Oltványi Gábor József Önálló laboratórium 1 – beszámoló

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szubliminális üzenetek
Advertisements

PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Korpusz-alapú szövegfelolvasó rendszer fejlesztése
Takács György 15. előadás Készítette Feldhoffer Gergely
Nyugdíj.
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
Készítette: a Dalai Láma
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Dialógus rendszerek május 10.. Dialógus rendszerek Discourse, dialogue analysis Ember-gép interakció Tutoring Adatbázis keresések Információkinyerés.
Kommunikáció.
Statisztika Érettségi feladatok
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Számítógépes képelemzés 2007/08 I. félév Előadó:Dr. Gácsi Zoltán Gyakorlatvezető:Póliska Csaba Koncz-Horváth Dániel.
Bárdi Tamás előadására építve
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Takács György 1. előadás
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Beszédfelismerés neurális hálózatokkal Takács György 13. előadás 2012.
Beszéd és érzelem Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Információs Technológia Kar Beszédfelismerés és szintézis - előadás április 12. Bárdi Tamás.
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Beszédjelek lineáris predikciója Takács György 4. előadás
Beszédfelismerés és beszédszintézis Spektrális módszerek a beszédfeldolgozásban Takács György 3. előadás Beszedfelism és szint
Péter Pázmány Catholic University, Department of Information Technology Beszéd és érzelem Beszédfelismerés és szintézis 7. előadás március 13. Bárdi.
Önleíró adatok: XML INFO ÉRA, Békéscsaba
2007 december Szuhay Péter SPECTRIS Components Kft
Nyolcadik előadás.
2007. március A TDK hete a Nyíregyházi Főiskola Műszaki és Mezőgazdasági Főiskolai Karán.
2011/2012. Iskolatípusok  Gimnázium 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos – hagyományos  Szakközépiskola 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos.
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
A Dávid és Góliát elbeszélés szövege (1Sám 17). A dolgozat célkitűzései a 1Sám 17 ősszövegének rekonstrukciója a szövegvariánsok között felmerülő eltérések.
A dysarthria megjelenési formái a spontán beszédben
1 A NAPFOGYATKOZÁS Készítette: Kala Pál
Magyar nyelvtanulók angol lexikai hangsúlyának akusztikai vizsgálata Nagy Judit SZTE Nyelvtudományi Doktori Iskola Angol Alkalmazott Nyelvészeti Program.
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási.
Többlépcsős, interaktív esetmegoldások
Alapfogalmak.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Felügyelő tanári feladatok ellátása a középszintű írásbeli érettségi vizsgán május összeállította: Krausz Attila.
Paleobiológiai módszerek és modellek 4. hét
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
VEZETŐ IS EMBER. HGHJ MAI PROGRAM 10:00 JÁTSZMÁK/KONFLIKTUSOK – KISS PÉTER ELŐADÁS 10:30 JÁTSZMÁK CSOPORT 11:30 TEA- és KÁVÉSZÜNET 12:00 ENERVÁLTSÁG –
Pályaválasztás Pályaválasztás
Emelt szintű matematika érettségi
Kvantitatív módszerek
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Az alapvető kommunikáció
Mikroökonómia gyakorlat
Akusztikai mérések Sztahó Dávid
Anyagtudomány és Technológia Tanszék ANYAGTUDOMÁNY tárgy 2004/2005. I. félév. 1.– 7. tankör.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. – 02.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Vigyázat: minden üzenet!
Automatikus értékelés- és érzelemelemzés magyar nyelvű szövegeken V ARJÚ Z OLTÁN Precognox Informatikai kft. A NYÍLT INFORMÁCIÓGYŰJTÉS.
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A nyelv mint jelrendszer
Kockázat és megbízhatóság
Leíró nyelvtan - adatbázisból
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Előadás másolata:

A beszédben megjelenő érzelmek és a prozódia – elsősorban a beszéddallam – kapcsolatának vizsgálata Oltványi Gábor József Önálló laboratórium 1 – beszámoló PPKE–ITK, 2007.12.17. Konzulens: Takács György, Bárdi Tamás http://digitus.itk.ppke.hu/~oltgajo/tan/7/onlab1/

Prozódia a beszédben a beszéd szupraszegmentális akusztikai jegyeit leíró tudományága: több szegmentumon, azaz fonémán, vagy hangsoron átívelő jelenségek intonáció: hanglejtés, beszéddallam, hangerő és hangsúlyok, beszédritmus, tagolás, sebesség, szünetek, hangszín

Diszkrét emóciók Ekman: alapérzelmek/diszkrét emóciók: meglepetés félelem harag öröm szomorúság undor

Folytonos érzelmi dimenziók Aktivitás („befolyás”) Power Activity Valence Intensity Értékelés: jó/rossz (intenzitás)

Érzelmek a beszédben „Érződik a hanghordozásán, hogy…” itt különböző prozódiai jegyekre gondolunk elsősorban: beszéddallam, hangerő nem egyértelmű…

Érzelmes beszéd adatforrások beszédminta-adatbázisok: színészek által fölmondott, eljátszott érzelmek riporterek naiv embereket beszéltetnek, befolyásolva érzelmeiket stb.

