképek.
A társas viselkedés pszichológiája
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Rendészeti vezető-kiválasztás
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A pszichikumról általában
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
oktulajdonító ítéletek
Fenomenológiai megközelítés
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Az emberi agresszió.
„Kihívások és válaszok” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, október 24.
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
A kreativitás és a bölcsesség
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Kutatásmódszertani dilemmák
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Kognitív személyiségelméletek
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Reflektív gondolkodás
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
Tanácsadás az iskolában
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A kvalitatív módszerek homunkulusza
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Előadás másolata:

Kognitív modellek, sémák, attribúciók

Az emberi működés metaforái A számítógép Információfeldolgozás Döntési folyamatok A robot célorientáltság

Információfeldolgozás Sémák: mind a kategóriák általános jelentéséről, mind az egyes esetekről tartalmaznak információt Prototípus, életlen halmaz

A séma szerepe Az új tapasztalatok, élmények felismerését szolgálja Az információt szervezett struktúrába illeszti Alapértelmezést ad

A sémák kidolgozottsága

Szociálisan jelentős sémák Szociális megismerés: sémákat alakítunk ki a szociális környezetről is Egyénekről Nemi szerepekről Társas viszonyokról Érzelmi tapasztalatokról stb… Énsémák: az önmagunkról szóló szervezett tudáskészlet

Az énsémával kapcsolatos vizsgálatok Énkomplexitás (Linville) Lehetséges szelfek (Markus, Nurius) A képességeinkről szóló gondolkodás (Dweck)

Sémák hierarchiája

Attribúciók (oktulajdonítás) Heider Számít a nézőpont Sémáink befolyásolják Siker és kudarc attribúciója Weiner 2 dimenziója: az okság helye és az okok stabilitása

Az emlékezet szerveződése Szemantikus emlékezet Epizodikus emlékezet Forgatókönyvek Deklaratív és procedurális tudás

Szemantikus és epizodikus emlékezet hálója

Az emlékezeti háló vizsgálatai Priming (előfeszítés) kísérletek

Kognitív személyiségelméletek Mischel: a személyiség kognitív változói A személy kompetenciái Kódolási stratégiák és személyes konstrukciók Elvárások: inger-következmény és viselkedés-következmény elvárások Szubjektív érték (incentív) Önszabályozó rendszerek és tervek

Személyiségvizsgáló eljárások Interjú, önjellemző skálák, hangos gondolkodás, gondolatminták gyűjtése Eseménykövetés

A viselkedészavarok magyarázata Az információfeldolgozás hiányosságai Beck: depresszív énsémák A környezeti kihívásra utomatikus gondolatok → tovaterjedő aktiváció → negatív érzelmek Kognitív triász: az énnel, a világgal és a jövővel kapcsolatos gondolatok

A kognitív terápia Beck: a kognitív keretek átstrukturálása. Nem automatikus, hanem kontrollált gondolatok Módszerek: Hajtson végre olyan dolgot, aminek a negatív kimenetelét várja Ellenőrizze hipotéziseit Próbálja ki magát más területen