1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció az egyetemen c. konferenciájához Előadás időpontja: április 17.
2 A magyar Bolognai-folyamat kialakulása + „Bolognai-ország” vagyunk már?
3 Egyetemek típusai (4.d.) Egyetemek típusai (4.d.) angolszász, lineáris angolszász, lineáris duális duális Bolognai Nyilatkozat (5-8.d.) Bolognai Nyilatkozat (5-8.d.) előzmények, előzmények, cél, cél, főbb pontok, főbb pontok, oktatási szintek (Bachelor, Master) oktatási szintek (Bachelor, Master) Magyarországi reformok Magyarországi reformok megvalósult reformok (9.d.) megvalósult reformok (9.d.) megvalósítandó reformok (10.d.) megvalósítandó reformok (10.d.) Összegzés (11.d.) Összegzés (11.d.) Tartalom:
4 Egyetemek típusai angolszász, lineáris típus: angolszász, lineáris típus: egymásra épülő képzési szintek egymásra épülő képzési szintek Bachelor → Master → PhD Bachelor → Master → PhD Pl.: Franciao. Pl.: Franciao. duális: duális: egyetemi- és főiskolai képesítés különböző egyetemi- és főiskolai képesítés különböző általánosabb ismeret →szakismeretet adó képzési program általánosabb ismeret →szakismeretet adó képzési program Pl.: Magyaro., Németo., Ausztria Pl.: Magyaro., Németo., Ausztria *Kiss Ádám: A Bolognai Nyilatkozat és a felsőoktatás
5 Bolognai Nyilatkozat Bologna, június 19. Kiss Ádám, Oktatási Minisztérium Felsőoktatási helyettes államtitkára Kiss Ádám, Oktatási Minisztérium Felsőoktatási helyettes államtitkára Előzmények: Előzmények: Magna Charta Universitatum, Bologna, Magna Charta Universitatum, Bologna, szeptember 18. Sorbonne Nyilatkozat, május 25. Sorbonne Nyilatkozat, május 25.
6 Bolognai Nyilatkozat (2) Cél: Európai Felsőoktatási Térség (EFT) kialakítása, hatékony működtetése Cél: Európai Felsőoktatási Térség (EFT) kialakítása, hatékony működtetése Közös értékek vállalása Közös értékek vállalása Közös társadalmi, kulturális térhez való tudatos tartozás Közös társadalmi, kulturális térhez való tudatos tartozás Oktatásban történő együttműködés Oktatásban történő együttműködés Egyetemek autonómiájának megőrzése Egyetemek autonómiájának megőrzése
7 Bolognai Nyilatkozat (3) Főbb pontok: Főbb pontok: könnyen érthető, összehasonlítható fokozatot adó képzési rendszer bevezetése könnyen érthető, összehasonlítható fokozatot adó képzési rendszer bevezetése kreditátviteli rendszer bevezetése kreditátviteli rendszer bevezetése hallgatói, oktatói, kutatói mobilitás hallgatói, oktatói, kutatói mobilitás lépcsős képzés bevezetése lépcsős képzés bevezetése európai együttműködés támogatása európai együttműködés támogatása
8 Oktatási szintek: Bachelor: Bachelor: Középiskolai érettségi szükséges Középiskolai érettségi szükséges 180kredit/3év átlagban az elvégzés 180kredit/3év átlagban az elvégzés Elvégzéséhez középfokú nyelvi érettségi Elvégzéséhez középfokú nyelvi érettségi Továbbtanulás: Master VAGY Továbbtanulás: Master VAGY Kilépés a munkaerőpiacra Kilépés a munkaerőpiacra Master: Master: Bachelor szint elvégzése szükséges Bachelor szint elvégzése szükséges kredit/5 év (Bachelorral együtt) kredit/5 év (Bachelorral együtt) PhD: PhD: Tudósképzés, kutatási szint Tudósképzés, kutatási szint Master szint elvégzése szükséges Master szint elvégzése szükséges
