A XXI. század könyvtári kihívása – hagyományos és/vagy digitális hozzáférés XIII. Vas megyei Könyvtári Nap Szombathely, május 8.
Mottó „A nyilvános könyvtárak jövője a virtuális tér ellenmodelljeként írható le, - a könyvtár olyan hely, ahol az emberek találkozhatnak és együtt is tevékenykedhetnek.” Horst Neißer
Miért is beszélünk kihívásról? 1. A posztmodern kor életvilágai 2. A globalizáció és a tömegdemokrácia következményei 3. A digitális információs környezet
1. Egyéni és közösségi életvilágunk a posztmodern korban * szükségletek hierarchiája és a minták * a kulturális szükséglet mint „különös” * a kultúra fogyasztása A könyvtárhasználat olyan kulturális fogyasztás, amely nem jellemzi a társadalom minden egyedét!
2. Vonatkoztatási keret Globalizáció: átfogó funkcionális rendszerek kritikus nagyságrendje és az átalakuló társas lét A tömegdemokrácia következménye * a kanonizáció ízlésdiktátum? * szabadidőpiac * a populáris kultúra funkciója
3.Digitális információs környezet Infokommunikációs technológia Digitális információ A felhasználók információs viselkedése Eszközök és szabályok kontroll funkciója Társadalmi hatások (egyén, közösségek, gazdaság, kultúra)
Internetes kultúra kontra könyvtárak A könyvtár elveszíti kanonizációs szerepét Az információszolgáltatás piaci veszélyeztetettsége Az IKT „szegénykonyhája” Végletes popularizálódás
A „versenykoncepció” WTO ajánlás: „ a nyilvános szektor minden területét nyitva kell tartani a privát vállalkozások számára” GATS egyezmény a liberalizálandó szolgáltatási területekről: „10. Pihenés, Kultúra és Sport/C. Könyvtárak, archívumok, múzeumok és más kulturális szolgáltatások” Tét: az ügyfélkör és az állami támogatások
A veszélyeztetettség tényei Az internet rendkívüli sikere (terjedő kizárólagos használat) Digitális kölcsönzés üzleti vállalkozásban, e-könyv portálok (München) Elektronikus kópiák kiadói szolgáltatása(EBSCO) Térítésköteles adatbázisok Önkiszolgáló kölcsönző terminálok Díjbeszedő automaták
A korszerű könyvtár ma komplex információs rendszer, amelyben különböző formátumú és forrású információk együttes, rendszerszerű kezelése történik a mesterséges intelligencia segítségével. Hálózati tartalomszolgáltatással (OPAC, digitalizált gyűjteményrészek, saját adatbázisok, szolgáltatások) a beiratkozott olvasói körön kívüli felhasználókra is hatást gyakorol.
„Közjó” – életstílus – fogyasztás Valóságos épület által befogadott közintézmény, amelyben a „hely” szelleme életre kel, működik a „katedális effektus”. De! Kinek van rá igénye?
A könyvtárhasználó „elit” a tipikus könyvtárhasználó véleményformáló elsődlegesen az iskola szocializál könyvtárhasználatra jelentős látens tagság multifunkcionális szerepküldés a könyvtáros referencia személy
hagyományos és elektronikus szolgáltatások szimultán igénybevétele erőteljes kölcsönzési igény mellett is gyengülő olvasmány-kiválasztási cél igényes, de elfogadó közönség szerepstabilitás
Országos könyvtári helyzetkép Olvasóarány Kölcs./Olvasó Lát./Olvasó Forgási sebesség ,2 21,2 13,5 0, ,7 17,1 12,4 0,45 Gyarapodás-változás: 137% Beszerzési átlagár-változás: 82% Okok és következmények Beszerzési keret-változás: 126%
IKT-ellátottság Használói PC Internet-kapcsolat Azaz: minden regisztrált olvasóra 1,1 újdonság, 202 könyvtári tagra 1 PC jut, 229 olvasónként tudunk hálózati kapcsolatot biztosítani
IKSZ-kutatás (Partnerség: 43%) Megyei és fővárosi kvt.: 60% Felsőoktatási: 36% Szakkönyvtár: 30%
A könyvtárhasználatról A 15 milliót meghaladó használatból t á v h a s z n á l a t: 28% A személyes használat 47%-ában k ö l c s ö n z é s (is) történik! (13,5 millió + 14,3 millió helybenhasználat)
Számítógép-használat is Megyei: a személyes használat 43%-ában – ennek 37%-ában internet (kölcsönzés 46%) Felsőoktatási: személyes használat 43%-ában – ennek 66%-ában internet (kölcsönzés 51%!) Erőteljes gyűjteményközpontúság, felzárkozó IT-igénybevétel!
Mit tehetünk? Verseny a forrásokért Alkalmazkodás a helyi igényekhez A fogadóképes közönség bővítésére való törekvés – De! NINCS általános recept!!! Olvasásnépszerűsítés Navigálás az értékek (esztétikai, kognitív, érzelmi, társas), a választani tudás felé
A könyvtár sokkal több… A plagizálás ellen szólva: „ Nekünk ki kell állnunk a klasszikus könyvtári kultúra mellett, amelyre a tudás google-izálása erősen rátelepedett. A kérdést az egyetemeknek is komolyan kell venniük, ha életben akarják tartani a könyvtárakat.” Finzsch prof.
Válaszom a címbéli kérdésre: is-is!!! Az „örömolvasás” kultúrtechnikájának megtartásáért dolgozva: az internetes parallel kultúrát be kell építeni a könyvtári kínálatba! Sőt, a változtatás, a fejlesztés élére kellene állnunk, fenntartóinkkal együtt. A könyvtár a digitális korban is nélkülözhetetlen helye a kultúrának, a tanulásnak és a szocializációnak.
Eszközei Megtartó finanszírozás Küldetés-megerősítést támogató projektek (pl. Egyesült Királyság, Bayerische Staatsbibliothek) Kooperáció Könyvtárbarát szerzői jog Web 2.0 technológia alkalmazása „Kulturális képzés” Integritást erősítő szakmai képzés
Útravaló „Ha nem veszted fejed, mikor zavar van, s fejvesztve téged gáncsol vak, süket, ha kétkednek benned, s bízol magadban…” Kipling
Köszönöm a figyelmet! Pallósiné dr. Toldi Márta PhD Berzsenyi Dániel Könyvtár 9700 Szombathely Dr. Antall J. tér 1.