„Tanszéki” struktúra vs. „Department” struktúra Hoffmann Judit Turi Katalin Nevelésszociológiai doktori program 1. évf. 2007. április.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Advertisements

A november 18-i workshop napirendje
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
SZOMSZÉDVÁRAK A határ menti településközi együttműködéshez szükséges kompetenciák fejlesztése a Nyugat-Pannon Eurégióban.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
Projektmenedzsment Erőforrás tervezés.
Szervezeti formák.
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
Közigazgatási alapismeretek
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM
Egyetem és vezetése-II Barakonyi Károly DSc Szent-Györgyi Albert díjas Jean Monnet egyetemi tanár
Divizionális (divíziós) szervezet
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
Vezetői Információs Rendszer felépítése
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Controlling a gyakorlatban
Bologna folyamat - hallgatók Barakonyi Károly DSc Pécsi Tudományegyetem.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
A szakképzés helyzete Magyarországon
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
Kommunikáció a felsőoktatásban Rós László PTE BTK, április 14.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
egyetemi tanár, főigazgató
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
Vállalkozásmenedzsment I.
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
Informatikai terméktanúsítás - a minőségi szoftver Az Informatikai Terméktanúsító Szervezet szerepe a HTE jövőképében Nagy Péter április 25.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI TANSZÉK Biztosítás és kockázatkezelés (oktatás – kutatás) dr. Farkas Szilveszter.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Óbudai Egyetem FENNTARTÓ Rektor Kancellár Szenátus
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Vezetői Információs Rendszer
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

„Tanszéki” struktúra vs. „Department” struktúra Hoffmann Judit Turi Katalin Nevelésszociológiai doktori program 1. évf április

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 2 Változások a felsőoktatásban „Life Long Learning” ’90-es évek elejétől szinte robbanás- szerű hallgató-növekedés Finanszírozási formák megváltozása Bolognai folyamat Szükséges az egyetemi irányítás paradigmaváltása Új fogalmak: stratégiai menedzsment, egyetemi kormányzás, department elv.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 3 Kormányzás /irányítás Fő feladata a hatalommegosztás a különböző hatalmi ágak között. Politika: a törvényhozás, a végrehajtó hatalom és az igazságszolgáltatás szétválasztása. Vállalati élet: Részvénytársasági forma. Tulajdonos- igazgatóság – menedzsment. Nem üzleti jellegű társulások. Ókori városok önkormányzati modellje, céhek vezetési módja. Középkori szerzetesrendek vezetési rendszere, ezt vették át a kor első egyetemei is.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 4 Kormányzás a felsőoktatásban I. A vállalati szférához képest jelentős eltérések. Vállalkozások: profit megtermelése és maximálása. Egyetemek: tudásalapú szervezetek, magasan képzett tagok, önálló munka, alkotói környezet A vállalati irányítás profitorientált módszerei változatlan formában nem alkalmazhatóak a felsőoktatásban.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 5 Kormányzás a felsőoktatásban II. Az 1990-es évekig hazánkban elit-oktatás, viszonylag kis létszámú hallgató. Az egyetemi vezetés szervezet-felépítése bürokratikus jellegű. Hazánkban Humboldt-i rendszer, karok, tanszékek. Amatőr mendzsment. Irányítás: Szabályzatok, előírások elkészítése. Vezetők: Tudományos cím, de a menedzseri ismeretek hiánya.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 6 Az egyetemi vezetés érdekcsoportjai - Külső szféra - Igazgatóság - Adminisztratív vezetők - Akadémiai szféra Ezen csoportok egymáshoz való viszonya, súlya határozza meg az egyetem vezetési stílusát, célrendszerét, az intézményi autonómia határát.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 7 A menedzsment Három szint: Felső szint – állami szintű irányítás Középső szint – adott egyetemek vezetési szintje Alsó szint – belső egységek, operatív irányítás

