Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
A mozgásos cselekvéstanulás didaktikai folyamata A tanító által megadott feladat Érzékelés, észlelés (látás, hallás, tapintás, egyensúly, érzékelés, stb. Megértés (gondolkodás, értelmezés) Döntés (alternatíva kiválasztása) Cselekvés szervezése (stratégia, taktika) A cselekvés végrehajtása PRÓBÁLKOZÁS Nem megfelelő végrehajtás CSELEKVŐKÉPESSÉG Megfelelő, sikeres végrehajtás! GYAKORLÁS 1. gyakorlóhelyzetben. Dinamikus stereotípia ALKALMAZÁS változó körülmények között TELJESÍTŐKÉPÉS TUDÁS KONDICIONÁLIS képességek Általános fejlesztő hatás Általánosan fejlesztő gyakorlatok Célgyakorlatok CSELEKVŐKÉSZSÉG -A szervezet akuális állapota -A tanulási folyamat motiváltsága -Társadalmi háttér Befolyás a tanulási folyamat hatékonyságára Speciális hatás Speciális fejlesztés A cél és a tapasztalatok összevetése -Rávezető gyakorlatok -Kényszerítő helyzetek Tanítói segítség -Ált. mozgásvégrehajtási elvek, sémák tapasztalati összevetése. -Transzferek felismerése. -A szervezet funkcionális állapota. -Értelmi képességek és kedvező személyiségvonások.
A tanító által megadott feladat Érzékelés, észlelés (látás, hallás, tapintás, egyensúly, érzékelés, stb. Megértés (gondolkodás, értelmezés) Döntés (alternatíva kiválasztása) Cselekvés szervezése (stratégia, taktika) A cselekvés végrehajtása PRÓBÁLKOZÁS Nem megfelelő végrehajtás CSELEKVŐKÉPESSÉG Megfelelő, sikeres végrehajtás! GYAKORLÁS 1. gyakorlóhelyzetben. Dinamikus stereotípia ALKALMAZÁS változó körülmények között TELJESÍTŐKÉPÉS TUDÁS KONDICIONÁLIS képességek Általános fejlesztő hatás Általánosan fejlesztő gyakorlatok Célgyakorlatok CSELEKVŐKÉSZSÉG -A szervezet akuális állapota -A tanulási folyamat motiváltsága -Társadalmi háttér Befolyás a tanulási folyamat hatékonyságára Speciális hatás Speciális fejlesztés A cél és a tapasztalatok összevetése -Rávezető gyakorlatok -Kényszerítő helyzetek Tanítói segítség -Ált. mozgásvégrehajtási elvek, sémák tapasztalati összevetése. -Transzferek felismerése. -A szervezet funkcionális állapota. -Értelmi képességek és kedvező személyiségvonások. A tanulási folyamat elkezdéséhez szükséges kompetenciák fejlesztése! Például: érdeklődés, pozitív attitüd, nyitottság, elfogadás, stb. A gyakorláshoz, fizikai képességfejlesztéshez szükséges kompetenciák fejlesztése! Például: fegyelem, koncentráció, kitartás, akarat, szorgalom, fájdalomtűrés, stb. Az alkalmazáshoz szükséges kompetenciák fejlesztése! Például: magabiztosság, sikerorientáltság, önbizalom, hit, stb. A tanulási folyamatban fejleszthető általános kompetenciák!
A tanulási folyamatban fejleszthető speciális kompetenciák! Ezek az óra tartalmához, anyagához, tevékenységi formáihoz szorosan kapcsolódó kompetenciák! Például: Állóképesség fejlesztéséhez=kitartás, fájdalomtűrő képesség, monotónia tűrő képesség, fegyelem, stb. Játékhoz=győzniakarás, együttműködés, elfogadás, bizalom, közös célok elfogadása, stb. Labdás tevékenységekhez=megosztott figyelem, koncentráció, figyelem, a labdakezelés új megoldásaira törekvés, stb.