Pedagógus szakmák kompetenciaprofiljai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
Dr. Baráth Tibor szeptember 16.
A projekt bemutatása Feladatok és eredmények Mentor(h)áló Azonosítószáma: TÁMOP /1/B Homor Géza szakmai koordinátor.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
A gyakorlatvezető mentor
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Székely István fejlesztési tanácsadó
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere Dr Baloghné Nagy Katalin pályaorientációs tanácsadó 2013 / 2014.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Kompetencia alapú szakoktatás
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Előadás másolata:

Pedagógus szakmák kompetenciaprofiljai Cseh Györgyi ügyvezető Qualitas T&G Kft. Szeged

MENTOR(h)ÁLÓ PROGRAM Szegedi Tudományegyetem konzorciumvezető Pályázati célok 1. Pedagógusképzést támogató regionális szakmai szolgáltató- és kutatóközpont és hálózati együttműködés kialakítása, működtetése

Pályázati célok - folyt. 2. A kompetencia alapú oktatást biztosító és fejlesztő pedagógusképzés tartalmi megújításának támogatása: a kompetencia alapú pedagógusképzés megvalósításához szükséges kompetenciák meghatározása, erre építve a képzési programok tartalmi/módszertani átalakítása 3. A pedagógusképzésben közreműködők kompetenciáinak fejlesztése, kiemelt figyelemmel a gyakorlati képzésre és a mentori szerepet ellátó pedagógusokra.

Feladatok Kompetenciák meghatározása Ennek megfelelően a képzési programok tartalmi/módszertani átalakítása Hallgatók kompetenciáinak mérése, fejlesztése Gyakorló pedagógusok kompetenciáinak mérése, fejlesztése

Nemzetközi tapasztalatok Az Európai Bizottság Közleménye (Common European Principles for Teacher Competences and Qualifications”. 15.12.2004 Elvárások, ajánlások a pedagógusképzéssel kapcsolatban A pedagógusképzés társadalmi összefüggései A pedagógusképzés közös európai alapelvei A pedagógusképzés kulcskompetenciái Ajánlások a pedagógusképzés nemzeti stratégiái számára

Nagy-Britannia Képességekre vonatkozó megállapodás a szektorokban (Sector Skills Agreement) „Skills for Business” hálózat Az LLUK (élethosszig tartó tanulás szektorális tanácsa) Kompetenciaelvárások meghatározása a szektorban működőkre Széles körű társadalmi egyeztetés Sokrétű adatgyűjtés, elemzés, empíriára támaszkodó fejlesztés Képzési kínálat elemzése, a kompetenciafejlesztés akadályai, fejlesztések, hatásvizsgálat

