AZ IRODALOMTANÍTÁS JÖVŐJE: DILEMMÁK, LEHETŐSÉGEK Avagy a teljességelvű irodalomtanítással kapcsolatos kételyek és a manipulált minikontextusok dicsérete.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Advertisements

A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Történeti episztemológia
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A tartalmi szabályozás kérdései Kaposi József október.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
AZ IRODALOMTANÍTÁS TENDENCIÁI A VILÁGBAN
Népszerű kultúra és magaskultúra
A nevelés stílusa.
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Készítette: Szatmári Kinga
Dilemmák a növendék felfogása körül (dilemma= tépelődésre való kérdés, nincs abszolút válasz) Ki lehet növendék? Ki a nevelés tárgya? Kit nevelünk? 1.Csak.
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
A suliNova /OSZMM integrált nyelvi-irodalmi (szövegértési) programja
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A szövegértés tanítása II.
A statisztikai jártásság megközelítései, modellje A (felső)oktatás szerepe Peter Kovacs Associate professor Department of Statistics and Demography, Faculty.
A feladatok szerepe Kaposi József.
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Újabb kalandba kezdünk …
A magyar kortárs gyermekirodalom elterjedése az iskolában
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
Gyermekvilág régen és ma
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Színes. SzínesSzíne s * Evangélikus címer Szín Szórakoztatva tanító történeteket szinte minden protestáns író írt, ezek tárgya azonban bibliai vagy.
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Kerber Zoltán: Irodalomtankönyvek négy évtizede Budapest, január 27.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

AZ IRODALOMTANÍTÁS JÖVŐJE: DILEMMÁK, LEHETŐSÉGEK Avagy a teljességelvű irodalomtanítással kapcsolatos kételyek és a manipulált minikontextusok dicsérete Pécs,

AZ IRODALOMTANÍTÁS JELENE – IRODALOMTANÍTÁSUNK MEGKÖVÜLT KONVENCIÓI 1. A KRONOLOGIKUS TANANYNAG- ELRENDEZÉS KIZÁRÓLAGOSSÁGA FELSŐBB ÉVFOLYAMOKON (4, illetve 6 éven át) 2. SZERZŐELVŰSÉG 3.TELJESSÉGIGÉNY – ILLETVE LÁTSZATÁNAK KELTÉSE 4.EGÉSZTANÍTÁS (Egész művek) 5. TUDOMÁNYKÖZVETÍTÉS

A konvenciókhoz való ragaszkodás indokoltsága 1. A KRONOLOGIKUS TANANYNAGELRENDEZÉS KIZÁRÓLAGOSSÁGA FELSŐBB ÉVFOLYAMOKON – Az önkényesség látszatának kerülése, tág keret. 2. SZERZŐELVŰSÉG – A leginkább magától értetődő kontextusa a műveknek az életmű. Az élménykifejezés elve… 3.TELJESSÉGIGÉNY – ILLETVE LÁTSZATÁNAK KELTÉSE – Még a látszatteljesség is jobb, mint az esetlegességet sugalló részlegesség. 4. EGÉSZTANÍTÁS – Nyilván a műegész hordoz üzenetet, a szemelgetés önkényes. 5. TUDOMÁNYKÖZVETÍTÉS – Ez az iskola hagyományos feladata, a többi komoly tárgy is ezt csinálja.

A TANÍTÁSI KONVENCIÓK NEGATÍV KÖVETKEZMÉNYEI ROHANÁS – ráadásul minden egyre időigényesebb, egyre nagyobb a kontextusdeficit, az auradeficit HELYETT-TANÍTÁS (kivonat, ismertető, tanszöveg a mű szövegével való interakció helyett) A DIÁKBEFOGADÓ SZEMPONTJÁNAK HÁTTÉRBE SZORULÁSA MIND A TANANYAG- KIVÁLASZTÁSBAN, MIND A TANANYAG- ELRENDEZÉSBEN, MIND AZ ÉRTELMEZÉSBEN

Néhány (ál)dilemma Teljességigény vagy fragmentáltság Művek vagy folyamatok Ismeretközvetítés vagy értelmezési stratégiák fejlesztése Kanonizált értelmezések közvetítése vagy a diákok válaszreakcióira való építkezés Tudományközvetítés vagy élményszerzési lehetőségek megszervezése Módszertani megújulás vagy a tananyag-kiválasztás és - elrendezés megújulása Hagyományközvetítés vagy kommunikációs képességfejlesztés MINDEN ILYEN (ÁL)DILEMMMA VALÓDI FELOLDÁST KÍVÁN(NA) A GYAKORLATBAN!

