Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember 23.
I. A témaválasztás indoklása egyházi iskolák jelenléte a mai oktatási rendszerben az egyházi iskola választásának szempontjai, a családi háttér befolyása az egyházi iskola hatása a fiatalok döntései során a személyes hit szerepe döntéshozó helyzetekben
II. A kutatás céljai 1. az egyházi iskolába járó serdülők saját iskolájukhoz való hozzáállása, a sajátos egyházi iskolai programokhoz, tanáraikhoz, közösségükhöz való viszonyuk 2. a serdülők iskolaválasztási és életvezetési döntéseikkel kapcsolatos szempontjai
A kutatás módszere kérdőíves felmérés (41 item) minta: 90 középiskolás (54 fiú, 36 lány), helyszín: Szeged (Piarista Gimnázium, Karolina Gimnázium) megszólított korosztály: 10. osztály (16-17 évesek)
III. Eredmények 1. A megkérdezett serdülők alapvetően elégedettek saját iskolájukkal, tanáraikkal, közösségükkel. 2. Nemi különbségek mutatkoznak meg a döntések meghozatalában. 3. Az egyházi iskola stabil értékrendje befolyásoló tényező a serdülők döntéshozatala során. 4. A fiatalok személyes hite és imaélete segítséget jelent döntéseik meghozatalában. 5. A megkérdezett osztályközösségek kompromisszumkészek közös döntések során (azonos értékrend).
IV. Az eddigi kutatás „utóélete”, a téma iránti érdeklődés 1.- II. Katolikus Hittanár Konferencia (Gál Ferenc Hittudományi Főiskola, Szeged, ) 2. – kerekasztal-beszélgetés a a szegedi Dugonics András Piarista Gimnázium tanáraival (osztályfőnöki értekezlet, ) 3. – beszélgetés a kérdőív kitöltőivel (D.A.P.G. 10.b. osztály, )
V. A kutatás további irányai Követő kutatás elkészítése és strukturált interjúkészítés A kutatás kiterjesztése más (egyházi és nem egyházi) intézmények tanulóira
Legfontosabb felhasznált irodalom: Egyházi iskolák a rendszerváltás előtt és ma. Korzenszky Richárd OSB: Szünet nélkül, Egyházról, iskoláról. Bencés Apátság Tihany, Meleg Csilla: Iskola és társadalom. Dialóg Campus Kiadó, Budapest – Pécs, Osmer, R., - Fowler, J.: A gyermek-és serdülőkor a hitfejlődés szemszögéből. In.: Embertárs, 2007/2 Sági Matild: Az iskolaválasztás oksági modellje a racionáliscselekvés-elmélet alapján. Schweitzer, F.: Vallás és életút. Vallási fejlődés és keresztyén nevelés gyermek- és ifjúkorban. Kálvin Kiadó, Budapest, 1999.
Köszönöm a figyelmet!