Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei
Országos Közoktatási Intézet es felmérése Az iskolák ⅔ -a az alapvető szolgáltatásokat sem tudja biztosítani. A vizsgált iskolák több mint 50%-ban nem volt könyvtár, ha van akkor: Kicsi az alapterület Kevés az olvasóhelyek száma Rövid a nyitva tartás Nem megfelelő az állomány nagysága, összetétele, a gyarapodás mértéke Csak ¼-ben van főállású könyvtárostanár Az iskolák ⅔ -a az alapvető szolgáltatásokat sem tudja biztosítani. A vizsgált iskolák több mint 50%-ban nem volt könyvtár, ha van akkor: Kicsi az alapterület Kevés az olvasóhelyek száma Rövid a nyitva tartás Nem megfelelő az állomány nagysága, összetétele, a gyarapodás mértéke Csak ¼-ben van főállású könyvtárostanár
Ezért közkönyvtárakban működő gyermek szolgáltatásnak is tudatosan támaszkodik fontos a helyi és regionális együttműködés közkönyvtárakban működő gyermek szolgáltatásnak is tudatosan támaszkodik fontos a helyi és regionális együttműködés
Helyi gyermekkönyvtárak Az iskolával azonos életkorú csoportokkal foglakozik Azonos/hasonló feladatokat kell megoldaniuk, pl. információval való ellátás, információ elérés technikáinak tanítása, alkalmazása, komplex személyiség fejlesztés Munkaformákban, munkamódszerekben is sok a hasonlóság, pl. egyéni, csoportos, kiscsoportos foglalkozások, projektek Legtöbb esetben azonos fenntartóval (önkormányzat) tartoznak, így gazdasági és szakmai érdekazonosság is fellelhető. Pályázni, vagy lobbizni az önkormányzatnál Az iskolával azonos életkorú csoportokkal foglakozik Azonos/hasonló feladatokat kell megoldaniuk, pl. információval való ellátás, információ elérés technikáinak tanítása, alkalmazása, komplex személyiség fejlesztés Munkaformákban, munkamódszerekben is sok a hasonlóság, pl. egyéni, csoportos, kiscsoportos foglalkozások, projektek Legtöbb esetben azonos fenntartóval (önkormányzat) tartoznak, így gazdasági és szakmai érdekazonosság is fellelhető. Pályázni, vagy lobbizni az önkormányzatnál
Sok eredményes együttműködés de általában jellemző, hogy Az együttműködés nem teljes körű az intézmények között Eseti, alkalomszerű Nagymértékben személyfüggő de általában jellemző, hogy Az együttműködés nem teljes körű az intézmények között Eseti, alkalomszerű Nagymértékben személyfüggő
Az eredményes együttműködés alapelvei Érdekek azonossága – széleskörű információkkal való ellátás Gazdaságosság – relatív kis anyagi erők komplex rendszerbe való felhasználása Gazdag, sokirányú szakmai tapasztalatok hasznosítása Aktivitás – bármely együttműködő fél gyors reagálása a megfelelő igényre Egyenrangúság a kapcsolatban Önkéntesség Fejlesztési programok összehangolása Érdekek azonossága – széleskörű információkkal való ellátás Gazdaságosság – relatív kis anyagi erők komplex rendszerbe való felhasználása Gazdag, sokirányú szakmai tapasztalatok hasznosítása Aktivitás – bármely együttműködő fél gyors reagálása a megfelelő igényre Egyenrangúság a kapcsolatban Önkéntesség Fejlesztési programok összehangolása
Az iskolák teendői A pedagógiai programjuk megvalósításában tudatosan építsenek a helyi közkönyvtárak lehetőségeire Ismertesség meg a környeztükben lévő közkönyvtárakkal pedagógia programjukat kerettanterveiket a szaktárgyak oktatói mely területeken egészítik ki a tananyagot milyen egyéni feladatokat kapnak a diákok milyen szakkörök, klubok működnek Szervezett látogatások, gyermekkönyvtáros meghívása A pedagógiai programjuk megvalósításában tudatosan építsenek a helyi közkönyvtárak lehetőségeire Ismertesség meg a környeztükben lévő közkönyvtárakkal pedagógia programjukat kerettanterveiket a szaktárgyak oktatói mely területeken egészítik ki a tananyagot milyen egyéni feladatokat kapnak a diákok milyen szakkörök, klubok működnek Szervezett látogatások, gyermekkönyvtáros meghívása
A gyermekkönyvtárak teendői állományalakítással, szolgáltatásaikkal nem követő módon, hanem előre fel tud készülni az iskola feladataihoz kapcsolódóan ill. az egyéni érdeklődést megjelenítő olvasói/tanulói igényekkel. Csoportos foglalkozásaikat, rendezvényeiket, kiadványaikat (ajánló bibliográfia) esetenként a tananyaghoz kapcsolódóan, azt kiegészítve, elmélyítve, időben egyeztetve szervezheti Valamely okból elmaradt iskolai feladatok pótlására is vállalkozhat, pl. könyvtárhasználati ismeretek oktatása, alkalmazása. Problémás tanulók segítése, tehetséggondozásban való részvétel Koordinált, szakjellegű és általános kulturális programok egész tanévre, félévre, egyeztetett pr akciók állományalakítással, szolgáltatásaikkal nem követő módon, hanem előre fel tud készülni az iskola feladataihoz kapcsolódóan ill. az egyéni érdeklődést megjelenítő olvasói/tanulói igényekkel. Csoportos foglalkozásaikat, rendezvényeiket, kiadványaikat (ajánló bibliográfia) esetenként a tananyaghoz kapcsolódóan, azt kiegészítve, elmélyítve, időben egyeztetve szervezheti Valamely okból elmaradt iskolai feladatok pótlására is vállalkozhat, pl. könyvtárhasználati ismeretek oktatása, alkalmazása. Problémás tanulók segítése, tehetséggondozásban való részvétel Koordinált, szakjellegű és általános kulturális programok egész tanévre, félévre, egyeztetett pr akciók
Néhány olvasáspedagógiai célokat szolgáló közös program Könyvajánlások, recenziók készítése kedvelt irodalmi alkotásokról Könyvhöz, színházi előadáshoz, filmhez kapcsolódó viták, beszélgetések szervezése író, rendező, színész, tanár és könyvtáros részvételével Közös vers, mese, novella, illusztráció pályázat Hobby témákhoz kapcsolódó témabibliográfiák készítése Biblioterápiás foglalkozássorozat indítása osztályfőnöki órák témáiból, a tanulók aktuális problémáihoz kapcsolódva ill. érdeklődésüknek megfelelően. Irodalmi alkotások dramatizálása Könyvajánlások, recenziók készítése kedvelt irodalmi alkotásokról Könyvhöz, színházi előadáshoz, filmhez kapcsolódó viták, beszélgetések szervezése író, rendező, színész, tanár és könyvtáros részvételével Közös vers, mese, novella, illusztráció pályázat Hobby témákhoz kapcsolódó témabibliográfiák készítése Biblioterápiás foglalkozássorozat indítása osztályfőnöki órák témáiból, a tanulók aktuális problémáihoz kapcsolódva ill. érdeklődésüknek megfelelően. Irodalmi alkotások dramatizálása
Rendszeres személyes kapcsolatot Programok közös kialakítása, értékelése Tantestületi üléseken a gyermek könyvtáros Gyermekkönyvtári munkaértekezleten iskolai könyvtáros, tanár részvétele Programok közös kialakítása, értékelése Tantestületi üléseken a gyermek könyvtáros Gyermekkönyvtári munkaértekezleten iskolai könyvtáros, tanár részvétele