Kommunikáció az egyetemen Konferencia április 17. Gellér Zsuzsanna Szabad bölcsész szakos hallgató, II. évfolyam Az elektronikus kommunikáció és ügyintézés szerepe a tömegoktatás elszemélytelenedésében 1/16
Amiről szó lesz Tömegoktatás Az elszemélytelenedés problémája Elektronikus kommunikáció és elektronikus ügyintézés A Pécsi Tudományegyetem elektronikus rendszerei Az elektronikus kommunikáció és ügyintézés szerepe az elszemélytelenedésben 2/16
Tömegoktatás -’50es években közepétől beinduló gazdasági prosperitás tól beinduló expanzió, a felsőoktatás tömegessé válása -’60as évek közepe: 2. vh. utáni baby boom nemzedék -’80as évek 2. fele: második baby boom nemzedék -’80as évek: ifjúsági munkanélküliség kezelése -’90es évek: felsőfokú végzettségű generáció gyermekei -Martin Trow: tömegessé válás definiálása 3/16
felsőoktatás fejlesztése hallgatói létszám növekedése hallgatók heterogén társadalmi összetétele elővégzettségek különbözősége munkaerőpiaci igények a felsőoktatás, a kutatás, és az ipar összekapcsolódása a paradigmaváltás a tanítás és tanulás stratégiájában, módszereiben új programok, pedagógiai módszerek, oktatásszervezési megoldások szükségessége a minőség fejlesztése, minőségbiztosítási rendszerek kiépítése 4/16
Problémák Bizonytalan jövőkép Kevés motiváció Romló közoktatási teljesítmény Oktatás minősége Magas hallgatói létszám Elszemélytelenedett oktató-hallgató viszony 5/16
Elszemélytelenedés Magas hallgatói létszámú előadások Féléves tantárgyak Személyes kapcsolat kialakításának megnehezedése Interaktivitás csökkenése Kevésbé motivált hallgatók Önszabályozó tanulás Elmagányosodás Oktatás minősége Tanulási eredmények romlása 6/16
Elektronikus kommunikáció és ügyintézés Űrlapok kitöltése Adategyeztetés Órafelvétel Vizsgára jelentkezés Kurzusról való jelentkezés Jegyrögzítés Tantervek Információk Órarend és személyes üzenet Fórumok Dokumentumok Internetes vizsgák Digitális könyvtárak 7/16
Pécsi Tudományegyetem elektronikus rendszerei Modulo: űrlapok, adategyeztetés ETR: adatok, órafelvétel, kurzusleadás, információk, véleményezés, órarend, tantervek, címek, jegyrögzítés, üzenetek Coospace: fórumok, dokumentumok, vizsgák, személyes üzenet, digitális könyvtárak, kérelmek CoospaceXtra: ismerősök, chat, fórumok 8/16
Modulo 9/16
ETR 10/16
Coospace 11/16
CoospaceXtra 12/16
Az elektronikus kommunikáció és ügyintézés szerepe az elszemélytelenedésben Tekintély és szabadság kérdése Oktató szerepének változása Nem hierarchikus kommunikációs formák Hozzáférhetőség problémája Személyes találkozás csökkenése Önszabályozó tanulási folyamat Elmagányosodás érzete Face to face közösség szerepének gyengülése Hallgatók motiváltságának csökkenése Ritkább óralátogatás Oktatás minőségromlásának lehetősége 14/16
Elektronikus kommunikáció szükségessége interneten felnövő generáció ügyintézés gyorsítása munka melletti tanulás digitalizált dokumentumok információcsere gyorsabb segítség gátlásosabbak szóra bírása kényelem, időmegtakarítás kép, videó, hanganyag elérése 13/16
Megoldási lehetőségek személyes kapcsolatok erősítésére használt elektronikus kommunikáció hallgatók motiválása az elektronikus rendszerek, mint az oktatás kiegészítő eszközei, nem pedig helyettesítő módszerek interaktivitás növelése 15/16
Felhasznált irodalom Barakonyi Károly: Rendszerváltás a felsőoktatásba: Bologna-folyamat, Modernizáció. Akadémiai Kiadó, Budapest, Hrubos Ildikó: Gazdálkodó egyetem, szolgáltató egyetem, vállalkozó egyetem. In: Hrubos Ildikó (szerk.): A gazdálkodó egyetem. Felsőoktatási Kutatóintézet Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, Hrubos Ildikó: Új paradigma keresése az ezredfordulón. Educatio 2006/4. Kadocsa László: Trendek a felsőoktatásban ( ) Nyíri Kristóf, Kovács Gábor (szerk.): Virtuális egyetem Magyarországon. Typotex, Budapest, Tóth Tamás (szerk.): Az európai egyetem funkcióváltozásai: Felsőoktatás- történeti tanulmányok. Professzorok Háza, Budapest, ETR, Coospace, Modulo 16/16