Hollandia: jól képzett tanárok a minőségi oktatásért Interperszonális kompetencia Pedagógiai kompetencia Szaktudományi tudás és módszertani kompetencia Szervezési kompetencia Kollégákkal való együttműködés kompetenciája Az iskolai környezet (ki)alakításának kompetenciája Reflektív és fejlesztési kompetencia Interperszonális kompetencia Az interperszonális kompetenciával rendelkező tanár jó vezetőként jelenik meg. Barátságos és együttműködő légkört teremt, kommunikációja nyílt és nyitottságra ösztönző. Önálló tanulásra ösztönöz, és interakcióiban megtalálja a megfelelő egyensúlyt útmutatás és tanácsadás, irányítás és nyomon követés, konfrontáció és kibékítés, helyesbítő intézkedések és ösztönzés között. 2. Pedagógiai kompetencia A pedagógiai kompetenciával rendelkező tanár a tanulói számára biztonságos tanulási és munkakörnyezetet nyújt, amelyben a diákok fogódzót találnak, és amely szociális, érzelmi és erkölcsi fejlődésük számára megfelelő keretet biztosít. A tanár meggyőződik arról, hogy tanulói tudják, hová tartoznak, hogy szívesen látják és megbecsülik őket, egymáshoz tisztelettel fordulnak, és lehetőségük nyílik arra, hogy egymásért felelősséget vállaljanak, kezdeményezhetnek és önállóan dogozhatnak, felfedezhetik, hogy mi iránt vonzódnak, milyen ambícióik vannak, és ezek alapján választhatnak további tanulásukat és munkájukat illetően. Tantárgyi és módszertani kompetencia A tantárgyi és módszertani kompetenciával rendelkező tanár alapos tantárgyi ismerettel rendelkezik, így segíti hozzá tanulóit annak a szükséges kulturális tudásnak az elsajátításához, amelyre mindenkinek szüksége van ahhoz, hogy a társadalom teljes értékű tagjaként tudjon létezni. A tanár a tantervi tartalmat, csakúgy, mint saját tevékenységét a tanulókhoz igazítja, odafigyel az egyéni különbségekre, a tanulókkal együtt egyéni tanulási utakat határoz meg, amely tartalmazza például a lehetséges tanórán kívüli tevékenységeket, valamint meghatározza a szakmai fejlődéshez szükséges tanulási utat is, tanulóit a tanulási és munkafeladatok elvégzésére motiválja, arra ösztönzi őket, hogy a lehető legjobban teljesítsenek, segít nekik abban, hogy feladataikat sikeresen végezzék el, megtanítja a tanulóknak, hogy hogyan tanuljanak és dolgozzanak mind egymástól, mind egymással, így fejlesztve önálló tanulásukat. Szervezési kompetencia A szervezési kompetenciával rendelkező tanár biztosítja, hogy tanulói rendezett és feladatközpontú környezetben dolgozhassanak. A tanár meggyőződik arról, hogy tanulói tudják, hol a helyük, és saját kezdeményezéseiknek mekkora tere van, tudják, hogy mit kell (vagy lehet) megtenniük, illetve, hogy ezt hogyan és milyen céltól vezérelve kell (vagy lehet) megtenniük. A kollégákkal való együttműködés kompetenciája Az a tanár, aki rendelkezik a kollégákkal való együttműködés kompetenciájával, hozzájárul a jó iskolai, pedagógiai, tanulási légkör kialakításához, így egyben hozzájárul a kölcsönös együttműködéshez és a jó iskolai szervezet kialakításához, amely azt jelenti, hogy a tanár kollégáival hatékonyan kommunikál és működik együtt, konstruktívan járul hozzá az értekezletekhez és egyéb megbeszélésekhez az iskolán belül, csakúgy, mint az iskola jó működéséhez szükséges tevékenységek elvégzéséhez, hozzájárul az iskola fejlesztéséhez és fejlődéséhez. Az iskolai munkakörnyezettel való együttműködés kompetenciája Az a tanár, aki munkakörnyezetében az emberekkel való együttműködés kompetenciájával rendelkezik, jó kommunikációt valósít meg, melybe bevonja a tanulók szüleit vagy a felügyeletükről gondoskodó személyeket, csakúgy, mint azokat a vállalatokat vagy intézményeket, melyekhez a tanulóknak a tanulás vagy képzés részeként köze lehet. A tanár hatékonyan használja ki az iskola szakmai hálózatát, ahol a tanulók oktatása, képzése vagy egyéb ügyek állnak a központban. A tanár felelősséggel és odafigyeléssel kezeli azokat a kapcsolatokat, melyeket az iskola képviseletében tart fenn. Az önreflexió és a fejlődés kompetenciája Az a tanár, aki rendelkezik az önreflexió és a fejlődés kompetenciájával, rendszeresen átgondolja saját szakmai nézeteit és kompetenciáit. Szakmai tevékenységét rendszeresen felfrissíti és fejleszti. A tanár tudja, hogy mi fontos saját szakmai gyakorlatában, és hogy mik a gyakorlat mögött meghúzódó standardok, értékek és oktatási nézőpontok, megfelelő elképzelése van saját kompetenciáiról, erősségeiről és gyenge pontjairól, szisztematikusan dolgozik saját szakmai fejlődésén, személyes fejlődését az iskola politikájának megfelelően irányítja, kihasználja azokat a lehetőségeket, melyeket az iskola nyújt számára saját személyes fejlődése terén.

