Mérnöki készségek 1. ELŐADÁS
FAIPAR „Elsődleges” „Másodlagos” „Határterületek” Faépítészet Bútoripar/belsőépítészet Épületasztalos-ipar Faburkolat-gyártás Fa díszítőelem gyártás (fafaragás/esztergályozás/ intarzia/stb.) Felületkezelés Játszótéri elemek Játék/sportszergyártás Hangszergyártás Egyéb Ragasztás Faipari géptan és szerszámok Munkavédelem/ biztonságtechnika Faanyagvédelem/ Tűzvédelem Környezetvédelem Energetika „Erdei fatermék” gyártás Fűrészipar „Félkésztermék” gyártás Falemez gyártás „Kompozit” gyártás Furnérgyártás Faanyag modifikáció „Határterületek” Erdészet Segédanyag gyártás Építészet Papír- és cellulóz gyártás Kárpitozás Építészet Faanyagtudomány
IPARI TERMÉK- ÉS FORMATERVEZÉS Az ITF feladatai, folyamata: igények felmérése, a funkció meghatározása a termékkoncepció elkészítése: funkcionális tervezés formatervezés anyagtervezés szerkezettervezés ergonómiai tervezés körny.tudatos tervezés technológiai folyamatok tervezése csomagolástervezés Az ITF eszközei: szabadkézi rajz vizuális kommunikáció prototípus készítése modellezés számítógépes tervezés 3D modellezés prototípuskészítés csomagolástervezés gazdasági ismeretek termékszimuláció integrált terméktervezés
„Műszaki egyetemen vagy főiskolán képzett szakember” Mi a mérnök? „Műszaki egyetemen vagy főiskolán képzett szakember”
Mi a mérnök? Szakember Szakma + munkavédelmi ismeretek informatikai ismeretek Mérnök problémamegoldó készség innovatív szemlélet vállalkozási/gazdasági ismeretek jogi ismeretek vezetői ismeretek/készségek kommunikációs készség
Mi a mérnök? „A mérnök feladata gazdaságos és bizton-ságos módszerek kifejlesztése technikai követelményeket figyelemben tartva a tudományból ismert törvények matematikai alkalmazásával műszaki problémák megol-dására, ami lehet új anyagok, szerkezetek, gépek, készülékek, vagy folyamatok terve-zése, létrehozása, tovább fejlesztése, vagy azok előállításának (gyártási folyamatok) ellenőrzése, üzemeltetése és tovább fejlesztése.” (Magyar Wikipédia)
Mi a mérnök? „A mérnök feladata az iparban felmerülő és megoldandó műszaki fejlesztések magasszintű kivitelezése. Ezen mérnöki problémák megol-dása széles látókört, megfelelő ismereteket és kreatív gondolkodást igényel. A vállalat versenyképességének növelése megkívánja a vállalati termékek és technológiák folyamatos fejlesztését és korszerűsítését. Ehhez új metodikák és szemléletmódok elsajátítása és hatékony alkalmazása szükséges. A mérnöki problémamegoldás eszközei és módszerei ezt a munkát támogatják” (Önálló labor kiírás a BME Villamos Energetika Tanszékén, Dr. Farkas László)
Mi a mérnök? Amíg a szakember megtanul egy szakmát, addig a mérnök egy komplex szemléletet, számos kiegészítő készséget, ismeretet tanul meg, amivel a szakma jelenlegi helyzetén és témakörén túlmutató, kreatív és innovatív problmémamegoldásra képes!