9 Magyarországi reformok megvalósult reformok Kreditrendszer Kreditrendszer 2002-ben mindenhol kötelezővé tették a bevezetést 2002-ben mindenhol kötelezővé tették a bevezetést Kétciklusú képzés Kétciklusú képzés Bachelor/Master Bachelor/Master
10 Magyarországi reformok (2) megvalósítandó reformok Hallgatói mobilitás:* Hallgatói mobilitás:* Tanszabadság → Bologna Tanszabadság → Bologna 2% a mobilitási arány (20%helyett 4-5% 2010re) 2% a mobilitási arány (20%helyett 4-5% 2010re) Ok: kevés a támogatás Ok: kevés a támogatás Elhelyezkedés/munkaerőpiac kételyei Elhelyezkedés/munkaerőpiac kételyei *Edupress.hu
11 Összegzés „Szakmailag egyetértés van a bolognai folyamat helyességéről” – Manherz Károly* „Szakmailag egyetértés van a bolognai folyamat helyességéről” – Manherz Károly* „Nem tökéletes a bolognai rendszer, de nem is működik ennél jobb szisztéma” – Hiller István „Nem tökéletes a bolognai rendszer, de nem is működik ennél jobb szisztéma” – Hiller István További reformok, modernizáció További reformok, modernizáció *”Végeznek a kísérleti nyulak”. MOHA 2009.február *”Végeznek a kísérleti nyulak”. MOHA 2009.február
12 Irodalomlista : Kiss Ádám: A Bolognai Nyilatkozat és magyar felsőoktatás: ologna.doc+bolognai+nyilatkozat&cd=4&hl=hu&ct=clnk&gl=hu Kiss Ádám: A Bolognai Nyilatkozat és magyar felsőoktatás: ologna.doc+bolognai+nyilatkozat&cd=4&hl=hu&ct=clnk&gl=hu ologna.doc+bolognai+nyilatkozat&cd=4&hl=hu&ct=clnk&gl=hu ologna.doc+bolognai+nyilatkozat&cd=4&hl=hu&ct=clnk&gl=hu Barakonyi Károly (szerk.): A Bologna „Hungaricum”: Diagnózis és terápia. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, Barakonyi Károly (szerk.): A Bologna „Hungaricum”: Diagnózis és terápia. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, Barakonyi Károly: Rendszerváltás a felsőoktatásban: Bologna-folyamat, modernizáció. Akadémia Kiadó, Budapest, Barakonyi Károly: Rendszerváltás a felsőoktatásban: Bologna-folyamat, modernizáció. Akadémia Kiadó, Budapest, Tóth Tamás (szerk.): Az európai egyetem funkcióváltozásai: Felsőoktatási- történeti tanulmányok. Professzorok Háza, Budapest, Tóth Tamás (szerk.): Az európai egyetem funkcióváltozásai: Felsőoktatási- történeti tanulmányok. Professzorok Háza, Budapest, Barakonyi Károly: „Bologna folyamat: Kiért szól a harang?” Élet és Irodalom, november. 5. Barakonyi Károly: „Bologna folyamat: Kiért szól a harang?” Élet és Irodalom, november. 5. Kerekes Ágnes (szerk.): „Bolognai” szakok a felsőoktatásban. Dokusoft Kft., Budapest, Kerekes Ágnes (szerk.): „Bolognai” szakok a felsőoktatásban. Dokusoft Kft., Budapest, Kozma Tamás – Rébay Magdolna: A bolognai folyamat Közép-Európában. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, Kozma Tamás – Rébay Magdolna: A bolognai folyamat Közép-Európában. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, Ladányi Andor: A magyar felsőoktatás a 20. században. Akadémia Kiadó, Budapest, Ladányi Andor: A magyar felsőoktatás a 20. században. Akadémia Kiadó, Budapest, Polónyi István – Tímár János: Tudásgyár vagy papírgyár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, Polónyi István – Tímár János: Tudásgyár vagy papírgyár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2001.
13 Kritikusan kell szembenézni a bolognai rendszer hiányosságaival ID=22212 Kritikusan kell szembenézni a bolognai rendszer hiányosságaival ID= ID= ID= ID= ID= ID= ID= ID= ID= ID= ID=22133