Magyarország, NSZFI OKJ-ben szereplő szakmák műveléséhez szükséges kompetenciák meghatározása A szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása A szakmai követelménymodulok Szakmai kompetenciák (ismeretek, készségek) Személyes kompetenciák (pl. pontosság, önállóság, döntésképesség, türelem, megbízható, kitartó) Társas kompetenciák (pl. határozottság, irányítási készség, kommunikációs készség) Módszerkompetenciák (pl. gyakorlatias feladatértelmezés, figyelemösszpontosítás, áttekintő kép., helyzetfelismerés)

OM rendelet az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről Három kategória: szakmai tudás, képesség, szerepvállalás és elkötelezettség 15/2006. (IV. 3.) Hatékony szóbeli és írásbeli kommunikációs készség; Önismerettel rendelkezik, képes saját tevékenységével kapcsolatos kritikus reflexiókra, önértékelésre; Képes együttműködni; Felelősségtudattal rendelkezik stb. Az alábbi kategóriákban csoportosítva fogalmaz meg kompetenciákat: Szakmai tudás Szakmai képességek Szakmai szerepvállalás és elkötelezettség

A pályázati munka folyamata 1. Kompetenciák megfogalmazása – milyen kompetenciákkal kell rendelkezni ahhoz, hogy eredményes, sikeres pedagógus legyen valaki? 2. Hogyan tudjuk mérni, hogy hol tartanak a hallgatók, illetve a pedagógusok? 3. Ha meg tudtuk mérni, hogyan tudjuk fejleszteni az egyéneket, hogy megfeleljenek az elvárt kompetenciákat?

Kompetenciák meghatározása Szakirodalmi elemzés, nemzetközi tapasztalatok összegyűjtése Műhelyfoglalkozások Felhasználók: fenntartók, igazgatók, pedagógusok, szülők, diákok Képzők Kérdőíves felmérés Kompetencia-leírás

Kompetenciák differenciálása Szükség esetén Pályakezdők és gyakorlattal rendelkezők Óvónők, tanítók, tanárok, mentorok

Kompetenciamérés – hogyan?

RaDAr A RaDAr (Role Diagrammatic Approach) Több ezer szót, kifejezést tartalmazó kompetencia- térkép. A RaDAr nem méri a tudást, az ismeretet, de méri a készségeket, képességeket, attitűdöt és motivációt.

Fejlesztés Programok és személyek fejlesztése Programok Meg lehet vizsgálni, hogy az egyes képzési programok, tantárgyak milyen kompetenciákat fejlesztenek? Hogyan kell ki-, illetve átalakítani a képzési programokat, hogy segítsék a kimeneti kompetenciákat elérni?

Pedagógus profilok magyar holland 16

Egyének fejlesztése Hallgatók esetében Képzési programok segítségével és egyénileg Pályán lévő pedagógusok esetében Pedagógus teljesítményértékelésének alkalmazásával Továbbképzések Mentorálás stb.

Kipróbált keretek, megszerzett tapasztalatok HEFOP 3.1.2 Térségi Iskola- és Óvodafejlesztő Központ program KOMP pedagógus profil kialakítása mérése Pedagógusok kompetenciáinak mérése Képzések kompetenciafejlesztő hatásának vizsgálata Fejlesztés

Szakiskolai fejlesztési program Szakmaprofilok fejlesztése Tanulói kompetenciák mérése 80 tanuló, plusz 190 tanuló az 1000 Mester TISZK-ben Pedagógusok felkészítése a tanulók fejlesztésére Tanulók fejlesztése

Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok Gépi forgácsoló

Három asztalos tanuló

Szakképzési főigazgatók Főigazgatói profil létrehozása A főigazgatói feladatkörrel kapcsolatos kérdések előzetes megküldése Profilalkotó műhely a megrendelő képviselőivel Elvárások összegyűjtése, súlyozása Profil, leírás Szakmai kontroll a megrendelő részéről

Szakképzési főigazgatói funkcióprofil

Szakképzési főigazgatók – egy példa

megtisztelő figyelmüket! Útravaló… “A nehézség nem az új eszmék kialakításában rejlik, hanem a régiektől való megszabadulásban.” John Maynard Keynes közgazdász Köszönöm megtisztelő figyelmüket!