Jelen, múlt, kronológia Az irodalomtörténeti kronológia és az olvasóvá nevelés között konfliktus van (Dante és Zrínyi) A 20. századi, a kortárs és a populáris művek a tananyag végére szorulnak, kiszorulnak Mi a megoldás: a klasszikusokhoz kitekintésként beemelt kései művek vagy a radikálisabb szakítás a kronológiával? Jelenkori és populáris művek helye a magyarórán?

Kronológia és történetiség A régebbi művek tanításáról, a másság általi önmegértésről, a horizont tágításáról nem mondhat le a magyartanítás. A kronológia azonban nem azonos a történetiséggel. A történelmi érzékenységet, a hatás- és befogadástörténeti, a konvenciótörténeti megközelítést nem garantálja a kronologikus menet. Egyébként pedig mit is értünk történetiségen? Nem szólva a horizont-összeolvadásról, a mindig a jelen horizontjáról megkonstruált múltról.

Mi az az irodalomtörténet? A legmérvadóbb irodalomtörténetek vagy civilizációtörténetek vagy kritikai esszégyűjtemények. Az egyik típus nem a művészet története, a másik nem története a művészetnek. (R. Wellek – A. Warren) Jauss vagy más oldalról az újhistorizmus ugyan megújította az irodalomtörténetet, de egyik irány sem a teljes, kronologikus elbeszélések felé indult. (Az inkább piaci szükséglet.)

Keretek persze kellenek! A puszta fragmentumgyűjtemény, a fragmentalitás aligha lehet egy iskolai tárgy filozófiája. Keretek, kontextusok kellenek, csak nem az irodalom történetének vagy a magyar irodalom történetének nagyelbeszélése lehet az iskolai tárgy legmegfelelőbb, illetve egyetlen kerete. Kevesebbet, de alaposabban! szóbeli érettségi követelmények, az új NAT (?)

A jövő, a lehetőségek A) Bezárulás a tantárgyi hagyományba, merev, kronologikus kerettantervek alapján B) Módszertanilag, tanuláselméleti szempontból és irodalomszemléletben újító, a diákbefogadó szempontját, jelentésteremtő tevékenységét előtérbe állító, de a kronológiát alapvetően követő programok C) Az konstruktivista pedagógiát és a kooperatív módszereket új tananyag-kiválasztási és -elrendezési szempontokkal ötvöző programok E) Kreatívabb, alkotásközpontúbb, pl. a drámapedagógiából jobban merítő programok D) A kommunikációs képességfejlesztést előtérbe állító,- pragmatikusabb magyartanítás részét képező irodalomtanítás, illetve (integrált) magyartanítás

Mit kellene tanítani? Manipulált „minikontextusokat” Különböző kontextusokban való olvasást, értelmezést Nemcsak a módszeren kellene változtatni, hanem a rendszeren, az anyagelrendezésen is A műfajtörténetnek, az értelmezési stratégiák fejlesztését szolgáló anyagelrendezésnek teret kellene nyernie a kronologikus-irodalomtörténeti elrendezés mellett (pl. „Líraolvasás és líraértelmezés” vagy „Drámaolvasás és drámaértelmezés” című fejezetek a korszakfejezetek vagy szerzői fejezetek mellett)

Manipulált minikontextusok Miért ilyeneket tanítsunk? Mert a szerzői vagy a korszakföldolgozások sem a valót, hanem manipulált konstrukciókat tanítanak, csak bevallatlanul. Mert a minikontextust alkotó művek bevilágítják egymást, elősegítik egymás értelmezését, illetve az ilyen minikontextusokat a diákok is bővíthetik.

Néhány „minikontextus” I. Konvenciótörténeteket (pl. szonett, anakreontika, horáckodás, anekdotizmus) Szociálpszichológiai problémák köré kiválasztott szövegeket (pl. beilleszkedés, agresszió, előítélet) – hozzájuk poétikai fókusz is! Toposzokhoz, archetípusokhoz, alaptörténetekhez kapcsolódó mű-sorokat (pl. beavatás, sziget, kert, alászállás, a Biblia és az irodalom, felemelkedés, ősz, a csavargó alakja, Kohlhaas-történetek) Műfajtörténeteket (pl. óda, elégia, eposz, verses regény, komédia, ars poeticák, emberiségköltemények, analitikus drámák)

Néhány „minikontextus” II. Művek párbeszédét, régieket megszólító újakat, „rákmenetben” is Értelmezéstörténeteket, befogadás- és hatástörténetet (pl. Hamlet) Elemzési-értelmezési stratégiákat Adaptációkat, médiumváltásokat Esztétikai minőségek köré rendezett szöveghalmazokat (pl. a komikum) Mélyfúrásokat (1-2 pályakép, korkép)

Amiről nem volt szó, pedig… Két alapvető kihívás, befolyás, „csapásirány”: Az internet, az IKT és az irodalomtanulás A populáris kultúra és az irodalomtanítás