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 8 A hagyományos kari tanszéki struktúra Kar Dékán Tanszék Professzor program oktatás kutatás Professzor program oktatás kutatás Professzor program oktatás kutatás A rendszer viszonylag kis számú hallgató esetében kielégítően működik.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 9 Hallgatói létszám régen és ma A II. világháború előtt a teljes magyar felsőoktatás tanulói létszáma is csak fő körül mozgott. Pécsi Tudományegyetemnek 2006-ban több mint hallgatója volt. Hazánkban a felsőoktatásban ugyanebben az időszakban közel volt a hallgatók száma. Komoly szervezési feladatok, igény a menedzser-típusú vezetöi szemléletre.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 10 Másik probléma: a tanszékek rugalmatlansága. A státusba került oktatók számára fontos, hogy megfelelő mennyiségű tanórát tudjanak felmutatni. Képesek a program szükségletei helyett a saját érdekeik alapján meghatározni a programok tantárgyi feltételeit. „Csináljunk valamilyen szakot az oktatónknak!”

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 11 „Nincs annál haszontalanabb dolog, mint hatékonyan csinálni azt, amire tulajdonképpen nincs is szükség” (Mark Twain)

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 12 Department elven alapuló szervezet Programközpontok Saját stáb Department-ok Személyek Kutatási központok Saját stáb Állami finanszírozás, tandíj Megbízások, pályázatok

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 13 Programközpontok Feladat: Stratégiai irányítás. Felelősek: - programok kidolgozásáért, - az oktatás megszervezéséért, - az oktatás minőségéért, - az oktatás finanszírozásáért. A társadalom reális igényeit mérik fel a szakok indításához. Az erőforrásokkal is ők rendelkeznek, de az oktatást, oktatókat és a tananyagot a department-től igénylik.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 14 Department-ek A department nem más, mint a rendelkezésre álló emberi erőforrások „raktára”. Jellemzően nagy létszámú szervezeti egység. A department vezetője gazdálkodik az erőforrásokkal. Feladatai menedzser-jellegűek. Egyszemélyi felelősség terheli az erőforrásokkal való gazdálkodásért.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 15 Kutatási központok Rendelkeznek:- anyagi erőforrásokkal, - kutatási feladattal, - esetleg önálló kutatási státusszal. Emberi erőforrás szükségletük nagy részét ők is a department-ektől igénylik. Egy oktató (kutató) egyszerre több programban is részt vehet.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 16 A rendszer előnyei Program kp.-ok és a kutatási kp.-ok felelősek az anyagi, míg a department-ek az emberi erőforrás gazdálkodásért. A department-ek nem tudnak szakot “teremteni” az oktatóiknak. A department érdekelt abban, hogy oktatói “piacképesek” legyenek. A rendszer megszünteti a szakok túlburjánzását.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 17 A rendszer hátrányai, rizikófaktorok (véleményünk szerint) Versenyhelyzetet generál az oktatók között. Az oktatók nem érzik magukénak a programot, személytelenné válik a viszonyuk. A rosszul értelmezett helyi érdekek ismét összintézményi érdekek fölé kerülhetnek A szervezet változtatásától a tartalmi problémák megoldódását is azonnal várják.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 18 Összesítve: A megváltozott környezetre az egyetemeknek mindenképpen reagálniuk kell. A társadalom csak úgy hajlandó biztosítani a költségeket, ha meggyőződhet a hatékony felhasználásról. Az egyetemi kormányzást úgy kell kialakítani, hogy a felelősség kérdése egyértelmű legyen. A modern egyetemeken az oktatás és a kutatás funkciókat szétválasztották.

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 19 Milyen modellt válasszunk? Az egyetemeknek kell eldönteniük, hogy a meglévő, működő modellt választják, vagy újat alakítanak ki. Érdemes időt és energiát belefektetni az új megalkotásába, ha van egy létező, működő modell?

"Tanszéki" struktúra vs. "Department" struktúra. Hoffmann Judit Turi Katalin 20 Köszönjük megtisztelő figyelmüket!