Célkitűzésünk Valódi, átélt érzelmek Felnőtt, naiv beszélő eljátszott érzelmek nem jók Felnőtt, naiv beszélő gyerek: változóan, nem fejezi ki helyesen az érzelmeit szakértő, képzett beszélő: magyarázós – kontrolláltak az érzelmei Jó minőségű felvételek telefonbeszélgetés nem jó

Anyagminták, földolgozás Magyar Rádió: Vendég a háznál c. műsora „gyerekekről felnőtteknek” – interjúk 1-2 mondatos érzelmes részletek érzelmek váltakozásának vizsgálata, XML-tagek annotálása a szöveghez, diszkrét és folytonos érzelmi szempontok szerint. 3-4 szótagos szavak/kifejezések, amelyben érzelmes dallamvonulat figyelhető meg Praat: pitch markok bejelölése a meghallga-tásos kísérlethez (beszédhang stimulusok)

1. példa: pármondatos szöveg elemzése – Közelről Lillákat se ismerek. De a lányom az abszolút lilis. Szóval ... – Mi az, hogy lilis? Mit jelent az, hogy lilis, milyen egy Lili? – O'an-olyan nagyon nőcis. Olyan nagyon kis helyes kis csaj. És tényleg, első perctől kezdve, szóval, nagyon kis csajos volt, és tény- leg olyan 'an olyan lillás. d1.XML f1.XML

2. példa: rövid részlet elemzése „abszolút lilis” Vocal fry

További példák: # szöveg (kezdete) hang kép szöveg diszkrét .xml folytonos .xml d+f .xml műsor ideje 1. Közelről Lillákat se ismerek… 1.wav 1.jpg 1.txt d1.xml f1.xml df1.xml VaH, 2007.04.02.het-k13, 8:10-12:34 részből 1.1. abszolút lilis 1-1.wav 1-1.png   1.2. csajos volt 1-2.wav 1-2.png 1.3. de a lányom az 1-3.wav 1-3.png 1.4. nőcis 1-4.wav 1-4.png 2. Nem kérdeztünk nagyszülőket… 2.wav 2.jpg 2.txt d2.xml f2.xml df2.xml 2.1. föl se merült 2-1.wav 2-1.png 2.2. nem mondták, hogy nem 2-2.wav 2-2.png 2.3. névválasztás 2-3.wav 2-3.png 3. Kikapcsolt az agyam… 3.wav 3.jpg 3.txt d3.xml f3.xml df3.xml VaH, 2007.04.06.pen-k13, 4:00-tól kezd. részből 3.1. valóban 3-1.wav 3-1.png 3.2. a vége 3-2.wav 3-2.png 4. ’N tehát nehéz olyan… 4.wav 4.jpg 4.txt d4.xml f4.xml df4.xml VaH, 2007.04.06.pen-k13, 17:26-tól kezd. részből 4.1. el lehet 4-1.wav 4-1.png 4.2. mondani 4-2.wav 4-2.png 4.3. el lehet mondani 4-3.wav 4-3.png 5. Anyuval-apuval? Neem, dehogy… 5.wav 5.jpg 5.txt d5.xml f5.xml df5.xml VaH, 2007.04.19.csu-k13, 11:20 körüli részből 5.1. neem, dehogy 5-1.wav 5-1.png 5.2. megölnének 5-2.wav 5-2.png 6. Hát, az az igazság, hogy … 6.wav 6.jpg 6.txt d6.xml f6.xml df6.xml VaH, 2007.05.21.het-k13, 10:50 körüli részből 6.1. voltam 6-1.wav 6-1.png 6.2. elvetéltem 6-2.wav 6-2.png

Összegzés a féléves munkáról Munka volt: Hosszú: végighallgatni a műsorokat Programrészlet a beszédhang stimulusokhoz Saját megérzések alapján végig taggelni a szövegeket XML (DTD, XSLT) fájlok pontos szintaxisa Ez csak kis adatbázis, de bővíthető. Jövőterv (?) nyelvtechnológia bevonása a beszéd és érzelmek kapcsolatának vizsgálatába

Hallás-teszt